Asiakas digitalisaation keskiöön – uusi ekosysteemi vauhdittaa teollisuutemme nousua

Suomen teollisuuden innovaatioalusta DIMECC Oy käynnistää visionäärisen ekosysteemin, jossa kärkiyrityksemme jalostavat datasta uusia tuotteita ja palveluita. Jo tähän mennessä yritykset ovat digitalisoineet toimitusketjuihinsa liittyvää tietoa. Connected Industry -ekosysteemin visiona on muuttaa kiihtyvällä tahdilla syntyvä digitaalinen data uutta luovaksi liiketoiminnaksi ja tuoda radikaalia lisäarvoa asiakkaille.

DIMECCin nyt käynnistyvässä ekosysteemissä asiakas on digitalisaation keskiössä, kun datasta synnytetään uusia tuotteita ja palveluita.

Lehdistötiedote 19.12.2017 klo 9.00

Digitalisaatio vie valmistavan teollisuuden arvoketjuja kohti verkostoja, joissa ihmiset, tuotteet, laitteet ja palvelut sekä tuotantojärjestelmät ja yhteisöt kytkeytyvät saumattomasti toisiinsa. Jatkossa koneiden ja laitteiden, ohjelmistojen ja sovellusten sekä palveluiden ja tuotteiden valmistajat luovat arvoa yhdistämällä fyysisiä ja palveluresurssejaan. Myös kilpailu siirtyy yksittäisistä tuotteista ja palveluista kohti asiakkaan tarpeen ympärille rakentuvia arvoverkostoja.

”Connected Industry mahdollistaa esimerkiksi sen, että nykyiset manuaaliset nosturit liitetään 5G-verkkoon ja saadaan osaksi digitaalista tehdasta. Konecranes haluaa olla kärjessä, kun tavaravirtojen informaatio tehostaa logistisia prosesseja. Tämä voi radikaalisti laajentaa liiketoimintaamme laitteiden ja huoltopalvelujen tuottajasta myös operatiivisen logistiikan lisäarvon tuottajaksi, mikä auttaa asiakkaitamme monilla uusilla tavoilla”, kertoo Konecranes Oyj:n teknologiajohtaja Juha Pankakoski.

”DIMECC on erinomainen alusta systeemisen muutoksen edistämiseen, johon yksittäiset toimijat eivät kykenisi. Meillä on 2 000 huippuosaajaa tässä yhteisössä, me yhdessä olemme DIMECC”, jatkaa myös Connected Industryn johtoryhmän puheenjohtajana toimiva Pankakoski.

Parhaillaan käynnistyvän Connected Industry -ekosysteemin avaintoimijoita ovat alojensa johtavat yritykset Cargotec, Fastems, HT Laser, Konecranes, Nokia, Ponsse, Prima Power, Raute, SSAB ja Tieto. Ekosysteemissä yritykset yhdistävät voimansa ja jakavat dataansa kehittääkseen radikaalisti uutta liiketoimintaa, jossa asiakkaan tarpeet ovat keskiössä. Ekosysteemissä sovelletaan tekoälyä yritysten toimintaan ja rakennetaan teollisuuden alustoja ja standardeja, jotta dataa voidaan jakaa verkoston toimijoiden välillä.

Älykkäiden koneiden ja laitteiden muodostamat autonomiset systeemit ovat tämän teollisen murroksen ytimessä. Suomalaisilla kone- ja laitevalmistajilla on aito mahdollisuus nousta uusien arvoverkostojen avaintoimijoiksi ja hyödyntää dataan pohjautuvat, täysin uudet liiketoimintamahdollisuudet. Suomen vahvuuksia ovat maailmanluokan koneenrakennustaito ja asennettu laitekanta, johtava ICT- ja tietoturvaosaaminen sekä maamme perinteet innovatiivisten koneiden valmistuksessa.

”Connected Industry -ekosysteemi tuo yhteen johtavat laitevalmistajat sekä digitaalisten ratkaisujen, komponenttien ja palveluiden toteuttajat. Haluamme suomalaisen teollisuuden olevan eturintamassa, kun perinteinen toimitusketjuajattelu korvautuu systeemisellä arvonluonnilla, ja digitalisaatio muuttuu uudeksi liiketoiminnaksi lisäten arvoa asiakkaalle”, korostaa DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Ekosysteemin toimintaa rahoittavat siihen osallistuvat yritykset ja Tekes.

Johtaja, Teknologiat Juha Pankakoski, Konecranes Oyj, puh. 020 427 11, juha.pankakoski@konecranes.com

Toimitusjohtaja Harri Kulmala, DIMECC Oy, puh. 040 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

Johtaja Essi Huttu, DIMECC Oy, puh. 040 840 9259, essi.huttu@dimecc.com

Tekoälyä tehokkaasti teollisuuteen: DIMECC käynnistää ensimmäisen koneoppimisen täydennyskoulutuksen teollisuudelle21.6.2018 10:00Tiedote

Valmistavan teollisuuden henkilöstölle on syksyllä tarjolla ensimmäinen paljon kaivattu koneoppimisen täydennyskoulutus. Koulutuksen järjestää DIMECC yhteistyössä Futuricen ja ELY-keskusten kanssa. Koko syksyn mittaisessa ja 120 tunnin laajuisessa opintokokonaisuudessa on luvassa monipuolinen kattaus koneoppimisen algoritmeista etiikkaan sekä tekoälyprojektin suunnittelusta ja johtamisesta tekoälyn soveltamiseen yrityksen liiketoiminnassa. Koulutukseen osallistuu yhteensä 34 henkilöä kymmenestä eri yrityksestä.

”Historiallinen linjaus” — Itseohjautuvien laivojen testaus voidaan aloittaa laajasti: Suomi ja One Sea -ekosysteemi edelläkävijöitä13.6.2018 18:00Tiedote

Tänään hyväksytty historiallinen lakimuutos avaa mahdollisuuden testata itseohjautuvaa meriliikennettä, aluksia ja teknologioita. Maailman ensimmäinen kaikille avoin testialue Eurajoen edustalla saa näin vauhtia. Jaakonmereksi ristittyä testialuetta hallinnoi ja valvoo DIMECC Oy, joka johtaa huippuyritysten kansainvälistä One Sea -ekosysteemiä. ”Hallituksen linjaus on historiallinen ja visionäärinen”, kiittää DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Taas tukku tohtoreita töihin! Tekoälyä, koulutusta… PoDoCo-ohjelma onnistunut hienosti: Yrityksiin siirtyneiden tohtorien määrä kipuaa jo kohti sataa8.6.2018 10:10Tiedote

Tohtoreita ja yrityksiä yhdistävä Post Docs in Companies -ohjelma on siivittänyt jo 82 tohtoria elinkeinoelämän palvelukseen. Työllistyneiden tohtoreiden myötä niin pienet kuin suuretkin suomalaisyritykset saavat tuoretta tutkimusosaamista innovaatioitaan vauhdittamaan. Kevään apurahahakukierroksella rahoitettiin 16 uutta tohtorien ja yritysten yhteistyöprojektia.

Tekoäly teollisuudessa siivittää suomalaisyrityksiä maailmalla ja parantaa kansantalouttamme - DIMECCin LIFEX-ohjelma kasvaa uudella MIDAS-tekoälyprojektilla kolminkertaiseksi5.6.2018 10:00Tiedote

Tekoälyn soveltaminen Suomen teollisuudessa on lisääntymässä merkittävästi. DIMECC Oy:n kaksi vuotta sitten käynnistynyt LIFEX-ohjelma kolminkertaistui laajuudeltaan, kun teollisuus aloitti sen puitteissa uuden tekoälyyn keskittyvän MIDAS-projektin. Mukana ovat muun muassa Glaston, Novatron, Nokia Technologies, Epec ja Tampereen teknillinen yliopisto.

Europe’s most extensive Innovator joins Europe’s most effective Innovator – Demola and 700 000 Students join DIMECC to Boost Industrial Renewal28.5.2018 10:30Tiedote

Students now have the opportunity to join the work of DIMECC Ltd, the most effective innovator in Europe and the most important innovation platform of the Finnish Industry. The forerunner of digital transformation, DIMECC, has bought a minority share of Demola Global Ltd, the most extensive facilitator of business renewal in the EU. ‘DIMECC and Demola together have a unique capacity to creatively disrupt and boost industrial renewal, with extreme speed as well as through our enduring cooperation platform’, praises CEO Harri Kulmala of DIMECC.

Opiskelijat pääsevät mukaan koko Euroopan tehokkaimman innovoijan ja Suomen teollisuuden tärkeimmän innovaatioalustan DIMECC Oy:n työhön. Digitaalisen murroksen edelläkävijä DIMECC on ostanut vähemmistöosuuden Demola Global Oy:stä, joka on laajin yritysten uusiutumista fasilitoiva innovaatioalusta koko EU:ssa. "DIMECCin ja Demolan yhdistäminen merkitsee Suomelle ainutkertaista mahdollisuutta luoda teollisuudelle sekä nopeaa että pitkäkestoista yhteistyöalustaa", kiittää DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala.