Asikkala, Pieksämäki och Pudasjärvi är finalisterna i Finlands aktivaste kommun

Till Finlands aktivaste kommuner valdes Asikkala, Pieksämäki och Pudasjärvi. Finalisterna publicerades idag i Yle TV2:s direktsändning Urheiluviikonloppu.

Suomen liikkuvin kunta -kilpailun finalistit Ylen suorassa tv-lähetyksessä. Vasemmalta Pudasjärven kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Mari Kälkäjä ja liikunta-ja hyvinvointipalvelujen koordinaattori Ismo Miettinen, Asikkalasta Aurinkovuoren koulun rehtori Petri Haapanen, kunnanjohtaja Rinna Ikola-Norrbacka ja Hyvinvointijohtaja Matti Kettunen sekä Pieksämäeltä liikuntapalvelupäällikkö Antti Nousiainen ja kulttuuri-ja vapaa-aikajohtaja Päivi Majoinen.

Kommunförbundet informerar
2.12.2017
Får publiceras genast

Asikkala, Pieksämäki och Pudasjärvi är finalisterna i Finlands aktivaste kommun

I tävlingen, som ordnas av Kommunförbundet i samarbete med Idrottsgalan, Institutet för hälsa och välfärd THL och Finlands Olympiska kommitté, söktes kommuner som på det mest innovativa sättet främjar kommuninvånarnas motionsmöjligheter.  Finalisterna har dessutom fina resultat i THL:s webbtjänst Teaviisari som beskriver främjandet av aktiviteter i kommunen. Utöver traditionell motion och idrott betonades tvärsektoriellt samarbete, minskande av ojämlikhet och användningen av innovationer.

– Kommunernas ansökningar ger oss en mycket god bild av hur kommunerna sköter främjandet av aktiv fritid och motion. Motions- och idrottstjänsterna fungerar som en motor för kommunens hälsofrämjande arbete, säger Kommunförbundets direktör för kommunikation och samhällsrelationer Esa Nieminen.

Asikkala i Päijänne-Tavastland har haft hälsofrämjande motion och främjandet av välfärden i sin kommunstrategi i tio år.  Alla kommunens skolor är aktiva och alla daghem har en motionsansvarig. Barn kan styras in på motionsrådgivning redan före skolåldern. De minst aktiva kan mycket snabbt få motionsrådgivning, om de så önskar.

Pieksämäki i Södra-Savolax har satsat på rådgivning i levnadsvanor för de kommuninvånare som är mindre aktiva tillsammans med idrottsväsendet, social- och hälsovården och företagshälsovården. Kommunen beviljar motionsrådgivningens kunder ett aktiveringskort. Kortet ger obegränsad tillgång till kommunens simhallar och gym. Förutom arbetet med Skolan i rörelse köps alla tjänster inom tillämpad motion av det regionala institutet, som ägs av staden.  En femtedel av stadens invånare deltar i institutets motionsgrupper varje år.

Pudasjärvi i Norra Österbotten satsar mycket mer på motion och idrott än kommunerna i genomsnitt. I samarbete med Oulunkaaris samkommun för hälsovårdstjänster hänvisas kunderna direkt till motionstjänsterna.  Också ungdomar kan styras till motionstjänsterna genom skolhälsovården. Med modern teknologi, aktivitetsklockor och smarta personvågar, kan aktiviteten följas på distans. Med hjälp av streaming förmedlas i dagens läge gruppträningspass till föreningshus i tre andra byar.

I kampen om priset i Finlands aktivaste kommun deltog 100 kommuner

Tävlingen Finlands aktivaste kommun, som nu ordnas för första gången, fick ett strålande mottagande, hela 100 kommuner sökte priset. Finland har 311 kommuner, med andra ord deltog nästan en tredjedel i tävlingen.

– Antalet deltagare var för oss en glad överraskning, säger Esa Nieminen.

Om den pågående vård- och landskapsreformen genomförs enligt förslaget kommer kommunerna att ha en allt mer central roll i främjandet av kommuninvånarnas välfärd.  De motions- och idrottstjänster som kommunen producerar och övrigt arbete för invånarnas välfärd kommer alltså att få en allt viktigare roll.

Kommunförbundet kommer att lyfta fram tävlingsbidragens goda exempel för att visa hur kommunerna kan uppmuntra allt fler invånare till en aktivare livsstil. Exemplen kan fritt tillämpas på hela kommunfältet.

Vinnaren i Finlands aktivaste kommun publiceras under Idrottsgalan 18.1.2018 på Hartwall Arenan i Helsingfors.

www.kommunforbundet.fi/aktivastekommunen #liikkuvinkunta
Esa Nieminen, direktör för kommunikation och samhällsrelationer, tfn 040 546 6424

Kuvat

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

Forskningsprojektet Utilis Sanitas: Den hälsonytta som produceras inom vården bör följas upp1.12.2017 12:04Tiedote

– Det finns redan rikligt med information om den hälsonytta som såväl offentliga som privata vårdproducenter åstadkommer. Det krävs ändå arbete för att göra informationen jämförbar och en nationellt enhetlig uppföljning av hälsonyttan saknas, säger Ilkka Vohlonen, professor emeritus vid Östra Finlands universitet, som lett forsknings- och utvecklingsprojektet Utilis sanitas.

Arkitekturarbeten årets bästa gradu-arbeten om kommunen23.11.2017 09:08Tiedote

Finlands kommunstiftelse har premierat arkitekten Esko Härkönens arbete "Ennakoiva suunnittelu- ja rakentamisprosessi julkisissa rakennushankkeissa” (En föregripande planerings- och byggprocess i offentliga byggnadsprojekt) som förra årets bästa pro gradu-avhandling med kommunal inriktning. Dessutom får två avhandlingar hedersomnämnanden. Med anledning av Finlands jubileumsår belönas årets pro gradu-avhandlingar med kommunal inriktning med större prissummor än vanligt.