Asetinlaite ohjaa metron kulkua

Helsingin metron asetinlaite vaihdetaan 11.-13.1. ja metro ei liikennöi perjantai-iltana Itäkeskuksesta Mellunmäkeen ja Vuosaareen vievillä haaroilla eikä lauantaina ja sunnuntaina 12.–13.1. lainkaan Lauttasaaresta idän suuntaan. Koko kantametron rataverkon asetinlaitteen vaihtoa ei voi tehdä ilman liikennöintikatkoa.

Asetinlaite on metron liikenteenohjausjärjestelmän sydän. Asetinlaite määrittää metron kulkutiet radalla, kääntää vaihteet oikeaan asentoon, ohjaa radalla olevia opastimia ja toisaalta antaa HKL:n liikenteenohjausvalvomoon ajantasaisen tiedon siitä, missä kohdissa rataosuutta metrojunat kulloinkin ovat. Asetinlaite pitää huolta myös turvallisuudesta varmistamalla, että junalla on vapaa turvattu kulkutie ja turvallinen etäisyys junien välillä säilyy.

Mikäli metroliikenne sujuu suunnitellusti, toimii asetinlaite ATS-automatiikan avulla melko itsenäisesti liikenteenohjaajien keskittyessä valvomaan tilannetta. Jos metroliikenteessä on häiriöitä, voi liikenteenohjaaja antaa käskyjä asetinlaitteelle, jotta häiriöistä palauduttaisiin mahdollisimman pian. Tässäkin tapauksessa järjestelmä jää varmistamaan esimerkiksi metrojunien vapaita kulkuteitä ja etäisyyttä edeltävästä junasta.

Uuden asetinlaitteen käyttöönotto tarkoittaa sitä, että asetinlaitteen tietokone ja radan varren laitteet kuten opastimet, kääntölaitteet ja nopeusvalvontapisteet irrotetaan aiemmasta Siemensin järjestelmästä ja kytketään uuteen, länsimetron osuudella jo käytössä olevaan Mipron järjestelmään. Kytkentöjen tekemisen jälkeen uusi järjestelmä testataan huolellisesti koestuksilla ja koeajoilla, jotta voidaan varmistua sen virheettömästä toiminnasta.

Muutokset koskevat koko vanhaa Helsingin metrorataverkkoa, eikä muutosta testauksineen voida siksi toteuttaa ilman liikennekatkoa.

Asetinlaitteen vaihdon myötä koko metroradalla päästään käyttämään samassa järjestelmässä toimivaa asetinlaitetta. Tämä helpottaa merkittävästi liikenteenohjaajan työtä, ja mahdollisissa häiriötilanteissa niistä palaudutaan ripeämmin.

Uuden järjestelmän ja laitteiden yhteiskäyttökokeet on aloitettu jo viime kesänä. Asetinlaitteen vaihtotyötä tekee viikonlopun aikana noin 150 HKL:n ja asetinlaitteen toimittaja Mipro Oy:n asiantuntijaa.

Asetinlaitteen vaihto:

HKL, infra- ja kalustoyksikön johtaja Artturi Lähdetie, p. 040 673 1602

Metron liikennöinti ja korvaava liikenne:

HSL, joukkoliikennesuunnittelija Eeva Vesaoja, puh. 050 364 3287 (metron liikennöinti)
HSL, joukkoliikennesuunnittelija Essi Kyllönen, puh. 040 537 0518 (korvaavien bussien liikennöinti)
HSL, joukkoliikennesuunnittelija Petri Nissinen, puh. 040 161 2197 (korvaavien bussien liikennöinti)

Hämeentien uudistusremontti alkaa maanantaina 4. maaliskuuta – muutoksia Sörnäisten metroaseman sisäänkäynteihin26.2.2019 15:08:58 EETTiedote

Sörnäisten metroaseman sisäänkäynnit D ja F suljetaan maanantaina 4. maaliskuuta. Kyseessä ovat Hämeentien keskellä oleva portaikko ja Hämeentie 27:n kohdalla oleva portaikko. Poistuvien sisäänkäyntien välittömässä läheisyydessä sijaitseva sisäänkäynti E on jatkossa käytössä normaalisti. Remontti ei vaikuta metron liikennöintiin eikä aseman hissien toimintaan. Kaksi sisäänkäyntiä suljetaan lopullisesti, sillä sisäänkäynnin D paikalle rakennetaan remontin aikana raitiotiekiskot ja sisäänkäynnin F paikalle pyörätie. Kartta sisäänkäynneistä on tiedotteen liitteenä. Sörnäisten aseman uudistaminen sulkee Helsinginkadun Kurvin kohdalta Laajaan Hämeentien urakkaan kuuluu Sörnäisten metroaseman lippuhallin vesikaton vesieristyksen ja metroaseman savunpoistojärjestelmän uusiminen tarvittavine sähkötöineen. Lippuhallin betonikannen korjaaminen edellyttää, että betonirakenne kaivetaan kokonaan esille maan alta. Tästä syystä Helsinginkatu Kurvin kohdalta Hämeentien ja Pengerkadun välillä suljetaan