Assemblin Tampereen kaupungin ESCO-yhteistyökumppaniksi

3.7.2017 08:00 | Assemblin Oy

Tampereen kaupunki toteuttaa vuosien 2017-2025 aikana kymmeneen koulukiinteistöön kohdistuvan energiansäästöhankkeen ESCO-konseptilla yhteistyössä Assemblin Oy:n kanssa

ESCO-konseptilla (Energy Service Company) tarkoitetaan menettelyä, jossa tarjoava yritys ottaa kokonaisvastuun kiinteistöjen energiansäästöhankkeen toteutuksesta ja sopimuksen aikaisesta käytön ohjauksesta.

”ESCO-konsepti on erityisen toimiva ja riskitön hankemalli kuntasektorille. Tässä mallissa kunnat  voivat osallistua ilmastotalkoisiin ulkopuolisen rahoituksen avulla ESCO-toimijan ottaessa vastuun suunnittelusta, toteutuksesta sekä  toteutuneista säästöistä avaimet käteen –periaatteella,” toteaa Assemblinin myyntijohtaja Pekka Ervasti.

Energiansäästöhankkeessa parannetaan kymmenen koulukiinteistön energiataloutta kehittämällä kiinteistöjen talotekniikkaa; ilmanvaihtoa, lämmitysjärjestelmiä, valaisimia sekä rakennusautomaatiota. Toimenpiteiden avulla pyritään parantamaan myös kiinteistöjen sisäympäristön laatua sekä pienentää hiilijalanjälkeä, että ympäristökuormaa.

Yhteistyöllämme tavoitellaan kokonaisuudessaan yli viidenneksen säästöjä energiankulutuksessa ja parannusten takaisinmaksu aika on enintään 8 vuotta. Säästöt ovat suurimmalta osin pitkävaikutteisia. Projekti aloitettiin keväällä 2017 ja valmistuu tulevana syksynä. Energiansäästöhankkeen seurantajakso jatkuu tämän jälkeen vuoteen 2025 asti.

Pekka Ervasti
pekka.ervasti@assemblin.fi
p. +358 50 469 7575

Hankasuontie 9