Asuntolainoja nostettiin poikkeuksellisen vähän lokakuussa 2022

Uusia asuntolainoja nostettiin 1,3 mrd. euron edestä lokakuussa 2022, mikä oli noin kolmannes vähemmän kuin vuosi sitten vastaavana aikana. Näin vähän asuntolainanostoja on tehty lokakuussa viimeksi vuonna 2004. Uusista nostoista omistusasuntolainojen osuus oli 92,8 % ja sijoitusasuntolainojen 7,2 %. Uusien asuntolainojen keskikorko nousi selvästi ja oli 3,09 % lokakuussa 2022. Uusien sijoitusasuntolainojen keskikorko (3,34 %) oli korkeampi kuin omistusasuntolainojen (3,07 %).

Asuntolainakannan (107,7 mrd. euroa) sovittu vuosikorko kuvaa kotitalouksien maksamia korkomenoja kaikista asuntolainoista. Lokakuussa vuosikorko kasvoi ja oli 1,55 %. Edellisen kerran asuntolainakannan sovittu vuosikorko oli tätä korkeampi helmikuussa 2013. Asuntolainakannan korko seuraa viipeellä uusien nostojen korkoa, kun lainakannan korot päivittyvät asuntolainojen korontarkistuksen yhteydessä. Myös kotitalouksien hankkimat korkosuojaukset hidastavat osaltaan asuntolainakannan koron nousua.

Pandemiasta, energiakriisistä ja koronnoususta huolimatta asuntolainojen aiheuttamat ongelmat pankeille ovat pysyneet pieninä. Hoitamaton asuntolainakanta oli lokakuun lopussa 1,4 % suhteessa koko asuntolainakantaan. Suhteessa asuntolainakantaan hoitamattomien sijoitusasuntolainojen määrä oli pienempi (0,9 %) kuin omistusasuntolainojen (1,4 %).

Lainat

Suomalaisten kotitalouksien lainoista oli lokakuun lopussa kulutusluottoja 17,0 mrd. euroa ja muita lainoja 18,2 mrd. euroa.

Suomalaiset yritykset nostivat uusia lainoja[1] lokakuussa 3,0 mrd. euron edestä, ja niistä asuntoyhteisölainoja oli 640 milj. euroa. Uusien nostettujen yrityslainojen keskikorko nousi syyskuusta ja oli 3,02 %. Suomalaisille yrityksille myönnettyjen lainojen kanta oli lokakuun lopussa 106,7 mrd. euroa, mistä asuntoyhteisöille myönnettyjä lainoja oli 42,0 mrd. euroa.

Talletukset

Suomalaisten kotitalouksien yhteenlaskettu talletuskanta oli lokakuun 2022 lopussa 112,8 mrd. euroa ja talletusten keskikorko 0,08 %. Talletuskannasta oli yön yli ‑talletuksia 103,5 mrd. euroa ja määräaikaistalletuksia 2,6 mrd. euroa. Uusia määräaikaisia talletussopimuksia suomalaiset kotitaloudet solmivat lokakuussa 470 milj. euron edestä. Uusien määräaikaistalletusten keskikorko oli lokakuussa 1,44 %.

Lisätietoja antavat

Ville Tolkki, puh. 09 183 2420, sähköposti: ville.tolkki(at)bof.fi,

Markus Aaltonen, puh. 09 183 2395, sähköposti: markus.aaltonen(at)bof.fi.

Seuraava raha- ja pankkitilastotiedote julkaistaan 3.1.2023 klo 10.

Tiedotteen pohjana olevat tilastoluvut ja ‑grafiikka ovat luettavissa myös Suomen Pankin verkkosivuilla osoitteessa https://www.suomenpankki.fi/fi/Tilastot/rahalaitosten-tase-lainat-ja-talletukset-ja-korot/.

[1] Pl. tili- ja korttiluotot.

Internationella valutafonden publicerar utvärderingar av Finlands ekonomi och finansiella sektor23.1.2023 10:29:42 EET | Uutinen

Internationella valutafonden (IMF) har slutfört sin årliga utvärdering av Finlands ekonomi och de ekonomiska utsikterna för Finland. Utvärderingen bygger på diskussioner som den delegation från IMF som besökte Finland på hösten 2022 förde med myndigheter, forskningsinstitut, privata finansinstitut, arbetsmarknadsparter och andra instanser. Dessutom har IMF tagit fram en utvärdering av den finansiella stabiliteten inom ramen för programmet för utvärdering av den finansiella sektorn (Financial Sector Assessment Programme, FSAP). Valutafondens direktion behandlade de slutliga utvärderingsrapporterna den 18 januari 2023. Rapporterna finns tillgängliga på valutafondens webbplats www.imf.org. IMF:s landrapport (PDF) Finland: Financial System Stability Assessment Närmare upplysningar lämnas av Anni Norring, telefon 09 183 2120, anni.norring@bof.fi, och Tuulia Asplund, telefon 09 183 2324, tuulia.asplund@bof.fi.

Kansainvälinen valuuttarahasto julkaisee arviot Suomen taloudesta ja rahoitussektorista23.1.2023 10:29:38 EET | Uutinen

Kansainvälinen valuuttarahasto (IMF) on saanut päätökseen vuosittaisen arvionsa Suomen talouden tilasta ja näkymistä. Arvio perustuu keskusteluihin, joita Suomessa syksyllä 2022 vieraillut valuuttarahaston asiantuntijaryhmä kävi viranomaisten, tutkimuslaitosten, yksityisten rahoituslaitosten, työmarkkinaosapuolten ja muiden tahojen kanssa. Lisäksi IMF on laatinut arvion Suomen rahoitusjärjestelmän vakaudesta rahoitussektorin arviointiohjelman mukaan (Financial Sector Assessment Program, FSAP). Valuuttarahaston johtokunta keskusteli arvioiden loppuraporteista 18. tammikuuta 2023. Raportti on saatavilla valuuttarahaston nettisivulla www.imf.org. IMF:n maa-arvio (PDF) Finland: Financial System Stability Assessment Lisätietoja antaa ekonomisti Anni Norring, puh. 09 183 2120 tai anni.norring@bof.fi, ja Tuulia Asplund, puh. 09 183 2324 tai tuulia.asplund@bof.fi.

Tillgångarna på transaktionskonton har minskat medan intresset för tidsbunden inlåning har ökat3.1.2023 10:00:00 EET | Tiedote

Vid utgången av november 2022 utgjorde inlåningen från hushållen totalt 112,0 miljarder euro. Inlåningen har senast varit mindre i mars 2022. Merparten (102,5 md euro) av tillgångarna på inlåningskonton bestod av insättningar på transaktionskonton. De finansiella tillgångarna på transaktionskonton minskade i november med 1,0 miljarder euro. Intresset för tidsbunden inlåning har ökat när räntorna gått upp. I november gjordes insättningar[1] på tidsbundna inlåningskonton för 500 miljoner euro. Vid utgången av november uppgick hushållens tillgångar i tidsbunden inlåning till 3,1 miljarder euro och övrig inlåning till 6,4 miljarder euro. Inlåningen från hushållen ökade med 2,7 % på årsbasis i november 2022. Ökningstakten har mattats av betydligt jämfört med motsvarande tidpunkt i fjol. I november ökade tillväxten emellertid något från oktober till följd av det större intresset för tidsbunden inlåning. I november 2022 ingicks nya avtal om tidsbunden inlåning till ett värde av 647 miljoner e

Funds held in transaction accounts decreasing – popularity of deposits with agreed maturity increasing3.1.2023 10:00:00 EET | Press release

At the end of November 2022, the stock of household deposits totalled EUR 112.0 billion, the lowest level since March 2022. Most of the funds held in deposit accounts were in transaction accounts (EUR 102.5 billion). Funds held in transaction accounts decreased in November by EUR 1.0 billion. The popularity of deposits with agreed maturity has increased in response to rising interest rates. The November inflow[1] into deposits with agreed maturity totalled EUR 500 million. At the end of November, the stock of household deposits with agreed maturity stood at EUR 3.1 billion and the stock of other deposits, EUR 6.4 billion. The annual growth rate of the household deposit stock was 2.7% in November 2022. Year-on-year, the growth rate moderated notably. Month-on-month, however, the growth rate picked up slightly, reflecting the growth of deposits with agreed maturity. In November households made new agreements on deposits with agreed maturity to a total of EUR 647 million, an increase of E