Asuntokauppa kiivasta edelleen - Kiinteistömaailma kannustaa siirtymistä sähköiseen asuntokauppaan

Kiinteistömaailman Pulssi 4.5.2021

Suomen suurin kiinteistönvälittäjä Kiinteistömaailma teki huhtikuussa 2021 yhteensä 1189 käytettyjen ja uusien asuntojen sekä kiinteistöjen kauppaa. Normaalille keväälle tyypillistä pääsiäistaukoa ei nähty asuntokaupassa tänä vuonna lainkaan. Asiakkaiden rynnistys asuntokaupoille asettaa pankeille isoja haasteita - asuntolainaprosessi ja kaupanteko vaativat oman aikansa, ja käsittelyajat näyttävät olevan kasvussa. ”Maksimaalinen sähköisten palvelujen käyttö on nyt ratkaisevassa roolissa, ja siihen myös asiakkaitamme kannustamme”, sanoo Kiinteistömaailman toimitusjohtaja Risto Kyhälä.

Kiinteistömaailman asuntomyymälät tekivät huhtikuussa 2021 yhteensä 1189 käytettyjen ja uusien asuntojen ja kiinteistöjen kauppaa, kun vastaava luku vuosi sitten oli 705 kauppaa. Kasvua syntyi siten 69 prosenttia vuodentakaiseen vastaavaan kuukauteen verrattuna, mutta tällä kertaa tavanomainen vuodentakaisvertailu ei ole mielekäs. Vuosi sitten korona iski asuntokauppaankin hiljentäen sitä selvästi huhti-toukokuun ajaksi, mutta jo viime kesä ja varsinkin koko talvikausi ovat olleet erittäin vilkasta kodinvaihdon aikaa.

”Asuntokaupan vilkkaus näyttää jossain määrin yllättäneen osan pankeista, joiden lainapalvelut ovat todella kovan paineen alla. Huhtikuulle haluttuja kauppoja on paikoin siirtynyt toukokuulle; rohkenen sanoa, että huhtikuun kauppamäärämme olisi vielä isompi, jos kaikki neuvottelut olisivat edenneet asiakkaiden toivomassa aikataulussa”, Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä sanoo.

”Pyrimme hyödyntämään sähköistä asuntokauppa-alustaa eli DIASia kaikissa tilanteissa, joissa se vain on mahdollista, jolloin kauppatilannetta ei tarvitse järjestää pankkiin. Samoin kannustamme asiakkaitamme jättämään yhteydenottonsa pankkiin verkkoa hyödyntäen. Kiinteistömaailma onkin ryhtynyt kokeilemaan asiakkailleen nopeutettua digitaalista reittiä asuntolainaprosessiin,” Kyhälä kuvaa.

Taina Mustamo, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 4240045

Kiinteistömaailman kuvapankki:

1000 suomalaista: Korona-aika vahvistanut suomalaisten kaipuuta vesistöjen ääreen – naapurisopu yllättäen jopa parantunut8.4.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Liki 90 prosenttia suomalaisista haluaisi katsella ikkunastaan vesistöä ja lähes yhtä moni metsää, kertoo Kiinteistömaailman tilaama IROResearch Oy:n Tuhat suomalaista -tutkimus. Kaipuu vesistöjen ja metsän ääreen on voimistunut neljän vuoden takaiseen vastaavaan tutkimukseen nähden, eivätkä kaupunkimaiset puistonäkymät enää riitä luontolähteeksi yhtä monelle. Naapurisuhteita ei kotosalla vietetty korona-aika sen sijaan näytä kiristäneen, vaan riitelevien naapureiden määrä on yllättäen jopa vähentynyt.

KUTSU Teams-lehdistötilaisuuteen: Kiinteistömaailman barometri 8.4. asuntomarkkinan näkymistä6.4.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Kiinteistömaailma julkaisee puolivuosittaisen barometrinsa torstaina 8.4.2021. Se muodostuu nyt tekoälypohjaisesta hintakehitysennusteesta vuoteen 2023 saakka eri postinumeroalueille sekä lähiajan katsauksesta, joka pohjautuu yli 350 välittäjämme näkemyksiin kysynnästä ja tarjonnasta asuntokaupassa juuri nyt. Julkaisemme myös 1000 suomalaisen kyselyn vastaukset: miten korona-aika on muuttanut toiveita omasta lähinaapurustosta ja vaikuttanut naapurisuhteisiin? Kysely tehtiin samansisältöisenä vuonna 2017, eli näemme nyt, miten korona-aika on vaikuttanut suomalaisten toiveisiin ja tarpeisiin.