Attendo aloittaa yhteistyön Queen Silvia Nursing Award -stipendiohjelman kanssa

Queen Silvia Nursing Award -stipendiohjelma palkitsee innovatiivisia sairaanhoitajaopiskelijoita heidän ideoistaan ikääntyneiden ja muistisairaiden ihmisten elämänlaadun parantamiseksi sekä hoivan kehittämiseksi. Tänä vuonna stipendiä voivat hakea opiskelijoiden lisäksi myös työelämässä olevat sairaanhoitajat.

Queen Silvia Nursing Award on vuosittain jaettava stipendi, joka sai alkunsa Ruotsissa vuonna 2013. Ohjelma tuotiin Suomeen vuonna 2014 silloisen sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikon toimesta. Tähän mennessä Suomessa on palkittu kuusi stipendiaattia, joista tuoreimpana Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelija Janina Viitasaari vuonna 2019.

Stipendiohjelma pureutuu yhteen tulevaisuuden suurista haasteista: väestön ikääntymiseen ja erityisesti ikääntyneiden ja muistisairaiden ihmisten laadukkaan hoivan tarpeeseen. Ohjelma kannustaa hoitajia jakamaan ideansa alan kehittämiseksi sekä edistää ja korostaa ammattiosaamista hoitoalalla.

“Olemme hyvin iloisia voidessamme nostaa esiin lahjakkaita, innovatiivisia hoitajia yhdessä Queen Silvia Nursing Awardin kanssaKoska olemme yksi suurimmista hoitajien työnantajista Suomessanäemme päivittäin heidän arvonsa ja mahdollisuutensa alan kehittämisessä. Haluammekin nyt kannustaa sekä opiskelevia että jo työssäkäyviä hoitajia jakamaan ideansa ja parhaat käytäntönsä”, sanoo  Attendo Suomen toimitusjohtaja Virpi Holmqvist.

“Väestön ikääntyminen haastaa meidät yhteiskuntana kehittämään hoivaa innovatiivisilla tavoilla. Ihmisten väliset kohtaamiset ovat korvaamaton osa hoivaa, mutta on kuitenkin monia tapoja, joilla asiakkaiden hyvinvointia voidaan niiden lisäksi vahvistaa. Odotamme, että pääsemme tuomaan näitä tapoja esiin Queen Silvia Nursing Awardin yhteistyökumppanina Suomessa”, Holmqvist jatkaa.

Vuoden 2020 painotus koronaviruksessa

Aiempina vuosina erityisesti sairaanhoitajaopiskelijoille suunnatussa stipendiohjelmassa on haettu ideoita ikääntyneiden ja muistisairaiden ihmisten elämänlaadun parantamiseen sekä hoivan kehittämiseen. Tänä vuonna stipendiohjelma avataan myös työelämässä oleville sairaanhoitajille.

Koronaviruksen aiheuttamien poikkeusolojen vuoksi stipendiohjelma keskittyy tänä vuonna hakemaan luovia ratkaisuja hoivaympäristöihin korona-aikana. Ehdotukset voivat olla hyviksi todettuja käytäntöjä tai vasta ajatuksen tasolla olevia ideoita. Hakuaika alkaa tänä vuonna 1. syyskuuta, ja stipendi jaetaan Suomen lisäksi Ruotsissa, Saksassa, Liettuassa ja Puolassa.

Haastattelupyynnöt pyydämme ystävällisesti osoittamaan viestintäpäällikkö Ilona Sammaljärvelle: p. 044 596 5549 tai ilona.sammaljarvi@attendo.fi.

Attendo on Pohjoismaiden johtava julkisten hoivapalveluiden yksityinen palveluntuottaja. Yritys on perustettu vuonna 1985, ja olimme ensimmäinen julkisia hoivapalveluja ikäihmisille tarjonnut yksityinen yhtiö Ruotsissa. Ikäihmisille suunnattujen palvelujen lisäksi Attendo tarjoaa hoivapalveluja kehitysvammaisille ja vammautuneille ihmisille sekä mielenterveyskuntoutujille. Tuotamme myös lastensuojelu- ja terapiapalveluita. Attendolla on kaikkiaan noin 24 000 työntekijää yli 700 toimipisteessä Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. Lue lisää: www.attendo.fi

Attendo valitti hallinto-oikeuteen epäselvästä päätöksestä, ei vain lisähenkilöstön vaateesta21.4.2021 16:59:13 EEST | Tiedote

Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös Villa Pentbytä koskien (2.3.2021) on epäselvästi muotoiltu ja viraston aiemman lupa- ja valvontakäytännön vastainen. Lisäksi määräyksessä olevat vaatimukset henkilökunnan lisäämisestä eivät perustu asiakkaiden hoidon tarpeisiin. Epäkohdat eivät tule kuntoon vain työntekijöitä lisäämällä, vaan niihin puuttumalla ja toimintakulttuuria muuttamalla.

Raasepori ei suo Attendolle toimintaedellytyksiä jatkaa Villa Pentbyssä30.3.2021 14:16:05 EEST | Tiedote

Raaseporin kaupunki ei halua vahvistaa yhteistyötä Villa Pentbyssä Attendon ehdotuksen mukaisesti. Lisäksi Raasepori haluaa alentaa hoivavuorokaudesta Attendolle maksettavaa hoivapäivähintaa tilanteessa, jossa aluehallintovirasto edellyttää kuuden lisähenkilön palkkaamista vakituiseen työsuhteeseen Villa Pentbyhyn. Tämä pakottaa Attendon harkitsemaan hoivapalveluiden tuottamisen lopettamista Raaseporissa. Raaseporin omien hoivakotien kustannukset kunnalle ovat merkittävästi korkeammat ja henkilöstömitoitus pienempi.

Attendo tarjoaa Raaseporille yhteistyön tiivistämistä Villa Pentbyssä18.3.2021 14:28:22 EET | Tiedote

Attendo on tänään tarjonnut Raaseporin kaupungille mahdollisuutta yhteistyön tiivistämiseksi raaseporilaisten ikäihmisten hoivapalvelun tuottamisessa. Aluehallintoviraston viime viikolla antaman valvontapäätöksen mukaan Villa Pentbyhyn tulee palkata kuusi vakituista hoitajaa lisää 30.4. mennessä. Henkilöstömitoituksena tämä tarkoittaa Attendon käsityksen mukaan nykyiseen verrattuna noin 0,76 mitoitusta, mikä ylittää nykyisen vanhuspalvelulain, Villa Pentbyn toimiluvan sekä kaikkien muiden alueen hoivakotien mitoituksen merkittävästi.

Attendon vastaus Etelä-Suomen Avin määräyksen lisätä henkilökuntaa Villa Pentbyssä Raaseporissa11.3.2021 14:18:52 EET | Tiedote

Attendo kunnioittaa viranomaisen määräyksiä ja tekee vaaditut toimenpiteet Raaseporissa sijaitsevassa hoivakodissa Villa Pentbyssä. Aluehallintoviranomaisen vaatimukset ovat erittäin kovat. Päätöksessä edellytetään 25–35% enemmän hoivahenkilökuntaa suhteessa yksikön toimilupaan ja myös suhteessa kaikkiin muihin Raaseporin alueen hoivakoteihin. Muissa yksityisissä hoivakodeissa ja kunnan omissa palveluissa tuotetaan samanlaista ympärivuorokautista hoivaa ikäihmisille kuin Villa Pentbyssä pienemmillä henkilöstömitoituksilla. Attendo on toimittanut valvontaviranomaiselle asukkaiden hoidon tarpeita ilmentävät yksityiskohtaiset tiedot ja näiden perusteella mitoitus on ollut ja on tällä hetkellä 0,60, mikä vastaa asukkaiden hoivan tarvetta. Valvontaviranomaisen vaatimus edellyttää kuitenkin mitoitukseksi noin 0,76, joka Attendon tietojen mukaan saattaa olla jopa korkein vaadittu mitoitus ikääntyneiden ympärivuorokautisessa hoivassa Suomessa. Vaatimus nostaa merkittävällä tavalla palvelutuota

Hoiva-alan henkilöstöpulaa ei ratkaista vain koulutuspaikkoja lisäämällä10.2.2021 11:43:47 EET | Uutinen

Hoiva-alan henkilöstöpulaan esitetään julkisessa keskustelussa useimmiten ratkaisuksi koulutuksen lisäämistä. Se ei yksin riitä. Hoiva-alalla on kehitettävä myös johtamista. Attendo alan suurimpana yksityisenä toimijana on avainasemassa johtamisen kehittämisessä. Jokainen Attendon neljästä sadasta yksikönjohtajasta osallistuu räätälöityyn esimiesvalmennukseen, joka täydentää jo käytössä olevaa lähiesimieskoulutusta.