Asuntomessujen kävijät ennätystyytyväisiä

Tänään päättyneiden Asuntomessujen kävijätyytyväisyys oli mittaushistorian paras. Suurin osa kävijöistä arvioi vierailunsa numeroilla 9 tai 10. Myös Naantalin kaupunki on tyytyväinen hankkeen onnistumiseen.
Messualueella puita on kaadettu mahdollisimman vähän ja kalliota louhittu vain välttämätön.

Asuntomessujen tämän vuoden teemat ovat puhutelleet kävijöitä. Älykkäät energiaratkaisut ja erityisesti aurinkoenergian monipuolinen hyödyntäminen on kiinnostanut niin ammattilaisryhmiä kuin suurta yleisöäkin.

Myös itse alue on kerännyt erityistä kiitosta. Jo suunnitteluvaiheessa tavoitteeksi asetettu luonnon kunnioitus näkyy niin talojen sijoittumisessa alueelle, perustuksissa kuin ikkunoista aukeavissa näkymissäkin. Alueen luonnolle tyypilliset metsäpihat ovat keränneet kehuja: kanervat ja kalliot ovat säilyneet lähes koskemattomina.

"Olemme useamman vuoden ajan mitanneet kävijätyytyväisyyttä eikä näin korkeita lukuja esimerkiksi suositteluhalukkuudessa ole nähty miesmuistiin. Yli kolmannes kävijöistä on antanut vierailukokemukselleen täyden kympin" Asuntomessujen toimitusjohtaja Anna Tapio iloitsee.

"Haluankin kiittää lämpimästi koko Naantalin kaupungin panosta Asuntomessu-hankkeen onnistumisen eteen. Yhteen hiileen puhaltaminen  ja erinomainen yhteishenki näkyy tässä huikeassa lopputuloksessa".

Koronatilanteen maailmanlaajuinen helpottuminen on tuonut runsaasti myös ulkomaisia ammattikävijöitä messualueelle.

"Jo ennen tapahtuman aukeamista alueella kävi muun muassa ruotsalaisen median edustajia. Messujen aikana kaukaisin delegaatio saapui Uruguaysta, jossa sekä suomalainen puurakentaminen että Asuntomessut-konsepti kiinnostaa kovasti", kertoo Tapio.

Kaupunginjohtaja Laura Leppäsen kiireinen messukuukausi kertoo omalta osaltaan hankkeelle asetettujen tavoitteiden täyttymisestä. "Kuukausi on pitänyt sisällään monia Naantalin tulevaisuuden kannalta tärkeitä tapaamisia ja meillä käy nyt hyvä pöhinä", summaa kaupunginjohtaja messuhankkeen saldon.

Naantalin projektipäällikkö Timo Tirri kiittää myös kaikkia tahoja yhteistyöstä.

"On ollut hienoa huomata, että Lounatuulen alue toimi juuri niinkuin etukäteen suunniteltiin ja tapahtuma kiinnosti sekä suurta yleisöä, että ammattilaiskävijöitä. Kymmenet ryhmät ovat halunneet kuulla  energiaratkaisuistamme ja aurinkoenergian hyödyntämisestä. Lisäksi useampi ryhmä on halunnut kuulla kokemuksiani Asuntomessut-projektista, eli vetoa tuntuu olevan tapahtumakonseptillakin", Tirri naurahtaa.

Lisää yleisöä verkosta

Asuntomessuilla Naantalissa vieraili yli 116 000 kävijää. Moni kävijöistä vieraili jo etukäteen Virtuaalisilla Asuntomessuilla 24/7 tutustumassa messukoteihin. Messukäynnin jälkeen Virtuaalisilla Asuntomessuilla käydään tarkastamassa yksityiskohtia ja palataan kiinnostaviin messukoteihin kaikessa rauhassa.

Elokuun lopussa käynnistyvät televiossa Huvila & Huussi Asuntomessuilla -erikoisjaksot, mikä tuo lopulta messukodeille miljoonayleisön.

Ensi vuonna tapahtuma järjestetään Kuningattarenrannassa Loviisassa 7.7.–6.8.2023.

Kuvat

Honka Haikun terassilaudoitus seuraa kallionmuotoja.
Alueen metsäpihat kunnioittavat alkuperäistä luontoa.
Luonnonkukkaniityt ja kalliot ovat alueelle leimallisia.
Terassi yhtyy metsäpihaan.
Taitavan sijoittelun ansiosta Lounatuulen kodeissa on paljon omaa rauhaa.
Vuokrataloyhtiön asukkaat pääsevät nauttimaan yhteisen pihasaunan löylyistä.
Ranta-alueen katos muodostuu kaksipuoleisista aurinkopaneeleista.
Maisema on osa sisustusta.
As Oy Lounakallion seinissäkin on aurinkopaneeleita.