Asuntolainakanta kasvoi nopeasti syyskuussa – sijoitusasuntolainojen kasvuvauhti nopeampi kuin omistusasuntolainojen

Syyskuussa 2021 uusia asuntolainoja nostettiin 2,0 mrd. euron edestä, mikä on 6 % enemmän kuin vuosi sitten vastaavana aikana ja enemmän kuin koskaan aikaisemmin syyskuussa. Uusista nostoista omistusasuntolainojen osuus oli 91 % ja sijoitusasuntolainojen 9 %.

Uusien asuntolainojen keskikorko oli 0,72 % syyskuussa 2021. Viimeisten kahden vuoden aikana keskikorko on pysynyt lähes samana. Syyskuussa 2021 uusien sijoitusasuntolainojen keskikorko (0,87 %) oli korkeampi kuin omistusasuntolainojen (0,71 %).

Viimeaikaisten runsaiden nostomäärien vuoksi asuntolainakannan vuosikasvuvauhti (4,3 %) oli nopeaa syyskuussa 2021. Vauhti ei ole kuitenkaan enää kiihtynyt heinäkuun 2021 jälkeen. Maaliskuusta 2021 lähtien Suomen Pankin tilastoista on saanut eriteltyä sijoitusasuntolainat muista asuntolainoista. Maaliskuun 2021 jälkeen sijoitusasuntolainakanta on kasvanut lähes kaksi kertaa nopeammin kuin omistusasuntolainakanta. Syyskuun 2021 lopussa sijoitusasuntolainojen osuus koko asuntolainakannasta (106 mrd. euroa) oli 8 % eli 8,5 mrd. euroa.

Koronapandemiasta huolimatta asuntolainoista johtuvat ongelmat ovat pysyneet pieninä, vaikka hoitamattomien[1] asuntolainojen määrä onkin kasvanut vuoden 2020 alun jälkeen ja arvonalentumisissa ja luottotappioissa on ollut hienoista kasvua. Vuoden 2021 kolmannen neljänneksen aikana hoitamaton lainakanta kuitenkin pieneni ja oli syyskuun lopussa 1,5 % suhteessa koko asuntolainakantaan. Suhteessa lainakantaan hoitamattomien sijoitusasuntolainojen määrä oli pienempi (0,9 %) kuin omistusasuntolainojen (1,5 %). Asuntolainoista johtuvia arvonalentumisia ja luottotappioita kirjattiin vähän vuoden 2021 kolmannella neljänneksellä.

Lainat

Suomalaisten kotitalouksien lainoista oli syyskuun 2021 lopussa kulutusluottoja 16,6 mrd. euroa ja muita lainoja 18,1 mrd. euroa.

Suomalaiset yritykset nostivat uusia lainoja[2] syyskuussa 1,4 mrd. euron edestä, ja niistä asuntoyhteisölainoja oli 450 milj. euroa. Uusien nostettujen yrityslainojen keskikorko nousi elokuusta ja oli 1,8 %. Suomalaisille yrityksille myönnettyjen lainojen kanta oli syyskuun lopussa 96,0 mrd. euroa, mistä oli asuntoyhteisöille myönnettyjä lainoja 38,8 mrd. euroa.

Talletukset

Suomalaisten kotitalouksien yhteenlaskettu talletuskanta oli syyskuun 2021 lopussa 109,5 mrd. euroa ja talletusten keskikorko 0,03 %. Talletuskannasta oli yön yli ‑talletuksia 100,3 mrd. euroa ja määräaikaistalletuksia 2,4 mrd. euroa. Uusia määräaikaisia talletussopimuksia suomalaiset kotitaloudet solmivat syyskuussa 66 milj. euron edestä. Uusien määräaikaistalletusten keskikorko oli syyskuussa 0,19 %.

Lisätietoja antavat

Markus Aaltonen, puh. 09 183 2395, sähköposti: markus.aaltonen(at)bof.fi,

Antti Hirvonen, puh. 09 183 2121, sähköposti: antti.hirvonen(at)bof.fi

Seuraava raha- ja pankkitilastotiedote julkaistaan 30.11.2021 klo 10.

[1]. Laina on hoitamaton, kun saaminen on yli 90 päivää myöhässä tai on syytä olettaa, että velallinen ei suoriudu   maksuistaan.

[2] Pl. tili- ja korttiluotot.

Kutsu medialle: BOFIT Kiina-tietoisku ma 29.11. klo 13.00 - Miten rakennetaan tulevaisuuden kasvu?25.11.2021 14:16:27 EET | Kutsu

Tervetuloa seuraamaan suoraa verkkolähetystä Suomen Pankin nousevien talouksien tutkimuslaitoksen BOFITin Kiina-tietoiskusta maanantaina 29.11.2021 klo 13.00 - 15.00. Tilaisuudessa kuullaan ja keskustellaan mm. Kiinan talouden tulevaisuuden haasteista ja kiinteistösektorin tilanteesta. Tutustu tietoiskun ohjelmaan alla ja lue lisää tapahtumasivulta. Ilmoittaudu mukaan tästä linkistä. Osallistumislinkki lähetetään tilaisuuteen ilmoittautuneille. Ilmoittautua voit tilaisuuden alkuun asti. Lisätietoja medioille: vanhempi viestintäasiantuntija Satu Hietanen, p. 050 352 7802, satu.hietanen@bof.fi. Ohjelma Avaussanat Iikka Korhonen, tutkimuspäällikkö, BOFIT 13.00-13.50 Kiinan talouden kasvuhuolet lisääntyvät Eeva Kerola, vanhempi ekonomisti, BOFIT Kiinteistösektorin riskit tapetille rakennuttajien maksuongelmien myötä Riikka Nuutilainen, vanhempi ekonomisti, BOFIT 13.50-14.10 Tauko 14.10-15.00 Kiinan 20 vuotta WTO:ssa on muuttanut maailmaa, myös Suomea Juuso Kaaresvirta, vanhempi ekonomisti,

IMF:s kommentarer om Finlands ekonomi19.11.2021 10:00:00 EET | Tiedote

En delegation från Internationella valutafonden (IMF) på besök i Finland har överlämnat sina kommentarer om det ekonomiska läget och den finansiella stabiliteten i Finland till myndigheterna. Uttalandet grundar sig på diskussioner som delegationen fört med finska myndigheter, arbetsmarknadspartner, privata finansinstitut, forskningsinstitut och andra instanser. Vi bifogar kommentarerna i sammandrag på svenska. Kommentarerna på engelska har i sin helhet lagts ut både på IMF:s webbplats (www.imf.org) och på Finlands Banks webbplats (www.suomenpankki.fi). Sammandrag på svenska (inofficiell översättning) (pdf) Kommentarer på engelska (pdf)