Lastentautien tutkimussäätiö sr

Arvostettu Arvo Ylppö -mitali lastentautien tutkija Barbara K. Schmidtille

Lastentautien tutkimusalan arvostetun Arvo Ylppö -mitalin saa tänä vuonna emeritusprofessori Barbara K. Schmidt. Suomen parhaana nuorena lastentautialan tutkijana palkittiin Paula Tähtinen, joka on ansioitunut erityisesti lasten korvatulehdusten tutkijana. Palkinnot jakaa Lastentautien tutkimussäätiö.
Joka viides vuosi myönnettävän Arvo Ylppö -palkinnon saa tänä vuonna emeritusprofessori Barbara K. Schmidt. Kuva: Lehtikuva / Markku Ulander

Lastentautien tutkimusalan arvostetun Arvo Ylppö -mitalin saa tänä vuonna emeritusprofessori Barbara K. Schmidt. Hänen johtamansa tutkimukset ovat tuoneet pikkukeskosten hoitoon uusia keinoja, jotka parantavat lapsen elämänlaatua.

Tänään jaettiin myös Helena ja Niilo Hallman -palkinto, joka myönnetään kansainvälistä tunnustusta saaneelle suomalaistutkijalle. Palkinnon saa Turun yliopiston tutkija, dosentti Paula Tähtinen. Hän on erikoistunut infektiotauteihin ja hänen tutkimustyönsä on jo saavuttanut kansainvälistä näkyvyyttä alan johtavissa julkaisuissa.

Arvo Ylppö -palkitun ansiot tutkijana ”poikkeuksellisen suuret”

Arvo Ylppö -palkittu Barbara K. Schmidt on maailmankuulu vastasyntyneiden lääketieteen tutkija. Hänen johtamansa tutkimus on osoittanut esimerkiksi, että pian syntymän jälkeen aloitettu kofeiinihoito parantaa pikkukeskosen itsenäistä hengitystä ja vähentää riskiä sairastua vaikeaan ja yleiseen BPD-tautiin. Seurantatutkimus osoitti myös, että kofeiinihoitoa saaneilla lapsilla oli kahden vuoden iässä vähemmän neurologisia häiriöitä ja 11-vuotiaina koululaisina vähemmän liikuntavammoja kuin verrokeilla.

”Barbara Schmidtin ansiot tutkijana, tutkimusten suunnittelijana ja johtajana ovat poikkeuksellisen suuria. Hän on myös erinomainen opettaja, jonka oppilaista on myös tullut eturivin tutkijoita. Lisäksi Schmidt kiinnittää erityistä huomiota tutkimukseen liittyviin eettisiin kysymyksiin ja kantaa huolta perheen hyvinvoinnista”, professori Mikko Hallman kertoo palkintoperusteista.

Arvo Ylppö -mitali on yksi tunnetuimmista lastentautien alan kansainvälisistä tutkimuspalkinnoista ja se jaetaan joka 5. vuosi. Palkintoon kuuluu mitalin lisäksi 50 000 euroa.

Helena ja Niilo Hallman -palkitun löydökset muuttaneet hoitosuosituksia monessa maassa

Helena ja Niilo Hallman -palkinnon saa Paula Tähtinen Turun yliopistosta. Hän tutkii lasten infektiotauteja, erityisesti korvatulehduksia, ja hänen tutkimuslöydöksiään on käytetty monessa maassa äkillisen välikorvatulehduksen hoitosuosituksia laadittaessa.

Tähtinen osoitti jo väitöskirjatutkimuksessaan vuonna 2012, että kun lapsen välikorvantulehduksen diagnoosi on varma, antibiootti tehoaa sen hoitamiseen paremmin kuin siihen asti oli uskottu. Tähtisen myöhemmät tutkimukset ovat auttaneet tunnistamaan lapsia, jotka eivät tarvitse välikorvatulehduksen hoitoon antibioottia.

Tähtisen tutkimuksia käsitteleviä artikkeleita on julkaistu useissa alan medioissa, myös alan merkittävimmässä lääketieteellisessä lehdessä, New England Journal of Medicinessä.

Helena ja Niilo Hallman -palkinto jaetaan joka toinen vuosi ja sen suuruus on 15 000 euroa.

Palkitut vastaanottivat tunnustuksensa tänään iltapäivällä Helsingissä järjestetyssä juhlatilaisuudessa, jossa vietettiin myös Lastentautien tutkimussäätiön 60-vuotisjuhlaa. Säätiöllä on ollut merkittävä rooli siinä, että suomalainen lastentautien tutkimus on noussut kansainväliselle huipulle.

Huom! Tutkijoiden kuvat ja heidän tarkemmat esittelynsä tiedotteen liitteenä.

FAKTABOKSI

• Arvo Ylppö -mitali on jaettu joka viides vuosi vuodesta 1957 lähtien. Ensimmäisen mitalin saivat Arvo Ylppö ja Clement A. Smith.
  • Tänä vuonna on kulunut 135 vuotta Arvo Ylpön syntymästä.
  • Helena ja Niilo Hallman -palkintoa on jaettu joka toinen vuosi vuodesta 1984 lähtien. Rahapalkinnon lisäksi saajalle luovutetaan myös numeroitu hopeinen Niilo Hallman -mitali. Nyt jaettu mitali on järjestyksessään 18:s.
  • Helena ja Niilo Hallman -palkinto on nimetty edesmenneen lastentautiopin professorin Niilo Hallmanin ja hänen vaimonsa Helenan mukaan. Professori Niilo Hallman toimi lastentautiopin opettajana Helsingin yliopistossa yhteensä 34 vuoden ajan vuosina 1949–1983, ja hänen johdollaan Helsingin Lastenklinikasta kehittyi kansainvälisesti tunnettu tutkimusyksikkö ja sairaala. Hallman oli myös Lastentautien tutkimussäätiön varapuheenjohtajana säätiön perustamisesta 1962 lähtien vuoteen 2007 saakka.
  • Arvo Ylppö- ja Helena ja Niilo Hallman -palkinnot myöntää Lastentautien tutkimussäätiö.

Professori Mikko Hallman, Lastentautien tutkimussäätiö, puh. 050 350 22 77
Paula Tähtinen, p. 050 330 2336, paula.tahtinen@utu.fi

Kuvat

Lataa
Helena ja Niilo Hallman -palkinnon saa tänä vuonna Paula Tähtinen. Hän tutkii lasten infektiotauteja, erityisesti korvatulehduksia. Kuva: Lehtikuva / Kirsi Kanerva

Lastentautien tutkimussäätiö sr
Pohjoinen Hesperiankatu 21 B 37

Lastentautien tutkimussäätiö on tukenut 60 vuoden ajan lastentautien tutkimusta Suomessa. Se jakaa vuosittain apurahoja ja palkitsee ansioituneita tutkijoita. Viimeisen 15 vuoden aikana säätiö on jakanut tutkimukseen rahaa yli 30 miljoonaa euroa, ja tuen määrä on ollut viime vuosina kasvusuunnassa. Lastentautien tutkimussäätiön pitkäaikaisen tuen ansiosta tutkimus Suomessa on maailman kärkeä. Säätiö täyttää tänä vuonna 60 vuotta.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Lastentautien tutkimussäätiö sr

Lastentautien tutkimussäätiön apurahat vuodelle 2025 hakuun maaliskuun alusta lähtien29.2.2024 09:00:00 EET | Tiedote

Lastentautien tutkimussäätiön apurahat vuodelle 2025 avautuvat haettavaksi 1. maaliskuuta. Vuodelle 2025 tarkoitettuja tutkimusapurahoja voi hakea koko maaliskuun ajan, ja hakuaika päättyy 31. maaliskuuta kello 23.59. ”Valtiontalouden tilanteen tiukentuessa säätiöiden rooli lääketieteellisten tutkimusten rahoittajana on vuosikymmenessä nopeasti kasvanut. Tämä näkyy myös saamiemme hakemusten määrässä: korkeatasoisten apurahahakemusten määrä on viime vuosina ollut jatkuvasti kasvussa. Tavoitteenamme on vahvistaa lastentautien tutkimusta edelleen ja tukea alan tutkimushankkeita monipuolisesti.”, sanoo Lastentautien tutkimussäätiön hallituksen puheenjohtaja, vuorineuvos Tor Bergman. Tutkimusapurahat on tarkoitettu lapsia ja nuoria koskevaan lääketieteelliseen tutkimukseen. Apurahoja myönnetään tutkimushankkeille, kliinikkotutkijoille osa-aikaiseen tutkimustyöhön, post doc -apurahoina ulkomailla tapahtuvaan tutkimustyöhön sekä väitöskirjan tekijöille. Apurahoilla tuetaan pitkäkestoisia tutk