Asiakasmediat tukeutuneet vahvasti STT:n uutistuotantoon koronakriisin aikana

STT:n uutistuotanto kasvoi maaliskuussa yli 10 prosenttia aiempiin kuukausiin verrattuna. Kaksi kolmasosaa uutisista kytkeytyi jollakin tapaa koronaepidemiaan.
Kuva: Heikki Saukkomaa, Lehtikuva

Maaliskuu oli Suomen koronauutisoinnissa käänteentekevä kuukausi. Mediaseurantayritys Retrieverin laajaan uutisaineistoon kohdistetun haun perusteella valtakunnallisessa mediassa ja maakuntalehdistössä koronauutisointi kymmenkertaistui maaliskuussa verrattuna tammi-helmikuuhun.

STT:n osuus koronauutisoinnin kokonaisvolyymista näissä medioissa oli suurimmillaan helmikuussa, jolloin vähintään kolmannes noin 9 000 julkaisusta pohjautui STT:n tuotantoon. Maaliskuun reilusta 60 000 koronaa käsittelevästä uutisesta ainakin neljäsosa oli sellaisia, joissa mediakenttä nojautui STT:hen.*

”Uutistoimiston myyntiartikkelin perustana ovat faktapohjaisuus, luotettavuus ja nopeus. Pandemian kaltaisessa tilanteessa sellaiselle on suuri tarve ja kysyntä. Uutistoimiston yhteiskunnallinen merkitys korostuu kriisioloissa”, sanoo STT:n toimitusjohtaja Kimmo Pietinen.

Kaiken kaikkiaan STT on kirjoittanut koronaan liittyvistä aiheista jo yli 6 000 kertaa. Tammi-helmikuussa keskimäärin kymmenesosa STT:n tuotannosta liittyi koronaan, mutta maaliskuussa peräti kaksi kolmasosaa uutisista kytkeytyi jollakin tapaa virustautiin. STT:n uutistekstiviesteistä puolet liittyi viime kuussa koronaan, ja viestien kokonaismäärä kaksinkertaistui normaalitasoon verrattuna. STT:n uutistekstiviestejä välitettiin puhelimiin maaliskuun aikana yhteensä yli 180 000 kertaa.

”Pandemia-ajan uutisoinnissa erottuu kolme pääasiaa: meidän pitää kertoa yleisölle kaikki olennaisimmat uutiset poikkeustilanteesta, ottaa näkökulma kerrallaan tolkku niiden syistä ja seurauksista sekä samalla jatkaa kaikkein tärkeimpien ja kiinnostavimpien muiden aiheiden seuraamista. Vaikka korona vie valtaosan huomiosta, elämään ja uutisiin tarvitaan yhä muutakin sisältöä”, muistuttaa STT:n vastaava päätoimittaja Minna Holopainen.

Uutistuotannossa lisääntyivät erityisesti kotimaan ja talouden aiheet. Näiden osastojen uutisaiheiden julkaiseminen kasvoi maaliskuussa asiakasmedioissa kolmanneksella verrattuna edellisvuoden keskiarvoon.

Urheilussa tulosuutisointi taas hiipui maaliskuussa liki täysin koronaa torjuvien rajoitustoimien takia. STT Pro -tapahtumatietopalvelussa maalis-kesäkuulle sijoittuvista urheiluaiheisista tapahtumista valtaosa varustettiinkin Peruttu- tai Siirtyy-merkinnällä.

Lehtikuvan välittämistä uutiskuvista liki 2000 on käsitellyt koronaa vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana. Maaliskuussa Lehtikuvan kuvakaupan kahdeksan ladatuinta uutiskuvaa kuvittivat kaikki koronaa.

Kriisin synnyttämänä väliaikaisena käytäntönä STT on välittänyt kotimaisen median käyttöön ilmaiseksi kuvia niistä Valtioneuvoston kanslian tiedotustilaisuuksista, joissa Lehtikuvan kuvaaja on ollut ainoana kuvaajana paikalla.

Lue aiheesta lisää STT:n blogista osoitteessa https://stt.fi/stt-koronauutisointi

*Luvuissa on huomioitu ainoastaan valtakunnallisen median ja maakuntamedian verkko- ja printtijulkaisut. Hakusanajoukkona on käytetty koronauutisoinnin identifioivia hakutermejä. STT:n osuutta julkaistuista uutisista eri medioissa ei voida laskea tarkasti, sillä STT:n tuotantoa hyödynnetään paljon myös taustatietona ja osana julkaisijan omaa tuotantoa. STT:n julkaisuosumien laskennassa on hyödynnetty STT Tarkkailija -analyysityökalua sekä hakusanoja Retrieverin mediaseurantaportaalissa.

Lisätietoja:

Minna Holopainen
päätoimittaja
minna.holopainen@stt.fi

Pihla Lehmusjoki
liiketoimintapäällikkö
pihla.lehmusjoki@stt.fi

Kuva: Heikki Saukkomaa, Lehtikuva

Tekoäly tietotoimistossa: STT ei tingi uutisten aitoudesta22.6.2023 09:15:00 EEST | Tiedote

Suomen Tietotoimisto (STT) on linjannut tekoälyn käyttöä eri palveluissaan. Periaatteena on, että yleisön pitää voida kaikissa tilanteissa luottaa tietotoimiston tuottamaan ja välittämään tekstiin ja kuvaan. Siksi tekoäly ei STT:ssä tee tiedonhankintaa, vaan uutiset ja uutiskuvat ovat aina aitoja. Sen sijaan tekoälyä ja automaatiota hyödynnetään muilla tavoin työn tehostamiseksi. Aitouden lisäksi toinen tärkeä periaate on läpinäkyvyys. Tavoitteena on, että yleisö tietää, jos tekoälyä on hyödynnetty esimerkiksi STT Info -tiedotepalvelun välittämien tiedotteiden tai Lehtikuvan kuvakaupan tarjonnassa olevien kuvituskuvien tuottamisessa. STT seuraa aktiivisesti uusien työkalujen kehitystä ja ottaa sovelluksia käyttöönsä, kun voi olla varma, että niiden tuottamat sisällöt vastaavat tietotoimiston laatuvaatimuksia. STT on monipuolinen media- ja viestintätalo, jolla on kolme keskeistä liiketoiminta-alaa. Mediapalvelut palvelee uutismediaa ja muita asiakkaita, jotka julkaisevat STT:n uutis- ja

STT vahvistaa uutistyötä, kolmanneksi toimituspäälliköksi Janne Huuskonen15.11.2022 10:28:33 EET | Tiedote

Suomen Tietotoimistoon on nimitetty kolmas toimituspäällikkö, vastuualueenaan journalistinen laatu ja kehitys. Uudessa tehtävässä aloittaa 1. elokuuta 2023 Janne Huuskonen, jolla on pitkä kokemus STT:stä aiemmalta työuraltaan. Viime vuodet Huuskonen on työskennellyt teknologiayrityksessä markkinointi- ja viestintäjohtajana sekä sen ohessa kirjoittanut ja toimittanut kirjoja.