Arvokellosta on tullut sosiaalisesti hyväksytty sijoitus ja miehen koru

Kellokonttorin Sami Astala siirtyi arvokelloharrastajasta kellokauppiaaksi muutama vuosi sitten. ”Arvokellon käyttämisestä on tullut sosiaalisesti hyväksyttävää ”, hän sanoo. Kello on myös sijoitus: rannekellon arvo säilyy tai jopa nousee vuosien mittaan

Kello on miehen koru. Sami Astala ja Panerai.

Sami Astala myy Kellokonttorina tunnetun Scandal Sandal Oy yrityksensä kautta noin viisisataa arvokelloa vuodessa. Pääosa kelloista menee Suomeen. Arvokellojen käyttö ja keräily ovat lisääntyneet selvästi viime vuosina.

”Muutama vuosi sitten kellojen hintoja saatettiin hämmästellä, mutta nyt kelloista on tullut sosiaalisesti hyväksyttäviä Suomessakin”, Astala sanoo. Esimerkiksi Ruotsissa ja Sveitsissä on pitkät kellonkäyttöperinteet.

Kelloja ostetaan paljon lahjaksi – itselle. Valtaosa Astalan asiakkaista on miehiä.

”Osa asiakkaista on säästänyt systemaattisesti tietynlaista kelloa varten. Moni haluaa kellon esimerkiksi merkkipäivälahjaksi, mutta kello ostetaan tai ainakin valitaan itse.”

Kellosta on tullut miehen koru. ”Moni sanoo, ettei osaa tai oikein voi käyttää muita koruja.”

Kellon myyminen on myös sijoitusneuvontaa

Verkko on kellokauppiaalle tärkeä osto-, myynti- ja verkostoitumiskanava; verkon kellofoorumeilla käydään vilkasta keskustelua. Silti yksi kommunikointitapa on ylitse muiden. Henkilökohtaisen palvelun merkitys kasvaa, mitä suuremmasta ja tärkeämmästä ostopäätöksestä on kyse.

Sami Astalan konttorilla ei ole kellovitriinejä, vaan rauhallinen lounge. Siellä kelloista voidaan keskustella ja eri merkkejä ja malleja voidaan vertailla rauhassa.

”Osalla asiakkaista on selkeä ajatus, millaista kelloa on hankkimassa, mutta on myös paljon asiakkaita, joiden mieli muuttuu täysin matkan varrella. Monelle kellovalinta selkiytyy vasta, kun pääsee näkemään kelloja.”

Kello-ostosta harkitaan jo siksi, että arvokello on sijoitus. Sen arvo ei vuosien saatossa laske, vaan saattaa jopa nousta. Ja kun kellon vaihtaminen on taas ajankohtaista, Astala ottaa usein vanhan kellon vaihdossa.

”Moni ei ole ajatellut, että kellon voi hyvin ostaa käytettynä. Ja varsinkin hämmästyttää, että vanhan kellon voi antaa vaihdossa”, Astala sanoo. ”Mutta eihän autojakaan aina osteta uutena, eikä vanhaa autoa säästetä itsellä, kun on uuden aikana.”

Muuten autoja ja kelloja ei voi verrata. Kello säilyttää arvonsa paljon autoa paremmin – eikä kelloa tarvitse vaihtaa yhtä usein kuin autoa.

Eksklusiivisia merkkejä ja harvinaisia kelloja

Sami Astala on saanut kellokiinnostuksen isän perintönä. ”Lapsena ulkomaanreissuilla käytiin aina katsomassa kelloja, vaikkei isällä arvokelloja ollutkaan.”

Parinkymmenen kelloharrastusvuoden jälkeen Astalasta tuli kelloalan yrittäjä neljä vuotta sitten. ”Oli pitkäaikainen haaveeni, että voisin tehdä tätä joskus työkseni”, hän sanoo.

Astala tunnettiin alalla jo harrastuksen kautta. Yrittäjänä menestyminen on vaatinut kellovalikoiman lisäksi paljon tietoa.  ”Olen hakenut paljon tietoa eri brändeistä, tekniikoista ja koneistoista. Kun tekee työtä käytettyjen kellojen parissa, täytyy tuntea toimiala kattavasti.”

Kellokonttorilla on high-end-valikoima. Astala halusi alun perinkin liikkeelle eksklusiivisella mallistolla.  ”Sillä segmentillä ei ollut kauheasti tarjontaa, eikä ole vieläkään.”

Kellokonttori myy muun muassa Audemars Piguet -kelloja. Ne ovat Astalan omia suosikkeja, samoin kuin Patek Philippen kellot. Kellokonttorin valikoimassa on hyvin edustettuna myös esimerkiksi Panerai ja Rolex. ”Ja Richard Mille, koska merkin kellot ovat teknisesti niin makeita.”

Tällä hetkellä Kellokonttorin erikoisin kello on F.P. Journe Chronometre Bleu Tantalum, harvinaisuus, jonka koneisto on 18 karaatin kultaa. ”Kello on huikeaa käsityötä ja todella hieno laite. Ja hintakin, noin 20 000 euroa, on inhimillinen siihen nähden, miten kello on valmistettu ja kuinka laadukas se on.”

Sami Astalan Kellokonttori Oy sijaitsee Helsingin Kaapelitehtaan ”Watch Districissa”. Kellokonttorin lisäksi samoissa tiloissa on kellontekijä ja kelloseppä Stepan Sarpaneva sekä kellohuoltoyritys Watch Service Finland. ”Me kolme toimijaa teemme tiiviisti yhteistyötä kellojen puolesta”, Sami Astala kertoo.

Haastattelupyynnöt, lisätiedot:

Sami Astala
puh. 040 736 2001
Kellokonttori / Scandal Sandal Oy
sami@kellokonttori.fi

Julkaisuvapaa 4.10.2017

Sami Astala
puh. 040 736 2001
Kellokonttori / Scandal Sandal Oy
sami@kellokonttori.fi

Kello on miehen koru. Sami Astala ja Panerai.
Sami Astala uskoo vakaasti kelloalan tulevaisuuteen.
Vasta luovutettu arvokello uuden omistajansa, Nina Sarjolahden kädessä.
Rolex on Suomen tunnetuimpia kellobrändejä.
Kaapelitehtaan kellokeskittymän vaikuttajat Sami Astala, Stepan Sarpaneva ja Antti Kautto yhteiskuvassa.
Täyskultainen Rolex Daytona on Rolex malliston yläpäästä löytyvä arvokello.

Energiajuomien markkinoille uusia brändejä ja tekijöitä12.6.2017 09:57Tiedote

Pivox Oy on tuonut markkinoille uudet Belief- ja State-juomat, jotka haastavat perinteiset energiajuomat raikkaudellaan ja Belief myös sokerittomuudellaan. Tuore maahantuontiyritys uskoo hyvinvoinnin trendin vauhdittavan terveellisten virkistysvesien kysyntää. Kuluttajatutkimusten mukaan ihmiset kaipaavat terveellisempiä vaihtoehtoja perinteisten energiajuomien ja kahvin sijaan. Uudet juomat onkin kehitetty aikuiseen makuun vastaamaan sekä urheilijoiden että normaalien kuluttajien tarpeita.