Asukkaat ovat vähentäneet jätemääräänsä pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella

HSY:n tuottaman tilaston mukaan pääkaupunkiseutulaiset ja kirkkonummelaiset tuottivat jätettä 313 kiloa asukasta kohden vuonna 2016. Kotitalousjätteen määrä kääntyi hienoiseen laskuun, vaikka seudun väestömäärä kasvoi samanaikaisesti. Kotitalousjätteen hyödyntäminen nousi 99 prosenttiin.

Kotitalousjätteen määrä laski ja hyödyntäminen kasvoi

Pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen kotitaloudet tuottavat noin kuusi prosenttia koko seudun jätteistä. Vuonna 2016 jätettä syntyi kotitalouksissa noin 369 000 tonnia, joten määrä kääntyi hienoiseen laskuun ensimmäistä kertaa vuoden 2010 jälkeen. Jätettä syntyi noin puolitoista prosenttia vähemmän kuin vuonna 2015, vaikka samaan aikaan seudun väestömäärä kasvoi noin puolitoista prosenttia.

- Jokainen asukas tuotti 313 kiloa jätettä, mikä on siis kolme prosenttia vähemmän asukasta kohden kuin edellisvuonna. Toivotaan, että sama suunta jatkuu myös tulevina vuosina, kertoo toimialajohtaja Petri Kouvo Helsingin seudun ympäristöpalveluista.

Kotitalousjätteisiin luetaan mukaan kaikki kotona syntyvä jäte, kuten biojäte, paperi, pakkaukset puutarhajäte, vaaralliset jätteet, sähkölaitteet ja sekajäte. Näistä 48 prosenttia päätyi kierrätykseen ja sähköksi ja lämmöksi muutettiin 51 prosenttia. Vain prosentti jätteestä päätyi hyödyntämättömänä loppusijoitukseen.

- Kotona syntyvien jätteiden kokonaishyödyntämisaste on jo 99 prosenttia, joten lähes kaikki jäte hyödynnetään jollakin tapaa. Tavoitteena on kuitenkin ohjata yhä enemmän jätteitä kierrätykseen eli tehostaa lajittelua ja vastaavasti vähentää energiana hyödynnettävää sekajätteen määrää. Vain lajiteltu jäte voidaan hyödyntää materiaalina, joten asukkaiden kodeissa tekemä lajittelu on ensiarvoisen tärkeää, Kouvo korostaa.

Kierrättämisen edistämiseksi HSY on järjestänyt pääkaupunkiseudulle ja Kirkkonummelle kattavat lajittelumahdollisuudet. Palveluja kehitetään jatkuvasti ja etsitään uusia tapoja helpottaa jätteiden kierrätystä.

Maa- ja vesirakentaminen tuottaa kolme neljäsosaa pääkaupunkiseudun jätteistä

- Pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella syntyi jätettä vuonna 2016 yhteensä noin 6 miljoonaa tonnia, joka on noin 1,7 miljoonaa tonnia enemmän kuin vuonna 2014. Ero johtuu pitkälti maa- ja vesirakentamisessa tapahtuvista muutoksista, HSY:n kiertotalousasiantuntija Nea Metsänranta kertoo.

Pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella muodostuvista jätteistä 75 prosenttia on maa- ja vesirakentamisessa syntyneitä maamassoja. Loppuosa jätteistä jakaantuu toimialoittain seuraavasti: talonrakentaminen 7 %, kotitaloudet 6 %, yksityiset palvelut 4 %, sähkö-, kaasu- ja lämpöhuolto 4 %, teollisuus 2 %, viemäri ja jätevesihuolto 1% ja muut julkiset palvelut 1 %.

HSY kokoaa pääkaupunkiseudun laskennallisiin arvioihin perustuvia jätetietoja Pääkaupunkiseudun jätevirrat -palveluun. Palveluun on koottu tietoja vuodesta 2004 lähtien. Uusimmat tiedot ovat vuodelta 2016. Palvelu toimii HSY:n verkkosivuilla osoitteessa www.pksjatevirrat.fi.

• toimialajohtaja Petri Kouvo, puh. 040 868 1048
  • kiertotalousasiantuntija Nea Metsänranta, nea.metsanranta(at)hsy.fi, puh.050 324 6691

Kotitalousjätteen määrän ja hyödyntämistapojen kehitys.
Pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella syntyneet jätteet toimialoittain vuonna 2016.

HSY uudistaa jätehuoltomääräykset ja parantaa lajittelumahdollisuuksia14.9.2018 10:29Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY parantaa kotitalouksien lajittelumahdollisuuksia entisestään uudistamalla pääkaupunkiseutua ja Kirkkonummea koskevat jätehuoltomääräykset. Vuonna 2021 biojätettä, muovi-, lasi- ja kartonkipakkauksia sekä pienmetallia kerätään kiinteistöistä, joissa on vähintään viisi huoneistoa. Uudistuksella vastataan EU:n ja Suomen valtakunnallisiin kierrätystavoitteisiin.

HSY:n hallituksen kokous 14.9.201814.9.2018 10:28Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 14.9.2018 Hallitus päätti muun muassa lähettää pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen yleisiä jätehuoltomääräyksiä koskevan ehdotuksen laajalle lausuntokierrokselle sekä kuultavaksi. Hallitus päätti valita sako- ja umpikaivojen tyhjennykseen ja lietteen kuljetukseen Helsingin urakka-alueelle Eerola-Yhtiöt Oy:n ja Vantaan urakka-alueille Lassila & Tikanoja Oyj:n. Hallitus päätti osaltaan hyväksyä Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen prosessien perusparannuksen ja kapasiteetin noston hankesuunnitelman. Suunnitelman lopullisen hyväksynnän tekee HSY:n yhtymäkokous. Hallitus sai tiedoksi muun muassa yhteenvedon jäsenkaupunkien lausunnoista HSY:n strategialuonnokseen vuodelle 2025, investointistrategioihin ja investointiohjelmiin 2019–2028 sekä alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan 2019–2021. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella lausunnolle lähtevistä pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen yleisiä jätehuoltomääräyksistä. Kok