Asetinlaitteen vaihtotyö edennyt koeajovaiheeseen

Metron uuden asetinlaitteen vaihtotyö on sujunut hyvin ja sunnuntai-iltapäivään mennessä HKL on päässyt käynnistämään omat koeajonsa kantametron osuudella. Koeajoilla kuormitetaan järjestelmää mahdollisimman paljon todellista matkustajaliikennettä vastaavasti.

Koeajojuna lähestymässä Herttoniemeä sunnuntaina.

- Mikäli täysin ennakoimattomia yllätyksiä ei tule, päästään liikennöinti aloittamaan huomenna maanantaina normaalisti, kertoo HKL:n infra- ja kalustoyksikön johtaja Artturi Lähdetie.

Tähän mennessä lauantaina tehtiin asetinlaitteen tarvitsemat kytkennät ratalaitteisiin, ja asetinlaitteen toimittaja Mipro Oy aloitti laitteiston testaukset ja sunnuntaina koeajot. HKL:n omat koeajot aloitettiin sunnuntaina iltapäivällä ja niitä jatketaan iltaan asti.

Asetinlaite on metron liikenteenohjausjärjestelmän perusta: se esimerkiksi ohjaa opastimia ja vaihteita sekä antaa ajantasaisen tiedon junien sijainnista radalla. Asetinlaite varmistaa, että junalle on vapaa kulkureitti ja junien välillä säilyy turvallinen etäisyys.

- Liikennöintikatkosta merkittävä osa kuluu koeajoihin. Koeajoissa varmistetaan asetinlaitteen virheetön toiminta kaikissa eri tilanteissa joita metroliikenteessä voi tulla vastaan, kertoo Lähdetie.

Tähän asti metrolinjalla on ollut käytössä kahden eri valmistajan asetinlaitteita. Yhtenäisellä asetinlaitteella pystytään parantamaan metroliikenteen häiriönhallintaa ja nopeuttamaan häiriöistä palautumista.

Asetinlaitteen vaihto:
HKL, infra- ja kalustoyksikön johtaja Artturi Lähdetie, p. 040 673 1602

Metron liikennöinti ja korvaava liikenne:

HSL, ryhmäpäällikkö Mika Häyrynen, p. 040 505 5294

Koeajojuna lähestymässä Herttoniemeä sunnuntaina.

Raide-Jokerin rakentaminen vaikuttaa pääkaupunkiseudun liikenteeseen14.6.2019 16:06:37 EESTTiedote

Raide-Jokeri-pikaraitiotien rakentaminen alkoi 13 kohteessa kesäkuun alussa. Rakentamisella on merkittäviä vaikutuksia pääkaupunkiseudun liikenteeseen. Työmaiden läheisyydessä toteutetaan tilapäisiä liikennejärjestelyjä, jotka muuttavat jalankulun, pyöräilyn, moottoriajoneuvoliikenteen ja joukkoliikenteen reittejä rakentamisen aikana. Järjestelyistä kerrotaan tarkemmin Raide-Jokerin verkkosivuilla ja työmaiden läheisyydessä opastein.

Kutsu medialle: Raide-Jokerin rakentamisen aloitusta juhlistetaan kaupunkien rajalla28.5.2019 11:05:56 EESTTiedote

Tervetuloa kanssamme juhlistamaan Raide-Jokeri-pikaraitiotien rakentamisen aloitusta tiistaina 4.6. klo 10.30–11.30 kaupunkien rajan tuntumaan, Pajamäen kentän parkkipaikalle (Takkatie 40, Helsinki). Tilaisuudessa kuullaan puheenvuorot Helsingin apulaispormestari Anni Sinnemäeltä, Espoon teknisen toimen johtaja Olli Isotalolta sekä Raide-Jokeri-allianssin Harri Kailasalolta. Puheiden lisäksi tilaisuudessa tehdään seremoniallinen ensimmäinen lapionkaivuu. Paikalla on kaupunkien kutsuvieraiden lisäksi Raide-Jokeri-allianssin asiantuntijoita vastaamassa median edustajien kysymyksiin. Tilaisuuteen ei tarvitse ilmoittautua ennalta.