Asunto myydään keskimäärin kolmessa kuukaudessa

Asuntokaupat saatiin vuonna 2018 päätökseen Suomessa keskimäärin 95 päivässä. Vaihtelu on kuitenkin suurta. Nopeimmillaan asunto vaihtaa omistajaa parissa viikossa sen myyntiin laittamisesta, mutta keskimäärin myynti ottaa aikaa esimerkiksi Helsingissä 57 päivää (Kiinteistömaailman välittämät kohteet 41 päivää), Kotkassa 124 päivää (Kiinteistömaailman välittämät kohteet 105 päivää), Naantalissa 97 päivää (93) ja Sotkamossa 155 päivää (122). Asunto-osakkeiden kaupan sähköistyminen lyhentää kaupan valmisteluihin kuluvaa aikaa ensi vuodesta alkaen.

KVKL hintaseurantapalvelun mukaan käytettyjen asuntojen kaupat syntyivät Suomessa vuonna 2018 keskimäärin 95 päivässä. Luvussa ei ole mukana uudiskohteiden kauppoja. Kiinteistömaailman välittämien asuntojen kauppa-ajat ovat maan keskiarvoja lyhyemmät: valtakunnan keskiarvo vuonna 2018 on 82 päivää.

"Moni kiinteistönvälittäjä nostaa sosiaalisen median kanavilla ja muissakin viesteissään mielellään esiin tarinoita, joissa uusi omistaja löytyi huippunopeasti. Vähemmälle huomiolle jäävät ne ihan tavalliset tapaukset, joissa kauppa syntyy useiden kuukausienkin työn tuloksena. Odotukset voivat siksi helposti mennä väärille urille: nopeat kaupat ovat monesti toivottu juttu, mutta elävässä elämässä myyntiin täytyy usein varata aikaa", sanoo toimitusjohtaja Misa Roito Kiinteistömaailma Tampere Ratinasta.

"Tavallista on se, että ostaja on saattanut kyllä käydä tutustumaan asuntoon jo ensimmäisillä myyntiviikoilla, mutta pystyy tekemään eri syistä ratkaisuja esimerkiksi parin kuukauden päästä", Roito kuvaa. Tampereella kaikkien vanhojen asuntojen keskimääräinen myyntiaika tänä vuonna on ollut 71 päivää, ja Kiinteistömaailma välittämissä kohteissa se on 62 päivää.

Kiinteistömaailman keskimääräistä nopeampia myyntiaikoja selittää aktiivisen myyntityön lisäksi myös mahdollisuus valita kauppatavaksi Tarjouskauppa. Tilastojen mukaan Tarjouskaupalla tehtyjen asuntojen myyntiajat ovat erityyppisissä asunnoissa perinteisellä kauppatavalla tehtyjä lyhyemmät.

Sähköinen asuntokauppa nopeuttaa kaupan valmistelua

Nopeimmillaankin asuntokauppa vie nykyisin vähintään pari viikkoa. Vaikka ostaja ja myyjä kohtaisivatkin toisensa heti kohteen tultua myyntiin, vie kauppaprosessin valmistelu eli asiakirjojen hoito sekä kaikille osapuolille sopivan kaupantekotilaisuuden ajankohdan löytyminen pankista jopa viikkoja.

Vuoden 2019 alusta alkaen vaiheittain sähköiseen huoneistotietojärjestelmään siirtyvät taloyhtiöiden osakeluettelot mahdollistavat asunto-osakkeiden kaupan sähköisesti, ilman pankissa käyntiä.

"Kaupanteko nopeutuu merkittävästi, kun ostajan ja myyjän ei tarvitse sovittaa aikataulujaan yhteen tavatakseen pankin konttorissa yhdessä kiinteistönvälittäjän kanssa. Aikaa säästyy myös, kun jatkossa ei ole paperisia osakekirjoja, jotka pitäisi noutaa ja toimituttaa pankin holveista konttoreihin", kuvaa muutosta Kiinteistömaailma Oy:n kehityspäällikkö Rikhard Sjöberg.

Lisätietoa asunto-osakekaupan sähköistymisestä on luettavissa: https://www.kiinteistomaailma.fi/huoneistotietojarjestelma

Esimerkkejä erityyppisten kohteiden keskimääräisistä myyntiajoista Suomessa vuonna 2018 (käytetyt asunnot, ei uudiskohteita)

Helsinki, kerrostaloasunnot       50 vrk (Kiinteistömaailman välittämät kaupat 33 vrk)
Oulu, kerrostaloasunnot            70 vrk (Kiinteistömaailman välittämät kaupat 44 vrk)      Vantaa, rivitaloasunnot              71 vrk (Kiinteistömaailman välittämät kaupat 55 vrk)    Kuopio, rivitaloasunnot              86 vrk (Kiinteistömaailman välittämät kaupat 60 vrk)
Jyväskylä, omakotitalot             109 vrk (Kiinteistömaailman välittämät kaupat 97 vrk)
Mikkeli, omakotitalot                  140  vrk (Kiinteistömaailman välittämät kaupat 101 vrk)

Lähde: KVKL hintaseurantapalvelu ja Kiinteistömaailma

markkinointi- ja viestintäjohtaja Taina Mustamo, Kiinteistömaailma Oy, puh. 0504240045

toimitusjohtaja Misa Roito, Kiinteistömaailma Tampere Ratina, puh. 0505971539

Kiinteistömaailma on vuonna 1990 perustettu valtakunnallinen kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee lähes 700 asuntokaupan ammattilaista yli 50 eri paikkakunnalla reilussa 100 asuntomyymälässä. Brändin omistaa Danske Bank ja asuntomyymälät ovat itsenäisten franchising-yrittäjien omistamia osakeyhtiöitä. Useilla alueilla – esimerkiksi pääkaupunkiseudulla – Kiinteistömaailma on alansa kiistaton markkinajohtaja.

Suomessa ei ole yhtä ostajan tai myyjän asuntomarkkinaa – aluekohtainen ymmärrys yhä tärkeämpää4.3.2019 12:30:00 EETTiedote

Viime päivinä on käyty vilkasta keskustelua asuntomarkkinan suunnasta. Joissain kommenteissa on väläytelty näkymiä voimistuvasta ostajan markkinasta. ”Näissä oloissa aluekohtainen ymmärrys ja näkemys on yhä tärkeämpää, asuntotyypeittäin. Ei ole yhtä yhtenäistä asuntomarkkina-Suomea, jossa olisi joko ostajan tai myyjän markkina”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Erkki Heikkinen.

Kiinteistömaailman vuosi 2018: Suomalaiskotien välitystä 2,5 miljardin euron arvosta - käynnistymässä ketjun historian mittavin valmentautumisoperaatio4.2.2019 09:00:00 EETTiedote

Kiinteistömaailma-ketju teki vuonna 2018 yli 14 200 asuntokauppaa ja -vuokrausta. Välitettyjen asuntojen arvo on noin 2,5 miljardia euroa. Ketjun asuntokauppamäärä kehittyi samansuuntaisesti Suomen hienoisesti supistuvan kokonaisasuntomarkkinan kanssa; vuokrausliiketoiminta kasvoi selvästi edellisvuoteen verrattuna. Kokonaisuudessaan palkkiotuotoilla mitattuna vuosi oli Kiinteistömaailmalle toiseksi paras viimeiseen viiteen vuoteen. Alkaneena vuonna Kiinteistömaailma käynnistää historiansa mittavimman koulutus- ja valmentautumisoperaation, jolla tavoitellaan merkittävää lisävauhditusta myyntiin ja asiakaspalveluun.

Kiinteistömaailman hintaennustepäivitys vuoteen 2021, lisäteemana neuvotteluvara: Neuvottelukulttuuri vaihtelee asuntokaupoissa eri puolilla Suomea  13.11.2018 09:00:00 EETTiedote

Pääkaupunkiseutu, muutamat kasvukeskukset kehyskuntineen sekä Pohjanmaan rannikko. Tähän kolmikkoon kiteytyy lähivuosina maan myönteisin hintakehitys, käy ilmi Kiinteistömaailman, eCraftin ja Etuovi.comin asuntojen hintaennusteesta vuoteen 2021. Lisäteemana tällä ennustepäivityskierroksella tarkasteltiin pyydettyjä ja toteutuneita asuntokauppahintoja. Analyysi kertoo neuvotteluvarassa olevan selviä paikkakuntakohtaisia eroja. Neuvotteluvara on vähäisintä Pirkkalassa, Tampereella ja Helsingissä; tinkimiskulttuuri näyttää vahvimmalta osassa Itä-Suomen kaupunkeja.

Asuntojen hintakehitysennuste vuoteen 2021, erityisteemana neuvotteluvara asuntokaupoilla8.11.2018 07:00:00 EETKutsu

Kiinteistömaailma, Etuovi.com ja eCraft julkaisivat vuodenvaihteessa uuden tekoälymallin, joka ennustaa asuntojen hintakehityksen kunnittain kolmelle seuraavalle vuodelle. Toimituksenne edustaja on lämpimästi tervetullut aamukahvitilaisuuteen, jossa julkaisemme päivityksen hintaennusteeseen, ulottaen sen nyt vuoteen 2021 saakka. Lisäteemana tilaisuudessa on neuvotteluvara asuntokaupoilla: mitä laaja aineisto kertoo pyydetyistä ja toteutuneista hinnoista erityyppisissä asunnoissa ja eri kaupungeissa? Tilaisuus pidetään tiistaina 13.11.2018 klo 9.00 Scandic Simonkentässä (Simonkatu 9, Helsinki) Uutta ennustetta ja lisäteemaa käsittelevät johtava data-analyytikko Tommi Vilkamo eCraftilta, toimitusjohtaja Erkki Heikkinen Kiinteistömaailmasta ja vt. toimitusjohtaja Heikki Huttunen Etuovi.comista. Ilmoittautumiset ma 12.11.2018 kello 11 mennessä: pirjo.hellsten@kiinteistomaailma.fi tai puh 040 767 2238. Tervetuloa!

Kiinteistönvälittäjäbarometri kertoo: Asuntomarkkinan kuva poikkeuksellisen pirstaleinen9.10.2018 09:15:00 EESTTiedote

Kiinteistömaailman Kiinteistönvälittäjäbarometri sekä asuntokaupan kokonaismarkkinan tilastot kertovat, että isossa kuvassa hieman hiljentynyt asuntokaupan trendi jatkuu, vaikka kaikki edellytykset asuntokaupan kasvulle ovat olemassa. Asuntokaupan ennustaminen on tällä hetkellä poikkeuksellisen vaikeaa, koska talouden yleiset trendit ja asuntokaupan toteuma eivät kohtaa, ja alueelliset erot näkyvät kiinteistönvälittäjien vastauksissa selvästi. Barometrissä selvitettiin lisäksi ostajien valveutuneisuutta taloyhtiötietoon liittyen.

Kutsu mediatilaisuuteen 9.10.2018 - aiheena tuore Kiinteistönvälittäjäbarometri sekä kyselytutkimus suomalaisille asunnonostajille8.10.2018 08:37:03 EESTKutsu

Kiinteistömaailman puolivuosittainen Kiinteistönvälittäjäbarometri julkaistaan 9.10.2018. Mediatilaisuudessa käydään läpi asuntomarkkinoiden tilannetta sekä kiinteistönvälittäjien näkemyksiä seuraavan puolen vuoden jaksolle. Lisäksi tämän syksyn erikoisteemana on taloyhtiötieto ja ostajien valveutuneisuus asuntokaupoilla.