Asuntolainojen marginaalit pysyivät alhaalla kesäkuussa – edullisin marginaalitarjous pääkaupunkiseudulla on 0,50 prosenttia

Pääkaupunkiseudulla asuntolainapankeista Nooa Säästöpankki ja Hypo tarjoavat uutta asuntolainaa edullisimmalla marginaalilla ja kokonaiskorolla.

Pääkaupunkiseudulla edullisin marginaali uuteen asuntolainaan oli kesäkuussa 0,50 prosenttia, selviää Etuan kuukausittaisesta asuntolainojen marginaalivertailusta. Vertailua varten kymmeneltä pääkaupunkiseudulla toimivalta pankilta pyydetään joka kuukausi lainatarjous 150 000 euron esimerkkilainalle 20 vuoden laina-ajalla.

Viime kuukausina marginaaleissa on tapahtunut vertailun perusteella vain pieniä muutoksia, ja moni pankeista on pitänyt marginaalinsa ja muut lainakulut samalla tasolla vuoden 2021 aikana. Vertailuun osallistuvien pankkien tekemät marginaalitarjoukset vaihtelivat kesäkuussa 0,50–0,95 prosentin välillä ja keskimarginaali oli 0,73 prosenttia.

Kesäkuussa edullisimmat asuntolainapankit pääkaupunkiseudulla olivat Nooa Säästöpankki ja Hypo, jotka pitivät kärkisijaa myös toukokuun marginaalivertailussa. Molemmat pankit tarjoavat esimerkkilainaan 0,50 prosentin marginaalia ja 0,58 prosentin todellista kokonaiskorkoa.

Kallein asuntolainapankeista pääkaupunkiseudulla on Ålandsbanken, joka tarjoaa uutta asuntolainaa 0,95 prosentin marginaalilla ja 1,03 prosentin kokonaiskorolla.

Asuntolainatarjouksia kannattaa vertailla kokonaisvaltaisesti

Etuan kuukausittainen marginaalivertailu osoittaa, että pankkien välillä on huomattavia eroja marginaalitarjouksissa. Siksi lainanhakijan on hyödyllistä aina kilpailuttaa asuntolaina eri pankkien välillä. Vertailun edullisimmalla marginaalilla voi nimittäin koko laina-aikana säästää jopa tuhansia eroja verrattuna kalleimpaan.

”Asuntolainatarjouksissa kannattaa huomioida lainamarginaalin lisäksi myös muut tekijät, kuten nostopalkkio tai mahdollisuus pitää lyhennysvapaata”, sanoo Etua Oy:n toimitusjohtaja Antti Aarvala. ”Jos korkojen nousu askarruttaa, niin vertailussa kannattaa perehtyä myös pankkien tarjoamiaan korkosuojauksiin ja ottaa sen kustannukset huomioon ennen lopullista päätöstä.”

Asuntovelallinen voi hyötyä uusien asuntolainojen hintakehityksestä kilpailuttamalla nykyisen asuntolainansa uudestaan. Marginaalitarjoukset ovat aina asiakaskohtaisia ja pankit perustavat tarjouksen arvioon esimerkiksi asiakkaan takaisinmaksukyvystä ja taloudellisesta tilanteesta.

Asuntolaina 150 000 €/20 v pääkaupunkiseutu 1.6.2021

Pankki

tod. korko %

marg. %

muut kulut, €

viitekorko

Nooa Säästöpankki

Hypo

Aktia Pankki Oyj

S-Pankki Oyj**

Handelsbanken

Nordea

OP Helsinki *

Danske Bank

Ålandsbanken

POP Pankki Suupohja

ei tarj.

* bonuskertymä 375 €/v, ** Suositus 50 % euribor ja 50 % kiinteä korko

Lähde: Suomen Rahatieto

Alvar Aallon katu 3 C

Etua on vuonna 2008 perustettu suomalainen lainavertailuyritys, joka on Alma Media  Oyj:n tytäryhtiö. Palvelun tavoitteena on tarjota kuluttajille kilpailukykyiset lainatarjoukset vaivattomasti ja auttaa kuluttajaa arjen raha-asioissa. Etua on Finanssivalvonnan hyväksymä asuntoluottovälittäjä ja yritykselle on myönnetty Avainlippu merkkinä suomalaisesta työstä.