Asiakas digitalisaation keskiöön – uusi ekosysteemi vauhdittaa teollisuutemme nousua

Suomen teollisuuden innovaatioalusta DIMECC Oy käynnistää visionäärisen ekosysteemin, jossa kärkiyrityksemme jalostavat datasta uusia tuotteita ja palveluita. Jo tähän mennessä yritykset ovat digitalisoineet toimitusketjuihinsa liittyvää tietoa. Connected Industry -ekosysteemin visiona on muuttaa kiihtyvällä tahdilla syntyvä digitaalinen data uutta luovaksi liiketoiminnaksi ja tuoda radikaalia lisäarvoa asiakkaille.

DIMECCin nyt käynnistyvässä ekosysteemissä asiakas on digitalisaation keskiössä, kun datasta synnytetään uusia tuotteita ja palveluita.

Lehdistötiedote 19.12.2017 klo 9.00

Digitalisaatio vie valmistavan teollisuuden arvoketjuja kohti verkostoja, joissa ihmiset, tuotteet, laitteet ja palvelut sekä tuotantojärjestelmät ja yhteisöt kytkeytyvät saumattomasti toisiinsa. Jatkossa koneiden ja laitteiden, ohjelmistojen ja sovellusten sekä palveluiden ja tuotteiden valmistajat luovat arvoa yhdistämällä fyysisiä ja palveluresurssejaan. Myös kilpailu siirtyy yksittäisistä tuotteista ja palveluista kohti asiakkaan tarpeen ympärille rakentuvia arvoverkostoja.

”Connected Industry mahdollistaa esimerkiksi sen, että nykyiset manuaaliset nosturit liitetään 5G-verkkoon ja saadaan osaksi digitaalista tehdasta. Konecranes haluaa olla kärjessä, kun tavaravirtojen informaatio tehostaa logistisia prosesseja. Tämä voi radikaalisti laajentaa liiketoimintaamme laitteiden ja huoltopalvelujen tuottajasta myös operatiivisen logistiikan lisäarvon tuottajaksi, mikä auttaa asiakkaitamme monilla uusilla tavoilla”, kertoo Konecranes Oyj:n teknologiajohtaja Juha Pankakoski.

”DIMECC on erinomainen alusta systeemisen muutoksen edistämiseen, johon yksittäiset toimijat eivät kykenisi. Meillä on 2 000 huippuosaajaa tässä yhteisössä, me yhdessä olemme DIMECC”, jatkaa myös Connected Industryn johtoryhmän puheenjohtajana toimiva Pankakoski.

Parhaillaan käynnistyvän Connected Industry -ekosysteemin avaintoimijoita ovat alojensa johtavat yritykset Cargotec, Fastems, HT Laser, Konecranes, Nokia, Ponsse, Prima Power, Raute, SSAB ja Tieto. Ekosysteemissä yritykset yhdistävät voimansa ja jakavat dataansa kehittääkseen radikaalisti uutta liiketoimintaa, jossa asiakkaan tarpeet ovat keskiössä. Ekosysteemissä sovelletaan tekoälyä yritysten toimintaan ja rakennetaan teollisuuden alustoja ja standardeja, jotta dataa voidaan jakaa verkoston toimijoiden välillä.

Älykkäiden koneiden ja laitteiden muodostamat autonomiset systeemit ovat tämän teollisen murroksen ytimessä. Suomalaisilla kone- ja laitevalmistajilla on aito mahdollisuus nousta uusien arvoverkostojen avaintoimijoiksi ja hyödyntää dataan pohjautuvat, täysin uudet liiketoimintamahdollisuudet. Suomen vahvuuksia ovat maailmanluokan koneenrakennustaito ja asennettu laitekanta, johtava ICT- ja tietoturvaosaaminen sekä maamme perinteet innovatiivisten koneiden valmistuksessa.

”Connected Industry -ekosysteemi tuo yhteen johtavat laitevalmistajat sekä digitaalisten ratkaisujen, komponenttien ja palveluiden toteuttajat. Haluamme suomalaisen teollisuuden olevan eturintamassa, kun perinteinen toimitusketjuajattelu korvautuu systeemisellä arvonluonnilla, ja digitalisaatio muuttuu uudeksi liiketoiminnaksi lisäten arvoa asiakkaalle”, korostaa DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Ekosysteemin toimintaa rahoittavat siihen osallistuvat yritykset ja Tekes.

Johtaja, Teknologiat Juha Pankakoski, Konecranes Oyj, puh. 020 427 11, juha.pankakoski@konecranes.com

Toimitusjohtaja Harri Kulmala, DIMECC Oy, puh. 040 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

Johtaja Essi Huttu, DIMECC Oy, puh. 040 840 9259, essi.huttu@dimecc.com

Suomalainen DIMECC on globaalin innovaation huipulla 2025, visioi Rolls-Roycen Sauli Eloranta: ”DIMECC on teollisen innovaation yhtenäisin ja luotetuin kumppani”30.10.2017 18:00Tiedote

DIMECCin vuosiseminaari lähti maanantaina vauhdikkaasti liikkeelle, kun Rolls-Roycen teknologiajohtaja Sauli Eloranta maalasi Suomen teollisuuden merkittävimmän innovaatiotoimijan tulevaisuutta. Elorannan mukaan DIMECCin omistajat muodostavat niin ainutlaatuisen ekosysteemin, että sillä on Suomessa parhaat edellytykset nousta digitalisoituvan teollisuuden globaalin innovoinnin kärkeen.

MPIDEA 2017 -voittajan SFTecin menestys jatkuu: valittu valtion kärkihankkeeksi30.10.2017 12:00Tiedote

SFTec Oy:n Demotehdas-konsepti pk-yritysten osaamisen ja innovaatioiden yhdistämiseksi on valittu yhdeksi valtion kärkihankkeeksi ravinteiden kierrätyksessä. Oululaisen yrityksen menestystä pohjusti jo viime toukokuussa voitettu teollisuuden MPIDEA-ideakilpailu, joka toi yritykselle näkyvyyttä, uskottavuutta ja kontakteja. Seuraava MPIDEA-voittaja valitaan keväällä 2019. Voiton tänä vuonna pokannut Juha Roininen on mukana tänään maanantaina MPIDEA:n järjestäjän DIMECCin vuosiseminaarissa.

Uusi FLEX-ohjelma jatkaa Euroopan tuottavinta innovointia: Metalliteollisuutemme digitalisaatioon lisävauhtia30.10.2017 09:00Tiedote

Suomen johtava innovaatiotoimija DIMECC edistää joustavan ja päästöttömän metallin valmistusta. Syksyllä vauhtiin päässeen FLEX-ohjelman tavoitteena on tuottaa innovaatioita ja luoda uutta liiketoimintaa sekä vahvistaa ekosysteemiä, joka muodostuu metallien valmistajista, yliopistoista, tutkimuslaitoksista ja pk-yrityksistä. DIMECCin innovaatio-ohjelmat on mitattu Euroopan tehokkaimmiksi: sijoitettu euro on tuottanut itsensä takaisin 20-kertaisesti ja pk-yritysten innovointikapasiteetti on kolminkertaistunut. DIMECC esittelee tuloksellisia ohjelmiaan tänään ja huomenna vuosiseminaarissaan Turussa.

MEDIAKUTSU/ Muistutus: Euroopan tehokkain innovoija DIMECC palkitsee parhaat innovaatiotulokset vuosipäivillään Turussa 30.–31.10.: Tulevaisuus tekeillä, tulokset tutkassa30.10.2017 08:00Kutsu

Suomen johtava innovaatiotoimija DIMECC esittelee tuloksiaan Turussa Radisson Blu Marina Palace hotellissa 30.–31.10. pidettävässä vuosiseminaarissa. DIMECCin 10. vuosiseminaari kokoaa yhteen lähemmäs 200 teollisuusvaikuttajaa niin yrityksistä, akateemisesta maailmasta kuin koko suomalaisesta innovaatiokentästäkin. Parasta tulosta innovaatio-ohjelmista etsitään DIMECC Prize -kilpailussa maanantai-iltana.