Asuntokaupassa helmikuussa jälleen ennätyskuukausi - kasvua käytetyissä kohteissa peräti 16%

Kiinteistömaailman Pulssi 2.3.2021

Suomen suurin kiinteistönvälittäjä Kiinteistömaailma teki helmikuussa yhteensä 1041 käytettyjen ja uusien asuntojen sekä kiinteistöjen kauppaa, mikä on isoin helmikuun kauppamäärä kahdeksaan vuoteen. Käytettyjen osuus kaupoista oli edelliskuun tavoin poikkeuksellisen suuri: ketju teki helmikuussa 960 käytettyjen asuntojen ja kohteiden kauppaa.

Kiinteistömaailma-ketju teki helmikuussa 2021 yhteensä 1041 käytettyjen ja uusien asuntojen sekä kiinteistöjen kauppaa, kun vuosi sitten vastaavaan aikaan määrä oli 994 kauppaa.

Käytetyissä asunnoissa kauppamäärä kasvoi jälleen selvästi, 16 prosenttia 960 kauppaan (830 kpl helmikuussa 2020). Lukuisilla Kiinteistömaailman myymäläpaikkakunnilla ja niiden naapurikunnissa nähtiin tätäkin suurempi prosentuaalinen kasvu, mm. Vantaalla, Jyväskylässä, Lahdessa, Kuopiossa, Mikkelissä, Hämeenlinnassa, Kotkassa, Kouvolassa, Rovaniemellä, Joensuussa, Varkaudessa, Seinäjoella ja Kokkolassa.*) Uudiskohteissa helmikuun kauppamäärä 81 kappaletta jäi kuitenkin edellisvuodesta (164 kpl helmikuussa 2020).

”Myyty ennen ensiesittelyä” on näissä oloissa moitittavaa toimintaa

Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälän mukaan asunnoille on tällä hetkellä poikkeuksellisen suuri kysyntä. Erityisesti näissä kauppaoloissa välittäjällä on iso vastuu huolehtia siitä, että kaikki ostajat ehtivät varmasti tarjouksellaan mukaan kaupantekoon. Avoin kauppatapa eli tarjouskauppa palvelee nyt erinomaisesti sekä myyjää että ostajia.

”Kun kaikki tarjouskaupassa tehdyt tarjoukset ovat verkossa nähtävillä, ehtivät kaikki halukkaat ostajat tarjouksillaan mukaan, ja myyjä saa asunnostaan varmasti parhaan mahdollisen hinnan. Ajoittain nähtäviä ’Myyty ennen ensiesittelyä’ -viestejä en voi näissä oloissa pitää hyvänä kuin välittäjän kannalta. Erityisesti tässä markkinassa välittäjän on pidettävä huoli siitä, että kaikilla ostajakandidaateilla on mahdollisuus varata oma yksityisesittelyaikansa ja sanoa sanottavansa. Näin myyjä voi olla varma, että saa asunnostaan sen hinnan, mikä siitä on saatavissa”, sanoo Kyhälä.

*) Lisäksi keskimääräistä isompi kasvu nähtiin myös mm. Lohjalla, Pirkkalassa, Kangasalla, Nurmeksessa, Kajaanissa, Kuusamossa, Savonlinnassa, Hollolassa, Kalajoella, Kempeleellä, Mäntsälässä, Porvoossa, Siilinjärvellä ja Sotkamossa.

Taina Mustamo, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 4240045
Kiinteistömaailman kuvapankki: https://www.kiinteistomaailma.fi/kuvapankki

1000 suomalaista: Korona-aika vahvistanut suomalaisten kaipuuta vesistöjen ääreen – naapurisopu yllättäen jopa parantunut8.4.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Liki 90 prosenttia suomalaisista haluaisi katsella ikkunastaan vesistöä ja lähes yhtä moni metsää, kertoo Kiinteistömaailman tilaama IROResearch Oy:n Tuhat suomalaista -tutkimus. Kaipuu vesistöjen ja metsän ääreen on voimistunut neljän vuoden takaiseen vastaavaan tutkimukseen nähden, eivätkä kaupunkimaiset puistonäkymät enää riitä luontolähteeksi yhtä monelle. Naapurisuhteita ei kotosalla vietetty korona-aika sen sijaan näytä kiristäneen, vaan riitelevien naapureiden määrä on yllättäen jopa vähentynyt.

KUTSU Teams-lehdistötilaisuuteen: Kiinteistömaailman barometri 8.4. asuntomarkkinan näkymistä6.4.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Kiinteistömaailma julkaisee puolivuosittaisen barometrinsa torstaina 8.4.2021. Se muodostuu nyt tekoälypohjaisesta hintakehitysennusteesta vuoteen 2023 saakka eri postinumeroalueille sekä lähiajan katsauksesta, joka pohjautuu yli 350 välittäjämme näkemyksiin kysynnästä ja tarjonnasta asuntokaupassa juuri nyt. Julkaisemme myös 1000 suomalaisen kyselyn vastaukset: miten korona-aika on muuttanut toiveita omasta lähinaapurustosta ja vaikuttanut naapurisuhteisiin? Kysely tehtiin samansisältöisenä vuonna 2017, eli näemme nyt, miten korona-aika on vaikuttanut suomalaisten toiveisiin ja tarpeisiin.

Vuoden 2020 asuntokauppamäärät ja keskineliöhinnat ovat nyt nähtävissä postinumeroittain ja asuntotyypeittäin Kiinteistömaailman verkkopalvelusta19.2.2021 09:10:00 EET | Tiedote

Kiinteistömaailman maksuton palvelu osoitteessa www.kiinteistomaailma.fi/asuntojen-hinnat kertoo nyt koko maan toteutuneet kauppamäärät, keskineliöhinnat ja myyntiajat postinumeroittain sekä asuntotyypeittäin vuodelta 2020. Palvelussa voi esimerkiksi katsoa, montako kauppaa viime vuonna tehtiin Helsingin Lauttasaaressa kaksioista tai Tampereen Kalevan yksiöistä, mihin keskineliöhintaan ja mihin keskimääräiseen myyntiaikaan.