Asiakasseteleissä edettävä vaiheittain ja huolellisesti

”Sairaaloiden päivystysvalmius tai kiireellisen hoidon saatavuus ei saa vaarantua. Tarvitaan asiallista ja ajallista vaiheistusta, kokemusten kautta edeten. Ensisijaisesti on saatava perusterveydenhuolto kuntoon”, SOSTEn varapääsihteeri, johtaja Anne Knaapi painottaa.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:n mielestä uusi valinnanvapausesitys on mennyt selvästi parempaan suuntaan keväisestä esityksestä. Ongelmaton uusi esitys ei kuitenkaan ole. Maakunnan liikelaitoksen myöntämät lukuisat asiakassetelit uhkaavat tehdä järjestelmästä edelleen vaikeasti hahmotettavan ja monimutkaisen.

”On useita ihmisryhmiä, joille valintojen tekeminen ei ole läpihuutojuttu. Monet iäkkäät, paljon palveluita käyttävät ja moniongelmaiset tarvitsevat tukea päätösten tekemiseen. Asiakasseteleiden tavoite ihmisten itsemääräämisoikeuden ja valinnanvapauden lisäämisestä on hyvä, mutta käytännössä monet ihmiset eivät selviä tästä viidakosta ilman asiantuntevaa ohjausta ja tukea”, SOSTEn varapääsihteeri, johtaja Anne Knaapi toteaa.

Lisäksi on tarkkaan pohdittava asiakasseteleiden alaa ja vaiheistusta.

”Sairaaloiden päivystysvalmius tai kiireellisen hoidon saatavuus ei saa vaarantua. Tarvitaan asiallista ja ajallista vaiheistusta, kokemusten kautta edeten. Ensisijaisesti on saatava perusterveydenhuolto kuntoon”, Knaapi painottaa.

Pystytäänkö integraatio turvaamaan?

SOSTE on jo aiemmin kritisoinut sitä, että sosiaalihuollon palveluiden tipahdettua pois sote-keskuksista, tulee niistä käytännössä terveyskeskuksia. Uudessa esityksessä sosiaali- ja terveydenhuollon integraatio halutaan varmistaa asiakassuunnitelmilla ja maakuntien sosiaalityöntekijöiden jalkauttamiselle sote-keskuksiin. Ajatuksena on, että maakunnan henkilöstö tarjoaisi sote-keskuksissa sosiaalipalveluja ja tekisi palvelutarpeen arviointeja.

”Sen sijaan asiakassuunnitelmien juridinen ja hallinnollinen asema on epäselvä. Niitä on vaikea pitää ajan tasalla asiakkaan ja potilaan tilanteen muuttuessa. On vielä mietittävä, riittävätkö nämä toimenpiteet. Kaikkiin sote-keskuksiin tuskin riittää maakunnan työntekijöitä”.

Viimesijaisesti maakunnan velvollisuutena on huolehtia palvelujen integraation toteutumisesta.

”Tuottajakentän hajautuessa sen valvominen, pelaavatko palvelut yhteen ja ovatko yksittäisen ihmisen hoitoketjut sujuvat, on käytännössä äärimmäisen hankalaa”, Knaapi huomauttaa.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 280 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli.

SOSTE-selvitys: Tuloerot kääntyneet kasvuun – työttömät, lapsiperheet ja opiskelijat kärsijöinä14.2.2018 08:00Tiedote

Eriarvoisuuden vähentämisen kannalta selvityksen tulokset ovat huolestuttavia. Jos Suomessa halutaan aidosti pysäyttää eriarvoisuuden lisääntyminen pitkällä tähtäimellä, meillä ei ole varaa harjoittaa politiikkaa, jossa pienituloiset kotitaloudet ovat suurimpia häviäjiä. "Politiikkaan tarvitaan selkeä suunnanmuutos. Selvityksen perusteella on selvää, että indeksijäädytyksiä ei tule enää jatkaa ja aiempia leikkauksia tulee kompensoida", SOSTEn ääsihteeri Vertti Kiukas vaatii.

SOSTE: Valinnanvapausesityksen asiakasseteli valmisteltava uudelleen1.12.2017 13:08Tiedote

Valinnanvapausesityksen mukaan asiakasseteleitä on tarkoitus ottaa käyttöön laajasti ja maakuntia velvoittavasti. ”Erityisesti tämä kohta lakiesityksessä on ongelmallinen. Lainsäädännöllä ei pidä rajoittaa maakunnan itsemääräämisoikeutta esimerkiksi erikoissairaanhoidon järjestämisessä. Sairaaloiden päivystysvalmius tai kiireellisen hoidon saatavuus ei saa vaarantua sen perusteella, että julkista toimintaa halutaan avata yksityisille markkinoille”, SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas korostaa.