Attendo aloittaa yhteistyön Queen Silvia Nursing Award -stipendiohjelman kanssa

Queen Silvia Nursing Award -stipendiohjelma palkitsee innovatiivisia sairaanhoitajaopiskelijoita heidän ideoistaan ikääntyneiden ja muistisairaiden ihmisten elämänlaadun parantamiseksi sekä hoivan kehittämiseksi. Tänä vuonna stipendiä voivat hakea opiskelijoiden lisäksi myös työelämässä olevat sairaanhoitajat.

Queen Silvia Nursing Award on vuosittain jaettava stipendi, joka sai alkunsa Ruotsissa vuonna 2013. Ohjelma tuotiin Suomeen vuonna 2014 silloisen sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikon toimesta. Tähän mennessä Suomessa on palkittu kuusi stipendiaattia, joista tuoreimpana Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelija Janina Viitasaari vuonna 2019.

Stipendiohjelma pureutuu yhteen tulevaisuuden suurista haasteista: väestön ikääntymiseen ja erityisesti ikääntyneiden ja muistisairaiden ihmisten laadukkaan hoivan tarpeeseen. Ohjelma kannustaa hoitajia jakamaan ideansa alan kehittämiseksi sekä edistää ja korostaa ammattiosaamista hoitoalalla.

“Olemme hyvin iloisia voidessamme nostaa esiin lahjakkaita, innovatiivisia hoitajia yhdessä Queen Silvia Nursing Awardin kanssaKoska olemme yksi suurimmista hoitajien työnantajista Suomessanäemme päivittäin heidän arvonsa ja mahdollisuutensa alan kehittämisessä. Haluammekin nyt kannustaa sekä opiskelevia että jo työssäkäyviä hoitajia jakamaan ideansa ja parhaat käytäntönsä”, sanoo  Attendo Suomen toimitusjohtaja Virpi Holmqvist.

“Väestön ikääntyminen haastaa meidät yhteiskuntana kehittämään hoivaa innovatiivisilla tavoilla. Ihmisten väliset kohtaamiset ovat korvaamaton osa hoivaa, mutta on kuitenkin monia tapoja, joilla asiakkaiden hyvinvointia voidaan niiden lisäksi vahvistaa. Odotamme, että pääsemme tuomaan näitä tapoja esiin Queen Silvia Nursing Awardin yhteistyökumppanina Suomessa”, Holmqvist jatkaa.

Vuoden 2020 painotus koronaviruksessa

Aiempina vuosina erityisesti sairaanhoitajaopiskelijoille suunnatussa stipendiohjelmassa on haettu ideoita ikääntyneiden ja muistisairaiden ihmisten elämänlaadun parantamiseen sekä hoivan kehittämiseen. Tänä vuonna stipendiohjelma avataan myös työelämässä oleville sairaanhoitajille.

Koronaviruksen aiheuttamien poikkeusolojen vuoksi stipendiohjelma keskittyy tänä vuonna hakemaan luovia ratkaisuja hoivaympäristöihin korona-aikana. Ehdotukset voivat olla hyviksi todettuja käytäntöjä tai vasta ajatuksen tasolla olevia ideoita. Hakuaika alkaa tänä vuonna 1. syyskuuta, ja stipendi jaetaan Suomen lisäksi Ruotsissa, Saksassa, Liettuassa ja Puolassa.

Haastattelupyynnöt pyydämme ystävällisesti osoittamaan viestintäpäällikkö Ilona Sammaljärvelle: p. 044 596 5549 tai ilona.sammaljarvi@attendo.fi.

Attendo on Pohjoismaiden johtava julkisten hoivapalveluiden yksityinen palveluntuottaja. Yritys on perustettu vuonna 1985, ja olimme ensimmäinen julkisia hoivapalveluja ikäihmisille tarjonnut yksityinen yhtiö Ruotsissa. Ikäihmisille suunnattujen palvelujen lisäksi Attendo tarjoaa hoivapalveluja kehitysvammaisille ja vammautuneille ihmisille sekä mielenterveyskuntoutujille. Tuotamme myös lastensuojelu- ja terapiapalveluita. Attendolla on kaikkiaan noin 24 000 työntekijää yli 700 toimipisteessä Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. Lue lisää: www.attendo.fi

Koronapandemian torjuntaan käytettyjen suu- ja nenäsuojainten kuluista on lähetetty laskuja kuntatilaajille14.12.2020 11:18:33 EETUutinen

Attendo veloittaa kuntatilaajiltaan koronan torjumiseen tarvittujen suu- ja nenäsuojainten toteutuneet kulut ajalta 1.4. - 30.11.2020. Laskussa on kyse poikkeusolojen aiheuttamista ylimääräisistä kustannuksista, joiden ei voida katsoa kuuluvan tai kuuluneen ostopalvelusopimusten tavanomaisten soveltamisalan piiriin, ellei toisin ole sovittu. Suojavarusteiden korvaaminen yksityiselle palveluntuottajalle kuuluu kuntien vastuulle kansallisen valmius- ja tartuntatautilainsääntelyn sekä sosiaali- ja terveysministeriön 9.4.2020 antaman ja 13.5.2020 tarkentaman suojavälineiden käyttöä koskevan määräyksen perusteella. Kunnat ovat saaneet valtiolta koronatukea voidakseen korvata myös yksityisille palveluntuottajille koronapandemian aiheuttamat ylimääräiset kustannukset. Lisäksi sosiaali- ja terveysministeri on syksyllä julkisuudessa korostanut kuntien vastuuta suojavarusteiden saatavuuteen ja korvaamiseen liittyen. Attendo laskuttaa tilaajiltaan ostamansa asukkaiden ja työntekijöiden pandemialt

Attendon kommentit liittyen Lännen Median artikkeliin 21.10.2020 21.10.2020 11:30:34 EESTTiedote

Lännen Media on tänään julkaissut artikkelin koskien keskeneräistä esitutkintaa hoivakoti Kallionsydämen tapahtumista. Artikkelissa Itä-Suomen poliisi kertoo seuraavaa: ”Mikäli yritystoiminnassa eli tässä tapauksessa asumispalveluyksikön liiketoiminnassa tavoitellaan taloudellista hyötyä, se voi äärimmillään johtaa hoidollisiin tai muihin laiminlyönteihin, jotka voivat taas johtaa ihmisten sairastumiseen tai kuolemaan.” Meillä ei ole tiedossa seikkoja, joiden perusteella Attendo olisi voinut saada taloudellista hyötyä Kiuruveden tapahtumiin liittyen. Otamme seuraavan kerran kantaa tähän asiaan, kun poliisi saa esitutkinnan päätökseen. Mielestämme on hyvin tärkeää, että asiat selvitetään ja poliisi saa tehdä työnsä rauhassa, etenkin esitutkinnan ollessa vielä kesken. Olemme pyrkineet edesauttamaan tapahtumien selvittämistä ja avoimesti toimittaneet poliisille kaiken tiedon, mitä meiltä on pyydetty. Olemme mm. toimittaneet poliisille esitutkintaa varten tarkan aikajanan, josta käy ilmi t

Ratkaisuja hoitajapulaan – Attendo työllistää tuhat uutta filippiiniläistä hoitajaa8.10.2020 08:09:13 EESTUutinen

Attendo on solminut sopimuksen Silkkitie Oy:n kanssa tuhannen uuden filippiiniläisen hoitajan palkkaamisesta seuraavien neljän vuoden aikana. Päätöksen taustalla on tarve löytää kestäviä ratkaisuja koko Suomea koskevaan hoitajapulaan, jonka odotetaan hankaloituvan entisestään tulevaisuudessa. Tähänastiset kokemukset filippiiniläisistä hoitajista Attendolla ovat olleet hyvin rohkaisevia.