Assemblin oli toteuttamassa vaativaa Kansalliskirjaston peruskorjausta

Kansalliskirjastoa on sanottu yhdeksi Suomen kauneimmista rakennuksista. Engelin suunnittelema kirjasto peruskorjattiin hiljattain ja automaation toteutuksesta vastasi urakassa Assemblinin Automaatiopalvelut.

Kansalliskirjasto

Työ toteutettiin tiiviissä yhteistyössä Museoviraston kanssa. Urakassa oli omat haasteensa juurikin Museoviraston tarkkojen arkkitehtuuristen kriteereiden kautta. Esimerkiksi uusitun automaation piti sopeutua täydellisesti olemassa olevaan arkkitehtuuriseen kokonaisuuteen. Talotekniikkaa piilotettiin esimerkiksi kirjahyllyihin, ja iv-koneet hajautettiin ullakolle sekä kellariin.

-Toteutimme kirjaston kupolisaliin kosteutta ja lämpötilaa anturoivan huoneilmanseurannan langattomilla lähettimillä. Rakentamisen aikaisia olosuhteita, kuten huonekosteutta, monitoroimme väliaikaisen VAK:n kautta etäseurantana koko projektin ajan, kertoo Assemblin Automaatiopalveluiden projektipäällikkö Juho Jaakonsaari.

Kohde huomioitiin Helsingin kaupungin rakennuslautakunnan Rakentamisen Ruusunkunniamaininnalla. Palkinto tai kunniamaininta jaetaan projekteille, jotka edistävät tai toteuttavat rakennettua ympäristöä ja matkailua.

Kari Kumpulainen
kari.kumpulainen@assemblin.fi

Kansalliskirjasto

Assemblin projektiyhteistyössä maisteriopiskelijoiden kanssa28.6.2018 09:20Tiedote

Lappeenrannan Yliopiston kauppatieteiden maisteriopiskelijat Jenni Salo, Sara Anttila ja Anna Hirsimäki ovat projektikurssien huipputaitajia. Kolmikko lähti etsimään loppuvuodesta 2017 Project Course on Sustainable Business -kurssille yritystä, minne voisivat toteuttaa projektin koskien kestäviä yritysmalleja. Opiskelijat päätyivät valitsemaan projektiin Assemblinin omien kontaktiensa kautta. Mitä hyötyjä on kurssiyhteistöistä opiskelijoille ja valitulle yritykselle? Mitä tällaisella projektilla voidaan saavuttaa? Lue ja innostu kolmikon tarinasta ja projektista.

Assemblin-urapolulla kohti unelmia6.6.2018 07:44Tiedote

Talotekniikka-alasta vallitsee monenlaisia ennakkokäsityksiä työnteosta työntekijöihin. Ulkopuolisin silmin ala näyttää erittäin miesvaltaiselta ja kenties hiukan jämähtäneeltä. Tällä hetkellä rakennusala elää kuitenkin erittäin kovassa murroksessa, missä digitalisoidutaan, etsitään uusia työmenetelmiä ja paneudutaan vahvasti työturvallisuuteen. Assemblinin tahtotilana on myös tasoittaa ennakkokäsityksiä alasta, kannustaa kaikkia kiinnostuneita hakemaan alalle ja kasvamaan rautaiseksi talotekniikan ammattilaiseksi.