Asumismenot 2019 -julkistamistilaisuus ti 20.8.2019 klo 10.00

Median edustajat ovat tervetulleita kuulemaan Asumismenot 2019 -selvityksen tuloksia tiistaina 20.8. klo 10.00 – 11.30 osoitteeseen Annankatu 24, 5. krs (juhlatila AnnaK), Helsinki. Tilaisuudessa on tarjolla aamukahvit alkaen klo 9.30. Asumismenot 2019 -selvityksen on toteuttanut Suomen Kiinteistöliiton ja Suomen Omakotiliiton toimeksiannosta Pellervon taloustutkimus PTT.

• Millä tavalla uusi hallitusohjelma vaikuttaa asumismenoihin?
  • Miten kotitalouksien asumismenot ovat kehittyneet? Miten asumismenojen ennustetaan kehittyvän lähivuosina?
  • Millaisen osan tuloista asumismenot vievät erilaisissa kotitalouksissa?
  • Minkälaisia alueellisia eroja asumismenoissa on?

Selvityksen esittely

Ekonomisti Peetu Keskinen, PTT

Pääekonomisti Jukka Kero, Suomen Kiinteistöliitto

Toiminnanjohtaja Kaija Savolainen, Suomen Omakotiliitto

Lisätiedot, ilmoittautumiset (sekä tiedot mahdollisista erityisruokavalioista) 16.8.2019 mennessä osoitteeseen viestinta@kiinteistoliitto.fi

Kiinteistöliiton Korjausrakentamisbarometri: Korona vähentää taloyhtiöiden korjausrakentamista22.4.2020 08:25:00 EESTTiedote

Koronakriisin heikentämä taloustilanne vähentää taloyhtiöiden korjausrakentamista, selviää Kiinteistöliiton kaksi kertaa vuodessa tekemästä Korjausrakentamisbarometristä. Barometri näyttää kuluvalle vuodelle korjausrakentamisen kasvua enintään pääkaupunkiseudulla. Vastanneista 33 prosenttia arvioi taloyhtiönsä korjausrakentamisen supistuvan kuluvana vuonna, kun taas 27 prosenttia odottaa korjaamisen kasvavan yhtiössään viime vuoteen verrattuna .

Korona vaikuttanut taloyhtiöiden korjaushankkeista lähes joka kolmanteen17.4.2020 08:20:00 EESTTiedote

Koronakriisillä on ollut vaikutusta taloyhtiöiden korjaushankkeista lähes joka kolmanteen. Eniten virus on vaikuttanut korjaushankkeita koskevaan päätöksentekoon, joka on viivästynyt lähes joka viidennessä taloyhtiössä. Tiedot selviävät Kiinteistöliiton jäsenilleen tekemästä kyselystä, johon vastasi yli 3300 taloyhtiöiden hallitusten jäsentä tai isännöitsijää huhtikuun kahden ensimmäisen viikon aikana.

Isännöintipalkkiot 2020 -tutkimus: Kokouspalkkiot ja muut erillisveloitukset nousseet eniten7.4.2020 08:58:00 EESTTiedote

Taloyhtiöiden maksamat isännöintipalkkiot ovat kasvaneet maltillisesti viime vuosina. Isännöinnin kiinteä kuukausipalkkio on pysynyt ennallaan vuodesta 2017 vuoteen 2020, jopa laskenut hieman. Isännöintipalkkiot vaihtelevat huomattavasti, ja erityisen suurta vaihtelu on erillisveloitusten osalta. Erillisveloitettavien palkkioiden nousua on ollut mm. kokouspalkkioissa, erillisveloitettavissa tuntitöissä, kilometrikorvauksissa sekä isännöitsijäntodistuksissa.

Kiinteistöliiton esitys kehysriiheen: Taloyhtiöille korjausavustus ylläpitämään korjausrakentamista6.4.2020 16:02:04 EESTTiedote

Taloyhtiöitä edustava Kiinteistöliitto esittää maan hallitukselle kehysriihessä käsiteltäväksi suhdanneluonteista 10 prosentin korjausavustusta asuntoyhtiöille sekä taloyhtiöiden perusparannuslainojen takausehtojen muuttamista. Asuinrakennusten korjausrakentaminen on hyvä väline ylläpitää kotimaista tuotanto- ja investointitoimintaa. Asuntojen omistajia kannattaa nyt kannustaa toteuttamaan myös energiatehokkuutta parantavia korjauksia.