Asuntosäätiön Hitas-kohde valmistui merelliseen Sompasaareen

Asuntosäätiön rakennuttama 40 huoneiston Hitas-kohde valmistui Helsingin Sompasaareen maaliskuun lopussa.
Sompasaarenlaituri 10 sijaitsee aivan meren äärellä, kuvan oikeassa reunassa. Kuva: Rasmus Pedassaar

Merenrantaan, Sompasaarenlaituri 10:een, valmistunut Hitas-kerrostalo sijaitsee aivan rantabulevardin vieressä. Huoneistoja kohteessa on kaksioista viisiöihin. Kävelymatkan päässä sijaitsevat Loviseholminpuisto, Mustikkamaan ulkoilualue uimarantoineen sekä Kalasataman metroasema ja kauppakeskus.

Valmistuneen Hitas-kohteen kaikki asunnot on myyty. Arvontaan osallistui yli 500 ihmistä ja arvonta suoritettiin yhteistyössä Helsingin kaupungin kanssa.

– Keskeisellä paikalla sijaitsevat kohtuuhintaiset omistusasunnot herättivät suurta kiinnostusta. Sompasaaressa yhdistyvät meren, ulkoilualueiden ja palvelujen läheisyys. Kysyntää kasvattivat myös kohteen perheasunnot, kertoo Asuntosäätiön rakennuttamisjohtaja Turkka Keravuori

Sompasaarenlaituri 10:een valmistuneen Hitas-kohteen urakoitsijana toimi Fira Oy ja suunnittelusta vastasi Arkkitehtitoimisto Konkret Oy.

Valmistunut Hitas-kohde kuuluu ns. SunZEB-kortteliin, jonka rakentaminen alkoi vuonna 2018. Korttelin hankkeiden suunnittelussa on hyödynnetty SunZEB-ratkaisua, joka perustuu aurinkoenergian hyödyntämiseen ja ylilämmön kierrättämiseen kaukolämpö- ja jäähdytysverkostossa. Auringosta rakennuksille aiheutuva ylilämpökuorma hyödynnetään kaukojäähdytysjärjestelmän avulla kaukolämpöverkossa, ja talviaikaan matalalta tuleva auringon säteily lämmittää tiloja ja tuo runsaasti luonnonvaloa asuntoihin.

Asuntosäätiöllä on rakenteilla myös asumisoikeusasuntoja Hitas-kohteen kanssa samaan kortteliin. Lisäksi naapurikortteliin rakennutetaan pitkällä korkotuella rahoitettuja ARA-vuokra-asuntoja.

Asuntosäätiöltä on tulossa Sompasaareen nyt valmistuneen Hitas-kohteen lisäksi asumisoikeus- ja ARA-vuokra-asuntoja. Havainnekuva: Voima Graphics Oy.

Asuntosäätiö-konserni on Suomen neljänneksi suurin asuinkiinteistöjen omistaja. Asuntosäätiön tarkoituksena on ollut perustamisestaan (1951) saakka työskennellä yleisen asumistason kohottamiseksi eikä sen tarkoituksena ole välittömän voiton tai taloudellisen edun tavoittelu. Asuntosäätiön suurin tytäryhtiö Asuntosäätiön Asumisoikeus Oy (Asokodit) omistaa lähes 16 500 asuntoa 31 paikkakunnalla. Konsernin toiminta perustuu jatkuvaan kehittymiseen sekä hyvien asumispalveluiden tuottamiseen yhdessä huolella valittujen kumppaneiden kanssa.