Asetinlaitteen vaihtotyö edennyt koeajovaiheeseen

Metron uuden asetinlaitteen vaihtotyö on sujunut hyvin ja sunnuntai-iltapäivään mennessä HKL on päässyt käynnistämään omat koeajonsa kantametron osuudella. Koeajoilla kuormitetaan järjestelmää mahdollisimman paljon todellista matkustajaliikennettä vastaavasti.

Koeajojuna lähestymässä Herttoniemeä sunnuntaina.

- Mikäli täysin ennakoimattomia yllätyksiä ei tule, päästään liikennöinti aloittamaan huomenna maanantaina normaalisti, kertoo HKL:n infra- ja kalustoyksikön johtaja Artturi Lähdetie.

Tähän mennessä lauantaina tehtiin asetinlaitteen tarvitsemat kytkennät ratalaitteisiin, ja asetinlaitteen toimittaja Mipro Oy aloitti laitteiston testaukset ja sunnuntaina koeajot. HKL:n omat koeajot aloitettiin sunnuntaina iltapäivällä ja niitä jatketaan iltaan asti.

Asetinlaite on metron liikenteenohjausjärjestelmän perusta: se esimerkiksi ohjaa opastimia ja vaihteita sekä antaa ajantasaisen tiedon junien sijainnista radalla. Asetinlaite varmistaa, että junalle on vapaa kulkureitti ja junien välillä säilyy turvallinen etäisyys.

- Liikennöintikatkosta merkittävä osa kuluu koeajoihin. Koeajoissa varmistetaan asetinlaitteen virheetön toiminta kaikissa eri tilanteissa joita metroliikenteessä voi tulla vastaan, kertoo Lähdetie.

Tähän asti metrolinjalla on ollut käytössä kahden eri valmistajan asetinlaitteita. Yhtenäisellä asetinlaitteella pystytään parantamaan metroliikenteen häiriönhallintaa ja nopeuttamaan häiriöistä palautumista.

Asetinlaitteen vaihto:
HKL, infra- ja kalustoyksikön johtaja Artturi Lähdetie, p. 040 673 1602

Metron liikennöinti ja korvaava liikenne:

HSL, ryhmäpäällikkö Mika Häyrynen, p. 040 505 5294

Koeajojuna lähestymässä Herttoniemeä sunnuntaina.

Hämeentien uudistusremontti alkaa maanantaina 4. maaliskuuta – muutoksia Sörnäisten metroaseman sisäänkäynteihin26.2.2019 15:08:58 EETTiedote

Sörnäisten metroaseman sisäänkäynnit D ja F suljetaan maanantaina 4. maaliskuuta. Kyseessä ovat Hämeentien keskellä oleva portaikko ja Hämeentie 27:n kohdalla oleva portaikko. Poistuvien sisäänkäyntien välittömässä läheisyydessä sijaitseva sisäänkäynti E on jatkossa käytössä normaalisti. Remontti ei vaikuta metron liikennöintiin eikä aseman hissien toimintaan. Kaksi sisäänkäyntiä suljetaan lopullisesti, sillä sisäänkäynnin D paikalle rakennetaan remontin aikana raitiotiekiskot ja sisäänkäynnin F paikalle pyörätie. Kartta sisäänkäynneistä on tiedotteen liitteenä. Sörnäisten aseman uudistaminen sulkee Helsinginkadun Kurvin kohdalta Laajaan Hämeentien urakkaan kuuluu Sörnäisten metroaseman lippuhallin vesikaton vesieristyksen ja metroaseman savunpoistojärjestelmän uusiminen tarvittavine sähkötöineen. Lippuhallin betonikannen korjaaminen edellyttää, että betonirakenne kaivetaan kokonaan esille maan alta. Tästä syystä Helsinginkatu Kurvin kohdalta Hämeentien ja Pengerkadun välillä suljetaan