Asunto-osakeyhtiölain uudistus tuomassa muutoksia esteettömyyskorjauksia koskevaan päätöksentekoon

Kiinteistöliitto kannattaa hallituksen kaavailemia muutoksia asunto-osakeyhtiölakiin. Etenkin luonnosteltu esitys esteettömyyttä parantavia korjauksia koskevan päätöksenteon helpottamisesta sujuvoittaisi taloyhtiön yhteisiin tiloihin tehtäviä esteettömyysremontteja. Nämä remontit ovat usein tärkeitä ikäihmisten tai muuten liikuntarajoitteisten itsenäisen asumisen mahdollistamiseksi.

”Esimerkiksi rakennuksen sisäänkäynnin esteettömyyttä parantavalla kulkuluiskalla voi olla ratkaiseva vaikutus kotona asumisen mahdollistamisessa”, sanoo Kiinteistöliiton neuvontalakimies Tapio Haltia.

Kiinteistöliitto katsoo, että vastuu näiden muutostöiden kunnossapidosta ja elinkaaren päättymiseen liittyvistä kustannuksista on pääsääntöisesti kulloisellakin osakkeenomistajalla. Jos tarvetta esimerkiksi sähköiselle ovenavaajalle ei enää ole, tulisi sen poistamisen ja siitä aiheutuvien kustannusten olla ensisijaisesti osakkaan vastuulla.

Kiinteistöliitto ehdottaa hallituksen esitysluonnoksesta jättämässään lausunnossa, että myös taloyhtiön tiloissa tehdyt muutostyöt sekä niihin liittyvät kunnossapitovastuut kirjattaisiin isännöitsijäntodistukseen samaan tapaan kuin huoneistossa tehdyt muutostyöt.

Muutoksia myös sähköautojen latauspisteitä koskeviin uudistuksiin

Hallituksen kaavailema esitys sujuvoittaisi myös asumisen kestävyyttä parantavien uudistusten eli esimerkiksi aurinkosähköjärjestelmien ja sähköautojen latauspisteiden tekemistä taloyhtiöissä. Luonnostellun lakiehdotuksen mukaan sellaisesta hankkeesta, joka on samaan aikaan yleistymässä uudisrakentamisen puolella, voitaisiin päättää jo olemassa olevassa taloyhtiössä yksinkertaisella enemmistöllä ja rahoittaa se kaikkien maksamilla vastikkeilla.

”Tekniikka kehittyy nopeasti, ja sen vuoksi on tärkeää pitää sääntely teknologianeutraalina. Erityisesti sähköautojen latausjärjestelmien osalta on ehtinyt jo muotoutua hyviä käytäntöjä päätöksenteon ja kustannustenjaon osalta”, Tapio Haltia sanoo.

Erityisesti osakashallintaisten paikkojen osalta päätöksenteko, jossa yhtiökokouksessa annettujen äänten enemmistöllä sekä autopaikkaosakkaiden äänten enemmistöllä voidaan päättää hankkeen toteutuksesta siten, että hankkeen kustannukset peritään autopaikkaosakkailta, on ollut toimiva.

Taloyhtiöiden energiatehokkuudessa paljon tehtävissä myös ilman suuria korjauksia24.11.2022 08:03:00 EET | Tiedote

Taloyhtiöissä on paljon tehtävissä energiatehokkuuden eteen myös perinteisin huollon ja ylläpidon keinoin, selviää Kiinteistöliiton jäsenilleen tekemästä energia- ja ilmastokyselystä. Moni taloyhtiö voisi tehostaa energiankäyttöään ja parantaa asumisolosuhteita esimerkiksi ilmanvaihdon puhdistus- ja säätötöillä sekä lämmitysverkoston perussäädöllä ja lämmityksen asetusarvojen kohdilleen laittamisella.

Taloyhtiöiden väestönsuojat hallitusten mielestä hyvässä kunnossa22.11.2022 09:59:00 EET | Tiedote

Turvallisuusasiat ovat nostaneet merkitystään taloyhtiöiden toiminnassa viime vuosina. Tämä käy hyvin ilmi Kiinteistöliiton Taloyhtiöiden turvallisuuskyselyn vastauksista. Kyselyn perusteella taloyhtiöiden väestönsuojista enemmistö on joko varsin tai erittäin hyvässä kunnossa. Vastaajista 85 prosenttia ilmoitti, että heidän taloyhtiölleen on laadittu pelastussuunnitelma. Pelastussuunnitelmaa myös päivitetään usein, sillä tulosten perusteella kolme neljästä pelastussuunnitelmasta on päivitetty alle kaksi vuotta sitten.

Korjausrakentamisen näkymät hiipuneet1.11.2022 07:02:00 EET | Tiedote

Korjausrakentamisen yllä on tummia pilviä, selviää Kiinteistöliiton Korjausrakentamisbarometrista. Kasvuvirettä on akuuteissa energiahankkeissa ja sähköautojen latausjärjestelmien hankkeissa, mutta kokonaisuutena tarkastellen barometrin tulokset eivät ennakoi merkittävää kasvua taloyhtiöiden korjaamisessa lähiaikoina. Rahoituksen kallistuminen ja saatavuushaasteiden lievä kasvu ovat tuoneet lisäpulmia taloyhtiöille.