Återkallande av produkt: Borgbacken återkallar spelvinster i spelet Korgbollarna utdelade under perioden 18.5–11.6.2018

Borgbacken återkallar en spelvinst som delats ut i spelet Korgbollarna under perioden 18.5–11.6.2018. Det är frågan om en batteridriven blinkande spikboll. Ett fel har upptäckts i produkten som kan leda till att pipdelen som producerar ljud kan lossa från bollen. Detta kan innebära kvävningsrisk för barn under tre år.

Borgbackens Korgbollsspel finns på nöjesparkens spelområde, nära fritt fall tornet Kingi och Pelles Lustiga Hus. I maj och juni har en blinkande spikboll varit spelvinsten i spelet.

Man har upptäckt en säkerhetsrisk med spikbollen. Pipdelen som producerar ljud kan lossa från bollen, och detta kan innebära kvävningsrisk för barn under tre år.

Borgbacken har samarbetat med Tullen och Säkerhets- och kemikalieverket (Tukes). Efter test i Tullens laboratorium har Tukes konstaterat att produkten inte uppfyller kraven i paragraferna 22, 23 och 29 i lagen om leksakers säkerhet (1154/2011) och kan orsaka fara i enlighet med paragraf 10 i Konsumentsäkerhetslagen.

Borgbacken ber kunder som vunnit vinsten att omedelbart sluta använda produkten och returnera spelvinsten till Borgbacken. Borgbackens Nöjespark ersätter spelvinsten med en annan vinst.

– Vi beklagar djupt besväret som detta orsakar våra kunder. Borgbackens spelvinster anskaffas alltid av pålitliga leverantörer, såväl utländska som inhemska. Vi tillämpar stor försiktighet när vi skaffar spelvinsterna, säger Borgbackens vd Pia Adlivankin.

Vinsten kan returneras och bytas ut till en annan antingen genom att sända den per post till Borgbacken på adressen:

Borgbackens Nöjespark
Returkod 5021887
00003 SVARSFÖRSÄNDELSE

eller genom att personligen komma med vinsten till Borgbackens avhämtningsställe, i samband med biljettförsäljningen, nära attraktionerna Rinkeli och Kirnu.

Mer information:
Servicedirektör Merja Penttinen, merja.penttinen@linnanmaki.fi eller 0505928758

Produktens uppgifter
Namn: Blinkande spikboll med ljud
Produktnummer: 739287010033
Tillverkare: Harlequin Trade AB

Stiftelsen Barnens Dag grundades av sex olika barnskyddsorganisationer: Centralförbundet för barnskydd, Mannerheims barnskyddsförbund, Barnavårdsföreningen i Finland, Förbundet för mödra- och skyddshem, För Barnens Bästa och Rädda Barnen. Stiftelsen Barnens Dag har i flera årtionden upprätthållit och utvecklat Borgbackens Nöjespark i syfte att samla in pengar till barnskyddsarbetet. Målet för donationerna år 2018 är 4,5 miljoner euro. Genom att ha roligt på Borgbacken stöder alla våra kunder barnskyddsarbetet. Borgbackens huvudsamarbetspartner för år 2018 är SOK/HOK Elanto, Unilever Finland Oy, Oy Hartwall Ab, MTV Oy samt Bauer Media Oy. Som Borgbackens huvudsamarbetspartner stödjer de här företagen med sin egen insats det värdefulla barnskyddsarbetet.