Arvokellosta on tullut sosiaalisesti hyväksytty sijoitus ja miehen koru
Sami Astala myy Kellokonttorina tunnetun Scandal Sandal Oy yrityksensä kautta noin viisisataa arvokelloa vuodessa. Pääosa kelloista menee Suomeen. Arvokellojen käyttö ja keräily ovat lisääntyneet selvästi viime vuosina.
”Muutama vuosi sitten kellojen hintoja saatettiin hämmästellä, mutta nyt kelloista on tullut sosiaalisesti hyväksyttäviä Suomessakin”, Astala sanoo. Esimerkiksi Ruotsissa ja Sveitsissä on pitkät kellonkäyttöperinteet.
Kelloja ostetaan paljon lahjaksi – itselle. Valtaosa Astalan asiakkaista on miehiä.
”Osa asiakkaista on säästänyt systemaattisesti tietynlaista kelloa varten. Moni haluaa kellon esimerkiksi merkkipäivälahjaksi, mutta kello ostetaan tai ainakin valitaan itse.”
Kellosta on tullut miehen koru. ”Moni sanoo, ettei osaa tai oikein voi käyttää muita koruja.”
Kellon myyminen on myös sijoitusneuvontaa
Verkko on kellokauppiaalle tärkeä osto-, myynti- ja verkostoitumiskanava; verkon kellofoorumeilla käydään vilkasta keskustelua. Silti yksi kommunikointitapa on ylitse muiden. Henkilökohtaisen palvelun merkitys kasvaa, mitä suuremmasta ja tärkeämmästä ostopäätöksestä on kyse.
Sami Astalan konttorilla ei ole kellovitriinejä, vaan rauhallinen lounge. Siellä kelloista voidaan keskustella ja eri merkkejä ja malleja voidaan vertailla rauhassa.
”Osalla asiakkaista on selkeä ajatus, millaista kelloa on hankkimassa, mutta on myös paljon asiakkaita, joiden mieli muuttuu täysin matkan varrella. Monelle kellovalinta selkiytyy vasta, kun pääsee näkemään kelloja.”
Kello-ostosta harkitaan jo siksi, että arvokello on sijoitus. Sen arvo ei vuosien saatossa laske, vaan saattaa jopa nousta. Ja kun kellon vaihtaminen on taas ajankohtaista, Astala ottaa usein vanhan kellon vaihdossa.
”Moni ei ole ajatellut, että kellon voi hyvin ostaa käytettynä. Ja varsinkin hämmästyttää, että vanhan kellon voi antaa vaihdossa”, Astala sanoo. ”Mutta eihän autojakaan aina osteta uutena, eikä vanhaa autoa säästetä itsellä, kun on uuden aikana.”
Muuten autoja ja kelloja ei voi verrata. Kello säilyttää arvonsa paljon autoa paremmin – eikä kelloa tarvitse vaihtaa yhtä usein kuin autoa.
Eksklusiivisia merkkejä ja harvinaisia kelloja
Sami Astala on saanut kellokiinnostuksen isän perintönä. ”Lapsena ulkomaanreissuilla käytiin aina katsomassa kelloja, vaikkei isällä arvokelloja ollutkaan.”
Parinkymmenen kelloharrastusvuoden jälkeen Astalasta tuli kelloalan yrittäjä neljä vuotta sitten. ”Oli pitkäaikainen haaveeni, että voisin tehdä tätä joskus työkseni”, hän sanoo.
Astala tunnettiin alalla jo harrastuksen kautta. Yrittäjänä menestyminen on vaatinut kellovalikoiman lisäksi paljon tietoa. ”Olen hakenut paljon tietoa eri brändeistä, tekniikoista ja koneistoista. Kun tekee työtä käytettyjen kellojen parissa, täytyy tuntea toimiala kattavasti.”
Kellokonttorilla on high-end-valikoima. Astala halusi alun perinkin liikkeelle eksklusiivisella mallistolla. ”Sillä segmentillä ei ollut kauheasti tarjontaa, eikä ole vieläkään.”
Kellokonttori myy muun muassa Audemars Piguet -kelloja. Ne ovat Astalan omia suosikkeja, samoin kuin Patek Philippen kellot. Kellokonttorin valikoimassa on hyvin edustettuna myös esimerkiksi Panerai ja Rolex. ”Ja Richard Mille, koska merkin kellot ovat teknisesti niin makeita.”
Tällä hetkellä Kellokonttorin erikoisin kello on F.P. Journe Chronometre Bleu Tantalum, harvinaisuus, jonka koneisto on 18 karaatin kultaa. ”Kello on huikeaa käsityötä ja todella hieno laite. Ja hintakin, noin 20 000 euroa, on inhimillinen siihen nähden, miten kello on valmistettu ja kuinka laadukas se on.”
Sami Astalan Kellokonttori Oy sijaitsee Helsingin Kaapelitehtaan ”Watch Districissa”. Kellokonttorin lisäksi samoissa tiloissa on kellontekijä ja kelloseppä Stepan Sarpaneva sekä kellohuoltoyritys Watch Service Finland. ”Me kolme toimijaa teemme tiiviisti yhteistyötä kellojen puolesta”, Sami Astala kertoo.
Haastattelupyynnöt, lisätiedot:
Sami Astala
puh. 040 736 2001
Kellokonttori / Scandal Sandal Oy
sami@kellokonttori.fi
http://kellokonttori.fi/
Julkaisuvapaa 4.10.2017
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sami Astala
puh. 040 736 2001
Kellokonttori / Scandal Sandal Oy
sami@kellokonttori.fi
http://kellokonttori.fi/
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Zeroten Oy
Liikkumattomuudesta miljardien kulut joka vuosi: Veronkorotukset iskevät liikunnan harrastajiin8.4.2024 15:00:07 EEST | Tiedote
Arvonlisäveron korotukset ja siitä aiheutuva hintojen nousu uhkaavat laskea liikuntaa harrastavien määrää. Suomalaisten liikkumattomuus tulee jo nyt yhteiskunnalle kalliiksi, sillä UKK-instituutin tekemän tutkimuksen mukaan liikkumattomuuden hintalappu on 3,2 miljardia euroa vuodessa. Summa koostuu muun muassa tuloverojen menetyksestä, ikääntyneiden laitoshoidon, työkyvyttömyyden, ennenaikaisten kuolemien, terveyspalvelujen käytön, sairauspoissaolojen ja lääkkeiden kustannuksista.
Meriseikkailuja ja maailmanennätyksiä – soutajalegendat Jari Saario ja Joonas Kuivalainen ottavat osaa LOL Expo 2024 -messutapahtumaan25.3.2024 15:02:17 EET | Tiedote
Kaksi soutajalegendaa, Jari Saario ja Joonas Kuivalainen, saapuvat huhtikuun 4. päivänä järjestettävään LOL Expo 2024 –liikunta- ja hyvinvointitapahtumaan Wanhaan Satamaan. Saario esittelee messuilla legendaarisen veneensä ja kertoo soutu-urakoistaan Atlantin yli Kuivalaisen tavoitellessa tapahtumassa minuutin sisäsoudun maailmanennätystä.
LOL Expo 2024 –liikunta- ja hyvinvointialan messut täyttävät Wanhan Sataman13.3.2024 12:00:22 EET | Tiedote
Liikunta- ja hyvinvointialan tapahtumiin on tulossa mielenkiintoinen uutuus, kun LOL Expo 2024 avaa 6.4.2024 Wanhan Sataman ovet kaikille liikunnasta, hyvinvoinnista ja terveyttä edistävästä ravinnosta kiinnostuneille.
Wanha Satama lanseerasi suurten tapahtumien aikaisiin majoitusongelmiin nerokkaan ratkaisun: Indoor Camping13.2.2024 11:23:38 EET | Tiedote
Pääkaupunkiseudun majoituskapasiteetti on usein koetuksella suurten tapahtumien yhteydessä. Tapahtumatalo Wanha Satama lanseerasi tilanteeseen nerokkaan ratkaisun tarjoamalla laadukasta, edullista ja turvallista telttamajoitusta uniikeissa sisätiloissa.
Zeroten ostaa Fam Agency:n mainostoimistoliiketoiminnan ja kasvattaa someosaamistaan30.11.2023 10:00:00 EET | Tiedote
Markkinointiviestinnän asiantuntijatoimistot Zeroten Oy sekä Fam Agency Oy ovat sopineet liiketoimintakaupoista, jolla Famin mainostoimistoliiketoiminta siirtyy 1.12.2023 lähtien kokonaisuudessaan Zerotenin omistukseen. Sopimus on osa Zerotenin kasvustrategiaa, myös keino menestyä taloudellisesti haastavina aikoina.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme