Asuntomarkkinoiden monipuolinen toimijakenttä tärkeää varmistaa - valtion roolia asuntopolitiikassa ei tule vahvistaa

Asuntopoliittista kehittämisohjelmaa valmistellut virkamiestyöryhmä julkaisi perjantaina raporttinsa. Suomen Vuokranantajat pitää tärkeänä asuntopoliittisen kehittämisohjelman tavoitetta lisätä asuntopolitiikan ennustettavuutta ja pitkäjänteisyyttä. Ratkaisuna ei ole kuitenkaan valtion roolin vahvistaminen, vaan toimivien asuntomarkkinoiden ja monipuolisen toimijakentän merkityksen tunnistaminen nykyistä paremmin.

Kuva: Shutterstock

Asuntopoliittista kehittämisohjelmaa valmistelleen virkamiestyöryhmän tavoitteena oli selvittää asuntopolitiikan kehittämiskohteita ja tunnistaa keskeiset asumiseen liittyvät ongelmat.

Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Sanna Hughes kiittelee, että työryhmäraportissa asetetaan tavoitteeksi riittävä asuntotarjonta ja todetaan sen olevan tärkeä työmarkkinoiden toimivuudelle ja tukevan alueiden elinvoimaisuutta. Riittävä asuntotarjonta kasvavilla alueilla on myös paras tapa huolehtia asumisen kohtuuhintaisuudesta. Kritiikkiä saa sen sijaan työryhmän näkemys valtion roolin vahvistamisesta asuntopolitiikassa.

”Suurin puute suomalaisessa asuntopoliittisessa keskustelussa on se, ettei toimivien asunto- ja vuokramarkkinoiden merkitystä vieläkään riittävästi tunnisteta ja tunnusteta. Markkinat ovat viime vuosina osoittaneet toimivuutensa. Suomessa on rakennettu markkinaehtoisesti ennätysmäärä uusia asuntoja. Lisääntynyt tarjonta on tasoittanut asuntojen hintojen ja vuokrien nousua sekä nostanut asumisen laatua. Valtion ei tulisi missään nimessä ottaa vahvempaa roolia asuntopolitiikassa, vaan suunnata panoksensa liikenneinfran kehittämiseen. Toimivat liikenneyhteydet generoivat myös asuntorakentamista”, Hughes arvioi.

Hughesin mukaan asuntomarkkinoilla toimijoiden monipuolisuus on edellytys markkinoiden toimivuudelle. Se luo kilpailua ja varmistaa tehokkaimmin tasapainon kysynnän ja tarjonnan välillä. Valtaosa asunnoista on yksityisten toimijoiden omistamia ja rakennuttamia. Hajautunut yksityinen vuokra-asuntotarjonta ehkäisee tehokkaasti myös segregaatiota.

”Nyt työryhmäraportissa korostuu julkisesti tuetun asuntorakentamisen rooli, kun sen tulisi pikemminkin olla täydentävää ja kohdentua nykyistä enemmän erityisryhmille ja eniten tukea tarvitseville. Sen sijaan toimijakentän monipuolisuus on tärkeää varmistaa myös jatkossa. Esimerkiksi julkisuudessa väläytellyt, yksityisiä vuokranantajia kurittavat veronkiristykset veisivät markkinoita väärään suuntaan”, Hughes toteaa.

Kuva: Shutterstock

Suomen Vuokranantajat ry on valtakunnallinen yksityisten vuokranantajien järjestö. Edustamme Suomen yksityisiä vuokranantajia, jotka vuokraavat yli 300 000 asuntoa. Nämä asunnot ovat noin kolmasosa kaikista vuokra-asunnoista ja niissä asuu noin 440 000 asukasta. Suomen Vuokranantajat tarjoaa asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta ja valvoo jäsentensä etua vuokrasuhteisiin liittyvissä asioissa. Pyrimme jatkuvasti kehittämään analyysi- ja tutkimustoimintaamme, jotta pystymme tarjoamaan entistä parempaa ajankohtaista tilannetietoa ja syvällisempää analyysia vuokra- ja asuntomarkkinoista, asuntosijoittamisesta ja asuntopolitiikasta.

Vuokrat nousivat vuonna 2020 nopeimmin Turussa, Espoossa, Vantaalla ja Keravalla21.1.2021 11:10:00 EETTiedote

Tilastokeskuksen tuoreiden vuokratilastojen mukaan vapaarahoitteisten vuokra-asuntojen vuokrat nousivat viime vuonna koko maassa 1,2 prosentilla. Vuokrat nousivat suurissa kaupungeissa selkeästi keskisuuria ja pieniä kaupunkeja nopeammin. Poikkeuksen muodostavat pääkaupunkiseudun työssäkäyntialueeseen linkittyvät Kerava, Järvenpää ja Porvoo. Myös Rovaniemellä vuokrat nousivat lähes yhtä paljon kuin pääkaupunkiseudulla.

Vuokranantajat taloyhtiölainojen veronkiristysaikeista: iskee kovaa rakentamiseen ja korjaamiseen13.12.2020 11:00:00 EETTiedote

Valtiovarainministeriö kaavailee asuntosijoittamisen verotuksen kiristämistä. Valtiovarainministeriössä laaditussa selvityksessä taloyhtiölainojen verovähennysoikeuden rajaamiseksi ehdotetaan tuloverolain muuttamista siten, että rakentamiseen tai peruskorjauksiin otettujen taloyhtiölainojen lyhennyksiä ei jatkossa voisi enää vähentää suoraan vuokratuloista. Yksityisiä vuokranantajia edustava Suomen Vuokranantajat kehottaa malttiin erityisesti tässä suhdannetilanteessa.

Vuokralainen - milloin viimeksi tarkastit palovaroittimen toiminnan?1.12.2020 08:09:38 EETTiedote

Pimeänä vuodenaikana ja erityisesti joulun aikaan kynttilöiden polttaminen asunnoissa lisääntyy. Tällöin on syytä kiinnittää erityistä huomiota myös paloturvallisuuteen. Kynttilöitä poltettaessa on huolehdittava, että niiden alusta on paloturvallinen eikä niiden läheisyydessä ole muuten herkästi syttyviä materiaaleja. Lisäksi on syytä huomioida, että kynttilöitä ei koskaan pidä jättää palamaan valvomatta.