ProCom - Viestinnän ammattilaiset ryProCom - Viestinnän ammattilaiset ry

Asiantuntijalle olisi pitänyt kirkastaa, että kyse on mainonnasta

Journalistisia muotoja jäljittelevän mainonnan käyttö on voimakkaasti yleistynyt. Yksi esimerkki ovat natiiviartikkeleiksikin kutsutut jutut. Kun niihin haastatellaan ihmisiä, heille pitää kirkastaa, että kyse on mainonnasta, eikä journalistisesta sisällöstä. Kaikkien haastateltavien pitää myös markkinointiviestinnän yhteydessä voida luottaa siihen, ettei heidän sanomisiaan muuteta tavalla, jota he eivät hyväksy.

Näin linjaa Viestinnän eettinen neuvottelukunta VEN* kannanotossaan, joka koskee IS.fi -sivustolla huhtikuussa ilmestynyttä Orklan levitettä mainostanutta artikkelia.

Tapauksessa Orklan markkinointiviestintää hoitavan toimisto Sherpan edustaja haastatteli Helsingin yliopiston ravitsemustieteen professori Maijaliisa Erkkolaa. Toimisto hyväksytti tekstin Erkkolalla ja siihen tehtiin hänen edellyttämänsä tarkennukset. Sittemmin Sanoma Media Finlandin markkinointi kuitenkin muutti tekstiä, jotta se vastaisi paremmin Iltasanomien tyyliä. Samalla yksikössä muutettiin Erkkolan sitaatteja ja lisättiin yksi. Näitä muutoksia Erkkola ei saanut nähdäkseen ennen kuin luki ne IS.fi -sivustolta. Tapauksesta uutisoi Helsingin Sanomat 26.4.2022.

VEN arvioi, että sisällön markkinoinnillista luonnetta ei ollut tehty haastateltavalle kirkkaaksi alusta alkaen. Hänellä ei myöskään ollut mahdollisuutta tarkistaa sitaattejaan ennen julkaisua, koska Sherpan ja Sanoma Media Finlandin vastuut tarkistuttamisessa olivat epäselvät. Kun ketjussa on monia toimijoita, vastuiden on oltava selkeitä. Muuten lopputulos voi olla negatiivinen, vaikka kenelläkään ei olisi ollut tarkoitus johtaa haastateltavaa harhaan.

VEN pitää tärkeänä, että kuvatun kaltaisissa tuotantoprosesseissa tehtävistä, tarkistuskäytännöistä ja vastuista sovitaan selvästi. Tässä VEN suosittelee, että yhteistyöhön liittyvät viestit hoidetaan kirjallisesti niin, että niihin voidaan tarvittaessa palata. Markkinointiviestintää ostavan tahon etujen mukaista on varmistaa, että yhteistyökumppanit ovat sitoutuneet eettisiin ohjeisiin ja vieneet ne omiin prosesseihinsa.

Linkki kannanottoon: http://ven.fi/ven-2022-1-asiantuntijan-oikeudet-markkinointisisallon-tuotannossa/

* Neuvottelukunnan taustayhteisöjä ovat viestinnän ammattilaisia edustavat ProCom ry, Viesti ry ja julkisen alan viestijöiden JAT ry sekä markkinointia ja viestintää tekevien ja ostavien yritysten verkosto Marketing Finland. Neuvottelukunnan tehtävänä on ottaa kantaa viestinnän eettisiin kysymyksiin ja ylläpitää Viestinnän eettisiä ohjeita. Lisätietoja ven.fi

Viestinnän eettisen neuvottelukunnan puheenjohtaja,
Päivi Sihvola, puh. 040 7574992

Lisäksi neuvostossa Marketing Finlandia edustava,
Tiinu Wuolio, puh. 040 830 1821.

Mediakutsu Poikkeuksellinen viestintä -kirjan julkistamistilaisuuteen – teoksessa mukana Venäjän hyökkäystä Ukrainaan käsittelevä organisaatioviestinnän artikkeli7.6.2022 08:09:27 EEST | Kutsu

Yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa opiskelumateriaalina laajasti käytetyn ProComma Academic -kirjasarjan vuoden 2022 teoksen teema on ajankohtainen: poikkeuksellinen viestintä. Kirja julkistetaan ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry:n webinaarissa 9.6.2022 kello 9–10.30 Median edustajat ovat tervetulleita linjoille.

ProCom palkitsi pakotteisiin osallistuneet yritykset ja kolme asiantuntijaa2.6.2022 17:00:00 EEST | Tiedote

ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry on myöntänyt Vuoden viestintäteko -palkinnon kaikille niille yrityksille ja organisaatioille, jotka ovat nopeasti tuominneet Venäjän hyökkäyksen Ukrainaan. Vaikeassa tilanteessa yritykset ovat pyrkineet löytämään ratkaisuja, joilla on voitu varmistaa arvojen mukainen toiminta ja Venäjällä toimivien työntekijöiden turvallisuus. Vuoden viestintäteolla ProCom haluaa kannustaa yrityksiä ja niiden johtajia rohkeaan mielipiteenilmaisuun sekä vastuulliseen ja arvojen mukaiseen toimintaan yhteiskunnallisissa kysymyksissä.