Ateneumin taidemuseo / Konstmuseet Ateneum / Ateneum Art Museum

Ateneums vinter 2019–2020 fokuserar på Helene Schjerfbecks resor och konstnärernas Ruovesi

Jaa

Ateneums program vintern 2019–2020 har ändrats. På Ateneums tredje våning visas 22.11.2019–26.1.2020 utställningarna Resorna ledde till mig själv – Helene Schjerfbeck och Konstnärernas Ruovesi. Utställningarna förenas av platsens betydelse för konstnärernas produktion. Avvikelsen från tidigare angett program är att utställningen Iconic Works flyttas till året 2020. Utställningen Iconic Works exakta datum meddelas senare.

Helene Schjerfbeck: Byktork (Tvättkläderna) (1883). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum. Bild: Finlands Nationalgalleri / Yehia Eweis.
Helene Schjerfbeck: Byktork (Tvättkläderna) (1883). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum. Bild: Finlands Nationalgalleri / Yehia Eweis.

Resorna ledde till mig själv – Helene Schjerfbeck
22.11.2019–26.1.2020

Helene Schjerfbecks (1862–1946) utställning visas i Kungliga konstakademin i London (Royal Academy of Arts) 20.7–27.10.2019. Utställningen är den första täckande översikten över konstnärens produktion i Storbritannien. Efter London får vi se utställningen som en större helhet på Ateneum. Utställningens kurator är intendent Anna-Maria von Bonsdorff.

Resorna ledde till mig själv berättar hur Helene blev Helene. Utställningen fokuserar speciellt på Schjerfbecks resor till Pont-Aven i norra Frankrike, Fiesole i Italien och St Ives i Storbritannien i slutet av 1800-talet. Konvalescenten (1888), som hör till Schjerfbecks mest kända målningar, har till exempel målats i St Ives. Vilken betydelse hade resorna för konstnärens produktion – och hur inspirerades hon av det hon såg? Vi får också se verk som inte tidigare har visats i Finland.

Helene Schjerfbeck inspirerades speciellt av utländsk konst. Hennes förebilder var bland annat El Greco (1541–1614), Paul Cézanne (1839–1903) och Vincent van Gogh (1853–1890). I sina arbeten tog hon också intryck från modetidningarnas värld på 1920-talet.

I samband med Schjerfbeckutställningen visas nio föreställningar av skådespelet Minä maalaan teidät kaikki (Jag målar er alla) i en av utställningssalarna 3–14.12.2019. Manus Iida Hämeen-Anttila, regi Kati Outinen, i rollerna Kati Outinen och Annatuuli Saine. Skådespelet hade premiär på Teatteri Jurkka 23.2.2019, och där är alla föreställningar slutsålda. Biljetter säljs på Ateneums webbutik från och med 19.3.2019. Språk: finska.

Konstnärernas Ruovesi
22.11.2019–26.1.2020

Ruovesi med omgivningar i Birkaland har lockat konstnärer alltsedan 1820-talet. Det gemensamma för alla konstnärer som har verkat i området är ett intresse för platsens atmosfär, dess natur, människor och kultur. Hur har detta inverkat på de konstnärers arbeten som har arbetat i Ruovesi? Kurator för utställningen är specialforskare Anu Utriainen.

Den första bildkonstnären som gjorde utfärder i Ruovesi var Werner Holmberg (1830–1860) som i sina verk avbildade naturen, landskap och bondemiljöer. Akseli Gallen-Kallela (1865–1931) blev förtjust i Ruovesis landskap och lät bygga ödemarksateljén Kalela åt sig där. Det var där hans ikoniska Kalevalamålningar skapades.

Kalela besöktes bland annat av Hugo Simberg (1873–1917) som fick inspiration till sina smådjävlar, dödsmotiv och naturmystik från kulturen i den bondemiljö som omgav Kalela. Också Ellen Thesleff (1869–1954) planerade och lät bygga en ateljévilla i Murole i Ruovesi. I sin konst avbildade Thesleff landskap och stämningar från Murole under hela sin karriär.

Bland utställningens konstnärer finns bland annat Lauri Anttila, konstnärsparet Elga Sesemann och Seppo Näätänen samt Louis Sparre somendera har bott eller arbetat i Ruovesi. Utställningen presenterar verk alltifrån 1850-talet fram till 1980-talet.

 

Öppettider
Ti, fre kl. 11–18 | Ons, to kl. 10–20 | Lö, sö kl. 10–17 | Måndagar stängt

Inträdesavgifter
Normal inträdesavgift 17 € | Nedsatt inträdesavgift 15 € | Under 18 år gratis 

Twitter
@AteneumMuseum | Facebook: AteneumArtMuseum | Instagram: ateneummuseum

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Informatör Anna Kari, tel. 040 717 8185, anna.kari at ateneum.fi

Pressbilder: press.ateneum.fi | användarnamn: ateneum | lösenord: mediat

Kuvat

Helene Schjerfbeck: Byktork (Tvättkläderna) (1883). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum. Bild: Finlands Nationalgalleri / Yehia Eweis.
Helene Schjerfbeck: Byktork (Tvättkläderna) (1883). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum. Bild: Finlands Nationalgalleri / Yehia Eweis.
Lataa
Helene Schjerfbeck: Konvalescenten (1888). Finlands Nationalgalleri/Konstmuseet Ateneum. Bild: Finlands Nationalgalleri/Yehia Eweis.
Helene Schjerfbeck: Konvalescenten (1888). Finlands Nationalgalleri/Konstmuseet Ateneum. Bild: Finlands Nationalgalleri/Yehia Eweis.
Lataa
Helene Schjerfbeck: Skugga på muren (Den gröna bänken) (1927–1928). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum, samling Sihtola. Bild: Finlands Nationalgalleri / Janne Mäkinen.
Helene Schjerfbeck: Skugga på muren (Den gröna bänken) (1927–1928). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum, samling Sihtola. Bild: Finlands Nationalgalleri / Janne Mäkinen.
Lataa
Helene Schjerfbeck: Ängelfragment, efter El Greco (1928–1929). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum, samling Sihtola. Bild: Finlands Nationalgalleri / Janne Mäkinen.
Helene Schjerfbeck: Ängelfragment, efter El Greco (1928–1929). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum, samling Sihtola. Bild: Finlands Nationalgalleri / Janne Mäkinen.
Lataa
Louis Sparre: Första snön (1891).  Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum, samling Antell. Bild: Finlands Nationalgalleri / Matti Janas.
Louis Sparre: Första snön (1891). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum, samling Antell. Bild: Finlands Nationalgalleri / Matti Janas.
Lataa
Ellen Thesleff: Finlands vår (1942). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum. Bild: Finlands Nationalgalleri / Hannu Pakarinen.
Ellen Thesleff: Finlands vår (1942). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum. Bild: Finlands Nationalgalleri / Hannu Pakarinen.
Lataa
Akseli Gallen-Kallela: Björnfloka (1889). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum, samling Keirkner. Bild: Finlands Nationalgalleri / Hannu Aaltonen.
Akseli Gallen-Kallela: Björnfloka (1889). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum, samling Keirkner. Bild: Finlands Nationalgalleri / Hannu Aaltonen.
Lataa
Hugo Simberg: Vårafton vid islossningstid (1897). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum. Bild: Finlands Nationalgalleri / Pirje Mykkänen.
Hugo Simberg: Vårafton vid islossningstid (1897). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum. Bild: Finlands Nationalgalleri / Pirje Mykkänen.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Ateneumin taidemuseo / Konstmuseet Ateneum / Ateneum Art Museum
Ateneumin taidemuseo / Konstmuseet Ateneum / Ateneum Art Museum
Kaivokatu 2
00100 HELSINKI

0294 500 401http://www.ateneum.fi

Konstmuseet Ateneum är landets mest bemärkta konstmuseum i vars konstsamlingar det finns verk alltifrån 1800-talet till modern tid. Ateneums huvudsponsor är HOK-Elanto. Konstmuseet Ateneum hör till Finlands Nationalgalleri tillsammans med Museet för nutidskonst Kiasma och Konstmuseet Sinebrychoff. www.nationalgalleriet.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Ateneumin taidemuseo / Konstmuseet Ateneum / Ateneum Art Museum

Silent Beauty invites you to admire the interplay of visual arts, ceramics and kimonos13.6.2019 13:34:25 EESTTiedote

From 14 June to 6 October 2019, the Ateneum Art Museum presents the exhibition Silent Beauty – Nordic and East-Asian Interaction. The exhibition delves into the simplified aesthetic that connects the Nordic countries and East Asia, especially in post-World War II art. The exhibition celebrates Finland’s and Japan’s continued active interaction: in the year 2019, one hundred years will have passed since diplomatic relations were established between the two countries. On the first day of the exhibition 14 June, we will celebrate the Ateneum Summer Party from 10:00 to 18:00, with free admission to the exhibition.

Stilla skönhet inbjuder till att fascineras av dialogen mellan bildkonst, keramik och kimonor13.6.2019 13:32:00 EESTTiedote

På konstmuseet Ateneum visas utställningen Stilla skönhet – nordisk och östasiatisk interaktion 14.6–6.10.2019. Utställningen gör en djupdykning i den reducerade estetik som var gemensam för Norden och Östasien omkring sekelskiftet 1900 och speciellt efter andra världskriget. Utställningen hedrar Finlands och Japans fortsatta aktiva interaktion: i år 2019 har 100 år förflutit sedan diplomatiska förbindelser upprättades mellan länderna. Under utställningens första dag 14.6 firas en sommarfest på Ateneum kl. 10–18 med fritt inträde för alla.

Hiljainen kauneus kutsuu ihastumaan kuvataiteen, keramiikan ja kimonoiden vuoropuheluun13.6.2019 13:30:00 EESTTiedote

Ateneumin taidemuseossa nähdään 14.6.–6.10.2019 näyttely Hiljainen kauneus – Pohjoismaiden ja Itä-Aasian yhteys. Näyttely syventyy Pohjoismaita ja Itä-Aasiaa yhdistävään pelkistettyyn estetiikkaan 1900-luvun taiteessa, erityisesti toisen maailmansodan jälkeen. Näyttely juhlistaa Suomen ja Japanin yhä jatkuvaa aktiivista vuorovaikutusta: maiden diplomaattisuhteiden solmimisesta tulee vuonna 2019 kuluneeksi 100 vuotta. Näyttelyn ensimmäisenä päivänä 14.6. vietetään Ateneumin kesäjuhlaa klo 10–18, jolloin näyttelyyn on kaikille vapaa pääsy.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme