Asuntopoliittisesta kehittämisohjelmasta unohtui olemassa oleva asuntokanta

Asuntopolitiikka koskettaa kaikkia, mutta eduskunnalle juuri jätetty asuntopoliittinen kehittämisohjelma unohti valmiiksi rakennetun asuntokannan. Ohjelman sisältö keskittyy julkiseen tukeen ja uudistuotannon suuntaamiseen, kun asuntopolitiikan tulisi koskettaa kaikkia asujia.

Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton toimitusjohtaja Annukka Mickelsson

Valtioneuvosto julkisti perjantaina 17.12.2021 asuntopoliittisen kehittämisohjelmansa vuosiksi 2021–2028. Kehittämisohjelman avulla tavoitellaan hyvää ja kohtuuhintaista asumista kaikille sekä asumisen ilmastokuorman pienentämistä. Tavoitteet ovat hyviä, mutta ohjelman keinoissa ja painopisteissä jäädään Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton mielestä auttamatta isosta tavoitteesta.

”Asuntopoliittinen kehittämisohjelma ei kiinnitä lainkaan huomiota nykyisen asuntokannan tehokkaaseen käyttöön ja kohdentumiseen tai sen ohjailuun ilmastoystävällisemmäksi. Muun muassa varainsiirtovero jäi ohjelmasta pois alkuperäisestä ohjelmaluonnoksesta poiketen. Verolla on todettu olevan merkittävä vaikutus työn perässä muuttamisen haluttavuuteen. Ihmiset päätyvät asumaan heille sopimattomissa asunnoissa aiheuttaen hyvinvointitappioita”, hämmästelee Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton toimitusjohtaja Annukka Mickelsson.

Ohjelma keskittyy vahvasti uudistuotantoon. Jo olemassa olevat kolme miljoonaa asuntoa jäävät tarkastelun ulkopuolelle. Rakennuskantaan vaikuttaminen uudistuotannon kautta on todella hidasta, sillä uusia asuntoja valmistuu olemassa oleviin asuntoihin verrattuna vähän, vain noin 1–2 prosenttia kannasta.

Kehittämisohjelman asuntotuotanto unohtaa myös tyystin yksityiset toimijat. Näillä on merkittävä osa vuosittaisesta asuntotuotannosta niin rahoituksessa kuin valituissa rakenneratkaisuissakin. Asuntopoliittinen ohjelma tarjoaa kohtuuhintaisen asumisen keinoiksi ensi sijassa uusia välineitä ARA-tuotantoon. ARA-tuotanto ei kuitenkaan osu kohteeseensa, koska siitä ei riitä tarvitsijoille ja edulliset ehdot lukitsevat ihmisiä saamiinsa asuntoihin.

Ohjelmassa on kuitenkin myös kannatettavia asioita. ASP-järjestelmän kehittäminen on tarpeellinen ja toivottu kehityssuunta. Nuorten pariskuntien ASP-lainojen yhdistämismahdollisuuden edistäminen on järkevä tapa helpottaa ensiasuntoihin pääsemistä. Kotitalousvähennyksen laajentaminen energiaremontteja monipuolisesti koskevaksi on myös tarpeen, mikäli asumisen ja rakentamisen hiilijalanjälkitavoitteisiin halutaan yltää.

Lisätietoja:
Annukka Mickelsson
Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton toimitusjohtaja
annukka.mickelsson@kiinteistonvalitysala.fi

Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton toimitusjohtaja Annukka Mickelsson

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto ry edustaa yli 80 % alan toimijoista. Liitto edistää asiantuntevaa ja turvallista kiinteistönvälitystä sekä ylläpitää alaa säätelevää Hyvän välitystavan ohjetta. Liiton tehtäviin kuuluvat alan tutkimus- ja koulutustoiminnan kehittäminen. Liitto ylläpitää KVKL Hintaseurantapalvelua, joka on maan laajin toteutuneiden asuntokauppojen tietovaranto. www.kiinteistonvalitysala.fi