Asumismenot 2019 -julkistamistilaisuus ti 20.8.2019 klo 10.00

Median edustajat ovat tervetulleita kuulemaan Asumismenot 2019 -selvityksen tuloksia tiistaina 20.8. klo 10.00 – 11.30 osoitteeseen Annankatu 24, 5. krs (juhlatila AnnaK), Helsinki. Tilaisuudessa on tarjolla aamukahvit alkaen klo 9.30. Asumismenot 2019 -selvityksen on toteuttanut Suomen Kiinteistöliiton ja Suomen Omakotiliiton toimeksiannosta Pellervon taloustutkimus PTT.

• Millä tavalla uusi hallitusohjelma vaikuttaa asumismenoihin?
  • Miten kotitalouksien asumismenot ovat kehittyneet? Miten asumismenojen ennustetaan kehittyvän lähivuosina?
  • Millaisen osan tuloista asumismenot vievät erilaisissa kotitalouksissa?
  • Minkälaisia alueellisia eroja asumismenoissa on?

Selvityksen esittely

Ekonomisti Peetu Keskinen, PTT

Pääekonomisti Jukka Kero, Suomen Kiinteistöliitto

Toiminnanjohtaja Kaija Savolainen, Suomen Omakotiliitto

Lisätiedot, ilmoittautumiset (sekä tiedot mahdollisista erityisruokavalioista) 16.8.2019 mennessä osoitteeseen viestinta@kiinteistoliitto.fi

Asunto-osakeyhtiöiden perusparannuslainojen valtiontakausjärjestelmä laitettava kuntoon18.10.2019 08:06:00 EESTTiedote

Kiinteistöliitto kiirehtii uudistuksia asunto-osakeyhtiöiden perusparannuksia varten myönnettäviin valtiontakauksiin. Esimerkiksi takausmaksu tulisi alentaa kahdesta prosentista yhteen prosenttiin takauslainan pääomasta. Vakuusriskiarvioinnissa tulisi käyttää arviota tuettavan asunto-osakeyhtiön asuntojen käyvästä arvosta peruskorjauksen jälkeen, ei ennen korjauksia.

Indeksitalo 2019: Kuntakohtaiset kiinteistökustannukset nousseet aiempaa nopeammin10.9.2019 11:01:00 EESTTiedote

Kiinteistöliiton Indeksitalo-selvityksen mukaan kuntakohtaiset kiinteistökustannukset ovat nousseet tänä vuonna edellisvuotta voimakkaammin. Muun muassa kaukolämmön, vesihuollon ja kiinteistöveron muodostamia kustannuksia seuraavassa Indeksitalo-vertailussa kustannukset nousivat keskimäärin 2,6 prosenttia vuodesta 2018. Nousua selittää erityisesti sähkön ja lämmityksen kallistuminen. Vuotta aiemmin kustannukset nousivat keskimäärin noin prosentin verran.

Taloyhtiön oma pihakirppis pystyyn Siivouspäivänä?27.8.2019 08:20:00 EESTTiedote

Elokuun viimeisenä päivänä eri puolilla maata vietettävän Siivouspäivän myötä monet kaupungit ja naapurustot muuttuvat isoiksi kirpputoreiksi ja markkinoiksi. Siivouspäivän ideana on tehdä kierrättämisestä helppoa ja luoda elävää sekä vastuullista kaupunkikulttuuria. Lähtökohtana on, että kuka tahansa voi kaupata tavaroitaan kaduilla, pihoilla tai kodeissa. Taloyhtiössä asuvan on kuitenkin hyvä huomioida joitakin asioita ennen kirpputorin pystyttämistä pihamaalle.