Asuntopoliittisesta kehittämisohjelmasta unohtui olemassa oleva asuntokanta

Asuntopolitiikka koskettaa kaikkia, mutta eduskunnalle juuri jätetty asuntopoliittinen kehittämisohjelma unohti valmiiksi rakennetun asuntokannan. Ohjelman sisältö keskittyy julkiseen tukeen ja uudistuotannon suuntaamiseen, kun asuntopolitiikan tulisi koskettaa kaikkia asujia.
Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton toimitusjohtaja Annukka Mickelsson

Valtioneuvosto julkisti perjantaina 17.12.2021 asuntopoliittisen kehittämisohjelmansa vuosiksi 2021–2028. Kehittämisohjelman avulla tavoitellaan hyvää ja kohtuuhintaista asumista kaikille sekä asumisen ilmastokuorman pienentämistä. Tavoitteet ovat hyviä, mutta ohjelman keinoissa ja painopisteissä jäädään Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton mielestä auttamatta isosta tavoitteesta.

”Asuntopoliittinen kehittämisohjelma ei kiinnitä lainkaan huomiota nykyisen asuntokannan tehokkaaseen käyttöön ja kohdentumiseen tai sen ohjailuun ilmastoystävällisemmäksi. Muun muassa varainsiirtovero jäi ohjelmasta pois alkuperäisestä ohjelmaluonnoksesta poiketen. Verolla on todettu olevan merkittävä vaikutus työn perässä muuttamisen haluttavuuteen. Ihmiset päätyvät asumaan heille sopimattomissa asunnoissa aiheuttaen hyvinvointitappioita”, hämmästelee Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton toimitusjohtaja Annukka Mickelsson.

Ohjelma keskittyy vahvasti uudistuotantoon. Jo olemassa olevat kolme miljoonaa asuntoa jäävät tarkastelun ulkopuolelle. Rakennuskantaan vaikuttaminen uudistuotannon kautta on todella hidasta, sillä uusia asuntoja valmistuu olemassa oleviin asuntoihin verrattuna vähän, vain noin 1–2 prosenttia kannasta.

Kehittämisohjelman asuntotuotanto unohtaa myös tyystin yksityiset toimijat. Näillä on merkittävä osa vuosittaisesta asuntotuotannosta niin rahoituksessa kuin valituissa rakenneratkaisuissakin. Asuntopoliittinen ohjelma tarjoaa kohtuuhintaisen asumisen keinoiksi ensi sijassa uusia välineitä ARA-tuotantoon. ARA-tuotanto ei kuitenkaan osu kohteeseensa, koska siitä ei riitä tarvitsijoille ja edulliset ehdot lukitsevat ihmisiä saamiinsa asuntoihin.

Ohjelmassa on kuitenkin myös kannatettavia asioita. ASP-järjestelmän kehittäminen on tarpeellinen ja toivottu kehityssuunta. Nuorten pariskuntien ASP-lainojen yhdistämismahdollisuuden edistäminen on järkevä tapa helpottaa ensiasuntoihin pääsemistä. Kotitalousvähennyksen laajentaminen energiaremontteja monipuolisesti koskevaksi on myös tarpeen, mikäli asumisen ja rakentamisen hiilijalanjälkitavoitteisiin halutaan yltää.

Lisätietoja:
Annukka Mickelsson
Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton toimitusjohtaja
annukka.mickelsson@kiinteistonvalitysala.fi

Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton toimitusjohtaja Annukka Mickelsson

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto ry edustaa yli 80 % alan toimijoista. Liitto edistää asiantuntevaa ja turvallista kiinteistönvälitystä sekä ylläpitää alaa säätelevää Hyvän välitystavan ohjetta. Liiton tehtäviin kuuluvat alan tutkimus- ja koulutustoiminnan kehittäminen. Liitto ylläpitää KVKL Hintaseurantapalvelua, joka on maan laajin toteutuneiden asuntokauppojen tietovaranto. www.kiinteistonvalitysala.fi

Lokakuun asuntomarkkinakatsaus: kauppojen määrä supistunut, myyntiajat hyvällä tasolla ja hinnat varsin vakaita edelleen11.11.2022 08:25:20 EET | Tiedote

Asuntojen myyntiajat pysyivät lokakuussa melko lähellä syyskuun keskimääräisiä aikoja. Omakotitalot käyvät edelleen selvästi nopeammin kaupaksi kuin alkuvuodesta. Asuntojen kauppahinnoissa ei myöskään nähty äkkiliikkeitä; eniten laskua hinnoissa oli pääkaupunkiseudulla ja Turussa. Kauppamäärät supistuivat lokakuussa selvästi, mutta vilkkaan alkuvuoden ansiosta tammi–lokakuun lukemat ovat lähellä viiden vuoden keskiarvoa.

Syyskuun ja kolmoskvartaalin 2022 asuntomarkkinakatsaus: Vanhojen asuntojen kauppa käy ja hinnat varsin vakaita10.10.2022 09:44:44 EEST | Tiedote

Vanhojen asuntojen kauppa kannatteli alkuvuonna koko asuntokauppaa ja korvasi pienentynyttä uudiskohteiden myyntiä. Kokonaisuudessa asuntokauppa oli alkuvuonna samalla tasolla kuin vuosien 2017–2020 vastaavana ajankohtana, vaikka rakenne painottui nyt enemmän vanhojen asuntojen kauppaan. Koko vuoden tuloksen ratkaisee, miten kauppa kehittyy vuoden viimeisellä neljänneksellä.

Elokuun 2022 asuntomarkkinakatsaus: Rauhoittumista myyntimäärissä ja hinnoissa, myyntiajat hieman pidemmät9.9.2022 06:56:00 EEST | Tiedote

Vanhojen asuntojen myyntimäärät laskivat elokuussa jonkin verran ennätyksiä rik-koneen huippuvuoden 2021 elokuusta. Uusissa asunnoissa myyntimäärien lasku oli merkittävä. Pitkällä viiden vuoden aikavälillä myyntimäärät kokonaisuudessaan lähestyivät vuoden 2018 tasoa. Asuntojen myyntiaikojen lyheneminen taittui koko maassa. Myös hinnoissa oli laskua, mutta se oli maltillista. Loma-asunnoissa kauppa rauhoittui sekä edellisvuoteen että alkukesään verrattuna.