Finanssiala ryFinanssiala ry

Asiakkaiden palvelut pyritään turvaamaan rahoitusalan lakon aikana

Rahoitusalan työehtokiistassa ei ole löytynyt sopua. Sovittelu on keskeytynyt, eikä uutta aikaa sovittelun jatkumiselle ole sovittu. Rahoitusalalla alkaa lakko 28.12.2017. Työtaistelu koskee koko rahoitusalaa.*

Ammattiliitto Pro ry, Ammattiliitto Nousu ry ja Danske Bankin henkilöstöyhdistys ry ovat ilmoittaneet rahoitusalan lakonuhasta alkaen 28.12.2017 klo 06.00 ja päättyen 29.12.2017 klo 23.59.

Ammattiliitto Pro ry, Ammattiliitto Nousu ry, Ammattiliitto YTN ry, Danske Bankin henkilöstöyhdistys ry sekä Danske Bankin esimiehet ja Asiantuntijat ry jättivät lakkovaroituksen 20.12.2017. Tämä työnseisaus on ilmoitettu alkavaksi 4.1.2018 klo 06.00 ja päättyväksi 5.1.2018 klo 23.59.

Lakon vaikutukset asiakaspalveluun

Pankit pyrkivät turvaamaan sekä yksityis- että yritysasiakkaiden tärkeimmät palvelut lakon aikana. Näitä ovat mm. käteisautomaattinostot, korttimaksaminen ja verkkopankkipalvelut. Käteistä voi nostaa niissä kaupoissa, jotka tarjoavat käteisen nostopalvelua.

Palveluissa saattaa kuitenkin esiintyä häiriöitä. Niiden korjaaminen voi lakon aikana kestää tavanomaista kauemmin.

Konttoreiden ja puhelinpalvelulinjojen aukiolo vaihtelee pankkiryhmittäin.

Kukin pankki tiedottaa verkkosivuillaan asiakkailleen omia palveluitaan koskevista muutoksista työtaistelun aikana.

Työmarkkinatilanteissa kuten muissakin poikkeustilanteissa kannattaa kiinnittää erityistä huomiota poikkeuksellisiin yhteydenottoihin, jotka saattavat olla rikollista tietojen kalastelua. Maksukorttien tietoja ja tunnuslukua tai verkkopankkitunnuksia ei saa luovuttaa kenellekään.

*Rahoitusalan työehtosopimusta noudatetaan pankeissa, rahoitus- ja korttiyhtiöissä sekä seuraavissa yrityksissä: Automatia Pankkiautomaatit, Nasdaq OMX Nordic, Nets, Samlink, Suomen Hypoteekkiyhdistys ja Paikallispankkien PP-Laskenta.

Työmarkkinaneuvotteluista lisätietoja antaa
Paltan varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto p. 020 595 5054, 040 152 00 73
Lakon vaikutuksista pankkialan palveluihin lisätietoja antaa
FA:n viestintäpäällikkö Kristiina Siikala (21.-22.12.) p. 020 793 4273
FA:n mediapuhelin p. 020 793 4240

Finanssiala ry (FA) edustaa Suomessa toimivia pankkeja, henki-, työeläke- ja vahinkovakuutusyhtiöitä, rahasto- ja rahoitusyhtiöitä sekä arvopaperivälittäjiä. Palvelualojen työnantajat Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö.

Rahoitus- ja vakuutusalan työehtosopimukset ovat FA:n ja Paltan nimissä. Palta hoitaa käytännön työmarkkinaneuvottelut ja niihin liittyvän jäsenpalvelun.

Puolueeton lääketieteellinen asiantuntijalausunto tarpeen korvausriidoissa25.9.2018 06:00Tiedote

Korkein oikeus (KKO) ja oikeusministeri Antti Häkkänen ovat viime aikoina nostaneet esiin tärkeän asian sosiaalivakuutusta koskevien etuudenhakijoiden oikeusturvasta. Etuuksia ja korvauksia koskevissa riitatapauksissa on kiistan käsittelyä varten vaikeaa saada ulkopuolisen puolueettoman tahon antamia lääketieteellisiä asiantuntijalausuntoja. Vakuutus- ja työeläkeyhtiöitä edustava Finanssiala ry (FA) kannattaa ministerin ja KKO:n tavoitetta, että asia saadaan pikaisesti kuntoon. FA:n mukaan asiantuntijalausuntojen laadinnassa on otettava huomioon kaikkien etuuskiistoja käsittelevien tuomioistuinten ja muutoksenhakuelinten tarpeet.

Lobbaus on osa demokratiaa – lobbarirekisteri on tarpeen21.9.2018 13:24Tiedote

Finanssiala ry (FA) on samaa mieltä kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläisen kanssa siitä, että Suomeen tulee perustaa kattava lobbarirekisteri. Lobbaus kuuluu olennaisena osana avoimeen ja moniarvoiseen demokratiaan. Siksi siitä on syytä tehdä avointa ja läpinäkyvää. Vehviläinen vastaanotti perjantaina 21.9. Itä-Suomen yliopiston tutkijoiden laatiman raportin, jossa tarkasteltiin lobbarirekisterin kansainvälisiä esimerkkejä.