Ateneumin ystävien juhlanäyttely Sata vuotta ystävyyttä avautuu

Ateneumin ystävät ry on Suomen vanhin ja suurin museonystäväyhdistys, joka perustettiin vuonna 1919 Ateneumin taidemuseon tukemiseksi. Yhdistyksen satavuotisjuhlan kunniaksi Ateneumin kolmannessa kerroksessa nähdään 15.8.–6.10.2019 yhden salin näyttely Sata vuotta ystävyyttä, joka esittelee ystäväyhdistyksen lahjoittamia ja rahoittamia taidehankintoja. Näyttelyä syventää Ystävien lahjoitukset -luentosarja elo-syyskuussa.

Sulho Sipilä: Talvimaisema (1917–1923). Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo, Ateneumin ystävien kokoelma. Kuva: Kansallisgalleria / Jenni Nurminen.

Sata vuotta ystävyyttä esittelee lahjoitusten historiaa

Sadan vuoden aikana (1919–2019) Ateneumin ystävät ovat lahjoittaneet Ateneumille yli 130 taideteosta ja luonnosta. Näyttely esittelee pitkästä aikaa Ateneumin ystävien lahjoituskokoelman taideteoksia. Näyttelyyn valituilla teoksilla on tärkeä merkitys sekä Ateneumin kokoelmissa että Sinebrychoffin taidemuseon kokoelmissa, joihin kuuluvat ulkomaiset teokset ennen 1800-lukua. Näyttelyn teosten kautta avataan taiteen hankkimisen tapoja ja lähteitä eri näkökulmista sekä kerrotaan taideteosten taustasta ja vaiheista.

Sata vuotta ystävyyttä on tiivis yhden salin näyttely, jossa nähdään mm. Alexander Lauréuksen, Hugo Simbergin ja Sulho Sipilän teoksia. Näyttely painottaa Ateneumin ystävien tuen merkitystä museon tutkimus- ja kokoelmatyölle.

Näyttelyn kuraattori Hanne Selkokari esittelee näyttelyn sen avajaispäivänä, torstaina 15.8. klo 12 ja 16. Pääsy museolipun hinnalla, museokortilla tai Ateneumin ystävien jäsenkortilla.

Juhlakeräyksellä hankitaan Marcus Collinin teos Ateneumin kokoelmaan

Kun Ateneumin ystävät ry perustettiin sata vuotta sitten, yhdistyksen tehtävänä oli tukea Ateneumin taidekasvatuksellisia edellytyksiä hankkimalla ja lahjoittamalla museon kokoelmaan taidehistoriallisesti merkittäviä teoksia. Yhdistyksen toiminta on vuosisadan aikana laajentunut, mutta se toteuttaa myös alkuperäistä tehtäväänsä. Sata vuotta ystävyyttä -näyttelyssä nähdään myös vuonna 2019 kokoelmaan lahjoitettava Marcus Collinin teos Mustapukuinen nainen (1918). Teoksen hankintaa varten Ateneumin ystävillä on käynnissä juhlakeräys, johon kuka tahansa voi osallistua. Lue lisää keräyksestä

Ateneumin ystäviin kuuluu lähes 2 000 jäsentä. Jäsenyys tarjoaa aitiopaikan tutustua lähemmin Ateneumin kokoelmiin ja näyttelyihin sekä Ateneumin ympärille rakentuvan yhteisön.

Ystävien lahjoitukset -luentosarja 21.8.–25.9.

Keväällä 2019 alkanut Ystävien lahjoitukset -luentosarja jatkuu elo-syyskuussa. Luennot esittelevät Ateneumin ystävien lahjoituskokoelman teoksia ja taiteilijoita syvemmin. Luennot Ateneum-salissa klo 17–17.45. Pääsy museolipun hinnalla, museokortilla tai Ateneumin ystävien jäsenkortilla. Lue lisää luentosarjasta

Ke 21.8. Sata vuotta ystävyyttä – Ateneumin ystävien lahjoituskokoelman taustoja. Amanuenssi Hanne Selkokari, Ateneumin taidemuseo.
Ke 4.9. Sulho Sipilä ja Greta Hällfors-Sipilä. Intendentti Timo Huusko, Ateneumin taidemuseo.
Ke 18.9. Anitra Lucander. Yli-intendentti Sanna Teittinen, Suomen kansallismuseo.
Ke 25.9. Helene Schjerfbeckin nuoruuden teokset. Intendentti Anna-Maria von Bonsdorff, Ateneumin taidemuseo.

Normaali pääsymaksu 17 € | Alennettu pääsymaksu 15 € | Alle 18-vuotiaat maksutta

Median yhteydenotot: Tiedottaja Anna Kari, puh. 040 717 8185, anna.kari at ateneum.fi

Lisätiedot Ateneumin ystävistä: Toiminnanjohtaja Anna Laamanen, puh. 040 171 9911, anna.laamanen at ateneum.fi

Anitra Lucander: Kuninkaitten kumarrus (1955). Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo, Ateneumin ystävien kokoelma. Kuva: Kansallisgalleria.
Marcus Collin: Mustapukuinen nainen (1918). Yksityiskokoelma. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen.
Alexander Lauréus: Pastorin kestit (1815). Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo, Ateneumin ystävien kokoelma. Kuva: Kansallisgalleria / Janne Mäkinen.
Hugo Simberg: Keinutuolissa, Anni Bremer (1908). Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo, Ateneumin ystävien kokoelma. Kuva: Kansallisgalleria / Antti Karvinen.
Jusepe de Ribera: Ecce Homo (1644). Kansallisgalleria / Sinebrychoffin taidemuseo, Ateneumin ystävien kokoelma. Kuva: Kansallisgalleria / Matti Janas.

Ateneumin taidemuseo on Suomen johtava taidemuseo, jonka kokoelmat kattavat taidetta 1800-luvulta moderniin. Ateneumin pääyhteistyökumppani on HOK-Elanto. Ateneum on osa Kansallisgalleriaa, yhdessä nykytaiteen museo Kiasman sekä Sinebrychoffin taidemuseon kanssa. www.kansallisgalleria.fi

Ateneums utställningar 2020 är Natalia Goncharova, Inspiration – samtidskonst & klassiker samt Magnus Enckell2.10.2019 10:41:01 EESTTiedote

På Konstmuseet Ateneums tredje våning kommer vi år 2020 att få se tre tillfälliga utställningar. Den ryska avantgardekonstnären Natalia Goncharovas utställning visas från februari till maj. Från juni till september får vi se utställningen Inspiration – samtidskonst och klassiker, där dagens mest intressanta nutidskonstnärer blir inspirerade av den europeiska konstens mest kända verk. Från oktober 2020 till januari 2021 presenteras den hittills mest täckande utställningen av Magnus Enckells produktion.

Ateneumin vuoden 2020 näyttelyt ovat Natalia Goncharova, Inspiration – nykytaide & klassikot sekä Magnus Enckell2.10.2019 10:40:48 EESTTiedote

Ateneumin taidemuseon kolmannessa kerroksessa nähdään vuonna 2020 kolme vaihtuvaa näyttelyä. Venäläisen avantgarde-taiteilija Natalia Goncharovan näyttely on esillä helmikuusta toukokuuhun. Kesäkuusta syyskuuhun nähdään näyttely Inspiration – nykytaide & klassikot, jossa tämän hetken kiinnostavimmat nykytaiteilijat saavat innoituksensa Euroopan taiteen tunnetuimmista teoksista. Lokakuusta 2020 tammikuulle 2021 nähtävä Magnus Enckellin näyttely esittelee taiteilijan tuotannon kattavasti ensimmäistä kertaa.

The opening of late 2019 exhibitions to be advanced by one week: Through My Travels I Found Myself – Helene Schjerfbeck and Finnish Artists in Ruovesi to open already on 15 November 201910.9.2019 14:24:26 EESTPress release

The exhibitions scheduled to open at the Ateneum Art Museum in November will run for one week longer. The exhibitions Through My Travels I Found Myself – Helene Schjerfbeck and Finnish Artists in Ruovesi will, contrary to a previous announcement, open already on 15 November 2019, and will be on display until 26 January 2020. The common theme of the exhibitions, which divide the Ateneum’s third floor exhibition space in two, is the importance of place in an artist’s work. In addition to Helene Schjerfbeck, the names to be featured at the Ateneum in late 2019 and early 2020 include Werner Holmberg, Akseli Gallen-Kallela, Elga Sesemann, Hugo Simberg and Ellen Thesleff, all of whose works will be on display at the Finnish Artists in Ruovesi exhibition.