Asunnon tarve ei kunnioita liikkumisrajoitusta

Kiinteistönvälitysalan toimijat palvelevat asunnonvaihtotilanteissa, niin omistusasuntojen kuin vuokra-asuntojenkin vaihdossa. Alan edustajat näkevät päivittäin tilanteita, joissa asunnon vaihto on välttämätöntä. ”Asumisen markkinan toimivuus ja häiriötön jatkuvuus ovat osa koronaselviytymistä” toteaa Annukka Mickelsson, Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton toimitusjohtaja.

Pääkaupunkiseudulla yksinään vaihdetaan lähes 1 500 asuntoa kuukaudessa, Turussakin lähes 300. Henkilöt, joita asunnonvaihto koskee, ovat siis kuukausittain laskettavissa tuhansissa. Liikkumisrajoituksia on kaavailtu alueille, jotka edustavat noin 60 % asuntovaihdon arvosta. Korona-aika on saanut ihmiset liikkeelle monesta syystä eikä ajoitus ei aina ole venytettävissä. Koronatilanteen jatkuessa paine vaihtaa sopivampaan asuntoon on kasvanut ja samoin perhetilanteet kokevat omia muutospaineitaan.

Asuntomarkkinan kuumeneminen pääkaupunkiseudulla johtuu osaksi myyjien varautuneisuudesta ja uhkaavat rajoitukset pahentavat tilannetta. Omaa asuntoa ei uskalleta laittaa myyntiin, kun pelätään, ettei uutta löydy tai sitä pitää odottaa liian kauan asuntokauppaan ulottuvien rajoitusten takia. ”Kierre pitää itseään yllä niin kauan kun tilanne on epävarma”, toteaa Mickelsson.

Hallituksen esittämissä liikkumisrajoituksissa on nostettu eri poikkeustilanteita esiin. On hyvä, että yksi asumiseen liittyvä keskeinen asia, eli muuttaminen, on näissä huomioitu. Asumisen järjestelyt eivät aina katso aikaa ja paikkaa, vaan tilanne voi syntyä myös yllättäen. Jo myyntipäätös tulisi voida tehdä tilanteessa, jossa voi luottaa asuntomarkkinan häiriöttömyyteen. Myös liikkuminen oman kunnan alueelta on oltava mahdollista uuden asunnon hakutilanteessa.

Kiinteistönvälitysala on palveluala. Ala on sopeutunut ja sopeuttanut toimintaansa nopeasti viime keväästä lähtien pitämään huolta asiakkaiden ja välittäjien terveysturvallisuudesta. Alan ohjeistuksissa kehotetaan välitysliikkeitä mm huolehtimaan hygieniasta, kokoontumismääristä sekä seuraamaan paikallisviranomaisten määräyksiä.

Kiinteistönvälitysalaa sääntelee useat kuluttajaa suojaavat lait, jotka edellyttävät fyysistä tarkastusta, eli kohteeseen on tutustuttava paikan päällä. Tämä koskee välittäjää toimeksiannon alussa, mutta myös ostajaa, joka ei voi tehokkaasti luopua oikeuksistaan ja jättää fyysisesti käymättä kohteessa ennen kaupantekoa.

Ala on ottanut loikan digitaalisissa ratkaisuissa edellä ja eri sähköiset apuvälineet ovat tuoneet käsien ulottuville mm etänä tehtävän asunto-osakkeiden kaupanteon, mutta nämä eivät ole vielä kaikin osin valmiita. Esim kuolinpesätilanteessa tai muussa, jossa kerättävä dokumentaatio on laaja ja osapuolia useita, ei sähköinen omistuksen siirto vielä onnistu. Myös kiinteistökauppojen osalta etäsovellukset ovat vielä osin kesken.

Ala vaatii päätöksiä, joilla kiinteistönvälitys voidaan pitää liikkeessä asumisen järjestelyjen, terveen kaupankäynnin ja terveysturvallisuuden ylläpitämiseksi.

Annukka Mickelsson
Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto ry
puh 050 339 0963

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto ry edustaa yli 80 %  alan toimijoista. Liitto edistää asiantuntevaa ja turvallista kiinteistönvälitystä sekä ylläpitää Hyvän välitystavan ohjetta. Liiton tehtäviin kuuluvat alan tutkimus- ja koulutustoiminnan kehittäminen. Liiton toteutuneiden asuntokauppojen Hintaseurantapalvelu on maan laajin toteutuneiden kiinteistökauppojen tietovaranto.

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto edustaa yli 80 % alan toimijoista. Liitto edistää hyvää kiinteistönvälitystapaa, turvallisen ja luotettavan asuntokaupan osaamista sekä asuntomarkkinan tutkimusta ja kehittämistä.

Uudisrakentaminen kasvattaa kaupunkien eroa asuntomarkkinoilla11.6.2021 08:55:00 EEST | Tiedote

Kiinteistönvälitysalan keskusliitto julkaisee kuukausittain asuntomarkkinakatsauksia, joissa kuvaillaan asuntomarkkinoiden viime aikojen kehitystä. Katsauksesta tarkastellaan merkittävimpiä muutoksia kauden kauppamäärä-, hinta- ja myyntiaikatiedoissa. Luvut ovat peräisin Kiinteistönvälitysalan keskusliiton ylläpitämästä KVKL Hintaseurantapalvelusta, joka kattaa noin 70–75 % Suomessa käydystä vanhojen asuntojen kaupasta.

Asuntomarkkinoiden eriytyminen jatkuu, ero voittajien ja häviävien välillä levenee14.4.2021 09:34:38 EEST | Tiedote

Vuoden ensimmäinen kvartaali on jatkanut edellisen vuoden voimakasta kasvua asuntokaupassa. Suotuisaa markkinan kehitystä tukevat kuluttajien kysyntä lisätilalle ja sen ovat mahdollistaneet nykyinen raha- ja finanssipolitiikka. ”Tarjonnan vähyys erityisesti kasvukeskuksissa on nostanut hintoja kysytyimmillä alueilla. Harvemmin asutuilla alueilla kysyntä taas heikkenee. Lainamarkkina kohdistuu nyt entistä tarkemmin hyvien näkymien alueille”, kommentoi Annukka Mickelsson, liiton toimitusjohtaja.

Kiinteistönvälittäjä tekee pitkää päivää - suuri osa työstä on asiakkaalle näkymätöntä metatyötä31.3.2021 13:00:00 EEST | Tiedote

Kiinteistönvälitysalan ammattilaiset 2020 tutkimus toteutettiin vuodenvaihteessa pitkän, kiireisen syksyn päätteeksi. Kyselyyn vastasi yhteensä 702 henkilöä, joka vastaa noin neljännestä alan toimijoista. Korona-ajasta huolimatta vastaajista valtaosa tuntee olevansa vähintään tyytyväisiä työhönsä. Työ on itsenäistä, ihmisläheistä ja monipuolista. Myös työn tulosten näkyvyys ja merkityksellisyys koetaan hyvin myönteisesti. Toisaalta avoimissa vastauksissa ilmeni pettymys alan julkikuvan kapeudesta.

Asuntomarkkinat ovat muutakin kuin korkeita hintoja18.2.2021 17:00:00 EET | Tiedote

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto kantaa huolta toimivan ja turvallisen asuntokaupan uhista samaan aikaan, kun eduskunta valmistautuu linjaamaan asuntopolitiikkaa yli kahden vaalikauden ajaksi seuraavalle kahdeksalle vuodelle. Asunnot rakennetaan vuosikymmeniksi ja noin 70 % niihin kertyvästä varallisuudesta on yksityistä, kuluttajien omistusta. Sääntelyn vaikutukset näkyvät suomalaisten asumisessa yli sukupolvien ja Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton mielestä päätöksiä ei tulisi tehdä ilman perusteellista ymmärrystä sääntelyn vaikutuksista asuntojen vaihdantaan.