Asuntokauppa siirtynyt mobiiliin

Jo reilusti yli 50 prosenttia ihmisistä asioi Kiinteistömaailman verkkopalvelussa puhelimellaan. Muutos on ollut huikean nopeaa: vuonna 2013 mobiilikäyttäjien osuus verkkopalvelussa oli vain 8 prosenttia. Maan suurimman kiinteistönvälittäjän eli Kiinteistömaailman palveluissa asiointitavat ovat monilta osin muuttuneet merkittävästi viime vuosina - toimialalla, joka nostetaan usein esimerkiksi hitaan muutoksen alasta.

Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Erkki Heikkinen toteaa muutosten olevan niin nopeita, että niitä voi olla vaikea huomata.

- Vuoden 2014 jälkeen asiakasyhteydenotot verkkopalvelussamme ovat yli kaksinkertaistuneet useisiin tuhansiin joka kuukausi. Asiakkaat ottavat yhteyttä välittäjään verkon kautta: pyytävät lisätietoja ja kertovat, milloin he haluavat tutustua asuntoon paikan päälle. Yleisesittelyjen merkitys on vähentynyt monin paikoin isostikin, sanoo Heikkinen.

Perusasiat ratkaisevat: kiinnostava sisältö ja hyvä löydettävyys

Yleinen trendi liki alalla kuin alalla – niin hotellivarauksissa, lennoissa kuin vaikka autovuokrauksessakin – on kohti kaupallisia koontisivustoja, joissa muutama suuri toimija dominoi keräämällä asiakaskontaktit ja myös tasapäistämällä tarjontaa. Tässä Kiinteistömaailma tekee poikkeuksen rakentamalla omaa, portaaleille rinnakkaista asuntomediaa, kiinteistomaailma.fi:tä.

- Olemme onnistuneet uimaan yleistä trendiä vastaan systemaattisella panostuksella verkkopalveluumme ja erityisesti sen mobiilikäytettävyyteen. Kiinteistomaailma.fi:ssä on joka kuukausi keskimäärin lähes 350 000 kävijää, mikä nostaa sen Suomen kolmanneksi suurimmaksi asuntoportaaliksi heti Oikotien ja Etuovi.comin jälkeen. Kiinnostava sisältö, hyvä löydettävyys hakukoneissa ja laaja näkyvyys sosiaalisessa mediassa ohjaavat kodinvaihtajat verkkopalveluumme, summaa Heikkinen.

Keskeinen osa Kiinteistömaailman palvelua ovat vuonna 2015 lanseeratut asuntojen kohdevideot, jotka nopeasti nousivat suursuosioon. Videoita katsellaan joka kuukausi keskimäärin 250 000 kertaa.

- Videoiden avulla on helppo tutustua moniin asuntoihin missä ja milloin vain. Mobiililaitteiden käyttö on kiihdyttänyt tätä trendiä, Heikkinen toteaa.

Tärkeitä sivuston uudistuksia ovat myös kaikille avoimet palvelut: asuntojen hintalaskuri sekä asuntojen hintaennuste 2018-2020 Suomen kuntiin.

Mobiili muuttaa ja murtaa asuntokaupan käytäntöjä

Muutos ei kohdistu ainoastaan vanhoihin toimintatapoihin, vaan se luo myös uusia.  Älypuhelinten käyttö on muuttanut jo nyt myös itse asuntokauppaa erityisesti Kiinteistömaailman Tarjouskaupassa.

- Kun aloitimme Tarjouskaupan kymmenen vuotta sitten, piti asiakkaan mennä kotiin tai työpaikalle nähdäkseen sähköpostistaan, mitä kiinnostavan asunnon kauppaan kuuluu. Tänään hän seuraa kauppatilannetta paikallisbussissa, lomalla hotellissa tai vaikka lentokoneessa, Heikkinen toteaa.

- Ennen puhuttiin, että asuntokauppa hiljenee kesäksi, kun ihmiset vetäytyvät tavoittamattomiin. Eivät vetäydy enää. Vuodenajasta riippumatta aktiivisuus verkossa on huipussaan iltauutisten jälkeen, jolloin myös mobiililaitteiden käyttöosuus on korkeimmillaan.

Sähköinen allekirjoitus on ollut käytössä Kiinteistömaailmassa jo parin vuoden ajan. Seuraavat stepit kohti uudistuvaa asuntokauppaa ovat kulman takana, kun asunto-osakkeet digitalisoituvat vaihteittain sähköisen asunto-osakerekisterin myötä vuodesta 2019 alkaen.

Erkki Heikkinen, toimitusjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 0504332080
Hanna Lantto, viestintäsuunnittelija, Kiinteistömaailma Oy, puh. 0447140090

Kiinteistömaailma on vuonna 1990 perustettu valtakunnallinen kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee lähes 700 asuntokaupan ammattilaista yli 50 eri paikkakunnalla reilussa 100 asuntomyymälässä. Brändin omistaa Danske Bank ja asuntomyymälät ovat itsenäisten franchising-yrittäjien omistamia osakeyhtiöitä. Useilla alueilla – esimerkiksi pääkaupunkiseudulla – Kiinteistömaailma on alansa kiistaton markkinajohtaja.

Mökkiostajan markkina uudistuu – Finsilvan, Kontion ja Kiinteistömaailman konseptilla unelmien kesäpaikan voi ostaa uudiskohteen tavoin5.7.2018 09:00Tiedote

Mökkivalmis-palvelulla uuden mökin voi rakennuttaa ennätyshelposti. Suomen suurimmat metsä-, kiinteistönvälitys ja hirsirakennusalan toimijat Finsilva Oyj, Kiinteistömaailma-ketju ja Kontio Oy tuovat yhdessä markkinoille täysin uudenlaisen vaihtoehdon rakennuttaa moderni vapaa-ajanasunto rantatontille. Uudessa palvelumallissa mökkiprojektin pullonkaulat on tunnistettu ja niihin on haettu ostajaa helpottava ratkaisu. Mökkivalmis-palvelulla ostaja voi hankkia vaivattomasti rakennusvalmiin tontin, hirsihuvilan avaimet käteen -rakennettuna ja edullisen rahoituspaketin koko projektille.

Kiinteistömaailman hintaennuste kunnittain vuosille 2018 -2020: Kaupunkien ja kuntien sisäinen hintahaitari selvässä kasvussa2.5.2018 09:00Tiedote

Koko Suomessa mutta erityisesti maan suurimmissa kasvukeskuksissa kaupungin sisäinen hintahaitari on kasvanut tällä vuosituhannella voimakkaasti ja sama kehitys jatkuu, käy ilmi Kiinteistömaailman, eCraftin ja Etuovi.comin tänään julkaisemasta päivityksestä asuntojen hintaennusteeseen vuosille 2018 -2020. Esimerkiksi Helsingissä kalleimpien asuntojen neliöhinnat ovat jo reilusti yli kolminkertaiset halvimpiin nähden.

KUTSU KIINTEISTÖMAAILMAN, ETUOVI.COMIN JA ECRAFTIN ENNUSTEAAMUUN: Asuntojen hintakehitys Suomen kunnissa vuoteen 202026.4.2018 08:00Kutsu

Kiinteistömaailma, Etuovi.com ja eCraftin julkaisivat alkuvuodesta uuden mallin, joka ennustaa asuntojen hintakehityksen kunnittain vuoteen 2020 asti. Neljännesvuosittaisen ennustepäivityksen yhteydessä julkaisemme nyt myös uutta paikkakuntakohtaista tietoa asuntojen hintojen kasvavasta erilaistumisesta erityyppisten kuntien sisällä. Toimituksenne edustaja on lämpimästi tervetullut aamukahvitilaisuuteen keskiviikkona 2.5.2018 klo 9.00 Scandic Simonkenttään (Simonkatu 9, Helsinki) Tilaisuudessa uudet ennusteet ja hajontamallit esittelevät Kiinteistömaailman toimitusjohtaja Erkki Heikkinen ja eCraftin johtava data-analyytikko Tommi Vilkamo. Paikalla kommenttipuheenvuorollaan on myös Etuovi.comin liiketoimintajohtaja Heikki Huttunen. Ilmoittautumiset ma 30.4.2018 kello 12 mennessä: hanna.lantto@kiinteistomaailma.fi tai puh. 044 714 0090

Kiinteistönvälittäjäbarometri: vahvana käynyt uudisasuntokauppa jatkaa kasvuaan – Selvitys ensiasunnoista: alle 25-vuotiaiden ostajien määrä kasvaa mentäessä kasvukeskusten ulkopuolelle11.4.2018 09:15Tiedote

Vuosi 2017 oli uudiskohteiden huippuvuosi, ja vuoden 2018 ensimmäinen vuosineljännes näyttää samansuuntaista kehitystä myös tälle vuodelle. Välittäjät näkevät, että tilanne asuntomarkkinoilla on pysynyt lähes samanlaisena viime syksyyn verrattuna: pienille asunnoille on kysyntää ja siten myös hinnoissa nousupainetta. Selvitys ensiasunnoista kertoo, että kasvukeskusten ulkopuolella ensiasunnot ostetaan nuorempana, ja ensiasunnot ovat isompia kuin kasvukeskuksissa.