Assemblin mukana Jakomäen sydämessä

Helsingin kaupunki ja NCC toteuttavat allianssimallilla Helsingin Jakomäkeen uuden palvelurakennuksen. Assemblin on mukana kohteessa toteuttamalla kohteen IV- ja RAU-urakat.

Jakomäen sydän -palvelurakennus sijaitsee Jakomäen nykyisen yläkoulun ja uimahallin yhteydessä Sommerpolku 6:ssa Helsingissä. Kohteen uusia tiloja tulevat käyttämään nykyiset Jakomäen peruskoulu, leikkipuisto Jakomäki, päiväkoti Kotilo, päiväkoti Naava, Jakomäen nuorisotalo ja tilaa varataan myös mahdolliselle kansalaistoiminnalle. Rakennusta on suunniteltu yhdessä tulevien käyttäjien kanssa ja kohde toteutetaan allianssimuotoisena hankkeena. Allianssin muodostavat Helsingin kaupunki, NCC Suomi päätoteuttajana, suunnittelutoimisto Optiplan sekä Auer & Sandås Arkkitehdit ja Arkkitehtitoimisto Opus. Assemblin on mukana kohteessa NCC:n aliurakoitsijana.

Assemblin on aloittanut Jakomäen sydämessä työt toukokuussa 2019 ja kohde valmistuu syksyllä 2020. Automaation ja ilmanvaihdon osalta työt ovat edenneet suunnitellusti. Tällä hetkellä IV:n osalta kohteessa työskennellään muun muassa C -lohkon 1 kerroksessa sekä A-lohkon IV-konehuoneessa, seuraavan vaiheen työt alkavat ensi viikolla C-lohkon 2 kerroksessa ja A-lohkon 1 kerroksessa . Automaation puolella kohteessa toteutetaan tällä hetkellä toteutussuunnittelua ja hankintoja.

- Jakomäen sydämessä ilmamääräsäätimet tulevat Modbus-väylään, jonka ansiosta muuntojoustavuus on helpompaa, toteaa kohteen automaatiosta vastaava projektipäällikkö Tapani Siltanen.

Kohteen alueella olevat vanhat rakennukset puretaan ja näiden tilalle on suunniteltu aikanaan rakennettavaksi uusia asuintaloja. Helsingin kaupunki kertoo, että näiden muutoksien yhteydessä kohentuvat merkittävästi Jakomäen alueen virkistysalueet sekä liikennejärjestelyitä muutetaan entistä turvallisemmiksi.

Marcus Raitis
Talotekniikka-asiantuntija
NCC Suomi Oy

Jukka Jäppinen
Talotekniikka
jukka.jappinen@assemblin.fi

Assemblin on täyden palvelun asennus- ja palvelukumppani, joka toimii Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Kehitämme, toteutamme ja ylläpidämme ilmaan, veteen ja energiaan liittyviä järjestelmiä. Visionamme on tarjota älykkäitä ja vastuullisia teknisiä ratkaisuja ja saada siten rakennukset toimimaan ja ihmiset viihtymään. Tukenamme on tiivis paikallinen yhteistyö ja vahva organisaatio. Assemblinin liikevaihto on noin 800 miljoonaa euroa, ja palveluksessamme on noin 5 700 henkilöä yli sadalla pohjoismaisella paikkakunnalla.