Asunnottomuus on poistettavissa Suomesta kokonaan

Pitkäaikaisasunnottomuus laskee jo kymmenettä vuotta peräkkäin, osoittavat ARAn julkaisemat asunnottomuusluvut. Asunnottomuus voidaan poistaa Suomesta kahdessa hallituskaudessa, linjaa asunnottomuustoimija ja kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja tarjoava Y-Säätiö.

”Suomesta on täysin mahdollista tulla maa, jossa asunnottomuutta ei ole käytännössä lainkaan. Se voisi toteutua jo kahden seuraavan hallituskauden aikana, jos tahtotilaa on”, toimitusjohtaja Juha Kaakinen Y-Säätiöstä sanoo.

ARAn tänään julkaisemat asunnottomuusluvut osoittavat, että pitkäaikaisasunnottomuus on laskenut viimeisten 10 vuoden ajan. Asunnottomuus on pitkäaikaista, kun se on kestänyt vähintään vuoden tai ihminen on kokenut toistuvasti asunnottomuutta viimeisen kolmen vuoden aikana.

”Suomessa on tehty viimeisten kymmenen vuoden aikana määrätietoisesti töitä asunnottomuuden poistamiseksi ja ennaltaehkäisemiseksi. Sen tulokset näkyvät nyt. Tätä työtä on kuitenkin jatkettava”, Kaakinen sanoo.

Kohtuuhintainen asuntotuotanto ratkaisevassa asemassa

Jotta asunnottomuus saadaan poistettua Suomesta kokonaan, on kohtuuhintaista asuntotuotantoa lisättävä.

”ARA-rakentamisen osuus tulisi kasvattaa 30 prosenttiin uusilla asuinalueilla. Useat esimerkit muista Euroopan maista osoittavat, että asunnottomien määrä kasvaa räjähdysmäisesti, jos kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen rakentamisesta tingitään”, Kaakinen sanoo.

Y-Säätiö on hallitusohjelmatavoitteissaan vaatinut myös, että kunnat sitoutetaan erillisillä aiesopimuksilla asunnottomuustyöhön, joka nojaa Asunto ensin -malliin. Lisäksi kasvavien kaupunkien asumista tukevia liikenneratkaisuja on tuettava valtion tasolta infrainvestoinneilla.

Pääkaupunkiseudun kaupungit ovat asunnottomuuden poistamisessa keskiössä, sillä yli puolet asunnottomuutta kokevista suomalaisista elää tilastojen mukaan pääkaupunkiseudulla.

Myös asumistaitojen tukeminen asumisneuvonnalla ja muulla asumissosiaalisella työllä on ensiarvoisen tärkeää asunnottomuuden ennaltaehkäisemisessä. ”Nopea puuttuminen asumisen ongelmiin parantaa taloudellista ja sosiaalista hyvinvointia. Samalla se ehkäisee häätöjä ja säästää rahaa”, Kaakinen kuvaa.

ARA tilasi Asunnottomuus-raportin koostamisen Y-Säätiöltä. Raportin toteuttivat FM Raine Helskyaho, YTT Maria Ohisalo ja PhD Saija Turunen.

Juha Kaakinen, Y-Säätiön toimitusjohtaja
juha.kaakinen@ysaatio.fi