Asokodit kierrätysyhteistyöhön Tukeva-säätiön kanssa Kuopiossa

Asokodit on aloittanut yhteistyön Kuopiossa Tukeva-säätiön kanssa kodinkoneiden kierrätyksestä viihtyvyysremonteissa. Vastaavaa yhteistyötä on tehty pääkaupunkiseudulla Kierrätyskeskuksen kanssa.
Viihtyvyysremontissa uudistettu keittiö.

Asuntosäätiö-konserniin kuuluva Asokodit toteuttaa kohteissaan mittavat asuntojen sisäpuoliset viihtyvyysremontit seuraavan kymmenen vuoden aikana. Remonttien yhteydessä uusitaan myös huoneistojen yli kolme vuotta vanhat kodinkoneet. Koneiden uusiminen suurempien remonttikokonaisuuksien yhteydessä on kustannustehokasta. Samalla kodinkonekanta päivitetään parempaan energiatehokkuusluokkaan.

– Meille on tärkeää, että vanhat laitteet hyödynnetään jatkokäyttöön, jotta ne eivät päädy jätteeksi ja kuormita siten ympäristöä. Siksi olen iloinen, että löysimme sopivan yhteistyökumppanin Tukevasta, joka huolehtii koneiden vastuullisesta kierrätyksestäAsuntosäätiön rakennuttamisjohtaja Turkka Keravuori kertoo.

Tukeva-säätiö on oivallinen kumppani Asokodeille, joka Asuntosäätiön tytäryhtiönä on Tukevan tavoin yleishyödyllinen ja voittoa tavoittelematon toimija. Yhtenäinen arvopohja luo erinomaisen pohjan sujuvalle kumppanuudelle.

– Olemme todella iloisia, että Asokodit otti meihin yhteyttä ja pääsemme tekemään yhteistyötä kodinkoneiden vastuullisen kierrättämisen osalta. Tukeva-säätiö on toiminut Pohjois-Savossa jo pitkälti toistakymmentä vuotta kiertotalouden merkittävänä edistäjänä ja tämä yhteistyö sopii luontevasti toimintakonseptiimme, kertoo Tukeva-säätiön toimitusjohtaja Erno Kääriäinen.

Asokotien ja Tukevan yhteistyö kattaa viisi kohdetta Kuopiossa, yhteensä 121 asuntoa. Käytännössä yhteistyö toimii siten, että remonttikohteen urakoitsija kasaa vanhat kodinkoneet sovitulle paikalle työmaalla, josta Tukeva noutaa koneet korjaamolleenKorjaamolla laitteet tarvittaessa kunnostetaan ja myydään eteenpäin kierrätystavaratalojen kauttaKäyttöikänsä päässä olevat koneet puretaan osiksi, jotka hyödynnetään eri tavoin.

– Vain murto-osa koneista päätyy puhtaasti romuksi, ja siitäkin huolehdimme vastuullisesti ja luontoa ajatellen. Kaikki koneista saatava tuotto käytetään ihmisten työllistämiseen ja syrjäytymisen ehkäisyyn. Toivonkin, että Asokotien ja Tukevan yhteiskuntavastuullinen yhteistyö toimii mallina myös muille toimijoille, Kääriäinen toteaa.

Asokotien toteuttamat viihtyvyysremontit asumisoikeusasunnoissa parantavat asukkaiden asumisviihtyvyyttä sekä asumisen laatua. Remonteissa uusitaan muun muassa huoneistojen keittiökalusteet ja -koneet, märkätilat kalusteineen sekä asennetaan laminaatit lattioihin ja vaihdetaan väliovet.

– Tavoitteenamme on löytää vastaavia kumppanuuksia kierrätysyhteistyöhön myös muilla paikkakunnilla viihtyvyysremonttien yhteyteen, Keravuori sanoo.

Lisätietoja:
Rakennuttamisjohtaja Turkka Keravuori, p. 020 161 2272, turkka.keravuori(a)asuntosaatio.fi
Toimitusjohtaja Erno Kääriäinen, p. 044 022 5832, erno.kaariainen(a)tukevasaatio.fi.

Viihtyvyysremontissa uudistettu keittiö.

Asuntosäätiö-konserni on Suomen neljänneksi suurin asuinkiinteistöjen omistaja. Asuntosäätiön tarkoituksena on ollut perustamisestaan (1951) saakka työskennellä yleisen asumistason kohottamiseksi eikä sen tarkoituksena ole välittömän voiton tai taloudellisen edun tavoittelu. Asuntosäätiön suurin tytäryhtiö Asuntosäätiön Asumisoikeus Oy (Asokodit) omistaa lähes 16 500 asuntoa 31 paikkakunnalla. Konsernin toiminta perustuu jatkuvaan kehittymiseen sekä hyvien asumispalveluiden tuottamiseen yhdessä huolella valittujen kumppaneiden kanssa.