Asuntomarkkinoiden monipuolinen toimijakenttä tärkeää varmistaa - valtion roolia asuntopolitiikassa ei tule vahvistaa

Asuntopoliittista kehittämisohjelmaa valmistellut virkamiestyöryhmä julkaisi perjantaina raporttinsa. Suomen Vuokranantajat pitää tärkeänä asuntopoliittisen kehittämisohjelman tavoitetta lisätä asuntopolitiikan ennustettavuutta ja pitkäjänteisyyttä. Ratkaisuna ei ole kuitenkaan valtion roolin vahvistaminen, vaan toimivien asuntomarkkinoiden ja monipuolisen toimijakentän merkityksen tunnistaminen nykyistä paremmin.

Kuva: Shutterstock

Asuntopoliittista kehittämisohjelmaa valmistelleen virkamiestyöryhmän tavoitteena oli selvittää asuntopolitiikan kehittämiskohteita ja tunnistaa keskeiset asumiseen liittyvät ongelmat.

Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Sanna Hughes kiittelee, että työryhmäraportissa asetetaan tavoitteeksi riittävä asuntotarjonta ja todetaan sen olevan tärkeä työmarkkinoiden toimivuudelle ja tukevan alueiden elinvoimaisuutta. Riittävä asuntotarjonta kasvavilla alueilla on myös paras tapa huolehtia asumisen kohtuuhintaisuudesta. Kritiikkiä saa sen sijaan työryhmän näkemys valtion roolin vahvistamisesta asuntopolitiikassa.

”Suurin puute suomalaisessa asuntopoliittisessa keskustelussa on se, ettei toimivien asunto- ja vuokramarkkinoiden merkitystä vieläkään riittävästi tunnisteta ja tunnusteta. Markkinat ovat viime vuosina osoittaneet toimivuutensa. Suomessa on rakennettu markkinaehtoisesti ennätysmäärä uusia asuntoja. Lisääntynyt tarjonta on tasoittanut asuntojen hintojen ja vuokrien nousua sekä nostanut asumisen laatua. Valtion ei tulisi missään nimessä ottaa vahvempaa roolia asuntopolitiikassa, vaan suunnata panoksensa liikenneinfran kehittämiseen. Toimivat liikenneyhteydet generoivat myös asuntorakentamista”, Hughes arvioi.

Hughesin mukaan asuntomarkkinoilla toimijoiden monipuolisuus on edellytys markkinoiden toimivuudelle. Se luo kilpailua ja varmistaa tehokkaimmin tasapainon kysynnän ja tarjonnan välillä. Valtaosa asunnoista on yksityisten toimijoiden omistamia ja rakennuttamia. Hajautunut yksityinen vuokra-asuntotarjonta ehkäisee tehokkaasti myös segregaatiota.

”Nyt työryhmäraportissa korostuu julkisesti tuetun asuntorakentamisen rooli, kun sen tulisi pikemminkin olla täydentävää ja kohdentua nykyistä enemmän erityisryhmille ja eniten tukea tarvitseville. Sen sijaan toimijakentän monipuolisuus on tärkeää varmistaa myös jatkossa. Esimerkiksi julkisuudessa väläytellyt, yksityisiä vuokranantajia kurittavat veronkiristykset veisivät markkinoita väärään suuntaan”, Hughes toteaa.

Kuva: Shutterstock

Suomen Vuokranantajat ry on valtakunnallinen yksityisten vuokranantajien järjestö. Edustamme Suomen yksityisiä vuokranantajia, jotka vuokraavat yli 300 000 asuntoa. Nämä asunnot ovat noin kolmasosa kaikista vuokra-asunnoista ja niissä asuu noin 440 000 asukasta. Suomen Vuokranantajat tarjoaa asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta ja valvoo jäsentensä etua vuokrasuhteisiin liittyvissä asioissa. Pyrimme jatkuvasti kehittämään analyysi- ja tutkimustoimintaamme, jotta pystymme tarjoamaan entistä parempaa ajankohtaista tilannetietoa ja syvällisempää analyysia vuokra- ja asuntomarkkinoista, asuntosijoittamisesta ja asuntopolitiikasta.

Vuokramarkkinakatsaus: Vuokrien nousu hiipuu – kilpailu vuokralaisista kovenee16.3.2021 09:17:36 EET | Tiedote

Suomen Vuokranantajien yhteistyössä Vuokraovi.comin kanssa toteuttamassa vuokramarkkinakatsauksessa havaittiin vuokrien nousun hiipuneen kaikissa kaupungeissa. Vuokrien nousu hidastui suurissa kaupungeissa ja pysähtyi kokonaan monessa keskisuuressa maakuntakeskuksessa. Koronan vaikutuksia vuokramarkkinoihin voidaan pitää kokonaisuutena maltillisina, mutta poikkeusolot näyttävät vaikeuttaneen kaksioiden vuokrausta. Vaikka vuokra-asuntojen kysyntä on jatkanut kasvuaan, tarjonta on kasvanut vielä kysyntääkin voimakkaammin, mikä on kiristänyt kilpailua hyvistä vuokralaisista.

Koronatilanne vaikuttaa taloyhtiöiden yhtiökokouksiin: kyllä etäyhteyksille, ei korjausten lykkäämiselle15.2.2021 08:00:00 EET | Tiedote

Kevään varsinaisen yhtiökokouksen järjestäminen on taas monessa taloyhtiössä ajankohtaista. Koronatilanne kannustaa edelleen etäyhteyksien tarjoamiseen yhtiökokouksissa. Korjaushankkeita ei kuitenkaan enää kannata lykätä koronatilanteen varjolla. Suomen Vuokranantajien lakimies Jenni Valkama koosti, miten koronatilanne kannattaa huomioida yhtiökokouksissa.