Att äta tillsammans väcker den finländska matkulturen

Den finländska mat- och dryckeskulturen är på frammarsch. Firandet av Finland 100-år eskalerar under sommaren och hösten. Sommarsäsongen inleds med färsk potatis på midsommarbordet. På sommarvillorna samlas man kring borden med rökt fisk, grillkorv och bastuöl. Man bjuder gärna in grannarna på sommarens första jordgubbstårta eller blåbärspaj. Sommarens alla evenemang samlar också folk kring borden.

Numera diskuteras mat och dryck mer än tidigare. Mediebevakningen visar att maten och dryckens förmåga att förena mänskor har blivit ett stort samtalsämne. Samtidigt har vi börjat inse vilken rikedom vi har i vår egen matkultur. Vi har genuin och trygg mat, vi har alltid ätit i säsong, vårt vatten är rent och skogens skafferi är välfyllt. Och det finns många kunniga mataktörer.

Ibland hettar det till i matfrågor, men det finns också vissa teman som alla är överens om: När rågbrödet valdes till Finlands nationalrätt protesterade ingen, säger ELO-stiftelsens direktör Seija Kurunmäki. Och alla är överens om att sommarsäsongen inleds med de första inhemska nypotatisarna. Alla vet att ett glas kall mjölk passar till blåbärspajen och att bastuölen ska vara kall. Och den allmänna opinionen är att alla allt oftare borde äta tillsammans med andra.

Vår särpräglade dryckeskultur – koppla av med en bastuöl

Till skillnad från kontinentens dryckeskultur är mjölk och vatten de vanligaste måltidsdryckerna hos oss. En förklaring är att mjölken i Finland är en viktig lantbruksprodukt, liksom vinet är det i Centraleuropa. Traditionellt hör även öl till vår dryckeskultur.

Alkoholdrycker gjorda på bär, örter och säd har blivit en viktig exportprodukt. I gengäld importerar vi ett rikt utbud viner. Intresset ökar för hur man kombinerar vin och mat. Att tillsammans njuta och prata om drycker har blivit populärt. Även om våra dryckesvanor blir mer lik de europeiska har vi ändå som folk vissa särdrag.

Forskaren i social gemenskap, sociologen Antti Maunu, säger att självreglering hör till den finska dryckeskulturen. Vi dricker inte till vardags. Alkohol hör inte till det dagliga livet. Däremot kan ett glas höra till då man vill koppla av. Det goda drickandet fungerar som smörjmedel i sociala situationer och bygger broar. När man under semestern kopplar av från jobbet kan man ta sig ett glas vid måltider och utflykter. Hos oss är det då fest, medan det i Centraleuropa är en del av vardagen.

Maunu, som länge forskat i alkoholens verkningar, vet att alkohol även kan bränna broar och åstadkomma utslagning. Att såväl maximera nyttan som att minimera skadorna och att förstå vardera är bra som rättesnöre för såväl finländare som andra européer, påminner Maunu. Den finländska bastun har en speciell plats i våra hjärtan. Basturitualerna och gemenskapen förenar. Bastuölen är ett viktigt element i vår dryckeskultur.

Matjippon den sjätte varje månad

Under jubileumsåret Finland 100 är projektet Vi äter tillsammans ett spjutspetstema.Att utse den sjätte dagen varje månad till en speciell temadag har fått finländarna till bords. Slutspurten börjar nu och självständighetsdagen 6.12 är jubileumsårets höjdpunkt. Sommaren inleddes med grillpremiär den 6 maj. Hela Finland drack kaffe den 6 juni.

Den 7 juli är nationalpoeten Eino Leinos dag. Då uppmanas medborgarna bjuda in sina grannar, hålla tal för finsk mat och dryck samt höja en skål för Finland. Man väljer själv vad man skålar i; mjölk, jordgubbssaft, öl, skumvin eller någonting annat så länge man gör det tillsammans.

I slutet av sommaren firas för första gången blåbärspajens dag. Den 6 augusti uppmanas alla baka och äta blåbärspaj. Blåbärspajen har sin givna plats i det finländska köket och våra vilda blåbär har sin speciella smak och anses vara hälsobringande superfood. Den 6 september är det dags för världsrekord i att äta ekologisk gröt.

Mat och dryck från hela Finland presenteras på Herkkujen Suomi -Delikatessernas Finland på Järnvägstorget i Helsingfors 3–5.8.17. Samtidigt pågår ölfestivalen Syystober med inhemska ölproducenter. Årets tema för Delikatessernas Finland är “Vi äter tillsammans”.

Notera 26.8.2017. Världens största byfester ordnas den 25–27 augustidå det endast återstår 100 dagar till självständighetsdagen 6 december. Hundratals jippon ordnas i hela landet. Körer sjunger i nationalparkerna och man äter tillsamman under bar himmel i många städer. Alla ska ha möjlighet att äta tillsammans med någon.

Läs mer på www.syödäänyhdessä.fi Bekanta dig också med Syödään yhdessä-kalendern.

1.   Syödään yhdessä –tutkimus (på finska)
  2.   Humalan tällä puolen–tutkimus, pdf (på finska)
  3.   Forskningsrapport om öl: Norm Shopper Decision Tree 2013

Samarbetspartner i projektet Vi äter tillsammans per 11.6.2017

A-Lehdet, Alko, Altia, Ammattikeittiöosaajat Ry, Ammattikorkeakoulu Savonian Restonomiopiskelijat, Anton&Anton, Apetit, Arabia, Arkea, Asukastalo Mylläri, Kvartershuset Mjölnaren, Atria, Avecra, Boreal, Chipsters, Creatimagia, Dieta, Docart, Eat My Turku, Elo-Säätiö - Elo Stiftelsen, Eläkeliitto, Eskimo, Espoo Catering, ETL, Elintarviketeollisuusliitto, Euroopan Kulttuuriympäristöpäivät, Europeiska kulturmiljödagarna, Evl, Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland, Family Matters, Fazer, Finlayson, Finnair, Finpro, Fiskars, Folkhälsan Välfärd Ab, Food from Finland, Food&Fun, Fredman Group, Gastronomien Seura, Haaga-Helia, Halti, Helsingin Mylly, Helsingin Yliopiston Kotitalousopettajaopiskelijat, HK, Hotelli- Ja Ravintolamuseo, Hotell- och restaurangmuseet, HUS, Hyvää Suomesta, Gott från Finland, Invalidisäätiö, Invalidstiftelsen, Itämeren Alueen Terveet Kaupungit Ry,Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulun Restonomiopiskelijat, Kadia, Kajaanin Mamselli, Kalliolan Setlementtitalo, Kanresta, Kanta-Hämeen Savolaiset Ry, Katajanokkaseura Ry, Skatuddssällskapet rf, Katalonian Suomalaisten Suomi100–Juhlatoimikunta, Keittiömestarit, Keliakialiitto Ry, Kestävän Kehityksen Toimikunta, Kommissionen för hållbar utveckling, Kiddielicious Kitchen –Blogi, Kihniön Kunta, Kihniö Kommun, Kirkkohallitus, Kyrkostyrelsen, Kotipizza, Kulttuurirahasto, Kustavin Kunta, Gustavs Kommun, Kuusamon Kaupungin Ateriapalvelut, Koulutuskeskus Salpaus,Katajanokkaseura Ry, Kekkilä, Laihian Mallas, Lamminsahti, Leijona Catering, Leipätiedotus,Liiveri Ry, Lopen Kunta, Loppi Kommun, MLL, Mannerheims Barnskyddsförbund, MMM, Jord- och skogsbruksministeriet, Maa- ja Kotitalousnaiset, Maaseudun Sivistysliitto, Maaseudun Tulevaisuus,Maito ja Terveys Ry, Mjölk och Hälsa rf, Mara, Martat, Martha, Finlands svenska marthaförbund r.f.,Metsähallituksen Luontopalvelut - Forststyrelsens naturtjänster, Metsästäjäliitto - Jägarförbundet, MTK - Jord- och skogsbruksproducenternas centralförbund MTK ry, Myllyn Paras, Myrsky Lasten Ja Nuorten Säätiö - Stormvind Barn och Ungdomsstiftelsen, Naturpolis, Nurmijärven Kunta - Nurmijärvi kommun, OPH - Utbildningsstyrelsen, PTY, Palmia,  Palvelukeskus Helsinki - Helsingfors stads servicecentral, Panimoliitto, Paulig, Perheet Safkaa, Perho Liiketalousopisto, Pernod Ricard Finland, Pielaveden Kunta - Pielavesi kommun, Pienpanimoliitto, Pietarsaaren Kaupunki - Jakobstad, Polli Ry, Pore Ry, Porvoon Kaupunki - Borgå stad, Porvoon Vanhempainyhdistykset Ry, Pro Luomu, ProAgria, ProKala - Pro Fisk RF, Päijät-Hämeen Hyvinvointiyhtymä, Päijät-Hämeen Sosiaali- ja Terveysturva Ry, Päiväkoti Ankkalampi - Daghemmet Ankdammen, Päiväkoti Melli, Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy - Huvudstadsregionens Återanvändningscentral, Ravitsemustaidoilla Hyvinvointia Päijät-Hämeeseen, Ravintola ABC - ABC-Restaurang, Reilu Kauppa Ry - Rättvis handel rf, Rieskalähteen Vanhempainyhdistys Ry, Roihuvuoren Palvelukeskus -Kasbergets servicecentral, Rosso Ravintolat - Restaurang Rosso, Rotisseurs Fi, Rudolfin Palvelutalon Majakkatiimi, Ruokakulttuurikeskus Ruukku - Centrum för matkultur, Ruokatieto - Föreningen Matinformation, SLC, Sanoma, Satakunnan Museo, Satakuntaliitto - Satakuntaförbundet, Sauna from Finland, Savukosken Kehittämisyhdistys Syty, SEK, Siemenperunakeskus - Finska Centralen för Utsädespotatis Ab, Sinebrychoff, Suomen 4H, Suomen Chaine Des Rotisseurs, Suomen Kylätoiminta ry - Byaverksamhet i Finland rf (SYTY), Suomen Latu, Suurlähetystöt, Suomen Metsäyhdistys, Finska Forstföreningen rf , Suomen Partiolaiset - Finlands Scouter, Suomi 100 - Finland 100 år, Suomi syö ja juo, Svenska Kulturfonden i Björneborg, Sydänliitto - Finlands Hjärtförbund rf, Talonpoikaiskulttuurisäätiö,Tampere Tutuksi Työterveyslaitos, Tampereen Paistinkääntäjät, Tampereen Voimia, Tapiola Toimii Ry, Teen Ystävät, This is Finland, THL - Institutet för hälsa och välfärd, Turun Messu- ja Kongressikeskus - Åbo Mässcentrum Ab, UM, Unicafe, Vaara-Karjalan Leader Ry, Vaasan, Valio, Vantaan Aikuisopisto - Vanda Vuxenutbildningsinstitut,Vantaan Kuntalaispalvelut ja Katrinebergin Kartano, Visit Finland, Visit Helsinki, Visit Sulkava, VR, Yhteinen Pöytä,  Yhteismaa, Yksi Elämä - Ett Liv, Ympäristöministeriö - Miljöministeriet

ELO-stiftelsen

Direktör Seija Kurunmäki
seija.kurunmaki@elo-saatio.fi tel. 0400 460894

Projektchef Sini Garam
sini.garam@elo-saatio.fi, tel. 050 5870929

Informatör Susanna Haavisto
susanna.haavisto@elo-saatio.fi, tel. 040 5060185

Forskare, pol.dr. Antti Maunu
maunuan@gmail.com tel. 040 832 5057

Kort om projektet Vi äter tillsammans

Att äta tillsammans befrämjar välmående och är angenämt. Trots det visar en enkät att man i Finland oftare äter ensam än i något annat europeiskt land. Det här vill man med gemensamma krafter ändra på nu under Finland 100- jubileumsåret. Projektet koordineras av ELO-stiftelsen, d.v.s. stiftelsen för finländsk matkultur,

Världens största byfester ordnas den 25–27 augusti runt om i landet.

Mer information: www.syodaanyhdessa.fi/pa-svenska/ samt Facebook: https://www.facebook.com/syodaanyhdessa/

Över 150 aktörer samarbetar inom projektet Vi äter tillsammans. Här finns företag, organisationer och andra sammanslutningar.

Också många privatpersoner har aktiverat sig för att samla familj, vänner och bekanta kring ett och samma bord. Den sjätte dagen varje månad firas något speciellt. Tema för hundratals evenemang under jubileumsåret är #syödäänyhdessä #viätertillsammans

Kolme voitonnälkäistä kokkia Bocuse d’Orin Suomen-karsintoihin23.8.2017 09:15Tiedote

Suomi osallistuu maailman vaativimpaan kokkikilpailuun Bocuse d’Oriin 14:nnen kerran. Bocuse d’Or -karsintakilpailuun hakevat kokit ovat nyt selvillä: Suomen edustajaksi kaudelle 2018-2019 hakevat ravintola Finnjävelin keittiömestari Ismo Sipeläinen Helsingistä, Brasserie l’amourin keittiömestari Benjamin Frostell Porvoosta ja helsinkiläinen Michelin-tähtiravintola Demon sekä Finnjävelin ravintoloitsija, Finnjävelin keittiöpäällikkö Tommi Tuominen.

Vi äter tillsammans vid hundratals bord 25.-27.8.20178.8.2017 11:59Tiedote

Veckoslutet den 25 till 27 augusti kulminerar Finland 100 aktiviteterna för temaåret Vi äter tillsammans. Hundratals föreningar, byaråd, företag och andra aktörer åstadkommer då en aldrig skådad matfest i hela landet, ja även utomlands. Det blir något för envar och mycket aktiviteter på gräsrotsnivå. Då alla mataktiviteter räknas ihop blir det rekordkalaset Världens största byfest, dit alla är inbjudna.

Sadat pitkät pöydät kutsuvat syödään yhdessä 25.-27.8.20178.8.2017 11:59Tiedote

Suomi100 –juhlavuoden kunniaksi viritetty Syödään yhdessä –teemavuosi huipentuu viikonloppuun 25.-27.8. Ennennäkemätön kansalaisaktiivisuus on saanut sadat yhdistykset, kyläseurat, hanketoimijat ja yritykset luomaan yhteistä juhlaa ympäri Suomea. Runsaasta tarjonnasta jokainen Suomea rakastava löytää oman pöytänsä. Kun kaikki tapahtumat lasketaan yhteen, syntyy Maailman suurimmat kyläjuhlat, joihin kaikki on kutsuttu.

Hundreds of long tables invite to eat together 25-27 August 20178.8.2017 11:59Tiedote

The Finland100 anniversary year calls together a shared feast as the let's eat together festivities round up in a final weekend on 25-27 august. A never-before-seen spirit of communal activities has gotten hundreds of associations, village communities, initiatives and corporations to create an ongoing celebration in finland. The overflowing offering sets a seat at the table for every finland-lover. When all the festivities are added up together, the end result is the world’s greatest village celebration, where everyone is invited.