Asetinlaite ohjaa metron kulkua

Helsingin metron asetinlaite vaihdetaan 11.-13.1. ja metro ei liikennöi perjantai-iltana Itäkeskuksesta Mellunmäkeen ja Vuosaareen vievillä haaroilla eikä lauantaina ja sunnuntaina 12.–13.1. lainkaan Lauttasaaresta idän suuntaan. Koko kantametron rataverkon asetinlaitteen vaihtoa ei voi tehdä ilman liikennöintikatkoa.

Asetinlaite on metron liikenteenohjausjärjestelmän sydän. Asetinlaite määrittää metron kulkutiet radalla, kääntää vaihteet oikeaan asentoon, ohjaa radalla olevia opastimia ja toisaalta antaa HKL:n liikenteenohjausvalvomoon ajantasaisen tiedon siitä, missä kohdissa rataosuutta metrojunat kulloinkin ovat. Asetinlaite pitää huolta myös turvallisuudesta varmistamalla, että junalla on vapaa turvattu kulkutie ja turvallinen etäisyys junien välillä säilyy.

Mikäli metroliikenne sujuu suunnitellusti, toimii asetinlaite ATS-automatiikan avulla melko itsenäisesti liikenteenohjaajien keskittyessä valvomaan tilannetta. Jos metroliikenteessä on häiriöitä, voi liikenteenohjaaja antaa käskyjä asetinlaitteelle, jotta häiriöistä palauduttaisiin mahdollisimman pian. Tässäkin tapauksessa järjestelmä jää varmistamaan esimerkiksi metrojunien vapaita kulkuteitä ja etäisyyttä edeltävästä junasta.

Uuden asetinlaitteen käyttöönotto tarkoittaa sitä, että asetinlaitteen tietokone ja radan varren laitteet kuten opastimet, kääntölaitteet ja nopeusvalvontapisteet irrotetaan aiemmasta Siemensin järjestelmästä ja kytketään uuteen, länsimetron osuudella jo käytössä olevaan Mipron järjestelmään. Kytkentöjen tekemisen jälkeen uusi järjestelmä testataan huolellisesti koestuksilla ja koeajoilla, jotta voidaan varmistua sen virheettömästä toiminnasta.

Muutokset koskevat koko vanhaa Helsingin metrorataverkkoa, eikä muutosta testauksineen voida siksi toteuttaa ilman liikennekatkoa.

Asetinlaitteen vaihdon myötä koko metroradalla päästään käyttämään samassa järjestelmässä toimivaa asetinlaitetta. Tämä helpottaa merkittävästi liikenteenohjaajan työtä, ja mahdollisissa häiriötilanteissa niistä palaudutaan ripeämmin.

Uuden järjestelmän ja laitteiden yhteiskäyttökokeet on aloitettu jo viime kesänä. Asetinlaitteen vaihtotyötä tekee viikonlopun aikana noin 150 HKL:n ja asetinlaitteen toimittaja Mipro Oy:n asiantuntijaa.

Asetinlaitteen vaihto:

HKL, infra- ja kalustoyksikön johtaja Artturi Lähdetie, p. 040 673 1602

Metron liikennöinti ja korvaava liikenne:

HSL, joukkoliikennesuunnittelija Eeva Vesaoja, puh. 050 364 3287 (metron liikennöinti)
HSL, joukkoliikennesuunnittelija Essi Kyllönen, puh. 040 537 0518 (korvaavien bussien liikennöinti)
HSL, joukkoliikennesuunnittelija Petri Nissinen, puh. 040 161 2197 (korvaavien bussien liikennöinti)

Raide-Jokerin rakentaminen vaikuttaa pääkaupunkiseudun liikenteeseen14.6.2019 16:06:37 EESTTiedote

Raide-Jokeri-pikaraitiotien rakentaminen alkoi 13 kohteessa kesäkuun alussa. Rakentamisella on merkittäviä vaikutuksia pääkaupunkiseudun liikenteeseen. Työmaiden läheisyydessä toteutetaan tilapäisiä liikennejärjestelyjä, jotka muuttavat jalankulun, pyöräilyn, moottoriajoneuvoliikenteen ja joukkoliikenteen reittejä rakentamisen aikana. Järjestelyistä kerrotaan tarkemmin Raide-Jokerin verkkosivuilla ja työmaiden läheisyydessä opastein.

Kutsu medialle: Raide-Jokerin rakentamisen aloitusta juhlistetaan kaupunkien rajalla28.5.2019 11:05:56 EESTTiedote

Tervetuloa kanssamme juhlistamaan Raide-Jokeri-pikaraitiotien rakentamisen aloitusta tiistaina 4.6. klo 10.30–11.30 kaupunkien rajan tuntumaan, Pajamäen kentän parkkipaikalle (Takkatie 40, Helsinki). Tilaisuudessa kuullaan puheenvuorot Helsingin apulaispormestari Anni Sinnemäeltä, Espoon teknisen toimen johtaja Olli Isotalolta sekä Raide-Jokeri-allianssin Harri Kailasalolta. Puheiden lisäksi tilaisuudessa tehdään seremoniallinen ensimmäinen lapionkaivuu. Paikalla on kaupunkien kutsuvieraiden lisäksi Raide-Jokeri-allianssin asiantuntijoita vastaamassa median edustajien kysymyksiin. Tilaisuuteen ei tarvitse ilmoittautua ennalta.