Asikkala är Årets aktivaste kommun – Långsiktigt arbete för att aktivera invånarna ledde till seger

Asikkala har valts till Årets aktivaste kommun vid Idrottsgalan på Hartwall Arena. Asikkala kommun har systematiskt och långsiktigt främjat sina invånares motionsmöjligheter. Arbetet belönades vid Idrottsgalan med pokalen Uno och titeln Finlands aktivaste kommun på torsdag kväll den 18 januari 2018.

Kommunförbundet informerar
18.1.2018
Får publiceras genast

Asikkala, som ligger i Päijänne-Tavastland och har 8 300 invånare, har haft hälsofrämjande motion och främjande av välfärden inskrivna i sin kommunstrategi i tio år. Kommunen har tre fastanställda idrottsinstruktörer och alla kommunens skolor är med i programmet Skolan i rörelse och varje daghem har en motionsansvarig. Barn kan hänvisas till motionsrådgivning redan före skolåldern.

De kommuninvånare som motionerar minst med tanke på hälsan kan mycket snabbt få motionsrådgivning. Alla kommuninvånare får avgiftsfritt använda de idrotts- och motionsanläggningar som kommunen äger.

– I Asikkala vill vi främja folkhälsan och uppmuntra invånarna att motionera, leva sunt och ta ansvar för sitt eget liv. Kommunen har systematiskt avlägsnat hinder för motion och aktiv fritidsverksamhet. Ett heltäckande och mångsidigt nät av idrotts- och motionsanläggningar i näromgivningen har bildats inom hela kommunen, och all verksamhet har utgått från samarbete mellan olika sektorer, säger Rinna Ikola-Norrbacka, kommundirektör i Asikkala.

– Asikkala kommun vill tacka Finlands Kommunförbund, Finlands Olympiska kommitté, Institutet för hälsa och välfärd och Idrottsgalan för att de lyfter fram kommunerna i Idrottsgalan. Kommunen är den viktigaste aktören när det gäller att skapa och producera motions- och hälsofrämjande tjänster i Finland. Kommunen kan ändå inte göra det enbart i egen regi utan det bör finnas ett dagligt och flexibelt samarbete med olika aktörer. Vi är mycket tacksamma över äran att vara den första kommun som tilldelas titeln Finlands aktivaste kommun. Sätt alltså igång och motionera, oberoende av ålder!

Kommunerna främjar sina invånares välmående: sprid användbara idéer

I tävlingen Årets aktivaste kommun som ordnas í samarbete mellan Kommunförbundet, Institutet för hälsa och välfärd, Idrottsgalan och Finlands olympiska kommitté efterlystes en kommun som i sin verksamhet har främjat sina invånares idrotts- och motionsmöjligheter. Förutom sedvanlig idrott och motion betonades tvärsektoriellt samarbete, minskad ojämlikhet och användning av nya innovationer.

Stora rådet vid Idrottsgalan, som består av mer än 300 representanter för olika samhällssektorer runtom i Finland, gjorde det slutliga valet.

I tävlingen Finlands aktivaste kommun, som ordnas för första gången, deltog hundra kommuner från olika håll i Finland. Tävlingens mål vara att lyfta fram goda exempel på hur man i kommunerna kan uppmuntra allt fler invånare att motionera.

– Exemplen kan utnyttjas fritt på hela kommunfältet. Tack vare tävlingen har kommunernas nätverk för utveckling av välfärds- och motionstjänster redan ökat i antal. Idrotts- och motionstjänsterna fungerar bäst om aktiva idrottsföreningar och engagerade frivilliga tillsammans med kommunen är med och uppmuntrar invånarna att motionera mer, säger Kommunförbundets vd Jari Koskinen.

– Kommunerna har en viktig roll när det gäller att producera idrotts- och motionstjänster och skapa verksamhetsförutsättningar. De tillhandahåller årligen idrotts- och motionstjänster för över 800 miljoner euro. Kommunernas idrotts- och motionstjänster och annat arbete som främjar hälsa och välmående kommer i framtiden att bli allt viktigare, bland annat på grund av landskaps- och vårdreformen.

Rinna Ikola-Norrbacka, kommundirektör i Asikkala, tfn 044 778 0210
Matti Kettunen, välfärdsdirektör i Asikkala, tfn 044 778 0247
Jari Koskinen, verkställande direktör för Kommunförbundet, tfn 044 976 4225

Bilder av vinnaren i Finlands Idrottsgalas bildbank: https://urheilugaala.kuvat.fi/kuvat/UG18/Voittajat+lavalla/_KIM8705.JPG

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

Klash – en ny tävling: En miljon euro delas ut till kommunerna för att stödja utvecklingen av livskraft och välfärd16.8.2018 13:19Tiedote

Kommunsektorns stora aktörer har tagit initiativ till en helt ny tävling för att hitta lösningar och nya idéer för att stärka kommunernas livskraft. Målsättningen för tävlingen och idégeneratorn Klash är att hjälpa kommunerna att lösa dagens och morgondagens problem. Med hjälp av tävlingen hoppas man hitta nya lösningsmodeller för invånarnas välfärd, en bättre miljö och för att utveckla ekonomin.

Klash – uusi haastekilpailu: Jaossa miljoonan euron tuki kunnille elinvoiman ja hyvinvoinnin kehittämiseksi16.8.2018 12:47Tiedote

Kunta-alan isot toimijat ovat käynnistäneet täysin uudenlaisen haastekilpailun löytääkseen ratkaisuja ja uusia avauksia kuntien elinvoiman vahvistamiseksi. Klash-haastekilpailun ja ideakiihdyttämön tavoitteena on auttaa kuntia ratkaisemaan tämän hetken ja tulevaisuuden ongelmia. Kilpailun avulla pyritään löytämään uusia ratkaisumalleja ihmisen ja ympäristön hyvinvoinnin sekä talouden kehittämiseksi.