Finanssiala ryFinanssiala ry

Asiakkaiden palvelut pyritään turvaamaan rahoitusalan lakon aikana

Rahoitusalan työehtokiistassa ei ole löytynyt sopua. Sovittelu on keskeytynyt, eikä uutta aikaa sovittelun jatkumiselle ole sovittu. Rahoitusalalla alkaa lakko 28.12.2017. Työtaistelu koskee koko rahoitusalaa.*

Ammattiliitto Pro ry, Ammattiliitto Nousu ry ja Danske Bankin henkilöstöyhdistys ry ovat ilmoittaneet rahoitusalan lakonuhasta alkaen 28.12.2017 klo 06.00 ja päättyen 29.12.2017 klo 23.59.

Ammattiliitto Pro ry, Ammattiliitto Nousu ry, Ammattiliitto YTN ry, Danske Bankin henkilöstöyhdistys ry sekä Danske Bankin esimiehet ja Asiantuntijat ry jättivät lakkovaroituksen 20.12.2017. Tämä työnseisaus on ilmoitettu alkavaksi 4.1.2018 klo 06.00 ja päättyväksi 5.1.2018 klo 23.59.

Lakon vaikutukset asiakaspalveluun

Pankit pyrkivät turvaamaan sekä yksityis- että yritysasiakkaiden tärkeimmät palvelut lakon aikana. Näitä ovat mm. käteisautomaattinostot, korttimaksaminen ja verkkopankkipalvelut. Käteistä voi nostaa niissä kaupoissa, jotka tarjoavat käteisen nostopalvelua.

Palveluissa saattaa kuitenkin esiintyä häiriöitä. Niiden korjaaminen voi lakon aikana kestää tavanomaista kauemmin.

Konttoreiden ja puhelinpalvelulinjojen aukiolo vaihtelee pankkiryhmittäin.

Kukin pankki tiedottaa verkkosivuillaan asiakkailleen omia palveluitaan koskevista muutoksista työtaistelun aikana.

Työmarkkinatilanteissa kuten muissakin poikkeustilanteissa kannattaa kiinnittää erityistä huomiota poikkeuksellisiin yhteydenottoihin, jotka saattavat olla rikollista tietojen kalastelua. Maksukorttien tietoja ja tunnuslukua tai verkkopankkitunnuksia ei saa luovuttaa kenellekään.

*Rahoitusalan työehtosopimusta noudatetaan pankeissa, rahoitus- ja korttiyhtiöissä sekä seuraavissa yrityksissä: Automatia Pankkiautomaatit, Nasdaq OMX Nordic, Nets, Samlink, Suomen Hypoteekkiyhdistys ja Paikallispankkien PP-Laskenta.

Työmarkkinaneuvotteluista lisätietoja antaa
Paltan varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto p. 020 595 5054, 040 152 00 73
Lakon vaikutuksista pankkialan palveluihin lisätietoja antaa
FA:n viestintäpäällikkö Kristiina Siikala (21.-22.12.) p. 020 793 4273
FA:n mediapuhelin p. 020 793 4240

Finanssiala ry (FA) edustaa Suomessa toimivia pankkeja, henki-, työeläke- ja vahinkovakuutusyhtiöitä, rahasto- ja rahoitusyhtiöitä sekä arvopaperivälittäjiä. Palvelualojen työnantajat Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö.

Rahoitus- ja vakuutusalan työehtosopimukset ovat FA:n ja Paltan nimissä. Palta hoitaa käytännön työmarkkinaneuvottelut ja niihin liittyvän jäsenpalvelun.

Hallitus parantamassa viljelijöiden mahdollisuuksia varautua satovahinkoihin17.1.2019 15:12Tiedote

Hallitus esittää satovahinkovakuutusten vapauttamista vakuutusmaksuverosta vuoden 2027 loppuun asti. Näin yhä useammat viljelijät saavat mahdollisuuden vakuuttaa satonsa vaikeiden vuosien varalta. Esimerkiksi vuoden 2017 sateisen ja kolean kesän takia jopa viidennes sadosta jäi korjaamatta. Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliiton MTK:n arvion mukaan huono sää aiheutti yli 100 miljoonan euron tappiot viljelijöille.

Rahastoista lunastettiin viime vuonna 3,9 miljardia euroa9.1.2019 07:24Tiedote

Suomeen rekisteröidyistä sijoitusrahastoista lunastettiin vuoden 2018 aikana nettomääräisesti yhteensä 3,9 miljardia euroa. Lisäksi rahastopääoma pieneni haastavan markkinakehityksen seurauksena. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli vuoden lopussa 110,1 miljardia euroa. Finanssiala ry:n julkaisemaan Rahastoraporttiin otettiin vuoden vaihteessa mukaan uusia rahastoja, mikä kasvatti pääomia 2,8 miljardilla eurolla.