Asuntomessujen trendit: musta ja valkoinen

Uudisrakentamisen ja kodin sisustamisen trendit näkyvät heinäkuussa aukeavilla Kouvolan asuntomessuilla: taloissa näkyvät entistä yksinkertaisempi ja pelkistetympi tyyli sekä mustaan ja valkoiseen painottuva väritys. Uutta on myös mobiilidatan ja matkapuheluiden kuuluvuusongelmien ratkaisu uudenlaisilla, huomaamattomilla ikkunarakenteilla.
Dekotalojen messutalossa voi (kohde 15) tutustua matkapuhelinten kuuluvuutta ja mobiilidatan toimivuutta parantavaan Pihla Antenniin, joka asennetaan huomaamattomasti ikkunan yhteyteen.

Kesän 2019 asuntomessut järjestetään 12.7.–11.8. Kouvolassa, jossa Korian vanha kasarmialue muutetaan asuinkäyttöön. Pioneeripuiston messualueella on yli 30 erilaista messukohdetta, joissa monissa lattiaan asti ulottuvat ikkunapinnat ja liukuovet lisäävät valoisuutta ja yhdistävät sisätilat piha-alueeseen.

Messukohteissa näkyvät uudisrakentamisen ja kodin sisustamisen tämän vuoden trendit: yksinkertaisuus, pelkistäminen, valkoinen ja musta. Ikkuna- ja ovivalmistaja Tiivin vastaus rakentajien ja remontoijien vaatimuksiin on aivan uusi Tiivi Black -tuoteperhe. Tiivi Black -malliston avattavien ja kiinteiden ikkunoiden, parvekeovien ja ulko-ovien puu- ja alumiiniosat ovat täysin mustia.

”Mustaa väriä on suosittu aiemminkin, mutta täysin uutta on, että nyt myös painikkeet, tiivisteet, aukipitolaitteet ja ikkunalasien välin osat kuten välilistat ovat mustia. Täysin musta kokonaisuus on erittäin tyylikäs ja sopii yhteen erityisesti sekä tummaksi sävytettyjen että kontrastina hyvin vaaleiden ulkoseinien yhteyteen”, markkinointipäällikkö Mika Kanervo kertoo.

Kaihtimien väriksi Kanervo suosittelee hopeaa.

”Hopean väriset kaihtimet sopivat tyylikkäästi mustiin ikkunoihin ja ne myös vähentävät sekä ikkunoiden että sisätilojen kuumentumista heijastamalla lämpöä”, Kanervo sanoo.

Avattavan Tiivi Black ikkunan lasitus on erinomaisen energiatehokas 2 + 2 rakenne, jossa sekä ulko- että sisäpuitteessa on kaksinkertainen lämpölasi. Ikkunan äänenvaimennus on huipputasoa, joten se sopii hyvin myös melualueille rakentamiseen.

Tiivi Black -ikkunoihin voi tutustua asuntomessuilla Honkatalojen messutalon (Talo Aito) yhteydessä sijaitsevalla osastolla.

Pihla Antenni ratkaisee kuuluvuusongelmat

Tyylivalintojen lisäksi asuntomessuilla nousee esille mobiilaitteiden toimivuus sisätiloissa. Puhelut ovat siirtyneet kokonaan mobiiliverkkoon ja langattomat yhteydet korvaavat myös kiinteät nettiliittymät, mutta samalla yhä paksummat seinärakenteet, alumiinikalvolla varustetut eristeet ja selektiivipinnoitetut ikkunat heikentävät matkapuhelinverkon signaalia sisätiloissa.

”Rakennuksen ulkovaipan datavaimennus on tulevaisuuden suuri rakenneongelma: uusissa taloissa matkapuhelinverkon signaalivoimakkuus voi olla murto-osa siitä, mitä se oli kymmenen vuotta sitten. Tämän ongelman olemme ratkaisseet ikkunoihin huomaamattomasti jo tehtaalla rakennettavalla Pihla Antennilla”, Mika Kanervo kertoo.

Pihla Antenni sopii kaikkiin rakennuksiin, sillä se ei näy huonetilaan eikä ulos eikä se vaadi sähköä tai huoltoa. Ikkuna voidaan antennista huolimatta eristää ja viimeistellä tavalliseen tapaan. Antenni ei myöskään vaikuta ikkunan muihin ominaisuuksiin eikä rajoita sälekaihtimien tai lasitusten valintaa.

”Antenni asennetaan ikkunan yhteyteen jo tehtaalla, joten ratkaisu on rakentajalle erittäin helppo. Suosittelemme yhden antennin sijoittamista jokaiseen huoneeseen ja jokaiseen ilmansuuntaan”, Kanervo kertoo.

Pihla Antenni on suunniteltu toimimaan sekä nykyisten 3G ja 4G-verkkojen että tulevien 5G ja 6G-yhteyksien tukena, joten ratkaisu on kustannustehokas ja pitkäikäinen. Antenni toimii kaikkien matkapuhelinoperaattoreiden verkoissa.

Pihla Antenniin voi tutustua Dekotalon messutalon yhteydessä sijaitsevalla Pihlan osastolla (kohde 15, Dekolaku).

Tiivi esittäytyy Honkatalojen messutalon (Talo Aito) yhteydessä. Tiivin messu-uutuus on kokonaan musta ikkuna- ja ovimallisto Tiivi Black.
Ikkuna- ja ovivalmistaja Tiivin vastaus rakentajien ja remontoijien vaatimuksiin on aivan uusi Tiivi Black -tuoteperhe. Tiivi Black -malliston avattavien ja kiinteiden ikkunoiden, parvekeovien ja ulko-ovien puu- ja alumiiniosat ovat täysin mustia. Ikkunoissa on erinomaisen energiatehokas 2 + 2 rakenne, jossa sekä ulko- että sisäpuitteessa on kaksinkertainen lämpölasi.
Tiivin Mika Kanervo suosittelee mustien ikkunoiden kaihtimien väriksi hopeaa. ”Hopean väriset kaihtimet sopivat tyylikkäästi mustiin ikkunoihin ja ne myös vähentävät sekä ikkunoiden että sisätilojen kuumentumista heijastamalla lämpöä.”
Pihla Antenni on ikkunan karmiin integroitu antennimatto, joka ei tarvitse hoitoa eikä sähköä. Se on passiivinen, eikä myöskään näy mihinkään. Antenni asennetaan valmiiksi ikkunan karmin selkään jo ikkunatehtaalla, jossa se myös testataan.

Pihla Group Oy on tunnettu Pihla-, Tiivi- ja PihlaPRO-ikkunoista ja -ovista. Yhtiö työllistää noin 650 henkilöä, ja sillä on tehtaat Ruovedellä, Haapajärvellä, Kannuksessa, Kuusamossa, Pudasjärvellä ja Joutsassa.  Pihla Groupin omistaa Inwido AB, jonka liikevaihto vuonna 2018 oli 6,7 miljardia Ruotsin kruunua. Inwido AB:n tuotemerkkejä Suomessa ovat myös Pihla Groupin tytäryhtiöiden kautta omistetut Klas1, Profin, Sydänpuu ja Lämpölux.