Asiakkaat aikovat käyttää joukkoliikennettä myös koronan jälkeen

HSL:n kysely kertoo, että valtaosa asiakkaista aikoo koronan jälkeen kulkea joukkoliikenteellä lähes yhtä paljon kuin ennen pandemiaa. Toisaalta vastaajat olivat huolissaan siitä, onko joukkoliikennevälineissä pandemian jälkeen turvallista matkustaa.

Joukkoliikenteen käyttö on vähentynyt huomattavasti koronapandemian aikana maaliskuusta alkaen, mutta HSL:n huhtikuussa tekemän kyselyn perusteella muutokset koronaa edeltävän ajan matkustustottumuksiin saattavat jäädä pieniksi.

Lähes 70 prosenttia vastaajista aikoi käyttää joukkoliikennettä koronan jälkeen useita kertoja viikossa tai useita kertoja päivässä. Kutakuinkin samansuuruinen osuus kyselyyn osallistuneista käytti joukkoliikennettä aktiivisesti myös ennen koronaa.

Vaikka vastaajien henkilöautoilu on kasvanut koronan aikana, he eivät pandemian jälkeen aikoneet kulkea autolla juuri sen enempää kuin ennenkään.

Joukkoliikenteen käyttöä ovat vähentäneet HSL:n suositus välttää turhaa matkustamista sekä etätyöt, sillä lähes 70 prosenttia vastaajista on koronan aikana tehnyt etätöitä ainakin satunnaisesti.

Etätöiden vaikutus joukkoliikenteen käyttöön saattaa tulevaisuudessa jäädä odotettua pienemmäksi, sillä 60 prosenttia kyselyyn osallistuneista ei aikonut pandemian jälkeen jäädä etätöihin tai he tekisivät niitä korkeintaan harvoin.

Turvallisuus on HSL:n ja asiakkaiden yhteinen haaste

Vaikka tulokset ovat joukkoliikenteelle lupaavia, kyselyssä nousi esille asiakkaiden huoli terveydestä ja turvallisuudesta. Oma auto oli vastaajien mielestä pandemian aikana turvallisempi kulkuväline kuin joukkoliikenneväline.

”On ilahduttavaa huomata, että asiakkaamme haluavat palata joukkoliikenteeseen”, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi sanoo. ”Turvallisuushuolet kertovat kuitenkin siitä, että meillä on edessämme paljon töitä, jotta pystymme pitämään yllä asiakkaittemme luottamusta palveluihimme.

Tehtäväämme ei helpota se, että taloutemme on tiukentunut koronan aiheuttamien mittavien lipputulomenetysten takia.”

HSL käyttää tuloksia palveluittensa kehittämiseen

HSL lähetti kyselykutsun asiakastietokannassaan oleviin sähköposteihin, ja vastauksia tuli noin 40 500. Vastausaika oli 21.-30.4.

HSL ottaa matkustajien terveyteen ja turvallisuuteen liittyvät asiat vakavasti. HSL:n asiantuntijat, kuten joukkoliikenteen suunnittelijat ja viestintä, käyttävät kyselyyn vastanneiden asiakkaiden toiveita ja ehdotuksia avuksi suunnitellessaan pandemian jälkeisiä palvelujaan, olivat ne sitten matkustajien opastamista turvaväleistä tai joukkoliikenteen tarjonnan suunnittelua.

Eeva Jakobsson, asiakaskokemuksen asiantuntija, HSL, puh. 045 632 2800

Petra Reimi, liikennetutkija, HSL, puh. 040 629 0796

HSL:n hallituksen päätöksiä 26.5.202026.5.2020 16:03:43 EESTTiedote

Osavuosikatsaus 1/2020 Osavuosikatsauksessa HSL:n tilikauden tuloksen arvioidaan olevan 113,2 miljoonaa euroa alijäämäinen, kun talousarviossa oli varauduttu 23,2 miljoonan euron alijäämään. Hallitus päätti merkitä HSL:n osavuosikatsauksen 1/2020 tiedoksi. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Lippu- ja maksujärjestelmän visiotyön käynnistäminen Hallitus päätti käynnistää lippu- ja maksujärjestelmän visiotyön, jossa määritellään HSL:n tulevaisuuden lipputuotteisto. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Tilipohjaisen lippu- ja maksujärjestelmän yhteishankinnasta päättäminen Hallitus päätti valtuuttaa toimitusjohtajan sopimaan tilipohjaisen lippu- ja maksujärjestelmän yhteishankinnasta valtakunnallisen TVV LMJ Oy:n kanssa tai tekemään lopullisen päätöksen kilpailutuksen perusteella hankittavasta palvelusta. Asiasta tiedotetaan erillisessä tiedotteessa. Linkki pöytäkirjaan Lipputuotteiden yhdenmukaistaminen Hallitus päätti yhdenmukai