Atte Lassila on Suomen paras nuori kokki

Atte Lassila Oulusta voitti selkeällä erolla lauantaina 30.1 järjestetyt alle 27-vuotiaiden nuorten kokkien Suomenmestaruuskilpailut Raisiossa. Hän työskentelee Ravintola Hugossa Oulun uudella Seurahuoneella. 20-vuotias Atte Lassila tarjoili tuomareille annokset, joissa eri maut muodostivat harmonisen kokonaisuuden. Voiton myötä Lassila lähtee edustamaan Suomea syksyllä järjestettäviin Nuorten kokkien maailmanmestaruuskilpailuihin Manchesteriin Iso-Britanniaan.
Atte Lassilan voittomenun oli tasapainoinen kokonaisuus

Kilpailutehtävänä oli valmistaa neljän hengen menu ruokakorista, jonka sisältö ei ollut kilpailijoilla etukäteen tiedossa. Alkuruokana kilpailijoiden tuli valmistaa ahven kahdella tavalla, pääruoan raaka-aineena oli ankka. Jälkiruokana oli suomalaisittain eksoottinen ananas, jota tuli hyödyntää kolmeen eri komponenttiin. Kokonainen ahven oli kilpailijoille haasteellinen, sillä heidän tuli fileoida kala itse. Jälkiruoan kokonainen ananas antoi myös haastetta luovuudelle.

Kilpailu on erityisen haastava, sillä raaka-aineiden paljastamisen jälkeen kilpailijoilla on vain 30 minuuttia aikaa suunnitella menu. Ruoanlaittoon on varattu kolme tuntia aikaa, jonka jälkeen annokset tarjoillaan makutuomareille arvioitavaksi. Maun ja annoskokonaisuuden lisäksi kilpailussa arvioidaan keittiötyöskentelyä. Lassilan suoritus keittiössä sai erityistä kiitosta töiden organisoinnin, työpisteen siisteyden ja järjestelmällisyyden osalta. ”Keittiötekniikkaan kiinnitetään erityistä huomiota, koska sillä on suora yhteys taloudellisuuteen, makuun sekä annoksen esteettisyyteen” kertoo kilpailun johtaja, Conseiller Culinaire Commandeur ja opetusneuvos Martti Lehtinen

Suomi menestynyt hyvin MM- kilpailuissa

Lassilalla alkaa nyt valmistautuminen syyskuussa järjestettäviin nuorten ammattilaisten maailmanmestaruuskilpailuihin. Viime vuonna Suomen edustaja Laura Virolainen voitti kilpailuissa MM-hopeaa. Aiemmin maailmanmestaruuskilpailun on voittanut Arto Rastas vuonna 2005 ja Lasse Koistinen vuonna 2009.

”Kilpailut kehittävät nuorten itsevarmuutta ja luovat erinomaista pohjaa menestyksekkäälle uralle” Martti Lehtinen kertoo kilpailujen merkittävyydestä. Tämän vuoden suomen mestarin Atte Lassilan työskentely oli vakaata ja harkittua mutta samalla luovaa ja huomattavan ammattitaitoista. Uskon, että hänestä tulemme vielä kuulemaan” Lehtinen kuvaa voittajaa. Toiselle sijalle kilpailussa ylsi Arttu Parviainen Loimaalta ja kolmannen sijan saavutti Helsingissä Ravintola Lyonissa työskentelevä Mikko Pynnönen.

Voiton myötä Lassilalla avautui myös mahdollisuus osallistua huippuvalmennukseen. Suomen keittiömestarit palkitsivat voittajan kahdella valmennusviikonlopulla, jolloin hän pääsee harjoittelemaan yhdessä Suomen kokkimaajoukkueen kanssa. Valmennus sisältää sekä kylmän- että lämpimän keittiön harjoitusta.

Vuoden 2016 nuorten kokkien SM-kilpailu pidettiin Raision seudun koulutuskuntayhtymä Rasekossa. Kilpailu on suomen merkittävimmän kansainvälisen gastronomisen järjestön, Chaîne des Rôtisseurs, järjestämä. Kilpailun tavoitteena on rohkaista nuoria ammattilaisia kehittämään ammattitaitoaan. Kilpailu pyrkii lisäksi kehittämään, ylläpitämään ja vaalimaan Suomalaisen keittiön perinteitä.

Conseiller culinare
puh. 040-5040863
chef.martti.lehtinen@gmail.com

Atte Lassilan voittomenun oli tasapainoinen kokonaisuus
Lassila valmisti alkuruoaksi haudutettua ahventa ja ahven-tillimureketta
Atte Lassila tarjosi pääruoaksi paistettua ankanrintaa savustetulla perunalla ja timjamikastikkeella
Visuaalisesti kaunis jälkiruoka sisälsi marinoitua ananasta, appelsiinisiirappia sekä sitruunakakkua
Nuorten kokkien SM-kilpailun järjestäjät ja voittajat. Kuvassa vasemmalta Suomen Paistinkääntäjien valtavouti Ari Arvonen, Turun vouti Turkka Oiva, toiseksi sijoittunut  Arttu Parviainen, kilpailun voittanut Atte Lassila,kolmanneksi sijoittunut  Mikko Pynnönen, kilpailun johtaja Martti Lehtinen sekä Suomen Paistinkääntäjien varavouti Juha Ojamo
Nuorten kokkien SM-kilpailun järjestäjät ja voittajat. Kuvassa vasemmalta Suomen Paistinkääntäjien valtavouti Ari Arvonen, Turun vouti Turkka Oiva, toiseksi sijoittunut Arttu Parviainen, kilpailun voittanut Atte Lassila,kolmanneksi sijoittunut Mikko Pynnönen, kilpailun johtaja Martti Lehtinen sekä Suomen Paistinkääntäjien varavouti Juha Ojamo

La Confrérie de la Chaîne des Rôtisseurs Finlande, Paistinkääntäjät ry, on Suomen merkittävin kansainvälinen gastronomi-nen järjestö. Järjestön tavoitteena on kehittää Suomen ruoka-, juoma- ja ravintolakulttuuria yhteistyössä ammattilaisten ja harrastajien kanssa sekä kannustaa nuorten ammattilaiskokkien ja viiniammattilaisten kehittymistä. Kansainväliseen järjes-töön kuuluu yli 25 000 jäsentä yli 80 maassa.Suomessa jäseniä on noin 1 900, joista 60 % on harrastajia ja 40 % ammattilaisia.

Kaksi uutta ravintolaa sai lokakuussa Chaîne des Rôtisseurs -ravintolakilven / Kuokkalan Kartano ja Ravintola OR18.10.2023 15:39:54 EEST | Tiedote

Jyväskylässä sijaitseva Kuokkalan Kartano ja Helsinkiläinen Hotelli Tornissa sijaitseva Ravintola OR ovat saaneet laadukkaasta gastronomiasta, hyvästä palvelusta ja kulinaaristen perinteiden erinomaisesta vaalimisesta kansainvälisen ruokajärjestön Chaîne des Rôtisseurs -kilven. Kilpi on osoitus aidosta intohimosta ruokaan, viineihin ja loistavaan asiakaspalveluun.

Chaîne des Rôtisseurs Finlande 60vuotta23.8.2023 12:51:26 EEST | Tiedote

Chaîne des Rôtisseurs Finlande perustettiin 60 vuotta sitten, juhlakapituli järjestetään Tampereella 25–27.8. Kansainvälisesti suurin ja vanhin gastronominen järjestö Chaîne des Rôtisseurs perustettiin jo vuonna 1248, jolloin Ranskan kuningas Ludvig IX Pyhä antoi nuorten keittiö ammattilaisten tietojen ja taitojen kehittämiseksi julistuksen eri mestarikiltojen järjestämiseksi. Järjestön ensimmäinen suomalainen jäsen oli tamperelainen Jorma Soiro vuonna 1963. Järjestön perustamiseen Suomessa vaikutti erityisesti kolme henkilöä Jorma Soiro, Onni Salo sekä Armas J.Pulla.