Assemblin oli toteuttamassa vaativaa Kansalliskirjaston peruskorjausta

7.8.2017 09:34 | Assemblin Oy

Kansalliskirjastoa on sanottu yhdeksi Suomen kauneimmista rakennuksista. Engelin suunnittelema kirjasto peruskorjattiin hiljattain ja automaation toteutuksesta vastasi urakassa Assemblinin Automaatiopalvelut.

Kansalliskirjasto

Työ toteutettiin tiiviissä yhteistyössä Museoviraston kanssa. Urakassa oli omat haasteensa juurikin Museoviraston tarkkojen arkkitehtuuristen kriteereiden kautta. Esimerkiksi uusitun automaation piti sopeutua täydellisesti olemassa olevaan arkkitehtuuriseen kokonaisuuteen. Talotekniikkaa piilotettiin esimerkiksi kirjahyllyihin, ja iv-koneet hajautettiin ullakolle sekä kellariin.

-Toteutimme kirjaston kupolisaliin kosteutta ja lämpötilaa anturoivan huoneilmanseurannan langattomilla lähettimillä. Rakentamisen aikaisia olosuhteita, kuten huonekosteutta, monitoroimme väliaikaisen VAK:n kautta etäseurantana koko projektin ajan, kertoo Assemblin Automaatiopalveluiden projektipäällikkö Juho Jaakonsaari.

Kohde huomioitiin Helsingin kaupungin rakennuslautakunnan Rakentamisen Ruusunkunniamaininnalla. Palkinto tai kunniamaininta jaetaan projekteille, jotka edistävät tai toteuttavat rakennettua ympäristöä ja matkailua.

Kari Kumpulainen
kari.kumpulainen@assemblin.fi

Kansalliskirjasto

Assemblin on täyden palvelun asennus- ja palvelukumppani, joka toimii Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa. Assemblin suunnittelee, asentaa ja huoltaa LVISAK-järjestelmiä niin toimistoissa, urheiluhalleissa, kauppakeskuksissa, asunnoissa kuin teollisuudessakin. Assemblinin tukena on monipuolisen konsernin voimavarat ja paikallisen yrityksen henkilökohtainen läsnäolo. Liikevaihto on yli 750 miljoonaa euroa, ja meillä työskentelee yli 5 000 työntekijää yli sadalla paikkakunnalla Pohjoismaissa. Katso lisätietoja: www.assemblin.fi

Harppuunakorttelin parkkihallin ja N-rakennuksen talotekniikkatyöt ovat päässeet vauhtiin8.8.2017 13:23Tiedote

Assemblin on rakentamassa yhdessä Merimieseläkekassan ja muiden allianssikumppaneiden kanssa aivan uudentyyppistä asuinkerrostalokohdetta Turkuun. Uudiskohteessa rakennetaan eri vaiheissa 13 rakennusta käsittävä asuintalokortteli autohalleineen ja piha-alueineen. Allianssihankkeessa talotekniikkatyöt ovat päässeet vauhtiin ja tällä hetkellä rakentuu autohalli ja siihen liittyvä N-rakennus.