Ässäkokit pääsevät marttojen oppiin talvilomalla

Maistuisiko meksikolainen tacosalaatti tai myslifanin rapeat kaurakeksit? S-ryhmän ja Marttaliiton vuonna 2017 käynnistämät Ässäkokki-kurssit saavat jatkoa. Kurssien kantavia ajatuksia ovat iloinen yhdessä tekeminen, arjen ruokataidot, fiksu kuluttaminen ja satokausiajattelu.

Marttaliitto ja S-ryhmä järjestävät vuonna 2019 noin 80 maksutonta kokkauskurssia ympäri Suomen. Kurssit sijoittuvat pääasiassa koulujen lomakausiin. Osuuskauppa Hämeenmaa järjestää Ässäkokki-kurssit yhdessä Itä- ja Etelä-Hämeen Marttojen kanssa. Tällä talvilomakaudella alueen kokkailijat pääsevät vauhtiin viidellä kurssilla.

Valtakunnallisilla kursseilla opetetaan kekseliästä, sesonkien mukaista, kasvispainotteista ja taloudellista ruoanlaittoa tulevaisuuden tekijöille. Kurssilla valmistetaan maistuvaa arkiruokaa, isketään kädet jauhoihin sekä harjoitellaan helppojen välipalojen kokkausta. Ruuanlaiton ohessa kursseilla keskustellaan terveellisyydestä, keittiöhygieniasta, lajittelusta ja kierrätyksestä. Sopivissa tilanteissa vertaillaan myös itse tehdyn ja valmiina ostetun ruuan hintoja.

Kaikki pääsevät osallistumaan

Edellisvuosien kurssit ovat saaneet innostuneen vastaanoton Päijät-Hämeessä. – Keittiössä on ollut kova tohina, kertoo kotitalousasiantuntija Anu Kokkonen Itä-Hämeen Martoista. – Hauskaa on!

Osallistujille maksuttomat Ässäkokki-kurssit on suunnattu 8 -12-vuotiaille lapsille. Etelä-Hämeen kurssit järjestetään 27.2. Forssassa ja 28.2. Hämeenlinnassa. Ässäkokit pääsevät Itä-Hämeen marttojen oppiin Lahdessa tiistaina 26.2. sekä keskiviikkona 27.2. ja Heinolassa torstaina 28.2. Kurssien kesto on noin kolme tuntia.

S-ryhmä ja Marttaliitto ovat suunnitelleet yhdessä kurssiaineiston.  – Reseptikirja on mukavan värikäs. Tänä vuonna kokeillaan eri reseptejä, joten edellistenkin kurssien osallistujat ovat tervetulleita, vinkkaa Anu Kokkonen.

– Lapset ovat keskeisessä roolissa tulevaisuuden kotimaisen ruokakulttuurin rakentamisessa. Itse tekemisen elämykset kannustavat ja ohjaavat heitä terveellisemmän ruokavalion pariin. Toivomme, että kurssien ansiosta yhä useammassa kodissa saadaan jatkossa nauttia yhdessä tekemisen riemusta ruoanlaiton parissa, sanoo asiakkuusjohtaja Jaana Järvenselkä Hämeenmaalta.

Kurssilla kaikki pääsevät osallistumaan ja mukana on sekä poikia että tyttöjä. –  Rohkeasti mukaan, vaikka ei olisi koskaan käynytkään keittiössä, Anu Kokkonen kannustaa.

Ässäkokki-kursseille voi ilmoittautua osoitteessa: www.martat.fi/assakokit.

Osallistujien tulee ottaa sisäkengät tai tossut mukaan, esiliinan saa käyttöön paikan päältä. Kurssilla valmistettavat tuotteet ovat pääsääntöisesti laktoosittomia. Huomioitavaa on, että ikäraja on tarkka, sillä lukutaito on kurssilla tärkeää.

Lisätiedot:
Osuuskauppa Hämeenmaa, asiakkuusjohtaja Jaana Järvenselkä, 050 5423811, jaana.jarvenselka@sok.fi
Itä-Hämeen Martat, kotitalousasiantuntija Anu Kokkonen, 040 832 8489, anu.kokkonen@martat.fi