Atte Harjanne: Hybridivaikuttamiseen varautumiseen ja vastaamiseen tarvitaan keinoja sekä kansallisella että EU:n tasolla

Vihreiden varapuheenjohtaja ja eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanne piti ryhmäpuheenvuoron eduskunnan täysistunnossa 24.11 osana opposition välikysymyksen käsittelyä. Puheessaan Harjanne korosti, että koko yhteiskuntaa eri puolilta koettelevaa hybridivaikuttamista voi torjua vain koko yhteiskunta yhdessä.

- Valko-Venäjän toimet eivät kohdistu vain Puolaan, vaan koko Euroopan Unioniin. Mitä yhtenäisempään turvapaikkapolitiikkaan ja ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan unioni pystyy, sitä vähemmän altis se tällaiselle vaikuttamiselle on. Silloin voimme estää ihmisten käyttämisen voimapolitiikan välineenä, ja samalla huolehtia ihmisoikeuksien toteutumisesta myös unionimme rajoilla. Tämän puolesta Suomen on erittäin tärkeää jatkossakin tehdä töitä, Harjanne sanoi.

Harjanteen mukaan osa hybridivaikuttamiseen vastaamista on myös kyky ja valmius ulko- tai kauppapoliittisiin toimiin hyökkääjää vastaan. Tässäkin nimenomaan EU:lla on kokonsa puolesta vipua ja vaikutusvaltaa.

- Hybridivaikuttamiseen varautumiseen ja vastaamiseen tarvitaan siis toimivat keinot sekä kansallisella että Euroopan unionin tasolla. Paljon keinoja on jo käytössä, ja lisää on tarkoitus valmistella. Lopulta on silti niin, että koko yhteiskuntaa eri puolilta koettelevaa hybridivaikuttamista voi torjua vain koko yhteiskunta yhdessä. Turvallisuutta ei voi rakentaa vain erillisten turvallisuustoimien varaan: Kyse on pohjimmiltaan siitä, miten kestävää yhteiskuntaa rakennamme, Harjanne totesi.

- Samalla kun tämä hallitus tekee vakuuttavaa työtä Suomen sisäisen ja ulkoisen turvallisuuden eteen, se rakentaa Suomea, joka on turvallinen oikeusvaltio; on oikeudenmukainen ja yhdenvertainen, on matkalla hiilineutraaliksi ja luonnon monimuotoisuuden turvaavaksi hyvinvointiyhteiskunnaksi ja joka vaikuttaa vakaamman, ennakoitavamman ja turvallisemman maailman puolesta. Tässä työssä hallituksella on vihreän eduskuntaryhmän täysi tuki, Harjanne päätti puheensa.

Lue koko puhe Vihreiden verkkosivuilta.

Vihreiden Hanna Holopainen: Irakin sisäisen vakauden kannalta keskeistä on turvallisuussektorin uudistaminen - Suomi on alueen rauhan rakentamisen ytimessä23.11.2021 14:45:43 EET | Tiedote

Vihreiden Hanna Holopainen piti eduskunnan täysistunnossa ryhmäpuheenvuoron 23.11. osana lähetekeskustelua. Lähetekeskustelun aiheena oli Valtioneuvoston selonteko eduskunnalle Suomen osallistumisen jatkamisesta turvallisuussektorin koulutusyhteistyössä Irakissa. Puheessaan Holopainen mainitsi, että selonteon perusteella Irakin tulevaisuuteen voidaan suhtautua varovaisen optimistisesti.

Vihreiden aluevaalien kärkiteemoina oikea-aikaiset palvelut, mielenterveys ja yhdenvertaisuus21.11.2021 14:00:01 EET | Tiedote

Vihreät hyväksyivät puolueen aluevaaliohjelman ja starttasivat vaalikampanjan Helsingissä pidetyssä puoluevaltuuskunnassa sunnuntaina 21.11. Vihreiden puheenjohtajan sijainen Iiris Suomela korosti ennaltaehkäisevän työn merkitystä ja esitti terapiatakuun käyttöönottoa kaikilla hyvinvointialueilla. Suomela korosti myös ihmisiä kunnioittavan ja yhdenvertaisesti kohtelevan terveydenhuoltojärjestelmän tärkeyttä.