Asiakas digitalisaation keskiöön – uusi ekosysteemi vauhdittaa teollisuutemme nousua

Suomen teollisuuden innovaatioalusta DIMECC Oy käynnistää visionäärisen ekosysteemin, jossa kärkiyrityksemme jalostavat datasta uusia tuotteita ja palveluita. Jo tähän mennessä yritykset ovat digitalisoineet toimitusketjuihinsa liittyvää tietoa. Connected Industry -ekosysteemin visiona on muuttaa kiihtyvällä tahdilla syntyvä digitaalinen data uutta luovaksi liiketoiminnaksi ja tuoda radikaalia lisäarvoa asiakkaille.

DIMECCin nyt käynnistyvässä ekosysteemissä asiakas on digitalisaation keskiössä, kun datasta synnytetään uusia tuotteita ja palveluita.

Lehdistötiedote 19.12.2017 klo 9.00

Digitalisaatio vie valmistavan teollisuuden arvoketjuja kohti verkostoja, joissa ihmiset, tuotteet, laitteet ja palvelut sekä tuotantojärjestelmät ja yhteisöt kytkeytyvät saumattomasti toisiinsa. Jatkossa koneiden ja laitteiden, ohjelmistojen ja sovellusten sekä palveluiden ja tuotteiden valmistajat luovat arvoa yhdistämällä fyysisiä ja palveluresurssejaan. Myös kilpailu siirtyy yksittäisistä tuotteista ja palveluista kohti asiakkaan tarpeen ympärille rakentuvia arvoverkostoja.

”Connected Industry mahdollistaa esimerkiksi sen, että nykyiset manuaaliset nosturit liitetään 5G-verkkoon ja saadaan osaksi digitaalista tehdasta. Konecranes haluaa olla kärjessä, kun tavaravirtojen informaatio tehostaa logistisia prosesseja. Tämä voi radikaalisti laajentaa liiketoimintaamme laitteiden ja huoltopalvelujen tuottajasta myös operatiivisen logistiikan lisäarvon tuottajaksi, mikä auttaa asiakkaitamme monilla uusilla tavoilla”, kertoo Konecranes Oyj:n teknologiajohtaja Juha Pankakoski.

”DIMECC on erinomainen alusta systeemisen muutoksen edistämiseen, johon yksittäiset toimijat eivät kykenisi. Meillä on 2 000 huippuosaajaa tässä yhteisössä, me yhdessä olemme DIMECC”, jatkaa myös Connected Industryn johtoryhmän puheenjohtajana toimiva Pankakoski.

Parhaillaan käynnistyvän Connected Industry -ekosysteemin avaintoimijoita ovat alojensa johtavat yritykset Cargotec, Fastems, HT Laser, Konecranes, Nokia, Ponsse, Prima Power, Raute, SSAB ja Tieto. Ekosysteemissä yritykset yhdistävät voimansa ja jakavat dataansa kehittääkseen radikaalisti uutta liiketoimintaa, jossa asiakkaan tarpeet ovat keskiössä. Ekosysteemissä sovelletaan tekoälyä yritysten toimintaan ja rakennetaan teollisuuden alustoja ja standardeja, jotta dataa voidaan jakaa verkoston toimijoiden välillä.

Älykkäiden koneiden ja laitteiden muodostamat autonomiset systeemit ovat tämän teollisen murroksen ytimessä. Suomalaisilla kone- ja laitevalmistajilla on aito mahdollisuus nousta uusien arvoverkostojen avaintoimijoiksi ja hyödyntää dataan pohjautuvat, täysin uudet liiketoimintamahdollisuudet. Suomen vahvuuksia ovat maailmanluokan koneenrakennustaito ja asennettu laitekanta, johtava ICT- ja tietoturvaosaaminen sekä maamme perinteet innovatiivisten koneiden valmistuksessa.

”Connected Industry -ekosysteemi tuo yhteen johtavat laitevalmistajat sekä digitaalisten ratkaisujen, komponenttien ja palveluiden toteuttajat. Haluamme suomalaisen teollisuuden olevan eturintamassa, kun perinteinen toimitusketjuajattelu korvautuu systeemisellä arvonluonnilla, ja digitalisaatio muuttuu uudeksi liiketoiminnaksi lisäten arvoa asiakkaalle”, korostaa DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Ekosysteemin toimintaa rahoittavat siihen osallistuvat yritykset ja Tekes.

Johtaja, Teknologiat Juha Pankakoski, Konecranes Oyj, puh. 020 427 11, juha.pankakoski@konecranes.com

Toimitusjohtaja Harri Kulmala, DIMECC Oy, puh. 040 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

Johtaja Essi Huttu, DIMECC Oy, puh. 040 840 9259, essi.huttu@dimecc.com

”Kolmen miljardin dollarin mies” – Antti Karjaluoto luotsaamaan älykkään teollisuuden potentiaalia26.3.2018 10:30Tiedote

Digitaalisen murroksen edistäjä Antti Karjaluoto on aloittanut teollisuutemme visionäärisen Intelligent Industry -ekosysteemin vetäjänä. Tehtävänimike Disruptive Renewal Officer kuvaa digitalisaation tarjoamia valtaisia mahdollisuuksia, kun kärkiyrityksemme jalostavat datasta uusia tuotteita ja palveluita. Kone- ja metalliteollisuuden digitaalisen liikevaihdon arvioidaan nousevan Suomessa kolmella miljardilla eurolla vuoteen 2025 mennessä.

Teräksisen älykkäillä innovaatioilla Oulusta maailmaa valloittamaan – miljardiluokan kumppani vakuuttui läpimurroista, jotka Sapotech kehitti DIMECC-yhteistyössä23.2.2018 17:00Tiedote

Tänään on saatu Oulusta mainioita uutisia: Metalliteollisuuden laadunvalvontaan läpimurtoteknologioita tuottava Sapotech on solminut kumppanuuden brittiläisen pörssiyrityksen Vesuvius PLC:n kanssa. ”Tämä antaa meille mahtavat eväät laajentua kansainvälisille markkinoille. Iso kiitos kuuluu DIMECCille, jonka ekosysteemissä olemme päässeet innovaatiomme luomaan ja testaamaan”, kiittää Sapotechin toimitusjohtaja Saku Kaukonen.

Suomalainen DIMECC on globaalin innovaation huipulla 2025, visioi Rolls-Roycen Sauli Eloranta: ”DIMECC on teollisen innovaation yhtenäisin ja luotetuin kumppani”30.10.2017 18:00Tiedote

DIMECCin vuosiseminaari lähti maanantaina vauhdikkaasti liikkeelle, kun Rolls-Roycen teknologiajohtaja Sauli Eloranta maalasi Suomen teollisuuden merkittävimmän innovaatiotoimijan tulevaisuutta. Elorannan mukaan DIMECCin omistajat muodostavat niin ainutlaatuisen ekosysteemin, että sillä on Suomessa parhaat edellytykset nousta digitalisoituvan teollisuuden globaalin innovoinnin kärkeen.

MPIDEA 2017 -voittajan SFTecin menestys jatkuu: valittu valtion kärkihankkeeksi30.10.2017 12:00Tiedote

SFTec Oy:n Demotehdas-konsepti pk-yritysten osaamisen ja innovaatioiden yhdistämiseksi on valittu yhdeksi valtion kärkihankkeeksi ravinteiden kierrätyksessä. Oululaisen yrityksen menestystä pohjusti jo viime toukokuussa voitettu teollisuuden MPIDEA-ideakilpailu, joka toi yritykselle näkyvyyttä, uskottavuutta ja kontakteja. Seuraava MPIDEA-voittaja valitaan keväällä 2019. Voiton tänä vuonna pokannut Juha Roininen on mukana tänään maanantaina MPIDEA:n järjestäjän DIMECCin vuosiseminaarissa.