Ateneumin ystävien juhlanäyttely Sata vuotta ystävyyttä avautuu

Ateneumin ystävät ry on Suomen vanhin ja suurin museonystäväyhdistys, joka perustettiin vuonna 1919 Ateneumin taidemuseon tukemiseksi. Yhdistyksen satavuotisjuhlan kunniaksi Ateneumin kolmannessa kerroksessa nähdään 15.8.–6.10.2019 yhden salin näyttely Sata vuotta ystävyyttä, joka esittelee ystäväyhdistyksen lahjoittamia ja rahoittamia taidehankintoja. Näyttelyä syventää Ystävien lahjoitukset -luentosarja elo-syyskuussa.

Sulho Sipilä: Talvimaisema (1917–1923). Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo, Ateneumin ystävien kokoelma. Kuva: Kansallisgalleria / Jenni Nurminen.

Sata vuotta ystävyyttä esittelee lahjoitusten historiaa

Sadan vuoden aikana (1919–2019) Ateneumin ystävät ovat lahjoittaneet Ateneumille yli 130 taideteosta ja luonnosta. Näyttely esittelee pitkästä aikaa Ateneumin ystävien lahjoituskokoelman taideteoksia. Näyttelyyn valituilla teoksilla on tärkeä merkitys sekä Ateneumin kokoelmissa että Sinebrychoffin taidemuseon kokoelmissa, joihin kuuluvat ulkomaiset teokset ennen 1800-lukua. Näyttelyn teosten kautta avataan taiteen hankkimisen tapoja ja lähteitä eri näkökulmista sekä kerrotaan taideteosten taustasta ja vaiheista.

Sata vuotta ystävyyttä on tiivis yhden salin näyttely, jossa nähdään mm. Alexander Lauréuksen, Hugo Simbergin ja Sulho Sipilän teoksia. Näyttely painottaa Ateneumin ystävien tuen merkitystä museon tutkimus- ja kokoelmatyölle.

Näyttelyn kuraattori Hanne Selkokari esittelee näyttelyn sen avajaispäivänä, torstaina 15.8. klo 12 ja 16. Pääsy museolipun hinnalla, museokortilla tai Ateneumin ystävien jäsenkortilla.

Juhlakeräyksellä hankitaan Marcus Collinin teos Ateneumin kokoelmaan

Kun Ateneumin ystävät ry perustettiin sata vuotta sitten, yhdistyksen tehtävänä oli tukea Ateneumin taidekasvatuksellisia edellytyksiä hankkimalla ja lahjoittamalla museon kokoelmaan taidehistoriallisesti merkittäviä teoksia. Yhdistyksen toiminta on vuosisadan aikana laajentunut, mutta se toteuttaa myös alkuperäistä tehtäväänsä. Sata vuotta ystävyyttä -näyttelyssä nähdään myös vuonna 2019 kokoelmaan lahjoitettava Marcus Collinin teos Mustapukuinen nainen (1918). Teoksen hankintaa varten Ateneumin ystävillä on käynnissä juhlakeräys, johon kuka tahansa voi osallistua. Lue lisää keräyksestä

Ateneumin ystäviin kuuluu lähes 2 000 jäsentä. Jäsenyys tarjoaa aitiopaikan tutustua lähemmin Ateneumin kokoelmiin ja näyttelyihin sekä Ateneumin ympärille rakentuvan yhteisön.

Ystävien lahjoitukset -luentosarja 21.8.–25.9.

Keväällä 2019 alkanut Ystävien lahjoitukset -luentosarja jatkuu elo-syyskuussa. Luennot esittelevät Ateneumin ystävien lahjoituskokoelman teoksia ja taiteilijoita syvemmin. Luennot Ateneum-salissa klo 17–17.45. Pääsy museolipun hinnalla, museokortilla tai Ateneumin ystävien jäsenkortilla. Lue lisää luentosarjasta

Ke 21.8. Sata vuotta ystävyyttä – Ateneumin ystävien lahjoituskokoelman taustoja. Amanuenssi Hanne Selkokari, Ateneumin taidemuseo.
Ke 4.9. Sulho Sipilä ja Greta Hällfors-Sipilä. Intendentti Timo Huusko, Ateneumin taidemuseo.
Ke 18.9. Anitra Lucander. Yli-intendentti Sanna Teittinen, Suomen kansallismuseo.
Ke 25.9. Helene Schjerfbeckin nuoruuden teokset. Intendentti Anna-Maria von Bonsdorff, Ateneumin taidemuseo.

Normaali pääsymaksu 17 € | Alennettu pääsymaksu 15 € | Alle 18-vuotiaat maksutta

Median yhteydenotot: Tiedottaja Anna Kari, puh. 040 717 8185, anna.kari at ateneum.fi

Lisätiedot Ateneumin ystävistä: Toiminnanjohtaja Anna Laamanen, puh. 040 171 9911, anna.laamanen at ateneum.fi

Anitra Lucander: Kuninkaitten kumarrus (1955). Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo, Ateneumin ystävien kokoelma. Kuva: Kansallisgalleria.
Marcus Collin: Mustapukuinen nainen (1918). Yksityiskokoelma. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen.
Alexander Lauréus: Pastorin kestit (1815). Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo, Ateneumin ystävien kokoelma. Kuva: Kansallisgalleria / Janne Mäkinen.
Hugo Simberg: Keinutuolissa, Anni Bremer (1908). Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo, Ateneumin ystävien kokoelma. Kuva: Kansallisgalleria / Antti Karvinen.
Jusepe de Ribera: Ecce Homo (1644). Kansallisgalleria / Sinebrychoffin taidemuseo, Ateneumin ystävien kokoelma. Kuva: Kansallisgalleria / Matti Janas.

Ateneumin taidemuseo on Suomen johtava taidemuseo, jonka kokoelmat kattavat taidetta 1800-luvulta moderniin. Ateneumin pääyhteistyökumppani on HOK-Elanto. Ateneum on osa Kansallisgalleriaa, yhdessä nykytaiteen museo Kiasman sekä Sinebrychoffin taidemuseon kanssa. www.kansallisgalleria.fi

The Friends of the Ateneum centenary exhibition One Hundred Years of Friendship to open soon7.8.2019 10:02:00 EESTPress release

The Friends of the Ateneum, which is Finland’s oldest and largest museum friends association, was founded in 1919 to support the Ateneum Art Museum. In honour of the association’s centenary, an exhibition entitled One Hundred Years of Friendship will present works of art donated and funded by the association. The exhibition will be staged in one gallery on the third floor of the Ateneum, and it will run from 15 August to 6 October 2019. The Friends of the Ateneum donations lecture series, to be held in August and September, will dig deeper into the works featured in the exhibition.

Ateneums vänners jubileumsutställning Hundra år av vänskap öppnas7.8.2019 10:01:00 EESTTiedote

Ateneums vänner rf är Finlands äldsta och största museivänförening, grundad 1919 till stöd för Konstmuseet Ateneum. För att hedra föreningens hundraårsjubileum visas i en sal på Ateneums tredje våning 15.8–6.10.2019 utställningen Hundra år av vänskap som presenterar konstförvärv som donerats och bekostats av vänföreningen. Utställningen följs upp av en föreläsningsserie, Vännernas donationer, under augusti och september.

Silent Beauty invites you to admire the interplay of visual arts, ceramics and kimonos13.6.2019 13:34:25 EESTPress release

From 14 June to 6 October 2019, the Ateneum Art Museum presents the exhibition Silent Beauty – Nordic and East-Asian Interaction. The exhibition delves into the simplified aesthetic that connects the Nordic countries and East Asia, especially in post-World War II art. The exhibition celebrates Finland’s and Japan’s continued active interaction: in the year 2019, one hundred years will have passed since diplomatic relations were established between the two countries. On the first day of the exhibition 14 June, we will celebrate the Ateneum Summer Party from 10:00 to 18:00, with free admission to the exhibition.

Stilla skönhet inbjuder till att fascineras av dialogen mellan bildkonst, keramik och kimonor13.6.2019 13:32:00 EESTTiedote

På konstmuseet Ateneum visas utställningen Stilla skönhet – nordisk och östasiatisk interaktion 14.6–6.10.2019. Utställningen gör en djupdykning i den reducerade estetik som var gemensam för Norden och Östasien omkring sekelskiftet 1900 och speciellt efter andra världskriget. Utställningen hedrar Finlands och Japans fortsatta aktiva interaktion: i år 2019 har 100 år förflutit sedan diplomatiska förbindelser upprättades mellan länderna. Under utställningens första dag 14.6 firas en sommarfest på Ateneum kl. 10–18 med fritt inträde för alla.

Hiljainen kauneus kutsuu ihastumaan kuvataiteen, keramiikan ja kimonoiden vuoropuheluun13.6.2019 13:30:00 EESTTiedote

Ateneumin taidemuseossa nähdään 14.6.–6.10.2019 näyttely Hiljainen kauneus – Pohjoismaiden ja Itä-Aasian yhteys. Näyttely syventyy Pohjoismaita ja Itä-Aasiaa yhdistävään pelkistettyyn estetiikkaan 1900-luvun taiteessa, erityisesti toisen maailmansodan jälkeen. Näyttely juhlistaa Suomen ja Japanin yhä jatkuvaa aktiivista vuorovaikutusta: maiden diplomaattisuhteiden solmimisesta tulee vuonna 2019 kuluneeksi 100 vuotta. Näyttelyn ensimmäisenä päivänä 14.6. vietetään Ateneumin kesäjuhlaa klo 10–18, jolloin näyttelyyn on kaikille vapaa pääsy.