Asuntokaupoilla nähdään sekä kiirettä että kipua

Hypon Asuntomarkkinakatsaus 3/2021: Salamakauppoja ja sokkotarjouksia, uutena omistusasuntomarkkinoiden rakkauskirjeet. Kaikki ilmiöt kertovat siitä, että asuntomarkkinat hehkuvat punaisena – korot pysyvät pohjilla, palkat paranevat ja asumiseen kulutetaan aiempaa enemmän euroja.

Uudistettu Hypo-indeksi ennustaa asuntokaupan muutoksia entistä tarkemmin pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Turussa.

Hypon pääekonomisti Juhana Brotherus nostaa uudessa asuntomarkkinakatsauksessa esille sen, että asuntojen hinnat nousevat nyt nopeinta vauhtia yli 10 vuoteen. Hypon arvion mukaan tänä vuonna hinnat nousevat koko maassa 3,0 prosenttia ja pääkaupunkiseudulla jopa 5,5 prosenttia.

”Asuntomarkkinoiden kiireinen kevät kääntyi kuumaan kesään. Ostajat maksavat haluamistaan asunnoista enemmän kuin myyjä pyytää tai he tekevät tarjouksia ilman, että käyvät katsomassa asuntoa tai taloa. Asuntorahoittajan ehdoton suositus on käydä katsomassa kohde rauhassa sekä tutustua tarkasti taloyhtiön papereihin ja osakasrakenteeseen. Hätäilty virhekauppa kalvaa kovemmin kuin yksi sormista karannut kohde”, Juhana Brotherus varoittaa.

Asuntomarkkinoiden rakkauskirjeet

Vuokramarkkinoilta jo aiemmin tutut rakkauskirjeet ovat tulleet myös omistusasuntokauppaan vilkkaimmilla alueilla. Välittäjät kehottavat ostajaehdokkaita kertomaan myyjille, miksi juuri he olisivat hyviä omistamaan tietyn asunnon tai kuinka pitkään he ovat tietyltä alueelta etsineet itselleen sopivaa asuntoa.

”On sattunut niin, että miellyttävän tarinan kertonut ostaja on saanut asunnon, vaikka joku toinen olisi tarjonnut jopa enemmän euroja. Täytyy sanoa, että tällainen hämmentää verkkaiseen ja viileään menoon tottuneita”, Brotherus naurahtaa.

Uudistettu Hypon Asuntoindeksi aiempaakin tarkempi

Asuntomarkkinakatsauksessa esitellään uudistettu Hypon Asuntoindeksi. Se ennustaa hintoja nyt pääkaupunkiseudulla ja Tampereella puolen vuoden päähän, ja Turussa ennustevaikutus on vuoden mittainen.

”Lisäksi uusi Hypo-indeksi osoittaa sen, että vuoden sisäinen kierto on tasaantunut. Tutuksi käyneet joulu–tammikuun ja heinäkuun hetkelliset hiljenemiset asuntokaupassa eivät näy enää niin vahvasti kuin aiemmin. Kasvukolmion kärkikaupungeissa ostajat ja myyvät pystyvät siis ennakoimaan hintatasoa entistä tarkemmin”, Hypon nuorempi ekonomisti Juho Keskinen kertoo.

Vuokramarkkinoilla kilpailu kiristyy

Vuokramarkkinoilla nähdään kovempaa kilpailua, sillä lyhytaikainen Airbnb-vuokratoiminta toipuu vielä koronasta ja kasvukaupunkeihin valmistuu paljon uusia, pieniä asuntoja.

Vuokrat ovat oikeastaan jääneet jälkeen hintakehityksestä vielä jonkin verran tilastoja enemmän. Virallisista tilastoista puuttuvat mielenkiintoisimmat tiedot eli yksityisten vuokranantajien ei-asumistuella maksettavat vuokrat. Ja ne ovat kuitenkin kaikkein kovimman hintakilpailun kohteena nykyoloissa. Maksukykyisiä vuokralaisia vaativat piensijoittajat eivät pysty omalla osuudellaan määrittämään markkinoita, ja he kisaavat vuokralaisista nyt omistusasumisen kanssa.

Osavuosikatsauksen 1.1.–31.3.2021 mukaan Hypo-konsernin tase oli 3,5 miljardia euroa, ydinvakavaraisuus 13,5 %, luottokanta 2,6 miljardia euroa, talletukset 1,6 miljardia euroa, järjestämättömät luotot 0,1 % ja liikevoitto 1,1 miljoonaa euroa. Asiakkaita konsernilla on yli 27 000.

Korona, korot ja kaupungistuminen21.5.2021 00:05:00 EEST | Tiedote

Hypon Asuntomarkkinakatsaus 1/2021, no. 77 - Kolme vahvaa k:ta eli korona, korot ja kaupungistuminen ohjaavat kuumana käyvää asuntokauppaa. Yksi koronakriisin suurimpia yllätyksiä on se, ettei pahin pandemia 100 vuoteen suinkaan karkottanut kasvukeskusten vetovoimaa, vaan kasvukolmion kärjet ovat entistäkin valovoimaisemmat. Eurot eivät valehtele. Asuntorahoittajien luottamus suomalaisiin kaupunkialueisiin vahvistuu entisestään.