ARVON PORUKKA – etiikka ja työyhteisö

Harvasta asiasta liikkuu niin paljon vääriä käsityksiä kuin luterilaisesta työetiikasta. Onko luterilainen työmoraali niin tiukka kuin kuvittelemme? Paisuttelemmeko liikaa työmääräämme, vai mistä puheet suomalaisen työelämän ankeudesta johtuvat?

Jaakko Heinimäen kirjanen avaa keskustelua suomalaisesta työkulttuurista yhteisten arvojen ja näiden taustalla vaikuttavien hyveiden kautta. Jokaisen työyhteisön hyveet pitäisi määritellä porukalla yhdessä, koska ne vaikuttavat siihen, millaiseksi työyhteisö arvoiltaan ja tavoiltaan muodostuu.

Yrityksen arvot jäävät helposti vain käsitteellisiksi ja ulkokultaisiksi lausumiksi. Ne edellyttävät toteutuakseen tapoja eli hyveitä, joilla arvoja viedään käytäntöön. Jokaisen työyhteisön hyveet pitäisi määritellä porukalla yhdessä, koska ne vaikuttavat siihen, millaiseksi työyhteisö arvoiltaan ja tavoiltaan muodostuu.

Hauskalla ja omintakeisella tavalla kirjoitettu teos muistuttaa, onko kasvu tärkeää vain itsensä vuoksi ja onko huono omatunto itse asiassa hyvä omatunto, kun asiaa tarkemmin pohtii.

Heinimäki muistuttaa oivaltavilla esimerkeillään, että moraalin maailmassa huumorintaju ja viisaus kulkevat rinta rinnan: huumori paljastaa sokean moraalin naurettavuuden, viisaus taas avaa sokean silmät näkemään.

Ja omasta työstään saa ja pitää olla ylpeä, koska porukka, joka tuntee oman arvonsa, on ylpeä muttei koskaan ylimielinen, vaan antaa tilaa muille omalla esimerkillään.

Jaakko Heinimäki on palkittu tietokirjailija, teologi ja luoviin aloihin erikoistunut työnohjaaja. Hän on työskennellyt myös toimittajana, tiedottajana ja piispan erityisavustajana. Hän on opetusalan eettisen neuvottelukunnan jäsen. Tällä hetkellä Heinimäki työskentelee päätoimittajana Kirkko ja kaupunki -mediassa.

Tervetuloa Arvon porukka -kirjan julkistustilaisuuteen ke 5.12. klo 8.30–10.30 kauppakamarille Koulutustila Metropoliin (Kalevankatu 12, 2. krs). Ilmoittautuminen kustannus@helsinki.chamber.fi

Lisätiedot: kirjasta: https://www.kauppakamarikauppa.fi/arvon-porukka-etiikka-ja-tyoyhteiso.html ja julkistustilaisuudesta: https://www.kauppakamarikauppa.fi/arvon-porukka-kirjan-julkistustilaisuus-5-12-2018.html

Lisätietoa:

Katariina Suominen, myyntipäällikkö, Helsingin seudun kauppakamari
Puh.: 045 7733 2978

Hilkka Vainio, markkinointipäällikkö, Helsingin seudun kauppakamari
markkinointi@helsinki.chamber.fi

Kauppakamari on arvostettu ammattikirjallisuuden kustantaja, joka julkaisee vuosittain kymmeniä ajankohtaisia teoksia mm. juridiikan, johtamisen ja työsuhteen, taloushallinnon ja verotuksen aihealueilta. Muita suosittuja tuotteita ovat mm. www.kauppakamaritieto.fi, ammattilaisen ajantasainen verkkopalvelu, sekä säännöllisesti päivitettävät kansiot.

www.kauppakamarikauppa.fi.

Kesäpukeutuminen työpaikalla – mikä on sopivaa ja mikä ei24.6.2019 11:01:04 EESTTiedote

Kesä on Suomessa aikaa, jolloin voimme vihdoinkin heittää raskaat talvitamineemme kaappiin ja tavata käsivartemme ja paljaat varpaamme. Vaateliikkeet tuovat silmiemme eteen mitä raikkaampia asusteita. Odotetun helteen tullessa haluamme pukeutua mahdollisimman kevyesti. Sointuvatko pukeutumisen keveys ja työpaikalla sopiva pukeutuminen yhteen? Tulisiko kesäpukeutumisesta ja pukeutumisesta yleensäkin ohjeistaa työpaikalla?

Helsingin seudun kauppakamari: Kansainvälisten osaajien houkuttelu- ja pitotekijöitä vahvistettava23.5.2019 11:37:32 EESTTiedote

Yhtenä suurena teemana meneillään olevissa hallitusneuvotteluissa on keinot työllisyysasteen nostamiseksi 75 %:iin. Oman haasteensa tälle tavoitteelle asettaa osaavan työvoiman saatavuus. Jo nyt useat yritykset eri toimialoilta raportoivat osaavan työvoiman saatavuuden olevan yksi merkittävimmistä kasvun esteistä. Yksi ratkaisu osaajapulaan on kansainvälisten osaajien houkuttelu ja täällä jo olevien kansainvälisten osaajien tehokkaampi työllistyminen osaamistaan vastaaviin tehtäviin.