Asumisen tarjontatukia valuu hyvätuloisille – ARA-asunnoissa vuokran tulisi nousta tulojen kasvaessa

Hyvinvointivaltiossa jokaisen on voitava asua länsimaiset standardit täyttävässä turvallisessa asunnossa. Suomalaisen sosiaaliturvajärjestelmän tärkeimpiä osia on asumisen tukeminen. Osa tästä miljardiluokan tukikokonaisuudesta valuu ongelmallisesti suoraan hyvätuloisille. Suomen Vuokranantajat esittää mallia, jossa ARA-asuntojen vuokra nousee kohti markkinavuokraa tulojen kasvaessa. Tämä lisäisi tukijärjestelmän oikeudenmukaisuutta.

Asumista tuetaan sekä kysyntä- että tarjontatuilla. Kysyntätuilla tarkoitetaan erilaisia suoraan tuensaajalle maksettavia asumistukia, yleistä asumistukea ja toimeentulotukea. Tarjontatuilla pyritään puolestaan kohdistamaan tukea kohtuuhintaisten asuntojen tarjoajille, jotta pienituloiset ruokakunnat voisivat löytää asuntoja markkinahintaa alhaisemmalla tasolla. Erityisesti näissä tarjontatuissa on merkittäviä haasteita. Suurimpia ongelmia ovat tukien kohdentuminen epäoikeudenmukaisesti eri tuloluokille sekä kokonaan piiloon jäävät kustannukset.

”Esimerkiksi Helsingissä 10 % kaupungin asuntojen yksinasuvista vuokralaisista ansaitsee yli 3000 euroa kuussa. Mielestämme tuetun asuntokannan asunnot pitäisi kohdistaa kokonaan aidosti vähävaraisille asuntokunnille”, sanoo Suomen Vuokranantajien laki- ja edunvalvonta-asiantuntija Tarik Ahsanullah.

Tuotantotukijärjestelmän ylläpitäminen aiheuttaa yhteiskunnalle satojen miljoonien eurojen kustannusvaikutuksen vuosittain muun muassa menetettyinä tontinvuokratuloina. ARA-kannan kasvattaminen vaikuttaa lisäksi vapailla markkinoilla asuvien ihmisten vuokratasoon korottavasti, sillä tarjontaa syntyy vapaille markkinoille vähemmän kuin olisi mahdollista. Nykyjärjestelmässä myös todelliset kokonaiskustannukset ja vaikutukset jäävät piiloon.

”ARA-asunnoissa tulisi ottaa käyttöön malli, jossa vuokra nousee kohti markkinavuokraa tulojen kasvaessa. Vuoden alusta käyttöön otettu tulorekisteri mahdollistaisi tällaisen oikeudenmukaisen järjestelmän. Tukielementti toimisi siten samalla tavalla kuin esimerkiksi asumistuessa, eikä muodostaisi merkittävää kannustinloukkua”, esittää Suomen Vuokranantajien yhteiskuntasuhdepäällikkö Tuomas Viljamaa.

Yhtenä argumenttina hyvätuloisten asumiselle ARA-asunnoissa on esitetty segregaatiokehityksen torjumista. Tämä ei kuitenkaan ole toteutunut. Tutkimustulosten mukaan pienituloiset Helsingin kaupungin vuokralaiset asuvat keskimäärin pienituloisemmilla postinumeroalueilla ja rakennuksissa kuin muuten samanlaiset markkinahintaisissa vuokra-asunnoissa asuvat pienituloiset. Segregaatiota tapahtuu rakennuskohtaisesti, ja nykyisillä ARA-säännöksillä tähän ei pystytä puuttumaan järkevästi. Yksityisten asunnot ovat puolestaan laajasti ympäri asuntokantaa, joten alueiden eriytymistä ei tapahdu samalla lailla kuin kokonaisten vuokratalojen rakentamisen myötä.

”Kokonaisuudessaan asumisen tukemisen tulee painottua kysyntätukiin. Ne ovat läpinäkyvämpiä ja oikeudenmukaisempia kuin tarjontatuet”, Ahsanullah kiteyttää.

ARAn ja ympäristöministeriön on syytä aloittaa valmistelu vaihtoehdoista, joilla voitaisiin parantaa ARA-asuntojen kohdentumista niille, jotka kaikista eniten tarvitsevat tukea. Asukasvalinta-asetuksen tarkentaminen suosimaan pienituloisempia olisi hyvä askel parantaa heikoimmassa asemassa olevien mahdollisuuksia saada koti. Samalla edistäisimme asunnottomien mahdollisuuksia saada asunto.

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 17 000 vuokranantajaa.

Tuoreissa vuokratilastoissa näkyy vahvasti pääkaupunkiseudun ylitarjonta, samalla muussa maassa vuokrat nousevat huomattavasti enemmän18.4.2024 08:59:17 EEST | Tiedote

Tilastokeskus on julkaissut vuokratilastot vuoden 2024 ensimmäiseltä neljännekseltä tammi-maaliskuulta. Vapaarahoitteisten asuntojen vuokrat nousivat vuodentakaisesta koko maassa 1,4 prosenttia. Vuokrien vuosimuutos oli pääkaupunkiseudulla maltillisesti positiivinen (0,4 %) jatkaen eron tekemistä muuhun Suomeen (+2,1 %). Pääkaupunkiseudulla ainoastaan kolmioiden vuokrat nousivat, mutta muutoin muun maan vuokrakehitys jättää pääkaupunkiseudun yhä vahvemmin taakseen, kommentoi Suomen Vuokranantajien ekonomisti Eemeli Karlsson.

Vuokranantajan veroilmoituksen aika – muista ilmoittaa pienetkin vuokratulot ja varo Airbnb-sudenkuoppaa26.3.2024 07:30:00 EET | Tiedote

Verohallinnon tilastojen mukaan vuokratuloja saa yli 370 000 suomalaista. Esitäytettyjä veroilmoituksia lähetetään parhaillaan kaikille tulonsaajille. Ilmoituksen tiedot vuokratuloista perustuvat joko edellisen vuoden tietoihin tai verovelvollisen itse aiemmin ilmoittamiin tietoihin. Vuokratulojen ilmoittamisen kanssa onkin syytä olla huolellinen vuosittain, sillä pienetkin muutokset on ilmoitettava. Myös lyhytaikaisen vuokrauksen kanssa kannattaa olla tarkkana, sillä se saattaa vaikuttaa oman asunnon myyntivoiton verovapauteen, Suomen Vuokranantajien lakiasiainjohtaja Tarik Ahsanullah muistuttaa.

Vuokralainen, varo: luvaton remontti voi johtaa isoon laskuun20.3.2024 10:57:28 EET | Tiedote

Uusimmat oikeustapaukset muistuttavat ikävällä tavalla siitä, kuinka keväinen remonttikuume voi käydä vuokralaiselle kalliiksi. Vaasan hovioikeus tuomitsi 22.11.2023 vuokralaisen maksamaan asunnossa luvattomasti tekemistään muutostöistä lähes 18 000 euroa ja sen päälle vielä vuokranantajan yli 30 000 euron suuruiset oikeudenkäyntikulut. Tapauksessa vuokralainen oli ilman vuokranantajan lupaa vaihtanut asunnon lattian ja remontoinut keittiötä. Muun muassa sähkö- ja putkitöihin liittyneet puutteellisuudet ja niistä aiheutuneet turvallisuus- ja vahinkoriskit oikeuttivat vuokranantajan uusimaan remontin vuokralaisen piikkiin.

Tuore katsaus paljastaa: vuokramarkkinoilla koronan jälkeen kaksi isoa muutosta5.3.2024 11:00:00 EET | Tiedote

Suomen Vuokranantajat on yhteistyössä Vuokraovi.comin kanssa analysoinut vuokra-asuntomarkkinoiden kehitystä. Vuokra-asuntojen kysyntä on ennätystasolla, mutta samaan aikaan vuokra-asunnoista on ylitarjontaa etenkin pääkaupunkiseudulla. Vuosi 2023 jatkoi koronapandemian jälkeistä kehitystä – vuokrien nousu vauhdittui ja vuokra-asuntojen markkinointiaikojen lyhentyivät. Vuokra-asuntojen ylitarjonta ei kosketa koko maata.