Asuntosäätiöltä noin 350 uutta asumisoikeusasuntoa

Asumisoikeusasuntojen kysyntä on kasvanut, ja niissä myös asutaan entistä pidempään. Asuntosäätiön tavoitteena on aloittaa tänä vuonna noin 350 uuden asumisoikeusasunnon rakennuttaminen.
Asuntosäätiön suunnitelmissa on aloittaa tänä vuonna noin 350 uuden asosasunnon rakennuttaminen. Loput Asuntosäätiön tuotannosta on vuokra-asuntoja.

Kohtuuhintaisilla ARA-asunnoilla on kysyntää. Erityisesti asumisoikeusasunnoista on suuri kysyntä pääkaupunkiseudulla.

– Asumisoikeusjärjestelmä täyttää tänä vuonna 30 vuotta, ja asoasunnot ovat halutumpia kuin koskaan. Yhtenä syynä on todennäköisesti asumismuodon kohtuuhintaisuus. Asumisoikeusasuntojen käyttövastikkeiden ja vapaarahoitteisten vuokra-asuntojen hintaero on kasvanut entisestään, sanoo Asuntosäätiö-konserniin kuuluvan Asokotien toimitusjohtaja Jari Riskilä.

Helsingissä maksettujen vapaarahoitteisten vuokrien ja asumisoikeusasuntojen käyttövastikkeiden ero on Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARAn tilaston mukaan jo 46 prosenttia ja koko pääkaupunkiseudullakin 43 prosenttia.

– Asumisen kohtuuhintaisuuden takaa omakustannusperiaatteeseen nojaava vastikemääritys. Vastikkeissa ei kerätä ylimääräisiä tuottoja. Samaan aikaan kysynnän kasvaessa on vaihtuvuus asokodeissa pienentynyt kuudetta vuotta peräkkäin. Asokodeilla asuu yli kymmenen vuotta samassa asunnossa asuneita asukkaita jo 4 936 eli lähes joka kolmannessa asunnossa, kertoo Riskilä.

Espoon Suurpeltoon uusia asuntoja

Henttaan Puistokatu 18:ssa Espoon Suurpellossa on rakenteilla lähes sata uutta ARA-vuokra- ja asumisoikeusasuntoa.

– Henttaan Puistokadulle ensi vuoden kesällä valmistuva 34 asumisoikeusasunnon hanke on hyvä esimerkki uudistuotannostamme. Rakennutamme hyvien liikenneyhteyksien ja palveluiden äärelle monipuolisia asuntoja kaikenikäisille ihmisille, toteaa Riskilä.

Samaan kokonaisuuteen Henttaan Puistokadulle valmistuu syksyllä 2021 myös 61 Asuntosäätiön ARA-vuokra-asuntoa. Molemmissa hankkeissa pääurakoitsijana toimii Hausia Oy.

Asuntosäätiön tavoitteena on aloittaa asumisoikeusasuntojen tuotannon lisäksi tänä vuonna noin 110 ARA-vuokra-asunnon rakennuttaminen. Asuntosäätiöllä on omistuksessaan tällä hetkellä noin 1 000 vuokra-asuntoa ja 16 500 asumisoikeusasuntoa.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Jari Riskilä, Asokodit, jari.riskila@asokodit.fi, p. 040 756 3817

Espoo Suupellon hanke, projektipäällikkö Tuomas Kinnari, Asuntosäätiö, tuomas.kinnari@asuntosaatio.fi, p. 040 586 2721

ARAn Asuntomarkkinakatsaus 2/2019: asumisoikeusasunnot

Espoon Suurpeltoon Puistokadulle valmistuu 34 asumisoikeusasuntoa.

Asuntosäätiö-konserni on Suomen neljänneksi suurin asuinkiinteistöjen omistaja. Asuntosäätiön tarkoituksena on ollut perustamisestaan (1951) saakka työskennellä yleisen asumistason kohottamiseksi eikä sen tarkoituksena ole välittömän voiton tai taloudellisen edun tavoittelu. Asuntosäätiön suurin tytäryhtiö Asuntosäätiön Asumisoikeus Oy (Asokodit) omistaa lähes 16 500 asuntoa 31 paikkakunnalla. Konsernin toiminta perustuu jatkuvaan kehittymiseen sekä hyvien asumispalveluiden tuottamiseen yhdessä huolella valittujen kumppaneiden kanssa.