Asunnon tarve ei kunnioita liikkumisrajoitusta

Kiinteistönvälitysalan toimijat palvelevat asunnonvaihtotilanteissa, niin omistusasuntojen kuin vuokra-asuntojenkin vaihdossa. Alan edustajat näkevät päivittäin tilanteita, joissa asunnon vaihto on välttämätöntä. ”Asumisen markkinan toimivuus ja häiriötön jatkuvuus ovat osa koronaselviytymistä” toteaa Annukka Mickelsson, Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton toimitusjohtaja.

Pääkaupunkiseudulla yksinään vaihdetaan lähes 1 500 asuntoa kuukaudessa, Turussakin lähes 300. Henkilöt, joita asunnonvaihto koskee, ovat siis kuukausittain laskettavissa tuhansissa. Liikkumisrajoituksia on kaavailtu alueille, jotka edustavat noin 60 % asuntovaihdon arvosta. Korona-aika on saanut ihmiset liikkeelle monesta syystä eikä ajoitus ei aina ole venytettävissä. Koronatilanteen jatkuessa paine vaihtaa sopivampaan asuntoon on kasvanut ja samoin perhetilanteet kokevat omia muutospaineitaan.

Asuntomarkkinan kuumeneminen pääkaupunkiseudulla johtuu osaksi myyjien varautuneisuudesta ja uhkaavat rajoitukset pahentavat tilannetta. Omaa asuntoa ei uskalleta laittaa myyntiin, kun pelätään, ettei uutta löydy tai sitä pitää odottaa liian kauan asuntokauppaan ulottuvien rajoitusten takia. ”Kierre pitää itseään yllä niin kauan kun tilanne on epävarma”, toteaa Mickelsson.

Hallituksen esittämissä liikkumisrajoituksissa on nostettu eri poikkeustilanteita esiin. On hyvä, että yksi asumiseen liittyvä keskeinen asia, eli muuttaminen, on näissä huomioitu. Asumisen järjestelyt eivät aina katso aikaa ja paikkaa, vaan tilanne voi syntyä myös yllättäen. Jo myyntipäätös tulisi voida tehdä tilanteessa, jossa voi luottaa asuntomarkkinan häiriöttömyyteen. Myös liikkuminen oman kunnan alueelta on oltava mahdollista uuden asunnon hakutilanteessa.

Kiinteistönvälitysala on palveluala. Ala on sopeutunut ja sopeuttanut toimintaansa nopeasti viime keväästä lähtien pitämään huolta asiakkaiden ja välittäjien terveysturvallisuudesta. Alan ohjeistuksissa kehotetaan välitysliikkeitä mm huolehtimaan hygieniasta, kokoontumismääristä sekä seuraamaan paikallisviranomaisten määräyksiä.

Kiinteistönvälitysalaa sääntelee useat kuluttajaa suojaavat lait, jotka edellyttävät fyysistä tarkastusta, eli kohteeseen on tutustuttava paikan päällä. Tämä koskee välittäjää toimeksiannon alussa, mutta myös ostajaa, joka ei voi tehokkaasti luopua oikeuksistaan ja jättää fyysisesti käymättä kohteessa ennen kaupantekoa.

Ala on ottanut loikan digitaalisissa ratkaisuissa edellä ja eri sähköiset apuvälineet ovat tuoneet käsien ulottuville mm etänä tehtävän asunto-osakkeiden kaupanteon, mutta nämä eivät ole vielä kaikin osin valmiita. Esim kuolinpesätilanteessa tai muussa, jossa kerättävä dokumentaatio on laaja ja osapuolia useita, ei sähköinen omistuksen siirto vielä onnistu. Myös kiinteistökauppojen osalta etäsovellukset ovat vielä osin kesken.

Ala vaatii päätöksiä, joilla kiinteistönvälitys voidaan pitää liikkeessä asumisen järjestelyjen, terveen kaupankäynnin ja terveysturvallisuuden ylläpitämiseksi.

Annukka Mickelsson
Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto ry
puh 050 339 0963

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto ry edustaa yli 80 %  alan toimijoista. Liitto edistää asiantuntevaa ja turvallista kiinteistönvälitystä sekä ylläpitää Hyvän välitystavan ohjetta. Liiton tehtäviin kuuluvat alan tutkimus- ja koulutustoiminnan kehittäminen. Liiton toteutuneiden asuntokauppojen Hintaseurantapalvelu on maan laajin toteutuneiden kiinteistökauppojen tietovaranto.

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto ry edustaa noin 3 500 suomalaista kiinteistönvälitysalan toimijaa. Liitto edistää asiantuntevaa ja luotettavaa kiinteistönvälitystä sekä ylläpitää alalle keskeistä huolellisen toiminnan ohjetta Hyvästä välitystavasta. Liiton jäseniä ovat Aktia Kiinteistönvälitys, Retta Group, Kiinteistömaailma, RE/MAX Suomi, OP Koti, Sp-Koti ja Suomen Kiinteistönvälittäjät ry (SKVL).

Heinäkuun 2022 asuntomarkkinakatsaus: Laskua myyntimäärissä, mutta kauppoja solmittiin vauhdikkaasti ja hinnat melko vakaita10.8.2022 07:45:00 EEST | Tiedote

Vanhojen ja uusien asuntojen myyntimäärät laskivat heinäkuussa keväästä ja alkukesästä jonkin verran. Pitkällä seitsemän vuoden aikavälillä asuntokauppoja taottiin silti tammi–heinäkuussa toiseksi eniten vuoden 2021 huippulukujen jälkeen. Omakotitalojen keskimääräiset myyntiajat lyhenivät selvästi koko Suomessa. Asuntojen hinnat pysyttelivät edelleen pääasiassa korkealla tasolla, ja loma-asunnoissa kauppa kävi kuukausitasolla tarkasteltuna vilkkaasti.

Kesäkuun 2022 markkinakatsaus: asuntokauppa tasautumassa lähelle pitkän aikavälin tasoa huippuvuoden 2021 jälkeen12.7.2022 16:07:45 EEST | Tiedote

Vanhojen asuntojen kauppamäärät ovat huhti–kesäkuussa palautuneet lähemmäs viiden vuoden pitkäaikaista keskiarvoa, kertoo juuri julkaistu KVKL Hintaseurantapalvelun markkinakatsaus. Uudiskohteiden kauppa on edelleen hidastunut viimeisten vuosien huipputasoista, mikä näkyykin nyt puolet pienempinä kauppamäärinä pitkäaikaiseen keskiarvoon nähden. Hinnat vanhoissa kerrostaloissa ovat kakkoskvartaalilla olleet hieman nousussa alkuvuoteen verrattuna sekä pk-seudulla että muissa isoissa kaupungeissa.

Vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä vanhojen asuntojen kauppa yhä vilkasta, uudiskohteista pulaa13.4.2022 09:05:12 EEST | Tiedote

Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton ylläpitämään Hintaseurantapalveluun kirjautui ensimmäisellä kvartaalilla 18 179 myytyä asuntoa. Luku on yhä 13 prosenttia korkeampi kuin pandemiaa edeltänyt taso vuonna 2019, vaikka jääkin viime vuoden huippuluvuista. Erityisesti suurissa kaupungeissa asuntokauppaluvut ovat palanneet viime vuotta edeltäneille tasoille. Vanhoja asuntoja myydään suhteessa paljon, koska uudisasuntoja on valmistunut vuoden alussa myyntiin aiempaa vähemmän. Loma-asuntojen hinnannousu jatkuu.