ASP-säästämisen suosio kasvaa kasvamistaan

ASP-tilien lukumäärä on kymmenessä vuodessa yli kuusinkertaistunut. Voimassaolevia ASP-tilejä on nyt yli 153 000. Vuonna 2009 niitä oli runsaat 24 000. Tileillä olevien talletusten määrä on kahdeksankertaistunut. ASP-tileillä on tällä hetkellä lähes 1,1 miljardia euroa. Vuonna 2009 summa oli 128 miljoonaa.

Talousgurut-podcastin uusimman jakson aiheena on ASP-säästäminen. Petra Uusikumpu ja Joni Tasa selittävät ASP-järjestelmän toiminnan ja pohtivat, mitä etua ASP-säästämisestä on.

”Erityisesti näin matalan korkotason aikana ASP on hyvä ja vähäriskinen sijoituskohde. Vuosittaisen yhden prosentin koron saa, vaikkei lainaa lopulta käyttäisikään asunnon ostoon”, Uusikumpu toteaa.

ASP-lainojen suosio on kasvanut tasaisesti vuodesta 2009 asti. Suosio kertoo nuorten pitkän aikavälin hyvästä talouden suunnittelusta ja vetovoimaisesta järjestelmästä. ASP-järjestelmä on pankkien ja valtion yhteinen ponnistus, jonka tarkoituksena on tukea nuoren ensimmäisen asunnon hankintaa.

”ASP-laina on myös turvallinen, sillä siihen sisältyy valtion takaama korkokatto. Valtio maksaa 70 prosenttia lainan korosta, jos korko nousee yli 3,8 prosentin”, Tasa huomauttaa.

ASP-lainan ikärajoja on lavennettu 2010-luvulla. Alaikäraja laskettiin muun muassa Finanssiala ry:n ehdotuksesta muutama vuosi sitten 15 vuoteen. Yläikäraja taas kohosi aiemmin 30 vuodesta 39-vuoteen Finanssiala ry oli tuolloinkin mukana ajamassa ikärajan nostoa.

Alle 18-vuotias saa kuitenkin säästää ASP-tilille ainoastaan omalla työllään hankkimia rahoja.

"Muun muassa tämän rajoituksen takia 15–17-vuotiaat ovat avanneet tilejä nihkeästi. Esimerkiksi joululahjarahoja ei voi sinne laittaa", kommentoi Finanssiala ry:n asiantuntija Mariia Somerla.

Milloin ASP-säästäminen sitten kannattaa aloittaa? ASP-lainan ottajan tulee olla vähintään 15- ja enintään 39-vuotias. Talousgurut arvioivat, että hyvä hetki voisi olla silloin, kun työelämään siirtyminen opinnoista lähenee.

”Tai miksei aiemminkin. Eivät ne rahat sieltä mihinkään katoa”, Uusikumpu summaa.

Talousgurut-podcast: Onko ASP-laina hyvä sijoituskohde?

Suomalaiset toivovat vanhempiensa käyttävän varansa hyvinvointiin eivätkä halaja perintöä15.1.2020 09:34:17 EETTiedote

Suomalaisista 90 prosentin mielestä omien vanhempien tulisi ikääntyessään käyttää omaisuuttaan ja säästöjään oman hyvinvointinsa rahoittamiseen. Vain 10 prosenttia ajattelee, että vanhempien tulisi jättää mahdollisimman paljon omaisuuttaan perinnöksi. Suomalaisilla on kyselyn mukaan myös valmiutta myydä omaisuuttaan, mikäli ikääntymisen myötä tarvitsee enemmän hoivapalveluja kuin yhteiskunnan on mahdollista tarjota. Tämä selviää Finanssiala ry:n (FA) Norstatilta tilaamasta kyselytutkimuksesta, johon vastasi tuhat suomalaista.

Finanssiala on Euroopan vihreässä kehityksessä paljon vartijana12.12.2019 10:15:22 EETTiedote

Suomalainen finanssiala on erittäin tyytyväinen, että Ursula von der Leyenin johtama EU-komissio lähestyy Euroopan vihreän kehityksen (Green Deal) tiedonannossaan ilmastokysymystä kokonaisvaltaisesti. ”Uusi komissio on oivaltanut hyvin, että kunnianhimoinen ilmastotavoite edellyttää sekä rahoittamisen että sijoittamisen tehokkaita keinoja. Finanssiala suurena sijoittajana, omaisuudenhoitajana ja luotottajana sekä vakuutusala riskin jakajana ovat keskeisessä roolissa ilmastotalkoissa”, korostaa Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi.