Eskopuu

Asuntomessujen kerrostalokohteissa suuria ikkunoita ja ekologista rakentamista

Vantaan asuntomessujen kerrostalokohteiden suunnitteluvaiheessa ratkottiin sekä ekologisuuteen että suurten ikkunoiden ääneneristävyyteen liittyviä haasteita. – Eskopuun ikkuna-asiantuntija Jarno Leponen on lehdistön tavattavissa Kivistön Koneiston loft-huoneistossa C35 messujen lehdistopäivänä 9.7. kello 14–16.
EKE-rakennuksen Kivistön Koneisto -kerrostalon loft-huoneistoissa suunnittelijat joutuivat ratkomaan isojen, yli 2,7 metriä korkeiden ikkunoiden ja messualueen ääneneristävyysvaatimusten yhdistämistä. Ikkunoissa on käytetty ääneneristävyyden parantamiseksi mm. paksumpaa, jopa kahdeksanmillistä lasia. Kuva: EKE-rakennus

Vantaan kaupungin vuokrataloyhtiön VAV:n Opaali-talossa tavoitteena oli ekologinen ratkaisu. Keventämällä talon runkoa ja hyödyntämällä ympäristöystävällisiä ja kierrätettyjä materiaaleja 87 asunnon talon hiilijalanjälki saatiin 20 prosenttia vastaavan kokoista normitaloa pienemmäksi.

Vaatimukset koskivat myös ikkunoiden valmistusta. Lipputielle valittiin Eskopuun MS1E-A puualumiini-ikkunat. Yhden ikkunan viitteellinen hiildioksidiekvivalentti on 20,4 kiloa. Luku kattaa sekä raaka-aineiden, valmistuksen että toimituksen aikaansaamat kasvihuonekaasujen ilmastovaikutukset.

Eskopuun myyntipäällikkö Jarno Leposen mukaan ikkunoiden osalta pyrittiin myös mahdollisimman suureen kierrätettävyyteen.

”Tehokkaan materiaalien käytön ansiosta hukka ikkunan valmistuksessa on vain 0,001 prosenttia, esimerkiksi alumiinin käsittelyssä syntyvät palat myydään jatkojalostettavaksi. Kun talo tulee elinkaarensa päähän, kaikki ikkunan materiaalit ovat kierrätettäviä. Esimerkiksi puuosat voidaan hyödyntää energiana”, Jarno Leponen Eskopuulta kertoo.

Leposen mukaan energiatehokkuus ja ekologisuus kiinnostavat etenkin toimistorakennusten rakennuttajia.

"Monet sijoittajat ja rakennusten käyttäjät edellyttävät tiloiltaan LEED- (Leadership in Energy and Environmental Design) tai BREEAM-ympäristösertifikaatteja (Building Research Establishment’s Environmental Assessment Method), Leponen kertoo.

Lipputie 14:ään toimitettiin avattavia ja kiinteitä ikkunoita sekä sisään-ulosaukeavia parvekeovie. Kaksilehtisillä parvekeovilla saadaan äänenvaimennus yksilehtistä ovea paremmaksi. VAV:n kohteen urakoitsija oli NCC Rakennus Oy.

Opaalin C-portaaseen pääsee tutustumaan Vantaan asuntomessuilla, jotka pidetään Kivistössä kesällä 2015. A-, B- ja D-portaissa asutaan jo messujen aikana.

Loftiin isoja ikkunoita

Kivistön Koneiston loft-huoneistoissa suunnittelijat joutuivat ratkomaan isojen ikkunoiden ja messualueen ääneneristävyysvaatimusten yhdistämistä. Meluntorjunnan kannalta erityisen vaativia tiloja ovat kulmahuoneet, joissa on paljon julkisivua lattiapinta-alaan nähden, sekä tilat joissa on paljon ikkunoita.

”Asunnoissa on yli 2,7 metriä korkeita, lattiaan asti ulottuvia ikkunoita. Ikkunoissa on käytetty ääneneristävyyden parantamiseksi paksumpaa, jopa kahdeksanmillistä lasia. Lisäksi useimmat ikkunoista ovat avattavia, joiden ääneneristävyys on kiinteää ikkunaa parempi”, Jarno Leponen Eskopuulta kertoo.

Kaavamääräysten mukaan messutalojen asuinhuoneiden ulkokuoren ääneneristävyyden lento- ja liikennemelua vastaan on oltava vähintään 35 desibeliä. Koska ikkunat ovat vain osa sisätiloja melulta suojaavaa rakennetta, on joissain asunnoissa suunnittelija määritellyt ikkunoiden ääneneristävyysvaatimukseksi jopa 46 desibeliä.

Kivistön Koneistoon valitut Eskopuun avattavat ikkunat vaimentavat matala- ja keskitaajuista, tyypillisesti raskaan liikenteen aiheuttamaa melua 44–47 desibeliä. Parvekeoviksi valittiin Eskopuun parvekeovet, joiden ääneneristävyys on 39–42 desibeliä.

”Kaksilehtisten ulos–ulosaukeavien ovien etu on äänenvaimennuksen lisäksi se, että ne eivät vie tilaa asunnon sisäpuolelta”, Leponen mainitsee.

Loft-rivitaloasunnot on rakennettu EKE-Rakennus Oy:n Kivistön Koneisto -kerrostalon yhteyteen. Loft-huoneistojen asuintiloja voidaan helposti ja kustannustehokkaasti muokata myös jälkikäteen asumisen tarpeiden muuttuessa.

Jarno Leponen, Eskopuu
jarno.leponen@eskopuu.fi

Kuvat

Eskopuu
Teollisuustie 2
69150 Eskola

020 7769 200http://www.eskopuu.fi/
Eskopuu on keskittynyt vastaamaan ikkunoita ja ulko-ovia rakennusteollisuuden tarpeisiin. Olemme luotettavuutta ja toimitusvarmuutta arvostavan rakennusalan ammattilaisen yhteistyökumppani.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Eskopuu