Asiakas digitalisaation keskiöön – uusi ekosysteemi vauhdittaa teollisuutemme nousua

Suomen teollisuuden innovaatioalusta DIMECC Oy käynnistää visionäärisen ekosysteemin, jossa kärkiyrityksemme jalostavat datasta uusia tuotteita ja palveluita. Jo tähän mennessä yritykset ovat digitalisoineet toimitusketjuihinsa liittyvää tietoa. Connected Industry -ekosysteemin visiona on muuttaa kiihtyvällä tahdilla syntyvä digitaalinen data uutta luovaksi liiketoiminnaksi ja tuoda radikaalia lisäarvoa asiakkaille.

DIMECCin nyt käynnistyvässä ekosysteemissä asiakas on digitalisaation keskiössä, kun datasta synnytetään uusia tuotteita ja palveluita.

Lehdistötiedote 19.12.2017 klo 9.00

Digitalisaatio vie valmistavan teollisuuden arvoketjuja kohti verkostoja, joissa ihmiset, tuotteet, laitteet ja palvelut sekä tuotantojärjestelmät ja yhteisöt kytkeytyvät saumattomasti toisiinsa. Jatkossa koneiden ja laitteiden, ohjelmistojen ja sovellusten sekä palveluiden ja tuotteiden valmistajat luovat arvoa yhdistämällä fyysisiä ja palveluresurssejaan. Myös kilpailu siirtyy yksittäisistä tuotteista ja palveluista kohti asiakkaan tarpeen ympärille rakentuvia arvoverkostoja.

”Connected Industry mahdollistaa esimerkiksi sen, että nykyiset manuaaliset nosturit liitetään 5G-verkkoon ja saadaan osaksi digitaalista tehdasta. Konecranes haluaa olla kärjessä, kun tavaravirtojen informaatio tehostaa logistisia prosesseja. Tämä voi radikaalisti laajentaa liiketoimintaamme laitteiden ja huoltopalvelujen tuottajasta myös operatiivisen logistiikan lisäarvon tuottajaksi, mikä auttaa asiakkaitamme monilla uusilla tavoilla”, kertoo Konecranes Oyj:n teknologiajohtaja Juha Pankakoski.

”DIMECC on erinomainen alusta systeemisen muutoksen edistämiseen, johon yksittäiset toimijat eivät kykenisi. Meillä on 2 000 huippuosaajaa tässä yhteisössä, me yhdessä olemme DIMECC”, jatkaa myös Connected Industryn johtoryhmän puheenjohtajana toimiva Pankakoski.

Parhaillaan käynnistyvän Connected Industry -ekosysteemin avaintoimijoita ovat alojensa johtavat yritykset Cargotec, Fastems, HT Laser, Konecranes, Nokia, Ponsse, Prima Power, Raute, SSAB ja Tieto. Ekosysteemissä yritykset yhdistävät voimansa ja jakavat dataansa kehittääkseen radikaalisti uutta liiketoimintaa, jossa asiakkaan tarpeet ovat keskiössä. Ekosysteemissä sovelletaan tekoälyä yritysten toimintaan ja rakennetaan teollisuuden alustoja ja standardeja, jotta dataa voidaan jakaa verkoston toimijoiden välillä.

Älykkäiden koneiden ja laitteiden muodostamat autonomiset systeemit ovat tämän teollisen murroksen ytimessä. Suomalaisilla kone- ja laitevalmistajilla on aito mahdollisuus nousta uusien arvoverkostojen avaintoimijoiksi ja hyödyntää dataan pohjautuvat, täysin uudet liiketoimintamahdollisuudet. Suomen vahvuuksia ovat maailmanluokan koneenrakennustaito ja asennettu laitekanta, johtava ICT- ja tietoturvaosaaminen sekä maamme perinteet innovatiivisten koneiden valmistuksessa.

”Connected Industry -ekosysteemi tuo yhteen johtavat laitevalmistajat sekä digitaalisten ratkaisujen, komponenttien ja palveluiden toteuttajat. Haluamme suomalaisen teollisuuden olevan eturintamassa, kun perinteinen toimitusketjuajattelu korvautuu systeemisellä arvonluonnilla, ja digitalisaatio muuttuu uudeksi liiketoiminnaksi lisäten arvoa asiakkaalle”, korostaa DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Ekosysteemin toimintaa rahoittavat siihen osallistuvat yritykset ja Tekes.

Johtaja, Teknologiat Juha Pankakoski, Konecranes Oyj, puh. 020 427 11, juha.pankakoski@konecranes.com

Toimitusjohtaja Harri Kulmala, DIMECC Oy, puh. 040 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

Johtaja Essi Huttu, DIMECC Oy, puh. 040 840 9259, essi.huttu@dimecc.com

Muistutuskutsu: Suhdanne-Suomesta ÄlySuomeen! Digitalisoituva teollisuus viitoittaa suunnan Euroopan tehokkaimman innovoinnin 10-vuotisjuhlissa 24.10.17.10.2018 12:00Kutsu

Kuinka digitalisaatio etenee tulevaisuudessa? Miten valmistautua? Miten teollisuutta pitää uudistaa, jotta menestymme? Kuinka Suomi kääntää muutoksen voitoksi – eli kuinka Suomi voi siirtyä Suhdanne-Suomesta ÄlySuomeen? Tule kuulemaan vastaukset teollisuuden ykkösvaikuttajilta DIMECC Oy:n 10-vuotisjuhlaseminaariin Helsingissä 24.10.2018.

Syöpätutkimuskin vahvistuu, kun Orion löysi tohtorit PoDoCo-ohjelman kautta: Rintasyövän hoitoon haussa tehokkaita yksilöllisiä lääkehoitoja15.10.2018 12:00Tiedote

Suomalainen lääkeyhtiö Orion on löytänyt uuden tavan edistää korkealaatuista syöpätutkimustaan. Julia Lindqvist tuli mukaan tutkimaan ja kehittämään uutta lääkemolekyyliä ja sen käyttöä etenkin rintasyövän yksilöllisissä hoidoissa. Orion ja Lindqvist löysivät toisensa tohtorit ja yritykset yhdistävän PoDoCo-ohjelman kautta. Syksyn PoDoCo-hakuun ehtii vielä mukaan – hakuaikaa on jäljellä lokakuun loppuun asti!

Suhdanne-Suomesta ÄlySuomeen! Digitalisoituva teollisuus viitoittaa suunnan Euroopan tehokkaimman innovoinnin 10-vuotisjuhlissa 24.10.12.10.2018 12:00Kutsu

Tekoälyä tehokkaasti teollisuuteen: DIMECC käynnistää ensimmäisen koneoppimisen täydennyskoulutuksen teollisuudelle21.6.2018 10:00Tiedote

Valmistavan teollisuuden henkilöstölle on syksyllä tarjolla ensimmäinen paljon kaivattu koneoppimisen täydennyskoulutus. Koulutuksen järjestää DIMECC yhteistyössä Futuricen ja ELY-keskusten kanssa. Koko syksyn mittaisessa ja 120 tunnin laajuisessa opintokokonaisuudessa on luvassa monipuolinen kattaus koneoppimisen algoritmeista etiikkaan sekä tekoälyprojektin suunnittelusta ja johtamisesta tekoälyn soveltamiseen yrityksen liiketoiminnassa. Koulutukseen osallistuu yhteensä 34 henkilöä kymmenestä eri yrityksestä.