ASP-säästämisen suosio kasvaa kasvamistaan

ASP-tilien lukumäärä on kymmenessä vuodessa yli kuusinkertaistunut. Voimassaolevia ASP-tilejä on nyt yli 153 000. Vuonna 2009 niitä oli runsaat 24 000. Tileillä olevien talletusten määrä on kahdeksankertaistunut. ASP-tileillä on tällä hetkellä lähes 1,1 miljardia euroa. Vuonna 2009 summa oli 128 miljoonaa.

Talousgurut-podcastin uusimman jakson aiheena on ASP-säästäminen. Petra Uusikumpu ja Joni Tasa selittävät ASP-järjestelmän toiminnan ja pohtivat, mitä etua ASP-säästämisestä on.

”Erityisesti näin matalan korkotason aikana ASP on hyvä ja vähäriskinen sijoituskohde. Vuosittaisen yhden prosentin koron saa, vaikkei lainaa lopulta käyttäisikään asunnon ostoon”, Uusikumpu toteaa.

ASP-lainojen suosio on kasvanut tasaisesti vuodesta 2009 asti. Suosio kertoo nuorten pitkän aikavälin hyvästä talouden suunnittelusta ja vetovoimaisesta järjestelmästä. ASP-järjestelmä on pankkien ja valtion yhteinen ponnistus, jonka tarkoituksena on tukea nuoren ensimmäisen asunnon hankintaa.

”ASP-laina on myös turvallinen, sillä siihen sisältyy valtion takaama korkokatto. Valtio maksaa 70 prosenttia lainan korosta, jos korko nousee yli 3,8 prosentin”, Tasa huomauttaa.

ASP-lainan ikärajoja on lavennettu 2010-luvulla. Alaikäraja laskettiin muun muassa Finanssiala ry:n ehdotuksesta muutama vuosi sitten 15 vuoteen. Yläikäraja taas kohosi aiemmin 30 vuodesta 39-vuoteen Finanssiala ry oli tuolloinkin mukana ajamassa ikärajan nostoa.

Alle 18-vuotias saa kuitenkin säästää ASP-tilille ainoastaan omalla työllään hankkimia rahoja.

"Muun muassa tämän rajoituksen takia 15–17-vuotiaat ovat avanneet tilejä nihkeästi. Esimerkiksi joululahjarahoja ei voi sinne laittaa", kommentoi Finanssiala ry:n asiantuntija Mariia Somerla.

Milloin ASP-säästäminen sitten kannattaa aloittaa? ASP-lainan ottajan tulee olla vähintään 15- ja enintään 39-vuotias. Talousgurut arvioivat, että hyvä hetki voisi olla silloin, kun työelämään siirtyminen opinnoista lähenee.

”Tai miksei aiemminkin. Eivät ne rahat sieltä mihinkään katoa”, Uusikumpu summaa.

Talousgurut-podcast: Onko ASP-laina hyvä sijoituskohde?

Maksamisen pilotilla etsitään keinoja helpottaa ikääntyneiden laskunmaksua7.11.2019 08:02:41 EETTiedote

Helsingin kaupunki käynnistää Finanssiala ry:n kanssa marraskuun aikana maksamisen pilotin. Pilotti kestää puoli vuotta, ja sen kohderyhmänä ovat Helsingin kaupungilta laskuja saavat sosiaali- ja terveystoimialan senioriasiakkaat. Pilotin avulla halutaan selvittää, miten ikääntyneiden asiakkaiden laskun maksua voitaisiin helpottaa digitalisaation avulla ja samalla tehostaa kaupungin taloushallintoa.

Korjaus: Sampo Groupin yhteisöveropotti olikin suurempi4.11.2019 09:57:31 EETTiedote

4.11. kello 9:15 lähteneessä finanssialan verojalanjälkeä käsittelevässä tiedotteessamme oli virhe. Sampo Group -konsernin maksamat yhteisöverot olivat yhteensä 124,9 miljoonaa euroa. Samalla Sampo Groupin sijoitus nousee viidenneksi. Tiedotteessa sanoimme virheellisesti, että luku olisi ollut 121,5 miljoonaa. Koko finanssialan yhteisöveropotti kasvaa 679 miljoonaan euroon. Liitteenä myös korjattu kuva.

FA laskee finanssialan verotiedot maanantaiaamuna1.11.2019 10:03:51 EETTiedote

Finanssiala ry kertoo maanantaiaamuna 4.11. heti tuoreeltaan finanssialan verotiedot vuodelta 2018. Laskemme, paljonko finanssikonsernit tytäryhtiöineen ovat maksaneet veroja ja kerromme alan suurimmat yhteisöveronmaksajat. Verottajan julkaisemat tiedot ovat yhtiökohtaisia eikä niistä käy selville koko konsernin tai yhtiöryhmän maksamia veroja. Toissa vuonna finanssialan yritykset valtasivat yhteisöveroissa kaksi kärkisijaa. Lisäksi laskemme finanssialan verojalanjäljen. Se muodostuu, kun lasketaan yhteen yhteisöveron ja vakuutusmaksuveron lisäksi työntekijöiden palkoista tehdyt ennakonpidätykset, sosiaaliturvamaksut sekä valtiolle tilitettävät arvonlisäverot.