Asuntosijoittamisen alueelliset erot kasvavat: Katso Suomen kaupunkien rankinglista asuntosijoittajan näkökulmasta

Suomen Vuokranantajat ry on julkaissut yhdessä Pellervon taloustutkimuskeskuksen (PTT) kanssa vuosittaisen ennusteen asuntosijoittamisen tulevista tuotoista. Ennusteen mukaan pitkän aikavälin vuokratuotto pysyy edelleen tasaisena, mutta alueelliset erot kasvavat erityisesti asuntojen arvon kehityksessä. Kaupunkirankingissa parhaat vuokratuotot löytyvät pienemmistä yliopistokaupungeista.

Vuokratuottoennusteessa on mukana yhteensä 24 kaupunkia, joiden osalta on tarkasteltu vuokratuottoa, arvonkehitystä sekä alueellisia tekijöitä. Tarjonnan lisääntyminen kasvukeskuksissa on hillinnyt vuokrankorotuspaineita ja vuokrien odotetaan nousevan tulevina vuosina kahden prosentin vuosivauhtia.

Ennusteen pohjalta laaditussa kaupunkirankingissa houkuttelevimmiksi kaupungeiksi asuntosijoittajien näkökulmasta nousevat Rovaniemi, Kuopio ja Oulu.

”Yliopistokaupungit erottuvat vertailussa keskimääräistä parempina sijoituskohteina. Toisaalta pienemmistä yliopistokaupungeista on löydettävissä huomattavasti korkeampia vuokratuottoja kuin esimerkiksi Helsingistä tai Turusta”, kertoo Suomen Vuokranantajien yhteiskuntasuhdepäällikkö Tuomas Viljamaa.

Arvonnousun sijaan arvonlaskun mahdollisuus huomioitava

Perinteisesti arvonnousu on ollut myös merkittävä osa asuntosijoittamista. Asunnot ovat pitkällä aikavälillä tarjonneet vähintään hyvän suojan inflaatiota vastaan, ja kasvukeskuksissa pelkällä arvonnousullakin on voinut päästä hyviin tuottoihin. Nykyään tilanne on toinen, sillä sijoitusasunnon arvon ennustetaan laskevan monilla suosituillakin paikkakunnilla.

”Asunto- ja vuokramarkkinoiden eriytyminen näkyy myös kaupunkien sisällä. Esimerkiksi Helsingin kantakaupunkiin ennustetaan noin 4 prosentin arvonnousua, kun taas pääkaupungin reunoilla arvonnousu jäänee alle 2 prosenttiin. Jopa pääkaupunkiseudun reunoilla arvonkehitys voi olla negatiivista”, toteaa Suomen Vuokranantajien lakimies Tarik Ahsanullah.

”Asuntojen hintoihin vaikuttavat merkittävästi paikallistasolla tapahtuvat muutokset, kuten suuret liikennehankkeet, uudet asuinrakennukset sekä suurten oppilaitosten ja työnantajien liikkeet. Vuokranantajan kannattaa seurata oman alueensa kehitystä asuntomarkkinoita laajemmin”, Ahsanullah jatkaa.

Asuntosijoittamisen vuokratuotto pysyy reilussa 3 prosentissa

Ennusteen mukaan pitkän aikavälin trendi näyttää edelleen jatkuvan. Vuokratuotto on pysynyt koko maan osalta tasaisesti keskimäärin 3 - 4 prosentin tuntumassa vuonna 1995 tapahtuneen vuokrasääntelystä luopumisen jälkeen.

Kaupunkiranking

Osana ennustetta laaditaan vuosittain kaupunkiranking, joka kuvastaa alueen houkuttelevuutta asuntosijoittajan näkökulmasta. Alueiden kehitystä ennakoidaan seuraavien muuttujien avulla:

• Vuokratuotto
  • Arvonnousu
  • Väestönkasvu (%)
  • Asuntokuntien lukumäärä, muutos (%)
  • Kotitalouksien käytettävissä olevat tulot, muutos (%)
  • Yli 18-vuotiaiden opiskelijoiden osuus 18-64-vuotiaista (%)
  • Asuntojen hintataso suhteessa Helsinki-1 (luku väliltä 0-1)
  • Hintojen vaihtelu (varianssi)
  • Tulotaso suhteessa Helsinkiin
  • Asumismenojen osuus nettotuloista (%)

Tutkimuksen taustatiedot

Suomen Vuokranantajat julkaisee yhteistyössä Pellervon taloustutkimuksen (PTT) kanssa vuosittain vuokratuottotutkimuksen, jossa käsitellään eri kaupunkien näkymiä yksityisen vuokranantajan näkökulmasta. Tutkimus on tehty vuodesta 2013 alkaen. Tutkimuksessa käsitellään asuntosijoittamiseen vaikuttavia alueellisia kehitystekijöitä.

Vuokratuoton laskemiseksi on tehty keskimääräiset alueelliset hinta- ja vuokraennusteet vuosille 2019-2023. Vuokratuoton laskennassa on otettu huomioon remonttivara. Lisäksi hoitokulujen ennustetaan kasvavan koko maassa keskimäärin 2,8 prosenttia vuodessa. Ennusteen mukaan sijoitusasuntolainojen viitekorko nousee lähelle yhtä prosenttia vuoteen 2022 mennessä.

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 18 000 vuokranantajaa.

Asuntosijoittaminen on Suomen tasa-arvoisin sijoitusmuoto28.1.2020 09:07:12 EETTiedote

Suomen Vuokranantajien Vuokranantaja 2020 -kyselyn mukaan asuntosijoittaminen on Suomen tasa-arvoisin sijoitusmuoto. Kyselyn perusteella asuntosijoittajien sukupuolijakauma menee täysin tasan: 50 prosenttia vuokranantajista on naisia ja 50 prosenttia miehiä. Kyselystä nousee esille, että yksityisiä vuokranantajia on joka puolella Suomea ja he ovat kaikenikäisiä. Vuokranantajakyselyyn vastasi 3150 yksityistä vuokranantajaa, ja se kuvaa kattavasti suomalaisten yksityisten vuokranantajien profiilia ja toimintatapoja.

”Lyhytvuokrauksen liian tiukat rajoitukset olisivat mahdottomia valvoa ja toisivat vain epäluottamusta taloyhtiöihin”19.12.2019 10:37:59 EETTiedote

Lyhytaikainen majoitustoiminta on noussut otsikoihin taas viime päivinä Helsingin hallinto-oikeuden annettua ratkaisunsa EasyHomesin tapauksessa. Ratkaisun perusteella on ehditty leimata kaikki lyhytaikainen vuokraus luvattomaksi salahotellitoiminnaksi ja maalailtu uhkakuvia suihkuun nukahtavista turisteista. Ratkaisuksi on esitetty niin rajoituksia kuin lyhytaikaisen vuokraustoiminnan kieltoa kokonaan. Keskustelussa tuntuu kuitenkin unohtuvan, että kyse on yleisemmin muutoksesta asumisen tarpeissa ja palveluissa. Kieltojen sijaan pitäisi pohtia, miten tähän kysyntään pystyttäisiin vastaamaan kestävällä tavalla.

Ei näin – Huhtanen Capitalin konkurssiuutinen kertoo asuntosijoittamisen perusasioiden unohtamisesta 12.12.2019 08:00:00 EETTiedote

Kauppalehti uutisoi eilen Huhtanen Capitalin ongelmista. Kiinteistösijoitusyhtiö Huhtanen Capital, jonka toimiala käytännössä on asuntosijoittaminen, tavoitteli vuonna 2018 listautumista pörssiin ja antoi sijoittajille katteettomia lupauksia suurista tuotoista. Moni sijoittikin rahojaan yhtiöön ja joutuu pettymään, koska Huhtanen Capital hakeutuu konkurssiin. Suomen Vuokranantajat haluaa korostaa vastuullista asuntosijoittamista ja peruslaskelmien tekemistä.

Vuokranantajaosakkaan osaaminen on taloyhtiön hallitukselle arvokasta 4.12.2019 08:00:00 EETTiedote

Kiinteistöliiton tuoreen korjausrakentamisbarometrin mukaan korjausrakentamiseen povataan ensi vuodelle lievää kasvua. Suomen asuntokannasta suuri osa on rakennettu 60- ja 70-luvuilla, joissa on edelleen korjaustarpeita. Lainansaannissa ei ole tapahtunut suuria muutoksia. Vuokranantajien osaaminen on taloyhtiöille arvokasta korjaushankkeiden toteuttamisessa. Valtion suunnittelema heikennys rahoitusvastikkeiden verovähennysoikeuteen huonontaisi tätä tilannetta.

Velkaantumistyöryhmän esitysten toteuttaminen tekisi vuokraustoiminnasta hyvätuloisten etuoikeuden29.11.2019 07:30:00 EETTiedote

Kotitalouksien velkaantumista ja velkaantumisen syitä pohtineen työryhmän esitysten toimeenpano tekisi ensiasunnon ostamisesta ja yksityisen vuokraustoiminnan aloittamisesta huomattavasti vaikeampaa. Suomen Vuokranantajat on huolissaan ensiasunnon ostajien asemasta ja asuntosijoittamisen aloittamisen vaikeutumisesta erityisesti pääkaupunkiseudulla. Järjestön mukaan ensisijaisesti pitäisi kiirehtiä positiivista luottorekisteriä ja tehdä riittävät vaikutusarviot muista ehdotetuista esityksistä.