ARVON PORUKKA – etiikka ja työyhteisö

Harvasta asiasta liikkuu niin paljon vääriä käsityksiä kuin luterilaisesta työetiikasta. Onko luterilainen työmoraali niin tiukka kuin kuvittelemme? Paisuttelemmeko liikaa työmääräämme, vai mistä puheet suomalaisen työelämän ankeudesta johtuvat?

Jaakko Heinimäen kirjanen avaa keskustelua suomalaisesta työkulttuurista yhteisten arvojen ja näiden taustalla vaikuttavien hyveiden kautta. Jokaisen työyhteisön hyveet pitäisi määritellä porukalla yhdessä, koska ne vaikuttavat siihen, millaiseksi työyhteisö arvoiltaan ja tavoiltaan muodostuu.

Yrityksen arvot jäävät helposti vain käsitteellisiksi ja ulkokultaisiksi lausumiksi. Ne edellyttävät toteutuakseen tapoja eli hyveitä, joilla arvoja viedään käytäntöön. Jokaisen työyhteisön hyveet pitäisi määritellä porukalla yhdessä, koska ne vaikuttavat siihen, millaiseksi työyhteisö arvoiltaan ja tavoiltaan muodostuu.

Hauskalla ja omintakeisella tavalla kirjoitettu teos muistuttaa, onko kasvu tärkeää vain itsensä vuoksi ja onko huono omatunto itse asiassa hyvä omatunto, kun asiaa tarkemmin pohtii.

Heinimäki muistuttaa oivaltavilla esimerkeillään, että moraalin maailmassa huumorintaju ja viisaus kulkevat rinta rinnan: huumori paljastaa sokean moraalin naurettavuuden, viisaus taas avaa sokean silmät näkemään.

Ja omasta työstään saa ja pitää olla ylpeä, koska porukka, joka tuntee oman arvonsa, on ylpeä muttei koskaan ylimielinen, vaan antaa tilaa muille omalla esimerkillään.

Jaakko Heinimäki on palkittu tietokirjailija, teologi ja luoviin aloihin erikoistunut työnohjaaja. Hän on työskennellyt myös toimittajana, tiedottajana ja piispan erityisavustajana. Hän on opetusalan eettisen neuvottelukunnan jäsen. Tällä hetkellä Heinimäki työskentelee päätoimittajana Kirkko ja kaupunki -mediassa.

Tervetuloa Arvon porukka -kirjan julkistustilaisuuteen ke 5.12. klo 8.30–10.30 kauppakamarille Koulutustila Metropoliin (Kalevankatu 12, 2. krs). Ilmoittautuminen kustannus@helsinki.chamber.fi

Lisätiedot: kirjasta: https://www.kauppakamarikauppa.fi/arvon-porukka-etiikka-ja-tyoyhteiso.html ja julkistustilaisuudesta: https://www.kauppakamarikauppa.fi/arvon-porukka-kirjan-julkistustilaisuus-5-12-2018.html

Lisätietoa:

Katariina Suominen, myyntipäällikkö, Helsingin seudun kauppakamari
Puh.: 045 7733 2978

Hilkka Vainio, markkinointipäällikkö, Helsingin seudun kauppakamari
markkinointi@helsinki.chamber.fi

Kauppakamari on arvostettu ammattikirjallisuuden kustantaja, joka julkaisee vuosittain kymmeniä ajankohtaisia teoksia mm. juridiikan, johtamisen ja työsuhteen, taloushallinnon ja verotuksen aihealueilta. Muita suosittuja tuotteita ovat mm. www.kauppakamaritieto.fi, ammattilaisen ajantasainen verkkopalvelu, sekä säännöllisesti päivitettävät kansiot.

www.kauppakamarikauppa.fi.

Yksityinen sektori tuottaa jo yli puolet Uudenmaan perusterveydenhuollosta13.12.2018 08:00Tiedote

Sote-ratkaisun antaessa odottaa itseään, Uudenmaan terveydenhuollon markkinat muuttuvat vauhdilla. Yksityisillä lääkäriasemilla tuotetaan jo 54 % perusterveydenhuollon markkinoista. Ilman vuodeosastohoitoa yksityisen toiminnan osuus on 62 %. Suun terveydenhuollosta yksityisen sektorin osuus on peräti 65 %. Luvut perustuvat Helsingin seudun kauppakamarin juuri ilmestyneeseen selvitykseen Uudenmaan terveydenhuoltomarkkinasta.

Kaupan sijaintia säädellään liian tiukasti maakuntakaavassa5.12.2018 08:00Tiedote

Uudellamaalla valmistelussa oleva maakuntakaava säätelee liian tiukasti vähittäiskauppaa. Hallitusohjelman keskeisiä tavoitteita on sääntelyn purkaminen, minkä osana on muun muassa vapautettu kauppojen aukiolo. Lainsäädäntöä muutettiin siten, että kaavoituksessa luovuttiin myytävän tavaran laatuun perustuvasta kaupan sijainnin ohjauksesta. Tavoitteena oli edistää kaupan kilpailua ja mahdollistaa uusien liiketoimintamallien kehittäminen.

MENESTY DIGIMARKKINOINNILLA20.11.2018 07:00Tiedote

Tiedätkö, miten tavoitat asiakkaan verkossa, tunnistat nousevia trendejä tai kuinka rakennat menestyksellisen digistrategian? Haluaisitko vahvistaa osaamistasi hakukoneoptimoinnin tai monikanavaisen digimarkkinoinnin parissa? Menesty digimarkkinoinnilla -kirjan opit maksavat itsensä takaisin. Kirjan avulla opit tekemään erilaisia monikanavaisia kampanjoita, olipa budjettisi muutama kymppi, satalappunen tai tonni. Voit tehdä kirjan avulla yli 1 000 euron arvoisen hakukoneanalyysin ja laittaa somekanavasi tulokselliseen myyntikuntoon. Ota markkinoinnin digityövälineet hyötykäyttöön!