Ateneumin taidemuseo / Konstmuseet Ateneum / Ateneum Art Museum

Ateneums utställning Den moderna kvinnan till Japan

Jaa

Utställningen Den moderna kvinnan producerad av Ateneum visas på National Museum of Western Art i Tokyo, Japan, 17.6–23.9.2019. Utställningen hedrar de hundraåriga diplomatiska förbindelserna mellan Japan och Finland. Förutom verk av Helene Schjerfbeck, Ellen Thesleff, Sigrid Schauman och Elga Sesemann visas även verk av Maria Wiik, Sigrid af Forselles och Hilda Flodin.

Ellen Thesleff: Italienskt landskap (odaterad). Finlands Nationalgalleri/Konstmuseet Ateneum, samling Kaunisto. Bild: Finlands Nationalgalleri/Kirsi Halkola.
Ellen Thesleff: Italienskt landskap (odaterad). Finlands Nationalgalleri/Konstmuseet Ateneum, samling Kaunisto. Bild: Finlands Nationalgalleri/Kirsi Halkola.

I Finland kunde en kvinna göra karriär som konstnär redan i början av 1900-talet

Den moderna kvinnan presenterar sju finländska konstnärer från början av 1900-talet med verk från Ateneums samlingar: Maria Wiik (1853–1928), Sigrid af Forselles (1860–1935), Helene Schjerfbeck (1862–1946), Ellen Thesleff (1869–1954), Sigrid Schauman (1877–1979), Hilda Flodin (1877–1958) och Elga Sesemann (1922–2007). I utställningen som omfattar över 80 verk ingår såväl målningar, skulpturer, grafik som skissböcker.

Utställningen i Japan avviker från turnéns tidigare genom att den har utökats med arbeten av Maria Wiik, Sigrid af Forselles och Hilda Flodin. Maria Wiik och Helene Schjerfbeck var vänner och konstnärskollegor livet ut. Skulptörerna af Forselles och Flodin var Auguste Rodins elever och banbrytare inom sin genre i Finland och i Norden. Sigrid af Forselles arbetade rentav som Rodins assistent när denne gjorde skulpturen Borgarna i Calais.

Utställningen fokuserar på den moderna kvinnans ställning under epokens samhälleliga, politiska och kulturella reformer. Dessa konstnärer hade en banbrytande roll inom den finländska konsten kring sekelskiftet 1900 och under seklets första decennier. Utställningens konstnärer var ovanligt internationella, de reste allena utan manligt sällskap, vilket var mycket exceptionellt. De arbetade alla fram till sin död.

Utställningens kuratorer är finska och japanska konsthistoriker

”Samarbetet med National Museum of Western Art har verkligen varit givande. Vi tror att utställningen ska öppna nya infallsvinklar på både den finländska konsten och det finländska samhället. Utställningen lyfter fram strävan efter jämlikhet mellan könen också på konstens område”, berättar Ateneums museichef Marja Sakari.

”Jag är glad över att vi kan presentera utställningen Den moderna kvinnan för att fira Japans och Finlands 100-åriga vänskap. Jag tror att de japanska kvinnorna kan identifiera sig med utställningens samhälleliga teman också i dag”, säger National Museum of Western Arts chef Akiko Mabuchi.

Utställningens kuratorer är intendent Anna-Maria von Bonsdorff och specialforskare Anu Utriainen från Ateneum samt Curator of Research and Future Planning Azu Kubota från National Museum of Western Arts.

Utställningen Den moderna kvinnan har tidigare visats på Scandinavia House i New York, Millesgården i Stockholm och på Uleåborgs konstmuseum. I utställningen Urbana möten som visas på Konstmuseet Ateneum fram till den 20 januari 2019 ingår verk av Helene Schjerfbeck, Ellen Thesleff, Sigrid Schauman och Elga Sesemann som ingick i utställningen i början av turnén.

Ateneums exportutställningar kan också ses i Finland, Storbritannien och Estland år 2019

Utställningen Bröderna von Wright som visades på Ateneum vintern 2017–2018 gick vidare till Kuopio konstmuseum och visas på Tikanojas konsthem i Vasa fram till den 3 februari 2019. Under tiden 23.3–19.5.2019 visas Bröderna von Wright på Tammerfors konstmuseum. Dessutom visas Helene Schjerfbecks utställning på Royal Academy of Arts i London 20.7–27.10.2019. Utställningen är den första täckande översikten över konstnärens produktion som visas Storbritannien.

I Tallinn öppnas i slutet av året, den 6 december 2019, utställningen Creating the Self: Emancipating Women in Estonian and Finnish Art, det första stora samarbetsprojektet mellan Ateneum och konstmuseet Kumu. Den banbrytande utställningen presenterar finländska och estniska kvinnliga konstnärers arbete och de sociala reformer som inverkade på kvinnornas möjligheter att skapa en karriär som yrkesmässiga konstnärer.


Twitter
@AteneumMuseum | Facebook: AteneumArtMuseum | Instagram: ateneummuseum

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Informatör Anna Kari, tel. 040 717 8185, anna.kari at ateneum.fi

Pressbilder: press.ateneum.fi | användarnamn: ateneum | lösenord: mediat

Kuvat

Ellen Thesleff: Italienskt landskap (odaterad). Finlands Nationalgalleri/Konstmuseet Ateneum, samling Kaunisto. Bild: Finlands Nationalgalleri/Kirsi Halkola.
Ellen Thesleff: Italienskt landskap (odaterad). Finlands Nationalgalleri/Konstmuseet Ateneum, samling Kaunisto. Bild: Finlands Nationalgalleri/Kirsi Halkola.
Lataa
Elga Sesemann: Självporträtt (1946). Finlands Nationalgalleri/Konstmuseet Ateneum. Bild: Finlands Nationalgalleri/Yehia Eweis.
Elga Sesemann: Självporträtt (1946). Finlands Nationalgalleri/Konstmuseet Ateneum. Bild: Finlands Nationalgalleri/Yehia Eweis.
Lataa
Helene Schjerfbeck: Sierskan (Dam i gul klänning) (1926). Finlands Nationalgalleri/Konstmuseet Ateneum, samling Kaunisto. Bild: Finlands Nationalgalleri/Hannu Aaltonen.
Helene Schjerfbeck: Sierskan (Dam i gul klänning) (1926). Finlands Nationalgalleri/Konstmuseet Ateneum, samling Kaunisto. Bild: Finlands Nationalgalleri/Hannu Aaltonen.
Lataa
Hilda Flodin: Självporträtt (1901). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum. Bild:  Finlands Nationalgalleri / Henri Tuomi.
Hilda Flodin: Självporträtt (1901). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum. Bild: Finlands Nationalgalleri / Henri Tuomi.
Lataa
Sigrid af Forselles: Ungdom (1880-talet). Finlands Nationalgalleri/Konstmuseet Ateneum. Bild: Finlands Nationalgalleri/Hannu Aaltonen.
Sigrid af Forselles: Ungdom (1880-talet). Finlands Nationalgalleri/Konstmuseet Ateneum. Bild: Finlands Nationalgalleri/Hannu Aaltonen.
Lataa
Sigrid Schauman: Landskap från Italien (1930-talet). Finlands Nationalgalleri/Konstmuseet Ateneum, samling Antell. Bild: Finlands Nationalgalleri/Pirje Mykkänen.
Sigrid Schauman: Landskap från Italien (1930-talet). Finlands Nationalgalleri/Konstmuseet Ateneum, samling Antell. Bild: Finlands Nationalgalleri/Pirje Mykkänen.
Lataa
Maria Wiik: I kyrkan (1884). Finlands Nationalgalleri/Konstmuseet Ateneum, samling Herman och Elisabeth Hallonblad. Bild: Museokuva.
Maria Wiik: I kyrkan (1884). Finlands Nationalgalleri/Konstmuseet Ateneum, samling Herman och Elisabeth Hallonblad. Bild: Museokuva.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Ateneumin taidemuseo / Konstmuseet Ateneum / Ateneum Art Museum
Ateneumin taidemuseo / Konstmuseet Ateneum / Ateneum Art Museum
Kaivokatu 2
00100 HELSINKI

0294 500 401http://www.ateneum.fi

Konstmuseet Ateneum är landets mest bemärkta konstmuseum i vars konstsamlingar det finns verk alltifrån 1800-talet till modern tid. Ateneums huvudsponsor är HOK-Elanto. Konstmuseet Ateneum hör till Finlands Nationalgalleri tillsammans med Museet för nutidskonst Kiasma och Konstmuseet Sinebrychoff. www.nationalgalleriet.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Ateneumin taidemuseo / Konstmuseet Ateneum / Ateneum Art Museum

The exhibition Silent Beauty continues the themes of the popular Japanomania11.3.2019 13:59:20 EETTiedote

From 14 June to 6 October 2019, the Ateneum Art Museum will present the exhibition Silent Beauty – Nordic and East-Asian Interaction. The exhibition delves into the simplified aesthetic that connects the Nordic countries and East Asia, especially in the art of the 1950s and 1960s. The rich exhibition offers a meditative experience: at Silent Beauty, visitors can experience the atmosphere of Finnish nature and winter in the centre of Helsinki. Please note! The end date of the exhibition has been moved forward by three weeks since the earlier announcement.

Utställningen Stilla skönhet följer upp den populära Japanomani-utställningens teman11.3.2019 13:57:00 EETTiedote

På Konstmuseet Ateneum visas 14.6–6.10.2019 utställningen Stilla skönhet – Nordisk och östasiatisk interaktion. Utställningen fördjupar sig främst i 1950- och 1960-talets reducerade estetik som förenar Norden med Östasien. Den mångsidiga utställningen bjuder på en meditativ upplevelse: i Stilla skönhet kan man uppleva en fläkt av finsk natur och vinter i centrum av Helsingfors. Märk! Utställningstiden har förlängts med tre veckor jämfört med vad som tidigare meddelats.

Näyttely Hiljainen kauneus jatkaa suositun Japanomania-näyttelyn teemoja11.3.2019 13:55:00 EETTiedote

Ateneumin taidemuseossa nähdään 14.6.–6.10.2019 näyttely Hiljainen kauneus – Pohjoismaiden ja Itä-Aasian yhteys. Näyttely syventyy Pohjoismaita ja Itä-Aasiaa yhdistävään pelkistettyyn estetiikkaan erityisesti 1950- ja 1960-lukujen taiteessa. Runsas näyttely tarjoaa meditatiivisen kokemuksen: Hiljaisessa kauneudessa voi kokea suomalaisen luonnon ja talven tunnelmaa keskellä Helsingin keskustaa. Huom! Näyttelyn päättymispäivämäärää on siirretty kolme viikkoa aikaisemmin ilmoitettua myöhemmäksi.

František Kupka’s colourful exhibition to open the spring season at the Ateneum20.2.2019 14:04:02 EETTiedote

From 22 February to 19 May 2019, the Ateneum Art Museum will present an exhibition of works by the Czech artist František Kupka (1871–1957). Kupka’s art has been described as “modern poetry of colour”. This major international exhibition will feature Kupka’s most important works from, for example, Centre Pompidou, the Guggenheim in New York, and the National Gallery in Prague. To be shown concurrently with the exhibition will be Tarja Ervasti’s interactive work of light art, Colour Music with Fractures, which combines the themes of Kupka’s art.

František Kupkas färgmättade utställning inleder våren på Ateneum20.2.2019 14:03:22 EETTiedote

På Konstmuseet Ateneum visas 22.2–19.5.2019 en utställning av tjecken František Kupka (1871–1957). Kupkas konst har beskrivits som ”modern färgpoesi”. På Ateneums internationella storutställning får vi se Kupkas mest betydelsefulla verk från bl.a. Centre Pompidou, Guggenheimmuseet i New York och Tjeckiens nationalgalleri i Prag. Samtidigt visas Tarja Ervastis interaktiva ljuskonstverk Färgmusik med fraktioner, som återknyter till temana i Kupkas konst.

František Kupkan värikylläinen näyttely avaa kevään Ateneumissa20.2.2019 14:03:02 EETTiedote

Ateneumin taidemuseossa nähdään 22.2.–19.5.2019 tsekkiläisen František Kupkan (1871–1957) näyttely. Kupkan taidetta on kuvailtu ”moderniksi värien runoudeksi”. Kansainvälisessä suurnäyttelyssä nähdään Kupkan merkittävimpiä teoksia mm. Centre Pompidousta, New Yorkin Guggenheim-museosta sekä Tsekin kansallisgalleriasta Prahasta. Samaan aikaan esillä on Tarja Ervastin vuorovaikutteinen valoteos Värimusiikkia säröillä, jossa yhdistyvät Kupkan taiteen teemat.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme