Asuntokauppa siirtynyt mobiiliin

Jo reilusti yli 50 prosenttia ihmisistä asioi Kiinteistömaailman verkkopalvelussa puhelimellaan. Muutos on ollut huikean nopeaa: vuonna 2013 mobiilikäyttäjien osuus verkkopalvelussa oli vain 8 prosenttia. Maan suurimman kiinteistönvälittäjän eli Kiinteistömaailman palveluissa asiointitavat ovat monilta osin muuttuneet merkittävästi viime vuosina - toimialalla, joka nostetaan usein esimerkiksi hitaan muutoksen alasta.

Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Erkki Heikkinen toteaa muutosten olevan niin nopeita, että niitä voi olla vaikea huomata.

- Vuoden 2014 jälkeen asiakasyhteydenotot verkkopalvelussamme ovat yli kaksinkertaistuneet useisiin tuhansiin joka kuukausi. Asiakkaat ottavat yhteyttä välittäjään verkon kautta: pyytävät lisätietoja ja kertovat, milloin he haluavat tutustua asuntoon paikan päälle. Yleisesittelyjen merkitys on vähentynyt monin paikoin isostikin, sanoo Heikkinen.

Perusasiat ratkaisevat: kiinnostava sisältö ja hyvä löydettävyys

Yleinen trendi liki alalla kuin alalla – niin hotellivarauksissa, lennoissa kuin vaikka autovuokrauksessakin – on kohti kaupallisia koontisivustoja, joissa muutama suuri toimija dominoi keräämällä asiakaskontaktit ja myös tasapäistämällä tarjontaa. Tässä Kiinteistömaailma tekee poikkeuksen rakentamalla omaa, portaaleille rinnakkaista asuntomediaa, kiinteistomaailma.fi:tä.

- Olemme onnistuneet uimaan yleistä trendiä vastaan systemaattisella panostuksella verkkopalveluumme ja erityisesti sen mobiilikäytettävyyteen. Kiinteistomaailma.fi:ssä on joka kuukausi keskimäärin lähes 350 000 kävijää, mikä nostaa sen Suomen kolmanneksi suurimmaksi asuntoportaaliksi heti Oikotien ja Etuovi.comin jälkeen. Kiinnostava sisältö, hyvä löydettävyys hakukoneissa ja laaja näkyvyys sosiaalisessa mediassa ohjaavat kodinvaihtajat verkkopalveluumme, summaa Heikkinen.

Keskeinen osa Kiinteistömaailman palvelua ovat vuonna 2015 lanseeratut asuntojen kohdevideot, jotka nopeasti nousivat suursuosioon. Videoita katsellaan joka kuukausi keskimäärin 250 000 kertaa.

- Videoiden avulla on helppo tutustua moniin asuntoihin missä ja milloin vain. Mobiililaitteiden käyttö on kiihdyttänyt tätä trendiä, Heikkinen toteaa.

Tärkeitä sivuston uudistuksia ovat myös kaikille avoimet palvelut: asuntojen hintalaskuri sekä asuntojen hintaennuste 2018-2020 Suomen kuntiin.

Mobiili muuttaa ja murtaa asuntokaupan käytäntöjä

Muutos ei kohdistu ainoastaan vanhoihin toimintatapoihin, vaan se luo myös uusia.  Älypuhelinten käyttö on muuttanut jo nyt myös itse asuntokauppaa erityisesti Kiinteistömaailman Tarjouskaupassa.

- Kun aloitimme Tarjouskaupan kymmenen vuotta sitten, piti asiakkaan mennä kotiin tai työpaikalle nähdäkseen sähköpostistaan, mitä kiinnostavan asunnon kauppaan kuuluu. Tänään hän seuraa kauppatilannetta paikallisbussissa, lomalla hotellissa tai vaikka lentokoneessa, Heikkinen toteaa.

- Ennen puhuttiin, että asuntokauppa hiljenee kesäksi, kun ihmiset vetäytyvät tavoittamattomiin. Eivät vetäydy enää. Vuodenajasta riippumatta aktiivisuus verkossa on huipussaan iltauutisten jälkeen, jolloin myös mobiililaitteiden käyttöosuus on korkeimmillaan.

Sähköinen allekirjoitus on ollut käytössä Kiinteistömaailmassa jo parin vuoden ajan. Seuraavat stepit kohti uudistuvaa asuntokauppaa ovat kulman takana, kun asunto-osakkeet digitalisoituvat vaihteittain sähköisen asunto-osakerekisterin myötä vuodesta 2019 alkaen.

Erkki Heikkinen, toimitusjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 0504332080
Hanna Lantto, viestintäsuunnittelija, Kiinteistömaailma Oy, puh. 0447140090

Kiinteistömaailma on vuonna 1990 perustettu valtakunnallinen kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee lähes 700 asuntokaupan ammattilaista yli 50 eri paikkakunnalla reilussa 100 asuntomyymälässä. Brändin omistaa Danske Bank ja asuntomyymälät ovat itsenäisten franchising-yrittäjien omistamia osakeyhtiöitä. Useilla alueilla – esimerkiksi pääkaupunkiseudulla – Kiinteistömaailma on alansa kiistaton markkinajohtaja.

Kiinteistömaailman hintaennustepäivitys vuoteen 2021, lisäteemana neuvotteluvara: Neuvottelukulttuuri vaihtelee asuntokaupoissa eri puolilla Suomea  13.11.2018 09:00Tiedote

Pääkaupunkiseutu, muutamat kasvukeskukset kehyskuntineen sekä Pohjanmaan rannikko. Tähän kolmikkoon kiteytyy lähivuosina maan myönteisin hintakehitys, käy ilmi Kiinteistömaailman, eCraftin ja Etuovi.comin asuntojen hintaennusteesta vuoteen 2021. Lisäteemana tällä ennustepäivityskierroksella tarkasteltiin pyydettyjä ja toteutuneita asuntokauppahintoja. Analyysi kertoo neuvotteluvarassa olevan selviä paikkakuntakohtaisia eroja. Neuvotteluvara on vähäisintä Pirkkalassa, Tampereella ja Helsingissä; tinkimiskulttuuri näyttää vahvimmalta osassa Itä-Suomen kaupunkeja.

Asuntojen hintakehitysennuste vuoteen 2021, erityisteemana neuvotteluvara asuntokaupoilla8.11.2018 07:00Kutsu

Kiinteistömaailma, Etuovi.com ja eCraft julkaisivat vuodenvaihteessa uuden tekoälymallin, joka ennustaa asuntojen hintakehityksen kunnittain kolmelle seuraavalle vuodelle. Toimituksenne edustaja on lämpimästi tervetullut aamukahvitilaisuuteen, jossa julkaisemme päivityksen hintaennusteeseen, ulottaen sen nyt vuoteen 2021 saakka. Lisäteemana tilaisuudessa on neuvotteluvara asuntokaupoilla: mitä laaja aineisto kertoo pyydetyistä ja toteutuneista hinnoista erityyppisissä asunnoissa ja eri kaupungeissa? Tilaisuus pidetään tiistaina 13.11.2018 klo 9.00 Scandic Simonkentässä (Simonkatu 9, Helsinki) Uutta ennustetta ja lisäteemaa käsittelevät johtava data-analyytikko Tommi Vilkamo eCraftilta, toimitusjohtaja Erkki Heikkinen Kiinteistömaailmasta ja vt. toimitusjohtaja Heikki Huttunen Etuovi.comista. Ilmoittautumiset ma 12.11.2018 kello 11 mennessä: pirjo.hellsten@kiinteistomaailma.fi tai puh 040 767 2238. Tervetuloa!

Kiinteistönvälittäjäbarometri kertoo: Asuntomarkkinan kuva poikkeuksellisen pirstaleinen9.10.2018 09:15Tiedote

Kiinteistömaailman Kiinteistönvälittäjäbarometri sekä asuntokaupan kokonaismarkkinan tilastot kertovat, että isossa kuvassa hieman hiljentynyt asuntokaupan trendi jatkuu, vaikka kaikki edellytykset asuntokaupan kasvulle ovat olemassa. Asuntokaupan ennustaminen on tällä hetkellä poikkeuksellisen vaikeaa, koska talouden yleiset trendit ja asuntokaupan toteuma eivät kohtaa, ja alueelliset erot näkyvät kiinteistönvälittäjien vastauksissa selvästi. Barometrissä selvitettiin lisäksi ostajien valveutuneisuutta taloyhtiötietoon liittyen.

Kutsu mediatilaisuuteen 9.10.2018 - aiheena tuore Kiinteistönvälittäjäbarometri sekä kyselytutkimus suomalaisille asunnonostajille8.10.2018 08:37Kutsu

Kiinteistömaailman puolivuosittainen Kiinteistönvälittäjäbarometri julkaistaan 9.10.2018. Mediatilaisuudessa käydään läpi asuntomarkkinoiden tilannetta sekä kiinteistönvälittäjien näkemyksiä seuraavan puolen vuoden jaksolle. Lisäksi tämän syksyn erikoisteemana on taloyhtiötieto ja ostajien valveutuneisuus asuntokaupoilla.

Kutsu mediatilaisuuteen 9.10.2018 - aiheena tuore Kiinteistönvälittäjäbarometri sekä kyselytutkimus suomalaisille asunnonostajille3.10.2018 08:00Kutsu

Kodinvaihdon polku kulkee uutta reittiä sosiaalisesta mediasta asuntokaupoille17.9.2018 08:00Tiedote

Kiinteistömaailmalla myynnissä olevissa kodeissa asuntoesittely tapahtuu videon avulla vuoden jokaisena päivänä 6000 - 7000 kertaa, oli joulu tahi juhannus. Näiden varsinaisten videoasuntoesittelyjen lisäksi kohdevideoita silmäillään sosiaalisen median kanavilla päivittäin monin-moninkertainen määrä. Kodinvaihtoa edeltävä tapahtumien kulku ei ole kuten ennen, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Erkki Heikkinen.