Asiakas toiminnan keskiöön: Pohjola Rakennus uusii organisaationsa

Uudistuksen tavoitteena on parantaa asiakaskokemusta ja sisäisiä prosesseja.

Tytäryhtiöiden avulla maanlaajuiseksi kasvanut Pohjola Rakennus uusii organisaationsa. Uudistuksessa hierarkiaa kevennetään ja alueelliset tytäryhtiöt ja korjausrakennusyhtiöt fuusioidaan Pohjola Rakennus Oy Uusimaahan. Uusimaan toiminta tulee jatkumaan nimellä Pohjola Rakennus Oy Suomi.

- Vanhassa mallissamme oli paljon hyvää, mutta se ei mahdollistanut toimintamme nykyisen laajuuden tarjoamien mahdollisuuksien hyödyntämistä. Alueelliset tytäryhtiömme ovat olleet myös hyvin erilaisessa asemassa kokonsa ja markkina-asemansa sekä alueen tarjoamien mahdollisuuksien osalta. Tämä on hajauttanut toimintaamme, toteaa Pohjola Rakennuksen konsernijohtaja Juha Metsälä.

Asiakas toiminnan keskiöön

Pohjola Rakennus tulee keskittymään alustatalousmallilla tehtävään kerrostalotuotantoon. Samalla yhtiö lähtee kehittämään omaa asuntomyyntiä, mikä auttaa asiakkaiden tuomista lähemmäs toimintaa.

- Emme ole rakennusorganisaatio, olemme palveluorganisaatio. Asiakas on toimintamme keskiössä ja organisaatiomuutoksemme tavoitteena on korostaa tätä. Poistamalla raja-aitoja ja järjestämällä toimintamme palveluittain, voimme tarjota asiakkaallemme parempaa palvelua tehokkaammin. Haluamme olla hyvien naapurustojen rakentaja. Se vaatii asiakkaiden entistä parempaa huomioimista ja ottamista mukaan suunnittelemaan fiksuja palveluita, näkee Metsälä.

Koko ja osaaminen paremmin käyttöön

Uusi maayhtiö tukee tuotantoa kokonsa avulla, sillä isommat volyymit mahdollistavat hyvät hankinnan puitesopimukset ja tehokkaan pääoman käytön, yhteisen kehittämisen ja asiakassuhteiden hoitamisen sekä paremman riskienhallinnan.

Yhdistämällä alueyhtiöt maayhtiöksi, Pohjola Rakennus voi tarjota työntekijöilleen paremmat edellytykset menestyä ja edetä organisaatiossa. Matalammassa organisaatiossa hyvät toimintatavat saadaan leviämään nopeammin.

- Meillä on tällä hetkellä 2982 asuntoa rakenteilla sekä erityistä osaamista asiakkuuksista ja kerrostalotuotannosta. Tämän lisäksi pystymme tarjoamaan kaupungeille asiakasosaamista ja asiantuntija-apua kaavoitustyöhön. Uudessa organisaatiossa osaamista pystytään paremmin hyödyntämään, kun ammattilaisemme pääsevät tekemään paremmin työtä yhdessä ja toimintatapoja päästään monistamaan. Tämä tekee toiminnastamme ketterämpää ja suoraviivaisempaa, toteaa Metsälä.

Pohjola Rakennus Oy Suomen toimitusjohtajana toimii Juha Metsälä. Yhtiön johtoryhmään kuuluu hänen lisäkseen asiakkuusjohtaja, varatoimitusjohtaja Arto Pohjonen, tuotantojohtaja Miika Oksanen ja hankekehitysjohtaja Ilkka Alvoittu.

Lisätietoja:

Juha Metsälä
Konsernijohtaja

Pohjola Rakennus -konserni on hyvien naapurustojen rakentaja, jolla on tällä hetkellä 2982 asuntoa rakenteilla. Vuonna 1989 perustetulla perheyrityksellä on toimipisteet Helsingissä, Tampereella, Turussa, Oulussa, Jyväskylässä ja Kuopiossa. Yhtiö koostuu omasta maanhankinnasta, hankekehityksestä ja kerrostalotuotannosta, joiden rinnalle on kehitteillä oma myyntiorganisaatio. Vuonna 2017 konsernin liikevaihto oli 264 M€. Pohjola Rakennus on ainoa rakennusliike Great Place to Work -tutkimuksen TOP30:ssa. Pohjola Rakennuksen asiakastyytyväisyys on toimialalla kymmenen parhaan joukossa (EPSI Rating).