Asunto myydään keskimäärin kolmessa kuukaudessa

Asuntokaupat saatiin vuonna 2018 päätökseen Suomessa keskimäärin 95 päivässä. Vaihtelu on kuitenkin suurta. Nopeimmillaan asunto vaihtaa omistajaa parissa viikossa sen myyntiin laittamisesta, mutta keskimäärin myynti ottaa aikaa esimerkiksi Helsingissä 57 päivää (Kiinteistömaailman välittämät kohteet 41 päivää), Kotkassa 124 päivää (Kiinteistömaailman välittämät kohteet 105 päivää), Naantalissa 97 päivää (93) ja Sotkamossa 155 päivää (122). Asunto-osakkeiden kaupan sähköistyminen lyhentää kaupan valmisteluihin kuluvaa aikaa ensi vuodesta alkaen.

KVKL hintaseurantapalvelun mukaan käytettyjen asuntojen kaupat syntyivät Suomessa vuonna 2018 keskimäärin 95 päivässä. Luvussa ei ole mukana uudiskohteiden kauppoja. Kiinteistömaailman välittämien asuntojen kauppa-ajat ovat maan keskiarvoja lyhyemmät: valtakunnan keskiarvo vuonna 2018 on 82 päivää.

"Moni kiinteistönvälittäjä nostaa sosiaalisen median kanavilla ja muissakin viesteissään mielellään esiin tarinoita, joissa uusi omistaja löytyi huippunopeasti. Vähemmälle huomiolle jäävät ne ihan tavalliset tapaukset, joissa kauppa syntyy useiden kuukausienkin työn tuloksena. Odotukset voivat siksi helposti mennä väärille urille: nopeat kaupat ovat monesti toivottu juttu, mutta elävässä elämässä myyntiin täytyy usein varata aikaa", sanoo toimitusjohtaja Misa Roito Kiinteistömaailma Tampere Ratinasta.

"Tavallista on se, että ostaja on saattanut kyllä käydä tutustumaan asuntoon jo ensimmäisillä myyntiviikoilla, mutta pystyy tekemään eri syistä ratkaisuja esimerkiksi parin kuukauden päästä", Roito kuvaa. Tampereella kaikkien vanhojen asuntojen keskimääräinen myyntiaika tänä vuonna on ollut 71 päivää, ja Kiinteistömaailma välittämissä kohteissa se on 62 päivää.

Kiinteistömaailman keskimääräistä nopeampia myyntiaikoja selittää aktiivisen myyntityön lisäksi myös mahdollisuus valita kauppatavaksi Tarjouskauppa. Tilastojen mukaan Tarjouskaupalla tehtyjen asuntojen myyntiajat ovat erityyppisissä asunnoissa perinteisellä kauppatavalla tehtyjä lyhyemmät.

Sähköinen asuntokauppa nopeuttaa kaupan valmistelua

Nopeimmillaankin asuntokauppa vie nykyisin vähintään pari viikkoa. Vaikka ostaja ja myyjä kohtaisivatkin toisensa heti kohteen tultua myyntiin, vie kauppaprosessin valmistelu eli asiakirjojen hoito sekä kaikille osapuolille sopivan kaupantekotilaisuuden ajankohdan löytyminen pankista jopa viikkoja.

Vuoden 2019 alusta alkaen vaiheittain sähköiseen huoneistotietojärjestelmään siirtyvät taloyhtiöiden osakeluettelot mahdollistavat asunto-osakkeiden kaupan sähköisesti, ilman pankissa käyntiä.

"Kaupanteko nopeutuu merkittävästi, kun ostajan ja myyjän ei tarvitse sovittaa aikataulujaan yhteen tavatakseen pankin konttorissa yhdessä kiinteistönvälittäjän kanssa. Aikaa säästyy myös, kun jatkossa ei ole paperisia osakekirjoja, jotka pitäisi noutaa ja toimituttaa pankin holveista konttoreihin", kuvaa muutosta Kiinteistömaailma Oy:n kehityspäällikkö Rikhard Sjöberg.

Lisätietoa asunto-osakekaupan sähköistymisestä on luettavissa: https://www.kiinteistomaailma.fi/huoneistotietojarjestelma

Esimerkkejä erityyppisten kohteiden keskimääräisistä myyntiajoista Suomessa vuonna 2018 (käytetyt asunnot, ei uudiskohteita)

Helsinki, kerrostaloasunnot       50 vrk (Kiinteistömaailman välittämät kaupat 33 vrk)
Oulu, kerrostaloasunnot            70 vrk (Kiinteistömaailman välittämät kaupat 44 vrk)      Vantaa, rivitaloasunnot              71 vrk (Kiinteistömaailman välittämät kaupat 55 vrk)    Kuopio, rivitaloasunnot              86 vrk (Kiinteistömaailman välittämät kaupat 60 vrk)
Jyväskylä, omakotitalot             109 vrk (Kiinteistömaailman välittämät kaupat 97 vrk)
Mikkeli, omakotitalot                  140  vrk (Kiinteistömaailman välittämät kaupat 101 vrk)

Lähde: KVKL hintaseurantapalvelu ja Kiinteistömaailma

markkinointi- ja viestintäjohtaja Taina Mustamo, Kiinteistömaailma Oy, puh. 0504240045

toimitusjohtaja Misa Roito, Kiinteistömaailma Tampere Ratina, puh. 0505971539

Kiinteistömaailma on vuonna 1990 perustettu valtakunnallinen kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee lähes 700 asuntokaupan ammattilaista yli 50 eri paikkakunnalla reilussa 100 asuntomyymälässä. Brändin omistaa Danske Bank ja asuntomyymälät ovat itsenäisten franchising-yrittäjien omistamia osakeyhtiöitä. Useilla alueilla – esimerkiksi pääkaupunkiseudulla – Kiinteistömaailma on alansa kiistaton markkinajohtaja.

Kesäkuu tuo piikin omakotitalo- ja mökkikauppaan13.6.2019 08:30:00 EESTTiedote

Suomalainen ostaa omakotitalon tai muun kiinteistön todennäköisimmin kesäkuussa. Vuosina 2016-2018 kiinteistökauppojen määrä nousi kesäkuussa liki neljänneksen (22,4%) vuoden keskiarvoon nähden, kertovat maan suurimman kiinteistönvälittäjän eli Kiinteistömaailman tilastot. Kerrostalo- ja rivitaloissa vuoden aktiivisin kauppakuukausi on viime vuosina ollut marraskuu. Kiinteistömaailmassa tämän vuoden paras kuukausi on tähän mennessä ollut toukokuu, jolloin kauppamäärissä päästiin reilusti yli 1100 kaupan, ylittäen viime vuoden vilkkaan toukokuun.

50. Kiinteistönvälittäjäbarometri: ”Tylsä” markkina on erinomainen alusta asuntokaupoille – selvitys: välittäjän työssä oman ammattilaisuuden brändäystaidot korostuneet25.4.2019 09:00:00 EESTTiedote

Kiinteistömaailman 50. Kiinteistönvälittäjäbarometri ennakoi vakaata asuntokauppakesää. ”Pysyy ennallaan” -vastaukset dominoivat näkymiä niin kauppamäärien kuin hintatasonkin suhteen pääkaupunkiseudun pienimpiä asuntoja lukuun ottamatta. Niissä odotukset hinnannousulle edelleen jatkuvat. Juhlabaron yhteydessä selvitettiin myös suomalaisten kodinvaihdon muutoksia barovuosina 1994-2019 eli 25 vuoden ajalta. Tulokset osoittavat, että välittäjän työn vaatimustaso on kasvanut, ja suomalaiset asunnon ostajat ovat entistä valistuneempia ja vaativampia asuntokaupoilla.

Kutsu: 50. Kiinteistönvälittäjäbarometri 25.4.2019, erityisteemana 25 vuotta suomalaista asuntokauppaa23.4.2019 07:00:00 EESTKutsu

Kiinteistömaailman puolivuosittainen Kiinteistönvälittäjäbarometri julkaistaan 50. kerran 25.4.2019. Juhlabarometrin julkistamistilaisuudessa tarkastellaan asuntomarkkinoiden tilannetta sekä kiinteistönvälittäjien näkemyksiä seuraavan puolen vuoden jaksolle. Lisäksi kevään juhlateemana on suomalainen asuminen ja kodinvaihto barometrin julkaisuvuosina 1994-2019. Toimituksenne edustaja on lämpimästi tervetullut mediatilaisuuteen torstaina 25.4.2019 klo 8.45 osoitteeseen Aurorankatu 15, Helsinki (Kiinteistömaailma Helsinki Kamppi).

Kutsu toimituksille 25.4.2019: Kiinteistömaailman 50. juhlabarometri sekä katsaus asumiseen ja kodinvaihtoon barovuosina 1994-201917.4.2019 08:00:00 EESTKutsu

Suomessa ei ole yhtä ostajan tai myyjän asuntomarkkinaa – aluekohtainen ymmärrys yhä tärkeämpää4.3.2019 12:30:00 EETTiedote

Viime päivinä on käyty vilkasta keskustelua asuntomarkkinan suunnasta. Joissain kommenteissa on väläytelty näkymiä voimistuvasta ostajan markkinasta. ”Näissä oloissa aluekohtainen ymmärrys ja näkemys on yhä tärkeämpää, asuntotyypeittäin. Ei ole yhtä yhtenäistä asuntomarkkina-Suomea, jossa olisi joko ostajan tai myyjän markkina”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Erkki Heikkinen.